Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:11

Het moeilijke is denk ik ook wat als het paard totaal wat anders krijgt. Misschien wel ingeslapen moet worden. Hoe dan?

Ik heb ook geen idee hoe dat normaal met lease werkt.

Momenteel houdt me dat wel bezig omdat er een paard op mijn pad is gekomen waarbij lease misschien ter sprake gaat komen.
Of lease / koop.

Zijn er mensen met goede voorbeeld contracten?
Ook voor ts.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:17

Ik heb zoiets gedaan.
Een vrouw moest van haar paard af en belde mij of ik het dier wilde kopen. Ik had het dier nog nooit gezien en mijn ouders hoopte toen die tijd nog dat ik over die paardenhobby heen zou groeien. Wij hebben een contract opgesteld waarin ik voor alle kosten zou opdraaien, maar ik hem ten alle tijden weer terug mocht geven aan deze vrouw als het paard niet beviel of wat dan ook.
A fijn paard beviel ontzettend goed en we wilden hem kopen. Een paar maanden voor het einde van het contract werd paard kreupel. We hebben er een beetje aangedoktert, wat op niets uitliep.
Uiteindelijk naar Utrecht geweest. Paard was goed geblesseerd en moest onder de MRI etc. Kosten zouden dus al sowieso meer zijn dan 1000 euro.

Vrouw gebeld, was natuurlijk niet blij. Gaf ons de keus of paard terug en wij betalen de behandelingskosten, of wij kopen het paard voor een gereduceerd tarief (verwachte DA kosten werden eraf getrokken)

Probleem was dat wij niet wisten wat het paard had en wat de prognose was van het paard.

Uiteindelijk voor de 2e optie gegaan en hebben het dier gekocht, naar een andere kliniek geweest. Paard weer op de rit gekregen na een jaar revalidatie en na 3 jaar inmiddels Z2 dressuur. Paard is dus voor een gereduceerd tarief aangekocht en de verwachte kosten bleken ongeveer te kloppen, dus dat kwam heel mooi uit.

Bij mij ging het goed, wij kwamen er samen uit en de vrouw is heel blij dat het paard bij mij terechtgekomen is. Maar goede afspraken zijn heel belangrijk! Dit voorbeeld stond namelijk niet in het contract en hebben we in overleg besloten. Vertrouwen en goede communicatie is in dit geval heel belangrijk

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:19

gewoon de gok nemen en kopen...

zulke constructies komt in 98% van de gevallen ellende van ts, niet doen dus!!!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:23

Ik zou het niet doen. Als dit paard precies is wat je zoekt minus een eventueel jeukprobleem zou ik het paard kopen en met de verkoper afspreken dat zij het recht van eerste terugkoop heeft, bijvoorbeeld ingeval het jeukachtig iets terugkomt en het grote invloed heeft op de berijdbaarheid van het dier. Of wanneer je toch geen klik met het dier hebt of waarom dan ook. Op die manier ben jij toch geheel de eigenaar zonder rekening te hoeven houden met wat de "echte" eigenaar wil, wat je wel zou moeten als je het paard zou leasen of bruiklenen. Als je eigenaar bent en het beste voor hebt met je dier kan en wil jij de juiste beslissingen nemen zonder afhankelijk te zijn van een ander.

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:25

Als dit dier is wat je zoekt dan kopen! Ja, er is kans op jeuk maar je geeft al aan dat het een voedingsprobleem was. Zekerheden heb je nooit en allergie kan altijd plots ontwikkeld worden.

Wil je geen paard met jeuk dan verder zoeken maar niet zulke gekke constructies aangaan. Krijg je alleen maar problemen door.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:52

Je zegt al dat het geen zomereczeem is, maar een voedingsprobleem.
Gewoon kopen dat dier als je hem werkelijk wil hebben, je kan nooit alle problemen voorkomen maar dan je wel de eigenaar en niet dat ze aan het einde van de periode het dier toch ineens niet kwijt willen.

Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:42

Maflinger_S schreef:
Ik zou het niet doen. Als dit paard precies is wat je zoekt minus een eventueel jeukprobleem zou ik het paard kopen en met de verkoper afspreken dat zij het recht van eerste terugkoop heeft, bijvoorbeeld ingeval het jeukachtig iets terugkomt en het grote invloed heeft op de berijdbaarheid van het dier. Of wanneer je toch geen klik met het dier hebt of waarom dan ook. Op die manier ben jij toch geheel de eigenaar zonder rekening te hoeven houden met wat de "echte" eigenaar wil, wat je wel zou moeten als je het paard zou leasen of bruiklenen. Als je eigenaar bent en het beste voor hebt met je dier kan en wil jij de juiste beslissingen nemen zonder afhankelijk te zijn van een ander.



Hier ben ik het mee eens! Ik zou het dier kopen en inderdaad van te voren duidelijk afspreken dat zij recht heeft op eerste terug koop en je kunt dan eventueel van te voren al bespreken dat ze het paard dan terug mag voor exact hetzelfde bedrag als jij het gekocht hebt.

Bruikleen en lease zitten veel te veel haken en ogen aan die gok zou ik niet nemen.

In jou geval zou je kunnen afspreken dat zij recht heeft tot eerste terug koop tot na het volgende zomer seizoen. Je zou daarna uiteraard na jaren als je dier moet verkopen als nog haar kunnen vragen of ze het dan terug wil. Maar dat is dan geen plicht meer.

Zo loop je geen verdere risico's dat zij ineens zou zeggen na maanden van ik wil het paard houden en niet meer verkopen. Want dat kan in geval van proefperiode van lease/bruikleen wel dan mogen beide partijen zich terug trekken.

Succes met je keuze :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:26

Maar "recht van eerste terugkoop" slaat toch nergens op? Dan blijkt het jeukprobleem weer erger te worden, wil je van het dier af, en dan "mag" de oude eigenaar het dier terug kopen. Maar hoeft dat dus niet. Zit je er alsnog mee.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:37

"Recht van eerste terugkoop" is wat mij betreft ook onzin. Als ik eigenaar zou zijn van een paard dat iets gaat mankeren, is het mijn verantwoordelijkheid om daar al dan niet iets aan te doen. Het staat mij vrij om - als ik het paard dan kwijt zou willen - de verkoper te benaderen om zijn/haar interesse in terugkoop te peilen. Als die nee zegt, wat zijn of haar goed recht inderdaad is, zal ik een andere oplossing moeten zoeken. Het recht van terugkoop geeft dan ook alleen - in mijn beleving - wat zekerheid aan de verkoper dat hij/zij het paard eventueel terug kan kopen als de koper er om wat voor reden dan ook "van af wil". Zo zou je als verkoper het gevoel kunnen hebben dat je kunt voorkomen dat je (ooit zo) geliefde dier in de handel of op onaangename(re) plaatsen terecht komt dan ooit je bedoeling was.

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 21:26

Bedankt voor alle reacties!
We zijn vandaag gaan kijken en er was geen klik. We hoeven er dus niet meer over na te denken :).

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:33

En heel misschien gek om te zeggen maar de wet geeft je ook een termijn? Ga dat ook eens na, dan heb je een boel haken en ogen al uitgeschakeld als je dat van te voren al duidelijk bespreekt. Hopelijk loopt het allemaal voorspoedig en krijg en snel weer een een maatje die net zo veel liefde van je kan krijgen als het paard dat je bent verloren.

Veel geluk samen

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:46

Meganyr schreef:
Bedankt voor alle reacties!
We zijn vandaag gaan kijken en er was geen klik. We hoeven er dus niet meer over na te denken :).


Eerst en vooral, sterkte met het verlies van je vorige paardje. Ik wens je veel succes in de zoektocht naar een nieuw paard.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:51

Meganyr schreef:
Bedankt voor alle reacties!
We zijn vandaag gaan kijken en er was geen klik. We hoeven er dus niet meer over na te denken :).

Opgelost dus.

Alsnog, seme/jeuk in 1e 3 jaar is vaak levenslang ellende, dier dat volop in de groei al problemen heeft met (te) rijk voer, heeft dat later vrijwel zeker ook.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:03

Ik had mn paard een maand op proef met een goed contract. Na 8 dagen wilde ik de proefperiode beƫindigen maar toen was mevrouw de verkoopster spoorloos verdwenen naar het buitenland (met het geld). Dan kan je nog zo'n goed contract hebben, maar dat helpt dan weinig tenzij je trek hebt in een rechtszaak.
Maarja het kan vast ook goed gaan ;)

Oh lees net dat je het niet gaat doen. Te laat gezien

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:09

Het probleem is al opgelost dus. Ik vind een proefperiode wel een goed idee maar dan iets als 6 weken. Een jaar is niet te overzien lijkt me.Bij mijn huidige paard had ik een proefperiode,zolang ik wou (was eigenlijk een bevriende verkoopster) en na een paar weken was ik zo verliefd dat het paardje never nooit niet meer terug mag.Of hij nu kwalen zou ontwikkelen of niet.Die blijft gewoon. Dus het kan wel goed worden met een proefperiode.Maar ik heb er in het verleden ook wel eens een slechte ervaring mee gehad,dat de verkoper de pony die ik op proef had en die tegenviel,niet terug wilde hebben.Is tenslotte toch geregeld met hulp van pensionstaleigenaar. Het is dus in elk geval verschillend!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 01:42

Ik zie alle drama en valkuilen niet echt. Ik denk dat de verkoopster gewoon heel bewust vooral een goed tehuis wil voor dit dier en dat snap ik helemaal.