Twee ponies en 1 weg..wat dan? Pony opvangen? Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:26

En een brave ex-manegepony dan? Al zijn die vaak al wel wat ouder. Ze zijn alleen wel vaak onwijs braaf :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:29

Ik heb jaren geprobeerd mijn oude lievelings-manegepony te kopen maar die mocht zelfs geblesseerd nog niet weg -O-

Maar uiteraard is elke pony die binnen het plaatje past een optie :j

Moeten we tegen die tijd dan zien wat er mogelijk is. Zolang het niet zeker is dat Rena wegvalt wil ik er niet de zorg voor een pony bij op mijn bordje hebben.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:31

Hier gebeurd t wel op de club dat mensen pony s uitlenen aan elkaar. Mn vriendin heeft net voor 3 maanden een schetlandermerrie te leen gehad van een clubgenoot zodat haar dochtertje een pony had om mee te rijden en zij kon zien of t wel echt iets was voor dochter en dat niet na een paar weekjes de lol eraf is en je dan met een pony zit die niets staat te doen.
Ander geval was een ponymeisje die te groot was voor geworden. Er moeite mee had dat ie verkocht zou worden en dat is zo opgelost dat ie bij een clubgenootje is gestald die wel een ervaren pony kon gebruiken om van te leren en zij zak er met een jaar ook wel vanaf gegroeid zijn maar dan heeft t eerste meisje er waarschijnlijk minder moeite mee om m te verkopen en er weer andere ponyruiters plezier van t pony'tje kunnen hebben. Hoe ze het qua kosten geregeld hebben weet ik niet precies .
Misschien is bij jullie ook zoiets mogelijk?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:32

Ik zag laatst nog iemand die voor z'n Tinker een adres zocht. Paard mocht gewoon gebruikt worden, maar zou tzt weer terug gaan naar de eigenaar. Die had om één of andere reden tijdelijk een opvang nodig. Er zijn wel vaker van dat soort advertenties. Ook op FB zie ik ze regelmatig in groepen voorbij komen. Zo is een jonge b- maat merrie van 9 jaar bij ons op stal ook 'geadopteerd' door iemand die een gezelschapspony zocht. Paardje kon niet bereden worden, maar wel gemend.

pmarena

Re: Twee ponies en 1 weg..wat dan? Pony opvangen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:58

Is toch mooi als je elkaar zo kan helpen +:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:01

Er zijn dus mogelijkheden genoeg. /3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 12:08

Ja.... :)

Eerst maar eens even afwachten wat er de komende weken gaat gebeuren, misschien lost het "probleem" zich vanzelf wel op :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:13

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden mijn paard uit te lenen als hobbelpaard voor een klein kind en gezelschapspaard voor een andere pony. Ik heb zelf bv een merrie waar ik nu geen tijd voor heb en waar ik overweeg deze zomer een ruitertje te zoeken zodat ze wat te doen heeft. Maar omdat ik haar al 16 jaar heb sinds veulen ga ik haar absoluut niet verkopen. Als je iemand goed kent en vertrouwt dan zou ik het niet zo erg vinden mijn paard uit te lenen. Maar het lijkt me niet zo makkelijk een paard te vinden tenzij je toevallig een kennis hebt die ook haar/zijn paard wilt uitlenen voor onbepaalde tijd. Als eigenaar moet je namelijk ook vertrouwen in degene die leent hebben. Vooral als je ziet hoe het vaak gaat met lease paarden die ineesn verkocht worden of verwaarloosd, dat schrikt echt af.

Maar in jouw situatie, kinderen hechten zich wel snel aan een dier. Zou een pony kopen dan indd niet beter zijn? Ik hecht me al aan mijn veulens dus :') Heb vorig jaar toch echt geen afstand kunnen doen van een veulen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 12:18

Mja, ik denk dat het ook geen kwaad kan voor een kindje om te leren dat niks voor eeuwig is, en als je van begin af aan duidelijk bent dat een ponietje (waarschijnlijk) alleen bij ons logeert dan moet dat vast goed komen :j

Tot nu toe kijkt hij nog dwars door al onze beesten heen dus het boeit hem niet zoveel :P

Op vakantie waren we erg verbaasd dat hij ineens enorm naar kalfjes toe trok, dat waren de eerste beesten die hij echt "zag" en er naartoe wilde, dus blijkbaar is het meer een koeienman :P

Maargoed zoveel zal je er nog niet van kunnen zeggen met zo'n guppie van net 1 jaar oud.
En het is eigenlijk ook wel leuk om de mogelijkheid open te houden om als hij het leuk vindt, als hij wat ouder is een echt paardje voor hemzelf uit te kunnen zoeken :j

Maar het kan nog zoveel kanten op gaan vanaf waar we nu zitten, eerst maar even pas op de plaats :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:22

Ja tuurlijk, sowieso eens afwachten. Maar als hij van koeien houdt moet je gewoon een Tinker nemen :P
Grapje hoor, maar het is geen leuke situatie als je andere pony er op achteruit gaat. Dat is nooit leuk.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:49

Ik ga mee met Chimello, jij mocht je misschien op een andere manier aan de pony gaan hechten maar dat zelfde geldt misschien niet voor jouw kind.
Toen ik een jaar of 11 was, zochten mijn buren voor hun enter A pony een stal waar de pony tot 3 jaar kon blijven staan. Dat was toevallig bij ons.
Iedere dag zat ik bij het dier in de wei, wandelde ik uren met haar en met 3 jaar was ze zo mak als een schaap. Ik kon er zo op gaan zitten, zo blind van vertrouwen. Binnen 3 weken was ze verkocht aan een klein kindje.

Ik kan je niet vertellen hoeveel verdriet ik daarvan heb gehad, inmiddels ben ik 21 en na zoveel tijd vind ik het nog jammer dat ik haar nu niet meer kan zien.
Dat verdriet wil je je kind echt niet aan doen, en ik vind het dan ook gelul dat een kind moet leren dat niets voor eeuwig is. Hij is 1 jaar, kom op zeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 12:56

Ah balen voor je dat dat zo gegaan is :(:) Maar waarom kochten jullie het beestje zelf niet dan?

Verder is het volgens mij mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid om in te schatten hoe verstandig het is :)

Juist omdat hij zo jong is zal hij er toch niet zo intensief mee bezig zijn. En mocht dit zo gaan gebeuren dat er een ponietje in bruikleen komt, en de eigenaar wil het beestje verkopen en kleine is er erg aan gehecht dan zouden we het altijd nog zelf kunnen kopen toch :)

En zo niet: tja kan gebeuren, dat is het leven hoor! Een eigen ponietje kan ook ineens dood neervallen of weg moeten om 1 of andere reden die we nu nog niet kunnen voorzien, en dat is dan toch een stuk harder dan een ponietje waarvan de kleine van begin af aan al heel goed van doordrongen is dat hij alleen bij ons logeert :j

Ik vind daar echt niks mis mee zo'n levensles.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:23

Lastig hoor.
Ik snap je overwegingen. Toen wij 12 jaar geleden het huis kochten en mijn paard aan huis kwam te staan, hebben we er voor gekozen om een Shetlander als gezelschap erbij te kopen.

Ondertussen is de situatie flink veranderd hier. Officieel in het bezit van 2 tinkers en 1 shet. Hier aan huis staan 1 tinker en 2 shetten.
Mijn oudste tinker staat bij een vriendin en loopt daar mee in haar equitherapie bedrijfje. Haar Shet (eigenlijk te klein voor het bedrijf) staat hier zodat mijn 2 kinderen geen ruzie hoeven te maken wie er pony mag rijden.
Vanaf het begin bij de kinderen benadrukt dat Paulchen van tante Cynthia is en t.z.t. ook weer terug gaat.

Voor mijn vriendin en mij werkt deze situatie perfect. Maar dat komt misschien ook wel omdat we van elkaar weten dat we ons uiterste best doen om voor elkaars paarden te zorgen. Paultje behandel ik als mijn eigen paarden maar hij is het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 13:38

Super toch, iedereen blij +:)+

Ja het is wel een kwestie van vertrouwen natuurlijk. Je paardje uitlenen dat kan linke soep zijn, en een paardje lenen ook....

Zelf zou ik niet zo snel uitlenen denk ik aan iemand die ik niet ken, zou toch echt wel zicht er op willen houden dat beestje wel goed verzorgd wordt en niet dat je ineens van die rare verhalen krijgt dat je paardje gewoon doorverkocht wordt of weet ik op welke manier ineens er niet meer is zonder dat je hier ook maar iets van af wist :oo

Of dat het diertje er beroerd bij staat, zielig / eenzaam / vermagerd / mottig...dat wil je toch allemaal niet :(:)

Maar ik heb alleen met onze kant te maken, en grootste risico daarbij is dan denk ik dat de eigenaar het beestje niet meer terug neemt en je ineens met andermans "probleem" op je nek zit zeg maar... dat je niks mag doen met zo'n diertje omdat die niet van jou is, maar wel met flinke kosten zit misschien van 1 of andere behandeling ofzo omdat je het diertje ook niet wilt laten stikken.

Daarom ook dat ik mezelf een beetje in wil dekken en als er iets van een bruikleenconstructie zou gaan gebeuren, ik echt alleen een ponietje er bij wil hebben waarvan ik het geen ramp zou vinden als we die definitief in de maag gesplitst krijgen zeg maar :)

Dus wat er bij komt hier moet een beestje zijn dat in principe altijd zou kunnen blijven staan en dan niet in de weg staat voor eventueel weer een eigen paardje voor mij :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:27

CarinaR schreef:
Ik heb een pony in pension staan, echt je hecht je daar anders aan, dan aan je eigen dier.

Ja, zelfs bij de bijrijpaarden en of verzorgpaarden hecht ik mij er niet aan, ermee stoppen en of ze gaan verhuizen van stal/ wordt verkocht/ is verkocht....voor mij allemaal geen probleem, nooit een punt van gemaakt, het is de eigenaars eigen keuze en daar heb ik niks mee te maken.

Het is dat TS in haar eerste post neer had gezet dat ze bang is eraan te hechten.......maar nu begrijp ik dat ze zich er anders aan hechte.

Want je hebt wel mensen die er niet tegen kunnen en er veel teveel aan hechtte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 16:02

Nouja het kan natuurlijk zijn dat je zo'n leuk beestje treft dat zo goed bij ons past dat het super zonde is als die weer weggaat... maarja ik denk dan maar zo:

Liever tijdelijk kunnen genieten van een perfect passend beestje, dan dat je zelf maar de eerste de beste pretshet koopt die niet goed "past" en waarmee je dan al het ware opgescheept zit...niet leuk voor ons en niet leuk voor de pony :(:)

Maargoed, misschien loopt het wel anders, er hebben verschillende mensen een berichtje gestuurd (bedankt +:)+ ) en misschien dat we daar wel mee verder gaan :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:07

Succes en wie weet......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 16:12

Dankjewel :)

Rena loopt de afgelopen 2 dagen weer zó kreupel.... gewoon nòg erger...pffffft. Lijkt wel of beide voorbenen gevoelig zijn nu -O-

Maargoed we zien het wel of de behandeling van morgen aanslaat....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:31

pmarena schreef:
Super toch, iedereen blij +:)+

Ja het is wel een kwestie van vertrouwen natuurlijk. Je paardje uitlenen dat kan linke soep zijn, en een paardje lenen ook....

Zelf zou ik niet zo snel uitlenen denk ik aan iemand die ik niet ken, zou toch echt wel zicht er op willen houden dat beestje wel goed verzorgd wordt en niet dat je ineens van die rare verhalen krijgt dat je paardje gewoon doorverkocht wordt of weet ik op welke manier ineens er niet meer is zonder dat je hier ook maar iets van af wist :oo

Of dat het diertje er beroerd bij staat, zielig / eenzaam / vermagerd / mottig...dat wil je toch allemaal niet :(:)

Maar ik heb alleen met onze kant te maken, en grootste risico daarbij is dan denk ik dat de eigenaar het beestje niet meer terug neemt en je ineens met andermans "probleem" op je nek zit zeg maar... dat je niks mag doen met zo'n diertje omdat die niet van jou is, maar wel met flinke kosten zit misschien van 1 of andere behandeling ofzo omdat je het diertje ook niet wilt laten stikken.

Daarom ook dat ik mezelf een beetje in wil dekken en als er iets van een bruikleenconstructie zou gaan gebeuren, ik echt alleen een ponietje er bij wil hebben waarvan ik het geen ramp zou vinden als we die definitief in de maag gesplitst krijgen zeg maar :)

Dus wat er bij komt hier moet een beestje zijn dat in principe altijd zou kunnen blijven staan en dan niet in de weg staat voor eventueel weer een eigen paardje voor mij :)

Je zegt het toch zelf allemaal. Koop gewoon een eenvoudig ponietje,dan heb je geen gezeur!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 16:42

Zoals gezegd vind ik dat een te grote gok voor onze uk, en vind ik het voor nu te veel geld (al snel over de 1000 euro voor een ponietje...) versus te weinig profijt ervan (en te weinig beweging voor het beestje) om een bewezen kinderpony te kopen :j

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 05:30

Jep, over een maandje staat het grut weer op Melissant.

Laat het maar weten als je interesse hebt hoor!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:25

chimello schreef:
Maar in jouw situatie, kinderen hechten zich wel snel aan een dier. Zou een pony kopen dan indd niet beter zijn? Ik hecht me al aan mijn veulens dus :') Heb vorig jaar toch echt geen afstand kunnen doen van een veulen :+

Wij zeggen direct welke paardjes bij ons logeren en welke van onszelf zijn. Dus ze weten heel goed dat ze terug kunnen gaan naar hun baasjes. Eigen paarden zijn dan toch heel anders.

Wij hebben in dezelfde situatie gezeten en toch besloten een hele brave 16 jarige te kopen. De oudste heeft er nog op kunnen rijden, maar helaas is ze nu niet meer geschikt ivm knietjes op slot/artrose. Met 20 jaar helaas al 'oud' en ze is nu een veredelde gezelschapspony tot ze teveel pijn krijgt.

Daarna nog een kinderpony gekocht, gelukkig gaat dat super, maar groeit dochterlief weer superhard :Y) Nu al rustig aan het voorbereiden dat deze pony ook een keer weg gaat als ze te groot wordt, maar het is niet makkelijk.

Dus lenen is wel een hele goede optie ;)

Over dat de eigenaar het paardje niet terug wil, inderdaad hele duidelijke afspraken maken, ook over kosten (die je ook hebt als de pony van jezelf is). Verder zou ik rustig aan bekenden durven uitlenen, als je zelf maar regelmatig even langs kan rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:36

pmarena schreef:
ik geloof niet dat ik een kleine pony voor altijd zelf wil hebben. En een "bewezen" lieve kinderpony vind je ook niet op iedere straathoek voor een paar honderd euro :)

Tot je er ééntje hebt :D

Mijn paard zou alleen komen staan. Ik was op zoek naar iemand die er een pony bij zou willen zetten. En uiteindelijk heb ik er een tweede paardje van mijzelf bij gezet. Daar heb ik nooit een seconde spijt van gehad. Het is dat ik geen kinderen heb (ook daar heb ik absoluut geen spijt van) maar áls ik ze had zou mijn huidige gezelschapspony perfect zijn. Ze is zó lief, zó geduldig, niet te groot en niet te klein. Wie had dat nou gedacht, dat ik een shet zo leuk zou gaan vinden. En dan is het ook nog eens een mérrie.

Maar ja. Jij wil geen kleintje. En geen oude pony. En geen die iets mankeert. Dan loop je dit soort juwelen mis ja.

Als je niet láng een kleine pony wil, en je wil er eentje die geduldig is en alles heeft gezien. Dan is een ouder exemplaar toch een logische keus, of denk ik nou heel raar?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:21

Maar Koper, jij snapt ook wel dat dat natuurlijk een gelukstreffer is, dat ga je toch niet riskeren wanneer je er echt als doel mee hebt om er met je kind mee rond te hobbelen :)

Wat moet ik immers met een pony waar die uk niet veilig bij is...het is geen "mooi meegenomen" kwaliteit maar echt een must in dit geval :)

Voor een Shet worden kinders weer heel erg snel te groot en het zijn nogal notoire afrastering-slopers :P

Een oude pony is toch een groter risico dat die binnen afzienbare tijd mankerend wordt, of zelfs al een pony kopen die iets mankeert... dan begin je al met problemen en daar zit ik gewoon niet op te wachten, als het ware andermans problemen in huis halen -O-

Risico is al groot genoeg met een jonge, gezonde pony dat die mankerend wordt :)

Moeten hier sowieso nodig verjongen want alle beesten zitten al een beetje tegen de herfst van hun leven aan zeg maar :P Wil er niet nog een senior bij vanwege steeds groter wordend risico dat ze straks allemaal tegelijk speciale verzorging nodig hebben :(:)

Je kan al tegen zoveel problemen aanlopen, dan wil ik bij aanschaf van een ponietje natuurlijk wel proberen het risico te beperken, lijkt me alleen maar logisch toch...zeker als je al twijfelt over de aanschaf van een ponietje, dan ben je sowieso al minder snel genegen om allerlei concessies te doen en moet het wel echt iets leuks zijn wil je overstag gaan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:51