Paard wil niet uitladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Paard wil niet uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:20

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw paard. Bij het ophalen ging alles goed. Ze liep zo de trailer in. Heeft de hele weg rustig gestaan, op stal aangekomen moest ze eruit. En daar begonnen de problemen. Ze deed geen stap achteruit. Voor voer wilde ze niks doen, druk uitoefenen hielp niet. Er zat geen beweging in. Uiteindelijk hebben we met zn 4en haar voetje voor voetje naar achter gezet en na ruim een uur was ze de trailer uit.

Het leek of ze de overgang naar de schuine klep eng vond, dus ik had bedacht te oefenen. Dat hebben we afgelopen week gedaan. Alleen met haar voorbenen binnen, achterbenen nog op de klep. Ook nu liep ze er zo op. Zodra haar hoofd binnen was zag je haar in zichzelf keren, ze ging achter op haar tenen staan en ze stond helemaal te shaken. Eerst haar op haar gemak gesteld en gezorgd dat ze niet verder naar binnen zou lopen, want dat is wat ze dan doet. Haar uiteindelijk 1 stapje zelf achteruit laten doen, dit de hemel ingeprezen. Omdat ik het genoeg vond heb ik het middenschot eruit gehaald en kon ze draaien om van de trailer af te komen.

Maar de vraag is nu, hoe kan ik dit trainen? Ik heb geen idee wat er is gebeurd waardoor ze niet durft, kan daar ook niet achter komen. Moet ik dit accepteren en een voorlader kopen?

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe heb je het opgelost?

Alvast bedankt voor het meedenken!

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:11

onze pre had dit ook. mijn ouders hebben een theorie-avond gevolgd bij 2moons in jouw woonplaats ;-) Daaruit bleek al snel dat het bij ons te maken had met onderdanigheid en dat veel grondwerk-oefenen de oplossing was. Neem maar eens contact met haar op, dan komt het zeker goed.
Overigens loopt de onze nu zelfstandig met touwtje op de hals de trailer op en wacht ie geduldig met lossen tot iemand hem achterwaarts stuurt wat hij dan ook rustig doet

djuulsie

Re: Paard wil niet uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:15

Top! Bedankt voor de tip! Ik ga even op google kijken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:24

Je kan bij Annemarie van der Toorn eens kijken. Ze zit hier op bokt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:28

Kan je navragen of de vorige eigenaren een voorlader hadden???

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:31

De vorige eigenaar heeft haar maar 7 maanden gehad en heeft haar alleen opgehaald. Daarna is ze nooit meer de trailer ingeweest bij haar. Ze zegt (maar heb mijn vraagtekens erbij) dat ze er toen heel makkelijk afkwam. (Was een gewone 2paards)

De vorige eigenaresse heeft haar uit Hongarije gehaald.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:37

Loopt ze normaal (dus zonder trailer als je gewoon met r bezig bent) wel achteruit? Als ze dat niet doet eerst dat al oefenen. Van daaruit misschien door de staldeur achteruit, dan moet ze door een smalle opening. Wij hebben het ons veulen geleerd vanaf de poetsplaats (die wat hoger lag, dus dan moest ze ook nog een stapje naar beneden lopen). Daarna deed ze het altijd prima! Maar als dat het probleem niet is misschien toch denken aan hulp inschakelen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:39

Ze loopt overal gewoon keurig achteruit. Ik men met haar en ze moet ook achteruit voor de wagen en dat gaat prima. Ze blokkeert in smalle ruimtes lijkt het wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:46

Nog een variant op "gewoon" achteruit, ook achterwaarts over een balkje stappen, of op een andere ondergrond(plastic of plank bijv.)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:50

djuulsie schreef:
Ze loopt overal gewoon keurig achteruit. Ik men met haar en ze moet ook achteruit voor de wagen en dat gaat prima. Ze blokkeert in smalle ruimtes lijkt het wel.

Dus in een smallere doorgang als de staldeur loopt ze wel of niet achteruit?

Tip hierboven (balkjes, zeiltje) is ook een goeie :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:06

Ja staldeur wel.

Idd balkje en zeiltje zijn goede tips +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:14

Een confronterende oefening:
wat springruiters een oxer noemen, en dan goed breed
het ding bestaat uit 4 staanders en 2 balken.

"Loop hier doorheen met je paard" - oj.

Voor mij als mens is het een constructie van lik me vestje, het ding ligt meteen ondersteboven zou ik duwen en bovendien, er is meer "lucht" dan "muur".
De meeste paarden voslen dit heel anders: ze staan in een smal straatje, kunnen als vluchtdier geen kant op en vinden het maar matig.

Heel voorzichtig oefenen, veel prijzen, lachen en belonen, dan slijt de allerergste angst wel en "leert" het vluchtdier, dat je soms heus in die malle mensenbouwsels kunt, zonder dat het je je leven kost.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:16

Dank je Janneke, die had ik inderdaad ook al op het programma staan. :j

Maar wat me eigenlijk verbaast en tegelijk fascineert is dat ze er wel met gemak inloopt. Je zou ergens verwachten als ze het zo engt vindt dat ze er niet in wil ipv er niet uit wil.
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 13-09-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:17

(al genoemd) achterwaarts over een balkje (of meerdere balkjes als dat goed gaat), zeiltje (erover, erop stilstaan en er achteruit weer af).

Smalle ruimte maken dmv twee hindernissen. Deze zet je als een oxer neer, met ruim voldoende ruimte ertussen. Vervolgens ga je oefenen: er tussen door lopen, er tussenin halthouden, achterwaarts eruit. Als dat goed gaat, maak je de ruimte steeds iets smaller. Waarschijnlijk merk je vanzelf wanneer ze het echt spannend gaat vinden, daar kun je dan langer op oefenen. Als deze oefening goed gaat, kun je 'm moeilijker maken door de zijkanten dicht te maken (bijv. een deken over de balk hangen); wel eerste de oxer weer breder maken.

Sommige paarden hebben overigens door lichamelijke problemen moeite met de overgang van recht naar schuin (dus van de gewone trailerbodem naar de klep van de trailer). Je ziet ook wel eens dat dit soort paarden in een hoog tempo de trailer op gaan of zelfs over de klep springen. Het zou fijn zijn als je met een trailer simulator kan werken. Emiel Voest heeft er een op zijn terrein staan... (deze; voor jouw paard zou ik ook daar weer hindernissen als aanleuning naast zetten)

edit: ik zie dat Janneke hetzelfde idee had ;)

edit2: overigens vind ik wel dat gedegen grondwerk de basis vormt voor het oplossen van dit soort problemen, in combinatie met obstakeltraining.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:20

Achterwaarts over ongelijke ondergrond oefenen. Voor nu even simpel op zoek naar een helling/dijk of hoge stoeprand en de trailer zo parkeren dat de klep zo horizontaal mogelijk is met uitladen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:29

dat op slot gaan herken ik heel erg met sparky,
heb er hulp bij gehad, en zodra die op slot ging even laten onstpannen door met de achterkant van een zweep op je vingers even via de zijkant in de mond gaan zodat ze gaat kauwen en weer even ontspant en het oh ja daar was ik mee bezig momentje weer even terug krijgt,

verder de grond oefeneningen inderdaad heb ik ook meegekregen achterwaarts is bijvoorbeeld met touwhalster beetje druk naar de keel toe bewegen dus naar achter, en voorwaarts is klein klopje op de schouder, dit oefenen oefenen , en probeer die ontspanning erin te houden zodra ze op slot slaat,

dit had ik eerst bij sparky niet eens door, maar met de hulp zag ik het zo duidelijk

succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:52

Deel het op in kleine stukjes, eerst 1 stap op de klep dan achteruit. Dan 2 en weer achteruit. Etc. Dus niet in 1 keer doorlopen maar steeds weer eruit.
Als ze er dan eenmaal opstaat is het achteruit geen issue meer als je het goed hebt opgebouwd.
Let wel op want veel achterwaarts gaan verzuurt wel dus doe het niet te lang achter elkaar.
Blijf altijd rustig en beloon haar pogingen met rust.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:12

Tja..
Herkenbaar en lastig.
Zwarte van mij was dag voor ik kwam kijken om hem eventueel te kopen, op het ijs bij het lossen onderuit gegaan.
Vond dus van trailer af heel eng toen ik hem kocht, ging er wel redelijk op, maar kwam er altijd heel aarzelend en bevend af..
Totdat.. er ook nog eens een klimlat brak, door zijn gehannes en hij weer onderuit lag.
Toen durfde hij er niet meer af.
Stond bibberend met 4 benen op plek van aan A4-tje net voor de klep in de trailer, is er ook keer terug in gesprongen (heel onhandig als je er in een 1 1/2 paards voor staat in de trailer), uiteindelijk durfde hij er bij kans ook niet meer op en ja is type ik sluit me af voor alles op de wereld.

Dus.. cursus avondje gedaan bij Two moons (is haar verplichting als je haar wil laten komen, overigens toen ik die avond volgde was probleem al opgelost, maar was toch leuke en leerzame avond).

Ik aan de slag, nog voordat ik die cursus zou gaan doen.. achterwaarts oefenen, gewoon overal en nergens...
Achterwaarts oefenen op plank.
Achterwaarts oefenen op plank met klimlatten, de latten vond hij raar, daar blokkeerde hij op.
Achterwaarts oefenen op plank met klimlatten die ik schuin had gelegd in de container stal.
Ondertussen klep tussen de klimlatten voorzien van cocosmat, dus zaten er geen diepteverschillen meer tussen.
En uiteraard ondertussen ook gaan trailer trainen.. gewoon in mijn uppie, met emmer geduld en in 1e instantie links en rechts een longeerlijn aan een jerrycan. (was slechts ter begrenzing, hij deed niet gek of zo met het erin proberen te krijgen, sloot zich af, was niet thuis en dook niet hard langs de trailer of zo.
Probleem was uiteindelijk best snel op gelost en heb nu paard dat ik in mijn eentje mee kan nemen en laden en lossen, dat was ook het doel, kan ik met mijn andere paarden ook.
Tot op de dag van vandaag (ondertussen hele andere trailer) komt hij heel voorzichtig van de klep af, zeker het afstapje naar de grond. Dus vergeten is hij het zeker niet.

Hier waren we al tijdje op weg en had ik de klep van cocosmatten voorzien.
https://www.youtube.com/watch?v=PVwEG6uTUME

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:28

Pb San van Bokt eens. Zij doet de opleiding van 2Moons en bereikt zo ontzettend veel met paarden. Zij zit in de buurt en zoekt nog wel eens oefenpaarden voor de opleiding.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:03

Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken. Ik heb alleen het idee dat het zich teveel toespitst op de trailer zelf. Als ik haar nameijk in een smal gangetje zet wil ze ook niet meer achteruit.

Dus wat ik eerst wil gaan proberen is inderdaad tussen 2 hindernissen (of iets dergelijks) en van daaruit uiteindelijk meer richting die trailer. Het gaat niet om het schuine, maar om het smalle.

esmmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:25

Wat je in je training ook kan meenemen is met hekken schuin werken. Dus van breed naar smaller. Ook bij het achteruit stappen En echt elke stap met aandacht nemen en na elke stap een duidelijk rustmoment. Hoe meer spanning hoe langer de rust. Als je geen hekken hebt dan werken staanders en springbalken schuin van brede doorgang naar smaller ook. Eerst open houden, dan met dekens of zo dichtmaken. Let op de wind

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:59

Mini stapjes nemen, mijn instructrice is geschoold door Annemarie vd Toorn, en zo heb ik via haar heel wat trailerproblemen mee mogen maken en hoe zij dit oploste. Ik zou het volledig is stukjes hakken, grondwerk als basis, het is belangrijk dat je paard goed op je lichaamstaal reageert.

Verder zou je kunnen oefenen met het lopen tussen 2 balken, vooruit, achterwaarts, halthouden etc. Dit kun je vervolgens opbouwen tot een smalle doorgang tussen 2 balken op staanders, en afhankelijk van hoe je paard dat vind nog uitbouwen door de balken 'dicht' te maken door er een deken overheen te leggen oid. De 'doorgang' zou je ook tegen een muur kunnen plaatsen, zodat je steeds meer een afgesloten ruimte creëert. Wellicht levert dit alles amper spanning op, en is het echt enkel klep wat het probleem is, maar het zou natuurlijk kunnen dat alles bij elkaar het maakt waardoor ze zich afsluit, in dat geval is dit handig om dat al minder spannend te maken. Dan zou ik met de trailer zelf ook echt in hele kleine stapjes opbouwen, eerst 1 voorvoetje op de klep en weer meteen achteruit, en dat steeds iets uitbouwen. En verder vind ik de post van Sjolvir erg nuttig om de klep na te bootsen op die manier, precies op dat deel ontbrak mijn kennis namelijk ;)

Je hebt namelijk de kans dat je paard op een gegeven moment ook niet meer de trailer ín wilt, omdat ze dan weet dat ze er ook weer uit moet.

Edit, lees nu net jouw laatste update, in dat geval heb ik wellicht net verteld wat je al wist of van plan was :o

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:09

Heb hetzelfde met mijn paard gehad. Ging heel makkelijk de trailer in, maar eruit was een probleem- ging draaien in de trailer. Heeft 3 maanden op een manege gestaan waar die achteruit de poetsplaats op moest. Daarna ging hij zo achteruit de trailer af. Hopelijk is het ook zo makkelijk opgelost met jou paard.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:51

Een update: ik ben aan de gang gegaan met oefenen achterwaarts, daarna achterwaarts can steen naar zand of gras en andersom. Deed ze echt super. Vandaag trailertraining gedaan en het ging zo super! alle oefeningen op de klep deed ze super, toen de eerste keer er helemaal in, dat ging niet zo goed! toen dr voetjes opgetild en over het randje op de klep gezet. Daarna liep ze er zo af. Toen nog 5 keer helemaal erin en liep ze er zo af, dus Ben echt super trots! Nu blijven oefenen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:58

Klinkt goed! Lekker rustig doorgaan met oefenen.