Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyLytsa

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-02-08
Woonplaats: De Hoef

Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 23:19

Hoi :wave:

Ik heb wat twijfels over hoe mijn jaarling te vervoeren in onze 1,5 paards Ifor Williams (HB403 uit mijn hoofd) trailer.

Toen ik hem had gekocht vorig jaar en hem naar de opfok bracht als veulen van 7 maanden oud heb ik hem los in de trailer gezet, de stangen eruit gehaald en de trailer volledig dicht gedaan. De rit verliep prima, we zijn in 1 keer doorgereden en hij stond eigenlijk heel rustig. Bij aankomst bleek hij omgedraaid te zijn. Ik heb me laten vertellen dat als ze los staan ze dit vaker doen omdat ze het prettiger vinden?

Volgende week moeten we weer met hem op pad en ik zit met het rare idee in mijn hoofd dat, omdat hij uiteraard gegroeid is, als hij weer wil omdraaien in de trailer dit moeilijker/niet gaat in verband met de breedte van de trailer. Hij heeft in de opfok wel al geleerd aan een touwtje te staan maar ik denk niet dat ik er goed aan doe als ik hem nu ook in de trailer wil vastzetten.


Ik ben dus op zoek naar jullie ervaringen en het zou fijn zijn als jullie mijn twijfels kunnen wegnemen :D

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:27

Een jaarling kan zeker nog omdraaien in de trailer. Een volwassen paard kan dit nog in een anderhalfpaards trailer. Zo stond het paard van een vriendin met zijn hoofd vrolijk over de laadklep naar buiten te kijken.. Al is vrolijk hier heel relatief.. hij had koliek en moest naar de kliniek dat was de reden dat ie los in de trailer mocht. Als hij wilde liggen kon dat..

Je zult hier zelf het e.e.a. moeten afwegen. Of pot dichtmaken en hopen dat ie geen gekke dingen doet of gewoon vastzetten (en dichtmaken). Mijn voorkeur zou voor het laatste gaan.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:07

Je geeft aan dat het enter het vast staan kent dan zou ik hem vast vervoeren met een ander paard erbij voor het vertrouwen, vooral als de afstand langer is.

Indien je zou besluiten het enter los te vervoeren neem dan in ieder geval een trailer met een veulenrek.

KellyLytsa

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-02-08
Woonplaats: De Hoef

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:05

Sammie ik kan het me echt niet voorstellen dat onze "volwassen" paarden het voor mekaar krijgen om om te draaien in bovengenoemde trailer. Er is wel wat ruimte over aan de zijkant maar zeker niet in overvloed.

Hij kent dus het vaststaan wel, daar is mee geoefend. Alleen dit hebben wij nog nooit in de trailer geprobeerd, hij is in het verleden dus of alleen of met zijn moeder vervoerd geweest waar hij steeds los gestaan heeft. De trailer wordt sowieso helemaal dichtgemaakt.

Friesiszwart met een ander paard erbij vervoeren gaat hem sowieso niet worden, het is maar een 1,5 paards trailer dus een volwassen paard past er never nooit naast en een opfokmaatje zou ik liever ook niet overwegen aangezien ik denk dat hier meer ellende van komt, plus dan reis ik ook nog met een dier van een ander. De trailer kan helemaal dicht en heeft aan de achterkant ook harde deurtjes ipv een zeiltje dus een veulenrek is overbodig.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:14

KellyLytsa schreef:
Sammie ik kan het me echt niet voorstellen dat onze "volwassen" paarden het voor mekaar krijgen om om te draaien in bovengenoemde trailer. Er is wel wat ruimte over aan de zijkant maar zeker niet in overvloed.
Paard van vriendin is dik 174 hoog en dito in lengte.. En of je het kan voorstellen of niet dat doet er niet zoveel toe.. het gaat hier om een jaarling en die kunnen het zeker.

Andere optie is dat je een tweepaardstrailer leent en daar evt een maatje in zet. Iig hebben die trailers net wat minder ruimte dan een anderhalfs. Veulenrek is ook geen verkeerd idee.

Soms moet je dingen gewoon doen ipv teveel nadenken over hoe. De trailer is in beweging dus dat geeft hem iig iets doen (hij moet zorgen voor zn evenwicht).

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:19

Ja hoor... Ken ook volwassen paarden die dat redden in een anderhalf paards.
Zelf een paard die in een 2 paards trailer door de voordeur waar alleen mensen door gaan (normaal gezien dan) er door is gekomen. Paard en trailer zijn zonder schrammen of scheuren er vanaf gekomen.
Paarden kunnen rare dingen doen hoor!!

Was wel een heeeel raar gezicht om te zien. Eerst de voorbenen en kop, toen gleed de buik erbij uit, en daarna met wat hupsen en kruipen de achterbenen er achteraan.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:24

Zou hem los vervoeren. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een paard het het prettigs vindt om achteruit (of nog liever zijwaarts, zoals in een vrachtwagen kan) vervoert te worden.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:26

KellyLytsa schreef:
Sammie ik kan het me echt niet voorstellen dat onze "volwassen" paarden het voor mekaar krijgen om om te draaien in bovengenoemde trailer. Er is wel wat ruimte over aan de zijkant maar zeker niet in overvloed.


Juist.. mijn paard draaide zich ook om in een 1,5 paards, toen ik em de eerste keer alleen ging laden.. toen ik naar achteren liep, kwam hij achter me aan.. god wat hebben we in een deuk gelegen, maar het was uiteraard niet de bedoeling.

Als jouw jaarling vast kan staan, zou ik em gewoon vast zetten met een hooinet voor zijn neus.. :+
Officieel gezien mag een paard niet eens los vervoerd worden.. al kan ik me voorstellen dat het met veulens wel gebeurd.

Buiten dat.. als veulen kon hij al omdraaien, en als je hem nu los vervoerd als jaarling ook.
Je moet dus wel opletten dat het kunnen draaien geen gewoonte voor hem wordt.. dan ben je straks verder van huis.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:30

Ik zou het hetzelfde doen zoals hij de eerste keer vervoerd is en echt niet vastzetten. Ik heb eens een pony gezien die ( ondanks dat hij vast stond ) zich voor de stang had weten te wurmen. Levensgevaarlijk maar het is gelukkig goed afgelopen. Toen die van mij anderhalf was hebben we haar vervoerd in een vrachtwagentje. Alles was dicht gemaakt dus het had het effect van een grote box. Ken je iemand met een vrachtwagen die je kan helpen?

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:31

Gewoon los vervoeren. Zoveel ervaring heeft ie nog niet met vast staan. Ik heb paar weken terug een jaarling opgehaald die nog noet halstermak is. Los op de trailer gezet en achterkant goed dicht. Ging prima. Was ook advies van de verkoper. Daar was onlangs een klant aangekomen die een veulen op de trailer had vastgezet. Veulen had zichzelf onderweg opgehangen en kwam dood aan.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:36

Ik heb destijds gekozen voor vastgezet in een 2 paards trailer (met tussenschot), trailer volledig dicht. Groot hooinet voor dr neus en klaar. Wij hadden de luxe van een camera in de trailer en zij heeft in de gehele reis geen pas bewogen.

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:40

Princesj schreef:
Ik heb destijds gekozen voor vastgezet in een 2 paards trailer (met tussenschot), trailer volledig dicht. Groot hooinet voor dr neus en klaar. Wij hadden de luxe van een camera in de trailer en zij heeft in de gehele reis geen pas bewogen.


En toch, er kan dan vanalles misgaan. Ik kies juist voor een volledig lege trailer. Ik had een tweepaardstrailer zonder schot. Daar kunnen ze alleen maar aan beschadigen.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:40

Ik heb deze hersenpijnigingen ook gehad begin van dit jaar. Wij gingen onze enter halen en het beestje moest gelijk 3,5 uur in de trailer staan. Omdat onze jaarling het vaststaan ook enigszins kende (dat 'kennen' stelde echt geen ruk voor hoor), en omdat los vervoeren voor mij ook niet zaligmakend leek, hebben we hem wel vastgezet. We hebben een 2-paards trailer, tussenschot er wel in (de flap van het tussenschot is van rubber, dus hij kon breed staan onder de flap door mocht ie dat willen ivm evenwicht), en met twee touwen vastgezet. Vol hooinet er in en gaan. Wat mij héél veel rust gaf, was de camera die we de dag ervoor nog hebben ingebouwd. Ik heb hem de hele weg in de gaten gehouden. Het is perfect verlopen allemaal. Aan het eind was t pupke moe en ging duidelijk meer hangen, tegen de wand en het schot, maar hij heeft heerlijk staan knabbelen de hele weg en de rit kon hem, ogenschijnlijk, geen zier interesseren. Ik zou het dus weer zo doen. Meer ervaring met vervoeren van hele jonge paarden heb ik niet, en dat dit niet zaligmakend is voor alle andere paarden en mensen, lijkt me duidelijk. Wel is me door een heel aantal mensen die ik geraadpleegd heb, hetzelfde vertelt: kennen ze het vaststaan, dan vastzetten id trailer. En bij vastzetten, óók het tussenschot erin (bij onze 2-paards dus van belang). Ze moeten dan geen ruimte krijgen om alsnog capriolen uit te halen.... Camera en hooinet op veilige hoogte.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:43

Ik zou ook voor vastzetten gaan. Ik zou als de dood zijn dat het een gewoonte zou gaan worden als die weet dat die kan omdraaien in de trailer en dat ook gaat proberen als het eigenlijk niet meer kan qua formaat.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:45

Pendrag schreef:
Princesj schreef:
Ik heb destijds gekozen voor vastgezet in een 2 paards trailer (met tussenschot), trailer volledig dicht. Groot hooinet voor dr neus en klaar. Wij hadden de luxe van een camera in de trailer en zij heeft in de gehele reis geen pas bewogen.


En toch, er kan dan vanalles misgaan. Ik kies juist voor een volledig lege trailer. Ik had een tweepaardstrailer zonder schot. Daar kunnen ze alleen maar aan beschadigen.


Ik vind het juist van groot belang dat een paard steun kan zoeken aan de wand. Daarom zou ik nooit (geen enkel paard!) vervoeren in een 2 paards zonder tussenschot. Ze kunnen ook over de stang gaan, die laat je er toch ook niet uit?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:49

Moet zeggen dat ik mij soms verbaas over wanneer een veulen (jaarling, twee jarige) leert om vast te staan.
Mijn veulen vorig jaar stond al met 2 maanden vast en kleine stukjes in de trailer werd ze ook vast gezet.
Op het moment van afspenen had ze ruime trailer en vast sta ervaring en kon ze dus ook zonder problemen vast in de trailer vervoerd worden.
Dat was een reis van 2 uur.

Het veulen nu ruim een maand kan al vast staan. Maar gaat eind van de maand nog los in de trailer omdat hij verder nog geen trailer ervaring heeft.

Ik zou in dit geval kiezen om het dier los te zetten.
Ondanks dat ik daar absoluut geen voorstander van ben.
Heb meer ongelukken gezien met losse dieren in de trailer dan dieren die vast stonden.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:54

Ik heb toentertijd mijn niet halstermakke 3 jarige gewoon op de trailer gezet. Tweepaardstrailer met mijn ezel (die paardlief nog nooit gezien had) aan de ene kant en merrie aan de andere kant. Trailer op, touwtje vast en rijden maar.
Na 10 minuten gestopt om te kijken of alles goed ging en daarna in één ruk doorgereden. Ging prima.
Niet teveel over nadenken.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:56

De veulens op mijn werk destijds, konden met 2 weken al poetsen, hoeven krabben en vast staan, zoals een volwassen paard.

TS.. in hoeverre kan hij vast staan.. als een dier wat nog uitwegen zoekt, of als een dier die niet beter meer weet?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:56

Ik heb eens een kleine maat Hackney hengst in een 1,5p trailer vervoerd met een paar strobaaltjes aan de zijkant. Het idee was dat hij zo makkelijker steun had in de bochten. Alleen het pakte anders uit. Meneer had de strobaaltjes los gekregen (terwijl hij vast stond) en toen wij aankwamen stond hij bovenop de baaltjes. Zo kon hij net over de rand van de klep heen kijken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:58

Kan je niet een paar oefenen voor die tijd, de trailer in en even vastzetten of in ieder geval een paar in de opfok vastzetten en hem leren om rustig te blijven staan. In de trailer een flink hooinet voor zijn neus en dan komt het wel goed.Uiteindelijk is dat toch het veiligst, als hij gaat draaien en uit balans raakt etc. als hij los staat kan hij de trailer flink uit balans brengen met alle evt. gevolgen van dien. Een camera monteren zodat je kan zien wat hij doet is geen overbodige luxe, wij gaan nooit op stap zonder camera!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:58

assie schreef:
.
Niet teveel over nadenken.


Dat is misschien wel de beste tip ;) !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:06

ik zou ook gaan voor vastzetten, liefst in een tweepaards met schotten erin, hooinet voor zn neus en gaan met die banaan. Als je gaat nadenken wat er allemaal mis kan gaan kan je beter helemaal niet vervoeren.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:15

Grwoon vastzetten, wel met genoeg ruimte, maar niet zoveel dat ze om kan draaien!

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Hoe jaarling vervoeren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:26

Tweepaards trailer met tussenschot en onder de voorstang hooi of strobalen klem zetten zodat hij zich daar niet klem kan zetten.
Is het een warmblood of pony jaarling?

KellyLytsa

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-02-08
Woonplaats: De Hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 12:43

Casarell schreef:
De veulens op mijn werk destijds, konden met 2 weken al poetsen, hoeven krabben en vast staan, zoals een volwassen paard.

TS.. in hoeverre kan hij vast staan.. als een dier wat nog uitwegen zoekt, of als een dier die niet beter meer weet?


Zoals ik al in de OP zet, hij heeft het geleerd in de opfok om vast te staan, ze worden zo gevoerd. Of hij inmiddels niet beter weet geen idee, hij zal er vast wel eens aan gehangen hebben natuurlijk. In de trailer heeft hij in elk geval nog nooit vastgestaan.

Bedankt voor alle reacties, fijn dat iedereen zo wil meedenken maar zoals ik al in de OP zette, we beschikken over een 1,5 paards trailer. Dus alle tips over 2 paards trailers en vrachtwagentjes hebben weinig zin aangezien we hier simpelweg niet de beschikking over hebben.

Mijn zorg is dat als ik hem wel vastzet dat hij uit balans raakt of toch paniekerig reageert op het vaststaan met alle gevolgen van dien. Het los vervoeren als veulen ging prima en eerlijk gezegd heb ik er ook geen problemen mee als we hem deze keer los zouden vervoeren en ik hem weer omgedraaid in de trailer zou vinden. Als hij later als volwassen paard regelmatig mee op pad gaat en dan vanzelfsprekend wel vast wordt gezet denk ik niet dat we verder van huis zijn omdat hij voor die periode toevallig 2 keer mocht omdraaien. Ik denk dat het problematischer is in de toekomst als hij nu een slechte ervaring heeft met vaststaan, dus als omdraaien nu prettig is voor hem vind ik dat prima. Ik was er niet direct van overtuigd dat ik dit met vastzetten ging bereiken, vandaar dat ik vroeg om jullie meningen maar nu zie ik dat veel van jullie dit toch wel adviseren. Ik ga het nog eens afwegen.