BjornB schreef:ik heb op horse-event vorig jaar hier een hele discussie over gehad met iemand van anemoon horsetrucks. uiteindelijk kwam het er inderdaad op neer dat feitelijk gezien je geen twee paarden met zo'n B-veewagentje mag meenemen. Ze maken gebruik van de marge die de overheid erin heeft dat je 10% overbelading mag hebben, ze beginnen alleen pas met boetes uitdelen vanaf 10%. Dus hou je altijd aan de maximale gewichten. Want dan hadden we het dus puur en alleen over de belading met paarden, zonder alle benodigde spullen.
Het probleem zit 'm inderdaad in die 10%. De politie zal dat vaak accepteren maar ik vraag me ernstig af wat de verzekering doet bij ongevallen. Daar heb ik bar weinig over kunnen vinden.
BjornB schreef:Het terugkeuren en op laten keuren van voertuigen is afhankelijk van de technische maximum massa die op de papieren staat. Als die het op hogen toe staan zal de toegestane maximum massa lager zijn dan de technische maximum massa op het kentekenbewijs.
Bij oudere auto's is dat technische gewicht gelijk aan het toegestane gewicht, simpelweg omdat deze gegevens vroeger niet werden vastgelegd (helaas).
De importeur kan aan de hand van het chassisnummer soms achterhalen of het chassis voor een hoger technisch gewicht is gebouwd.
BjornB schreef:Alle voertuigen boven de 3500 kilo maximum massa is een C-, of C1 rijbewijs voor nodig. Vraag om latere problemen te voorkomen altijd naar de gewichten als je gaat kijken voor zo'n veewagentje.
Nou, daar zit dus tegenwoordig een addertje onder het gras in de vorm van die zgn B-E combi's waarbij een deel van het voertuiggewicht door een lorry wordt gedragen.
Voor paardenautootjes heb ik ze nog niet gezien, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd dat die dingen een keer omgebouwd gaan worden.