Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:29


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:32

ik zit bij univé, daar vallen paarden onder huisdieren.
Wel zo verstandig om er eentje aan te schaffen en bovendien kost het maar rond de 5 euro per maand ofzo toch.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:39

zelfs als je geen paarden hebt is een wa verzekering eigenlijk een must tenzij je miljonair bent en alle schad die je aan kan richten zo uit je zak kan betalen. Iemand kan bijvoorbeeld door jou toedoen valllen of iemand zijn telefoon kan kapot gaan noem maar op.

Daarnaast zag ik dat je verder helemaal niks verzekerd hebt, maar waar woon je dan??? Oook als je geen koophuis hebt heb je toch een verzekering nodig voor je inboedel of eventueel voor brand.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:15

klopt, zo botste mijn hond vandaag tegen een hardloper op (kwestie van beide de hoek omrennen -in een losloopgebied dus hij mocht wel los-) en meneer had een gat in zijn broek.
Stond op en rende mopperend verder, had hem gerust een nieuwe broek aan willen bieden, daar heb je dus idd je verzekering voor.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:34

opisop_shop schreef:
klopt, zo botste mijn hond vandaag tegen een hardloper op (kwestie van beide de hoek omrennen -in een losloopgebied dus hij mocht wel los-) en meneer had een gat in zijn broek.
Stond op en rende mopperend verder, had hem gerust een nieuwe broek aan willen bieden, daar heb je dus idd je verzekering voor.


En dan valt een broek nog mee je kan het ook slechter treffen. Als iemand door jou toe doen valt en een paar tanden mist dan kost dat je een paar duizend als je pech hebt. Dan ben je wel heeeel blij me je verzekering

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:40

Glitfaxi schreef:
Ik zet een stipje. Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering maar ben er net achter gekomen dat mijnpaarden niet onder huisdieren vallen.. Ik lees dus mee :)

Drie opties:
1) Je woont in Belgie. Ja, dat klopt, paarden vallen niet onder de standaard WA-verzekering.
2) Woon je in NL; trap je verzekeraar zo hard onder z'n ballen dat ze er door z'n keel uitkomen en zeg je verzekering op.
3) Je hebt je paarden bedrijfsmatig. Klopt, dan moeten ze onder een berijfsaansprakelijkheid vallen.

En verder vooral:
LDRD schreef:

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:15

Zo, hoop reacties allemaal weer. Ik heb inmiddels een AVP afgesloten bij Unive.

@Rex_Rolfo, prachtige foto. Natuurlijk kon ik bellen, maar ik was op zoek naar informatie die zwart op wit staat. Mocht er dan een probleem ontstaan, dan zou ik niet graag verwijzen naar: "Maar u zei dat te vergoeden. Althans, dat zei het meisje van het callcenter..." Als het over miljoenen kan gaan, heb ik het liever op papier staan... Lijkt me ook niet meer dan logisch, dus ik verbaasde me er over dat er zo weinig in die voorwaarden te vinden is.

@LDRD Dank voor de link, stom dat ik dat niet gevonden had. Goede uitleg van Tanja. Hetzelfde verhaal had ik inmiddels elders ook gevonden. Dat zou dus betekenen dat schade door mijn paard altijd mijn wettelijke aansprakelijkheid is, en elke AVP dat zou moeten dekken.

@bliver Waarom zou dat moeten? Als ik mijn hele inboedel kwijt zou raken zou dat rot zijn, maar dan heb ik bij de kringloop zo weer een bed, een kast en een magnetron, hoor.

Zoals gezegd heb ik een AVP afgesloten bij Unive, kwam goed uit de test van de Consumentenbond, heeft op de website staan dat schade van een paard ook verzekerd is en volgens mij als ik mijn huis in de fik steek en de woningbouwcorporatie stelt mij daarvoor aansprakelijk, is dat zelfs ook gedekt. Helemaal blij dus.

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:18

Ik ben WA verzekerd bij mijn moeder (omdat ik nog studeer val ik automatisch in het pakket van mijn moeder), de verzekering is bij ABNAMRO. Nu heeft mijn paard onlangs schade aangericht aan de trailer van een vriendin en dit is netjes meteen uitbetaald na het indienen van de schade melding.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:30

ikke schreef:
Drie opties:
1) Je woont in Belgie. Ja, dat klopt, paarden vallen niet onder de standaard WA-verzekering.
2) Woon je in NL; trap je verzekeraar zo hard onder z'n ballen dat ze er door z'n keel uitkomen en zeg je verzekering op.
3) Je hebt je paarden bedrijfsmatig. Klopt, dan moeten ze onder een berijfsaansprakelijkheid vallen.


1. Zo`n ding heet een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren. Deze wordt volledig onterecht uitgescholden voor WA verzekering. Dat is in dit topic al eerder genoemd. Zou je op willen houden met onjuiste informatie de wereld in te schoppen? Je maakt zaken daarmee alleen maar onnodig verwarrend. Misschien moet je dit even lezen; Tanja @ [TAO] FAQ TAO
2. Dat een verzekering op een zeker moment niet meer de dekking biedt die je wilt, dat is goed mogelijk. Dan kun je inderdaad beter een verzekering afsluiten die wel goed aansluit bij je wensen. Maar het slaat nergens op om in dit geval een dergelijke uitspraak te doen. Je moet namelijk gewoon voordat je een verzekering afsluit kijken wat er wel of niet gedekt is en dan een keuze maken voor een verzekering. Als je pas nadat je een verzekering hebt afgesloten gaat kijken wat voor product je eigenlijk hebt gekocht, kun je daar niet de verkopende partij de schuld van geven.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:35

FlyAway schreef:
ikke schreef:
Drie opties:
1) Je woont in Belgie. Ja, dat klopt, paarden vallen niet onder de standaard WA-verzekering.
2) Woon je in NL; trap je verzekeraar zo hard onder z'n ballen dat ze er door z'n keel uitkomen en zeg je verzekering op.
3) Je hebt je paarden bedrijfsmatig. Klopt, dan moeten ze onder een berijfsaansprakelijkheid vallen.


1. Zo`n ding heet een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren. Deze wordt volledig onterecht uitgescholden voor WA verzekering. Dat is in dit topic al eerder genoemd. Zou je op willen houden met onjuiste informatie de wereld in te schoppen? Je maakt zaken daarmee alleen maar onnodig verwarrend. Misschien moet je dit even lezen; Tanja @ [TAO] FAQ TAO
2. Dat een verzekering op een zeker moment niet meer de dekking biedt die je wilt, dat is goed mogelijk. Dan kun je inderdaad beter een verzekering afsluiten die wel goed aansluit bij je wensen. Maar het slaat nergens op om in dit geval een dergelijke uitspraak te doen. Je moet namelijk gewoon voordat je een verzekering afsluit kijken wat er wel of niet gedekt is en dan een keuze maken voor een verzekering. Als je pas nadat je een verzekering hebt afgesloten gaat kijken wat voor product je eigenlijk hebt gekocht, kun je daar niet de verkopende partij de schuld van geven.

Ehm, niet om het een of ander maar een WA-verzekering voor particulieren IS een AVP, kwestie van welke naam het beestje heeft. Niks verwarrends aan.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:41

ikke schreef:
FlyAway schreef:
1. Zo`n ding heet een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren. Deze wordt volledig onterecht uitgescholden voor WA verzekering. Dat is in dit topic al eerder genoemd. Zou je op willen houden met onjuiste informatie de wereld in te schoppen? Je maakt zaken daarmee alleen maar onnodig verwarrend. Misschien moet je dit even lezen; Tanja @ [TAO] FAQ TAO
2. Dat een verzekering op een zeker moment niet meer de dekking biedt die je wilt, dat is goed mogelijk. Dan kun je inderdaad beter een verzekering afsluiten die wel goed aansluit bij je wensen. Maar het slaat nergens op om in dit geval een dergelijke uitspraak te doen. Je moet namelijk gewoon voordat je een verzekering afsluit kijken wat er wel of niet gedekt is en dan een keuze maken voor een verzekering. Als je pas nadat je een verzekering hebt afgesloten gaat kijken wat voor product je eigenlijk hebt gekocht, kun je daar niet de verkopende partij de schuld van geven.

Ehm, niet om het een of ander maar een WA-verzekering voor particulieren IS een AVP, kwestie van welke naam het beestje heeft. Niks verwarrends aan.

Er bestaat geen WA verzekering voor particulieren Ikke (Natuurlijk wel de WAM, maar die is alleen voor motorrijtuigen). Er is wel een Aansprakelijkheids verzekering voor Particulieren, waarmee je als particulier risico`s kunt afdekken van zaken waarvoor je wettelijk gezien aansprakelijk bent.
Maar ik zal het wel mis hebben, dus dan kun je mij natuurlijk wel vertellen bij welke verzekeraar ik een WA verzekering kan afsluiten die de risico`s afdekt voor schade, veroorzaakt door mijzelf of mijn gezinsleden (inclusief huisdieren) aan derden (en dan dus niet met een motorrijtuig)? En dan niet aankomen met een AVP hé ;)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:00

AVP heette vroeger WA verzekering ;)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:08

LDRD schreef:
AVP heette vroeger WA verzekering ;)

Dat is niet zo heel erg relevant, want de discussie speelt in het heden. En in het heden zit er een wezenlijk verschil tussen een WA verzekering en een AVP. ;)

In een discussie als deze is het des te belangrijker om de juister terminologie te hanteren, juist vanwege het wezenlijke verschil tussen beide producten.

Natuurlijk kan het lastig zijn te moeten wennen aan dit soort wijzigingen en dat de oude termen makkelijk opgepent worden. Toch lijkt het mij verstandig om in een discussietopic te weten waar je over praat en dus niet een discussie voeren op basis van hoe het vroeger was, maar hoe het nu is. Ander moet je je niet mengen in een dergelijke discussie. Dat bedoel ik even in algemene zin.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:11

Ik meng me er verder niet meer in :D _O- .

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:17

IngeK schreef:
Wat als mijn paard de dochter van de stalhouder het ziekenhuis in trapt? Maakt het dan nog uit of het op hun erf is? Wat als mijn paard iemand anders het ziekenhuis in trapt? Of tegen een auto aan slaat als we aan de hand aan het wandelen zijn? Dat zijn de typische zaken waar ik een verzekering voor heb, maar daar is op geen enkele website rekening mee gehouden :D

Jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van jouw paard. ALTIJD. Tenzij een ander aantoonbaar ernstig nalaatbaar kan worden geacht.

Daarom dus, een WA verzekering waar je paard ook onder valt. Stel je voor dat jij aansprakelijk gesteld wordt voor medische kosten oid, dan betaal je dus de rest van je leven.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:18

Starbreeze schreef:
Jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van jouw paard. ALTIJD. Tenzij een ander aantoonbaar ernstig nalaatbaar kan worden geacht.

Daarom dus, een WA verzekering waar je paard ook onder valt. Stel je voor dat jij aansprakelijk gesteld wordt voor medische kosten oid, dan betaal je dus de rest van je leven.

Helemaal mee eens. Maar voor de goede orde; Het is geen WA verzekering, maar een Aansprakelijkheidsverzekering Particulier ;)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:19

:x

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

LDRD schreef:
:x

Toe maar, gooi het er gewoon uit. :D

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:21

LDRD schreef:
:x


_O-

Excuus. Geheel offtopic

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:27

Klopt idd, maar denk dat het wel duidelijk is. Ik verbaas me er meer over dat er nog steeds mensen zijn die niet verzekerd zijn... Een ongeluk zit in een klein hoekje en de financiële gevolgen kunnen nogal groot zijn. Laat staan voor de verhalende partij.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:29

Ik verbaas mij daar ook enorm over. En dat terwijl Nederland bekend staat als een land waar de mensen heel erg oververzekerd zijn. bron

sommodore
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:39

Heeft iemand hier ook enige zekerheid gekregen dat wedstrijden met een snelheidselement (bijv. marathon) ook meeverzekerd zijn? Ik heb dit nl. een keer in een vraagprogramma zien staan en er is geen maatschappij die mij dit kan vertellen. Nu rijd ik met het paard van iemand anders marathon en ik wil eigenlijk niet dat de eigenaar aansprakelijk wordt gesteld als ik brokken maak.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:53

En dat gaat toch gebeuren als zijn paard brokken maakt. Ik heb nu mijn eigen paard maar voorheen altijd paarden van anderen gereden en de eigenaren blijven verantwoordelijk. De eigenaar zou het even met zijn verzekering kunnen checken.

sommodore
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:01

De eigenaar is gewoon verzekerd hoor, maar ik vind het zelf geen fijn idee. Maar na veel speuren op internet heb ik maar 1 soort verzekering gevonden die andermans paarden die je rijdt ook dekt en die was heel duur. Dat is meer voor trainingsstallen en niet voor iemand die gewoon voor de lol rijdt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:01

Je kan dat vervelend vinden, maar dit staat zo in de Nederlandse wet. What's the point verder, als de eigenaar verzekerd is? Kost hem dan toch ook niks?