Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Sappos schreef:Zijn er wel trailers van 1150 kg dan?
Rumpleteaser schreef:Ben het met jullie eens Ibbel en Filiam.
Misschien is dat wel een mooie tussenoplossing voor de komende twee jaar.
Dan kan ik mijn rijervaring opbouwen door gewoon een combinatie te huren
En in de tussentijd sparen
Ibbel schreef:Sappos schreef:Zijn er wel trailers van 1150 kg dan?
Nogmaals, dat is met een BE rijbewijs NIET van belang! Alleen het daadwerkelijke gewicht dat achter een auto hangt telt bij BE. Je mag met een BE ook gewoon een tweepaards met een MTM van 2 ton trekken met deze Peugeot, mits daar dan alleen 2 Shetten van ieder 150 kilo in staan (lege 2-paards = 850 kilo + 300 kilo Shet = 1150). Kogeldruk even buiten beschouwing gelaten, die zal zeker géén 100 kilo zijn, dus daar hang je dan wel op, maar qua gewicht mag het.
@ TS: met een paard van 550 kilo ga jij het niet redden. Een anderhalfpaardstrailer weegt leeg minimaal 700 kilo, meestal 750. Het leeggewicht op het papier is oa zonder bodem, zonder deurtje en zonder zadelkamer als het een model mét is, dus er komt minimaal nog 100 kilo bij wat op papier staat. Een MTM van 1300-1400 kilo is wel heel normaal. 750 kilo lege trailer + 550 kilo paard = 1300 kg.
Ibbel schreef:Overigens nog iets anders:
Als je nu je BE hebt gehaald, en besluit geen trekhaak onder deze auto te zetten (wat denk ik de conclusie zal zijn, de auto is echt te licht), dan kan je beter een auto met trekhaak huren (busje is perfect) en eventueel een trailer als je die zelf ook nog niet hebt. En/of in de tussentijd alvast investeren in een eigen trailer, dan heb je die kosten niet óók nog eens naast een nieuwe/andere auto.
Zelf rijden met een gehuurde combinatie is altijd nog goedkoper dan een paardentaxi, want zoiets is vrij duur omdat je dan ook een chauffeur huurt. Bovendien kan je door een busje te huren en zelf te rijden iig je ervaring met trailerrijden bijhouden/opdoen.
Rumpleteaser schreef:Om te beginnen: iedereen alvast bedankt voor jullie reacties! Even ingaan op een paar opmerkingen:
Voor noodgevallen kan ik altijd een combinatie 'lenen'. Mijn paard staat volpension en daar hebben ze ook trailers en auto's met trekhaak.
Mijn afweging heeft meer te maken voor de 'leuke dingen', zoals de buitenritjes, wedstrijden, dat soort zaken.
Gemak zoals Karreman hierboven schrijft lijkt mij erg fijn, maar veiligheid vind ik nog heel veel fijner
Dan leen ik toch liever een combinatie met wat meer 'power' dan de mijne.
Persoonlijk vind ik 'truukjes' toepassen gewoon niet zo'n prettig gevoel geven, dan leen ik liever iets beters...
Het probleem is dus niet zo zeer dat eigen bezit en dat dat wellicht duurder is.
Die afweging heb ik al gemaakt; ik wil gewoon een eigen trailer met (sterke) auto
En die sterke auto komt dus ook, maar pas over twee jaar.
Ik zit nu dus nog even met de vraag wat ik doe in de tussentijd:
1. bij derden een combinatie huren als ik 'm nodig heb
2. op mijn huidige (minder sterke) auto een trekhaak zetten en dus nu al een trailer kopen
Ik neig zelf dus een beetje naar optie 1, omdat ik me afvraag of mijn auto + trailer wel veilig genoeg is....
En dan kan ik beter een goeie combinatie huren, dan investeren in een trekhaak + trailer die minder veilig zijn.
Wat vinden jullie van deze afweging?