wat te doen met paspoort na overlijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:32

Hallo,

Het kan zijn dat ik binnenkort mijn schat in moet laten slapen, maar nu kwam er een vraag bij me op.
Wat moet je eigenlijk doen met het paspoort. Moet dit bij de KNHS ingeleverd worden? Mag je het houden?
Moet je ook iets doorgeven aan de KNHS of aan de stamboek waar ze ingeschreven is?

Bedankt voor de reacties

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:36

ik heb het toen opgestuurd naar kwpn mede om de reden waarom ik dat paard heb moetne laten afmaken.
Officieel moet je het altijd aan de paspoort verstrekkende organisatie terugsturen maar niemand die er moeilijk over doet als je dat niet doet.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:40

Zou namelijk het paspoort gewoon willen houden, maar daarom wil ik hier wat duidelijkheid over :)
Moet je het melden als je je paard in laat slapen? Want lijkt me ook dat meerdere paarden, ooit geregisteerd, doorverkocht en nooit meer wat van vernomen is er ook zijn?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:42

Nee hoor, hoef je niet te melden.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:43

Dank je voor je snelle reactie :)
Kan beter dit allemaal even voor de tijd op een rijtje hebben, want als het moment daar is denk ik vermoedelijk helemaal niet zuiver meer!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:28

Ik zou zo wie zo aan de afgevende instantie doorgeven dat het paard overleden is.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:31

officieel moet je het terugsturen. Heb ook al verhalen gehoord van mensen die het paspoort hebben opgestuurd met mededeling dat paard is overleden en dat ze graag het paspoort zelf willen houden, paspoort wordt dan weer terug gestuurd alleen komt er een stempel in dat hij is overleden.
Als je niks opstuurd en niks doorgeeft is er ook geen haan die er naar kraait, het is dus een beetje wat je zelf wil.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:33

jury schreef:
Nee hoor, hoef je niet te melden.


Als je een paspoort van het KNHS hebt zit er een brief bij waar het volgende in staat:

Als het paard is gestorven of overgenomen door de verzekering moet het paspoort worden teruggezonden naar de organisatie die het paspoort uitgegeven heeft met vermelding van de reden van retournering.

Nu heb ik dit zelf ook aan de hand gehad jl. en even contact met ze opgenomen en als je wilt kun je het paspoort wel weer terug krijgen als je dat in een brief erbij vermeld en zij maken het paspoort dan ongeldig.

(zie dat dat hierboven nu ook al gezegd word door twinducklin)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:38

en ik zeg ook al eerder dat het officieel wel moet.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:42

jury schreef:
en ik zeg ook al eerder dat het officieel wel moet.


Ik zie het nu staan idd, sorry niet goed gelezen! Vroeg me ook wel af wat voor gevolgen het kan hebben als je het niet doet eigenlijk, weet iemand dat?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:03

Als je weet waarom er een I&R regling is dan weet je ook waarom het belangrijk is dat de administratie klopt.
Geen persoonlijke gevolgen, paspoorten horen ook overgeschreven te worden zodat men inzage heeft over de paarddichtheid in een gebied. Zodat men accuraat kan handelen bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte.

Ik zou het toejuichen dat PUI's een bedrag per jaar kunnen vragen voor het paard dat je als eigenaar/houder onder je goede hebt, zodat de administratie klopend is en blijft, mensen zijn dan eerder genegen om het door te geven dat een paard verkocht/gestorven is.

en dat kan vrij simpel... eigenaar/houder heeft een papier, wisseld het paard van eigenar/houder moet de nieuwe houder het ondertekeken, kan dan worden opgestuurd naar de PUI en voila, adminstratie bijft kloppend
Zo kun je ook laten registreren dat iemand eigenaar is en die hoeft niet de houder te zijn...

bonzwa

Berichten: 996
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:59

Ik zou hem opsturen met (zoals gezegd) de vermelding dat je hem graag terug wilt, dit heb ik ook gedaan je krijgt hem echt terug.

Veel sterkte

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:04

Ik heb het toen der tijd ook opgestuurd met de datum wanneer het paard overleden is en of ik het terugmocht.
En heb het ook terug gekregen met de stempel ongeldig erin.
Dus als je het wil houden gewoon even bijvermelden.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:06

Iderdaad opsturen en er bij vermelden dat je hem terug wilt. En je kan ook voor de zekerheid kopietjes maken.

Heel veel sterkte!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:09

Mijn paard is pas ingeslapen en de Da heeft er een stempel ingezet en erin gezet welke datum het paard is overleden.
Paspoort heb ik nu nog steeds in het bezit.
Waarom zou ik hem opsturen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:54


RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:57

Mijn paard is vorig jaar geslacht..... paspoort is echter nooit opgestuurd door de slager.....geen haan die ernaar kraait.

Ik wil het paspoort graag terug, en dit kan normaal ook via de knhs....maar omdat hij verdwenen is zal ik hem waarschijnlijk nooit meer terug zien.

Mijn paard is voor consumptie gebruikt!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:16

Alane schreef:
Silly1972 schreef:
Mijn paard is pas ingeslapen en de Da heeft er een stempel ingezet en erin gezet welke datum het paard is overleden.
Paspoort heb ik nu nog steeds in het bezit.
Waarom zou ik hem opsturen?


omdat je dat wettelijk vreplicht bent te doen... binnen 30 dagen na overlijden.

http://www.nl-paardenpasport.nl

i&r regeling paardachtigen:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... houder.pdf


Heb ze een mail gestuurd, dus ik vind het best.
Niemand die er op let, ik ga niet het risico nemen dat ik het paspoort kwijtraak

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: wat te doen met paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:19

Ik heb een pony gehad die als 3 jarige overleden is.
Ik heb het stamboek gebeld wat te doen, wou het paspoort met stamboek papier graag houden.

Ik heb toen het stamboek papier opgestuurd met een briefje er bij dat de pony overleden is en het verzoek of ik het stamboek papier terug mocht hebben. 2 dagen later had ik het papier al weer terug met een stempel er op dat de pony overleden is. Staat nog steeds in een map(met al het andere papier werk, raport van stamboek opname, kaartje van de VA van toen ze overleed, sectie raport enzo) bij de andere mappen van mijn andere pony's.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:20

Firefly4 schreef:
Zou namelijk het paspoort gewoon willen houden, maar daarom wil ik hier wat duidelijkheid over :)
Moet je het melden als je je paard in laat slapen? Want lijkt me ook dat meerdere paarden, ooit geregisteerd, doorverkocht en nooit meer wat van vernomen is er ook zijn?

Als je paard bij een stamboek is ingeschreven, hoor je in principe het overlijden van je paard te melden en het stamboekpapier op te sturen.Zo deed ik het bij het KWPN, stuurde ook het papier op en kreeg het op mijn verzoek weer terug. Er stond dan wel een stempel "Overleden" op.

MrBojangles
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:26

Firefly4 schreef:
Zou namelijk het paspoort gewoon willen houden, maar daarom wil ik hier wat duidelijkheid over :)
Moet je het melden als je je paard in laat slapen? Want lijkt me ook dat meerdere paarden, ooit geregisteerd, doorverkocht en nooit meer wat van vernomen is er ook zijn?


hoi,

moest een paar maanden geleden mijn paardje in laten slapen :(
heb knhs gebeld, het terugsturen wordt erg op prijs gesteld (volgens mij voor statistieken). als je erbij vermeld dat je hem terug wilt hebben sturen ze hem ook gewoon weer op! ik vond het namelijk ook belangrijk het paspoort weer in handen in te hebben.
heel veel sterkte!!!