groot probleem met trailer laden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlOna_

Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:32

hallo allemaal,

zoals je al kan lezen in de titel heb ik een groot probleem met trailer laden.

Het gaat om een merrie van ong. 11 jaar het is ook een "echte" merrie.
Ik wil graag met haar wedstrijden rijden maar ze gaat gewoon niet de trailer in.
En het domme is, ze heeft altijd op de trailer gestaan en zelfs al een paar keer op wedstrijd geweest (3 jaar terug ong.) ze deed toen ook altijd wel moeilijk maar ze ging er wel in.

We hebben echt al van alles geprobeerd!
Ik heb het op een rustige manier geprobeerd eerst wou ze al helemaal niet in de buurt van de trailer komen maar dat is er nu af en ze wil ook wel met de voorbenen op de klep staan, dus toen ze dat deed heb ik haar beloond en heb ik haar op stal gezet( dat vond ik al heel wat voor haar) en dat heb ik een paar keer herhaald.
toen zijn we een stukje verder gegaan en dat ging ook best goed.
alleen nu is het probleem als ze er in staat vliegt ze weer achteruit.
na een tijdje had ik haar zover dat ze netjes even voor in bleef staan en dat je de kans kreeg om de stang dicht te doen maar als je dat dus wil doen begint ze als een gek rond te plassen (dus je zit helemaal onder) en daar waren dus heel veel mensen niet van gediend en was het weer verpest.
en ze is ook helemaal niet angstig, ze maakt er gewoon een spelletje van(zo zie ik dat)
ze staat te slapen op de klep!!

wat heb ik al geprobeerd:
- zachte aanpak zoals hier boven vermeld.
- met de longeerlijn achter de kont (vind ze heerlijk!!)
- met de longeerlijn een singel van gemaakt zodat niet ze zich zelf naar beneden trekt, werkt ook niet.
- met een bezem(heeft ze heel veel respect voor) maar toch gaat ze er niet in.
- met een zweep(niet mij manier maar na 2 maand en uren geduld, raakt het een beetje op) werkt niet, ze word boos.
- met voer, dan loopt ze wel maar als ze voorin is vliegt ze er weer uit

dit was het wel z'n beetje.

ze gaat er trouwens wel in als er een ander paard in staat, maar ik moet toch echt alleen op wedstrijd.

wie heeft voor mij advies?
sorry voor het lange verhaal maar dan is het wel duidelijk ;)

alvast bedankt!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:38

www.paardelarij.nl. Die hebben goede cursusen en daar kun je het goed leren.

In de tussentijd, stoppen met bezems, zwepen, eten, longeerlijnen achter haar kont langs ed. Paard moet gewoon de trailer oplopen en die kunstgrepen maken het straks alleen maar moeilijker om het goed te doen.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:56

Mijn (5-jarige) merrie wou er ook niet meer op.
We hebben (vuil!) stro uit haar eigen stal genomen zodat ze toch een vertrouwde geur had.
Ik heb haar ervoor gezet (voor zover mogelijk) en haar de weer achteruit geduwd,
dan weer wat dichter, en weer achteruit,
En zo verder.
Zo weet ze dat ze bij elke 2 pasjes naar voor weer 1 pasje naar achteren mag.
Je moet dan wel goed van van ver beginne zodat ze tijd heeft om door te hebben dat ze telkens weer beloond wordt als ze aar voor komt.
Ik zette ook het tussenschot breed.

De eerste dag heb ik haar gewoon zover gebracht dat ze ervoor ging staat.

De 2de dag met haar voorbenen op de klep (lag toen ook vol met stro, maar het was wel nog duidelijk dat het de klep was).

De 3de dag was ik van plan om gewoon haar achterbenen ook op de klep te laten zetten,
maar ze liep er ineens vanzelf volledig in.

De 4de keer heb ik haar er helemaal op gezet,
paar econden laten staan maar niet vastgemaakt, en er weer uit gelaten.

5de keer erop gezet, klep dicht gedaan en paard vastgemaakt.
Wel het schot nog steeds wijd laten staan.
Eventjes wat eten gegeven om haar een goed gevoel te geven en terug eruit na 5 minuutjes.

6de dag hetzelfde maar nu een kwartiertje.
Nu wel het stro eruit gelaten en zoals gewoonlijk schavelingen gelegd.

Dag erna het schot dicht en 10 minuutjes erop laten staan en baar vanachter dicht gedaan.

De 8ste ging het al veel beter dan verwacht.
Ik was nog eventjes bezig, en papa had haar vast.
Hij dacht "ik laat haar al eventjes wat kijken naar de trailer",
en madam liep er gewoon vanzelf op terwijl mijn papa nog gewoon buite stond :+
Ik kwam aan en ze stond erop.
Toen hebben we 5 minuutjes gereden, en daarna er weer uit gelaten.

9de dag hetzelfde maar dan 15 minuutjes gereden.

10de dag is ze van stal verhuisd, en heeft ze er 20 minuutjes op moeten staan.

En nu heb ik dus een paard die gewoon zelf op de trailer loopt :D

IlOna_

Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:21

Oke dankje! had ook op you tube gezien de methode van eddy modde, dus dit ga ik morgen allemaal proberen.

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:23

Paarden zijn het niet gewend om in zo'n kleine ruimte te moeten stappen. Het is eng, klein, donker, het maakt geluid... brrr da's niet leuk! Neem les, er zijn genoeg cursussen te volgen hierin. Ik hoop dat je zoiets voor je paard (en jezelf!) over hebt. Alles dat je nu probeerd aan te modderen, hoe goed bedoeld en netjes gedaan ook, kan traumatisch inwerken op je paard. En dat zou zonde zijn!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:26

Volgens mij voelt jouw paard zich opgesloten op de trailer. Dat ze op de klep staat te pitten is niet zo vreemd, ze kan alle kanten op weg als ze wil (behalve naar voren natuurlijk, dan staat ze op de trailer).
Zoals in veel bokt-topics over trailerladen: zoek goede hulp, er staan goede adressen zat in oude topics.

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:34

IlOna_ schreef:
Oke dankje! had ook op you tube gezien de methode van eddy modde, dus dit ga ik morgen allemaal proberen.


Maar zorg er wel voor dat je zeker genoeg geduld hebt,
en niet te snel wilt gaan als het eventjes beter gaat dan verwacht.

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:59

Vergeet ook niet om naar het rijgedrag van de chauffeur te kijken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:02

Zoek professionele hulp, dat is gewoon het beste...

Ze staat echt niet te slapen, waarschijnlijk zet ze zich op slot, apatisch voor zich uit kijkend. Vermenselijk je paard niet, zij maakt er echt geen spelletje van, ook al denk jij van wel....

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:08

wat ik een keer heb zien lukken met een merrie die er dus niet eens over nadacht er in te gaan, zelfs niet als haar vriendin er ook al in stond.

voorvoeten op de laadklep en dan 1 voorvoetje optillen (zelf, zoals voetje geven) en die naar voren zetten.
Longeerlijn achter de billen langs en dan het andere voorvoetje nemen en verplaatsen, ondertussen trek je haar met de lijn achter de billen naar boven. Voor de volgende stapjes herhaal je het proces.
Zo hoef je niet boos te worden en af te dwingen.

Het werkte bij dit paard, wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij ieder paard gaat lukken.

succes

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:45


IlOna_

Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:47

@ alison_belle: dat hebben we al geprobeerd maar dat lukte ook niet, maar toch bedankt voor je reactie.
bedankt voor jullie reactie's allemaal ben alweer aan het proberen en het ging vandaag alweer een stukje beter, ik heb geduld zat dus daar kan het niet aan liggen.
maar hopen dat ik volgend jaar op wedstrijd kan ;)

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:56

Klinkt herkenbaar (zo via het schermpje)

Mijn ruin was net zo, het is een ruin maar in alle opzichten een merrie, een vreselijke tutta! Trailer laden was een drama! Ik heb een week lang poeslief tegen hem gedaan, koekjes, appels, lieve woordjes maar hij vertikte het. Longeerlijn achter zijn kont, daar bleef ie op slaan, hem slaan, dan sloeg ie net zo hard terug en bleef de trailer negeren; echt zijn kont toe draaien. Toen een week lang alleen maar gevoerd op de trailer..dat ging maar hij wist dondersgoed wanneer het geen voertijd was en dan vertikte die het dus.

Uiteindelijk heb ik mijn paard verhuisd en zei mijn nieuwe staleigenaar: gewoon een touw om zijn buik! Euh? Hij pakt mijn longeerlijn en legt dat over de rug van mijn paard, onder zijn buik door het handvat en door zijn voorbenen, onder zijn halster door, juist ja >;) 'kom maar vriend' en hij loopt zo achter mijn staleigenaar de trailer in...en dat doet ie nog steeds met deze methode! Ik probeer niet meer anders, hij weet dondersgoed wanneer er alleen een normaal touwtje aan zit want dan gaat ie zo weer staan!

IlOna_

Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:02

Zelfs dit hebben we al geprobeerd en toch doet madam het niet.
maar toch bedankt voor je reactie! :)
we hebben toch besloten om iemand te laten komen wie ons er mee helpt.
dus het topic kan op slot.
maar toch bedankt voor jullie reacties!

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:23

Ik zou gewoon enkele basislessen natural horsemanship nemen, je krijgt een betere samenwerking met je paard, zodat ze je makkelijker overal volgt. Tenzij je genoeg hebt aan het filmpje van Eddy Modde natuurlijk (heb het zelf niet gezien, maar zal wel werken denk ik, tenminste als er genoeg vertrouwen en respect is van je paard tegenover jou). Of ga anders es op Horse Event naar de trailerlaad-clinics kijken

Verder idd goed letten op het rijgedrag met de trailer, de paarden kunnen inderdaad schrik krijgen door roekeloze chauffeurs (en het voelt snel roekeloos aan hoor, in zo'n trailer, moet je zelf maar es proberen)

IlOna_

Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: groot probleem met trailer laden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:03

De chauffeur kan het niet aan liggen want die rijd heel rustig anders krijgt die met mij aan de stok, en heb al eens in de trailer gestaan en dat vond ik ook verschrikkelijk.