Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:14

Ha allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het halen van m'n E achter B. Het gaat allemaal soepel en ik verwacht 'm binnenkort te halen.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik op m'n huidige auto een trekhaak zal laten zetten, of niet...

Want:
- over twee jaar komt er een nieuwe, en dan kan ik alles in 1x doen
- dan zou ik in de tussentijd dus met een paardentaxi moeten werken
- ik me afvraag of ik met deze auto wel een 1,5 of tweepaards zou mogen trekken
- ik me afvraag of de kogeldruk dan wel genoeg zal zijn voor een trailer.

maar aan de andere kant lijkt het me ook wel erg fijn om nu alvast de beschikking te hebben over eigen spullen.
Tja, ik weet: het is allemaal wat vaag. Maar ik probeer dus een beetje orde in de chaos te scheppen.

Wie oh wie heeft er onder z'n huidige auto een trekhaak laten zetten?
Welke type auto, welke trekhaak, en welke kogeldruk?
Wat waren de kosten?


Ter info; ik rij een Peugeot 207 SW met 1,6 benzine motor
Max geremd te trekken: 1150 kg
ledig gewicht van de auto: 1202 kg
max massa auto: 1705 kg

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:16

Het houdt allemaal niet over!
Je zal met een vrij lichte 1,5 paards wel een niet te zwaar paard kunnen trekken, denkende aan een Arabiertje ofzo. Maar of dat ook fijn is...
En dan weten we nog niet eens wat de kogeldruk is!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:18

Onze Golf heeft een trekhaak gekregen hier in Nederland want dat deden ze niet standaard bij de fabriek. Kosten kan ik je niet vertellen want het is een lease auto. Ligt eraan of je een vaste neem of eentje die je eraf kan halen.

Wat betreft de auto, welke auto zou je over 2 jaar krijgen. 1150 kilo is namelijk niet veel. Vraag me af of je daar uberhaupt een eenpaardstrailer mee mag trekken. Meeste anderhalfpaards trailers zijn ronde de 1300 a 1400 kg. De meeste trailers zal je dus terug moeten laten keuren om er uberhaupt mee te mogen rijden met jouw auto

Let wel dat een paardentaxi of auto/trailer huren erg duur is. Ik weet niet hoe vaak je gebruik zal maken van de trekhaak?

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:22

Klinkt allemaal erg krapjes. Ligt er inderdaad aan wat voor paard je hebt. Is het een hee licht ding zal het net gaan, maar een 1.6 motor gaat een paard niet zo leuk vinden. Ik zou het zelf met zo'n auto niet doen.

http://www.kwik-fit.nl/trekhaken/trekha ... delig.html

Kijk eens bij bovenstaande link, dan krijg je een idee wat het kost. Meeste auto's zijn tegenwoordig voorbereid op een trekhaak dus kost de montage niet zo veel (ik denk 1-2 uur arbeidsloon) plus de kosten voor het onderdeel.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:25

Terug laten keuren hoeft niet met E. Als je er maar niet meer dan 1150 kilo daadwerkelijk achter hangt.
Merk/type trekhaak hangt af van de auto, kogeldruk idem. Dus onder jouw Peugeot kunnen alleen trekhaken die voor Peugeot 207 bedoeld zijn. Er zijn maar een paar merken trekhaken, Brink en Bosal zijn de bekendste. Met een 207 zul je vermoedelijk een afneembare kogel moeten nemen, omdat je anders met je trekhaak voor je nummerbord zit.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:31

Zijn er wel trailers van 1150 kg dan?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:38

Beste allemaal (ook de pb-verzenders): fijn dat er zo snel gereageerd wordt!

Om even op de opmerkingen en vragen in te gaan:
- Het klopt dat die 1150 kg wat krapjes is. Dat is dus ook 1 van de redenen dat ik mijn twijfels heb.
- Het kan wel met een lichte trailer, maar veel ruimte is er inderdaad niet.
- Mijn paard is niet zo groot en zwaar: zeg ongeveer 550 kg
- Geen idee wat de kogeldruk van m'n auto is, moet ik ff op 't plaatje kijken
- ik neig naar een polyester trailer

Overigens vind ik 1300 kg voor een anderhalf paards wel heel zwaar ingeschat hoor!
Maar goed, ik ben nog leek en plaats dit topic om bij te leren :)
Dus please: brand lekker verder los!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:29

de meeste trailers wegen toch rond de 650 - 700 kg en maar heel weinig lichter, maar de lichtste was zeker nog 560 kg plus paard vn 550 kg en voila het gewicht is bereikt.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:34

Sappos schreef:
Zijn er wel trailers van 1150 kg dan?


Nogmaals, dat is met een BE rijbewijs NIET van belang! Alleen het daadwerkelijke gewicht dat achter een auto hangt telt bij BE. Je mag met een BE ook gewoon een tweepaards met een MTM van 2 ton trekken met deze Peugeot, mits daar dan alleen 2 Shetten van ieder 150 kilo in staan (lege 2-paards = 850 kilo + 300 kilo Shet = 1150). Kogeldruk even buiten beschouwing gelaten, die zal zeker géén 100 kilo zijn, dus daar hang je dan wel op, maar qua gewicht mag het.

@ TS: met een paard van 550 kilo ga jij het niet redden. Een anderhalfpaardstrailer weegt leeg minimaal 700 kilo, meestal 750. Het leeggewicht op het papier is oa zonder bodem, zonder deurtje en zonder zadelkamer als het een model mét is, dus er komt minimaal nog 100 kilo bij wat op papier staat. Een MTM van 1300-1400 kilo is wel heel normaal. 750 kilo lege trailer + 550 kilo paard = 1300 kg.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:45

Overigens nog iets anders:
Als je nu je BE hebt gehaald, en besluit geen trekhaak onder deze auto te zetten (wat denk ik de conclusie zal zijn, de auto is echt te licht), dan kan je beter een auto met trekhaak huren (busje is perfect) en eventueel een trailer als je die zelf ook nog niet hebt. En/of in de tussentijd alvast investeren in een eigen trailer, dan heb je die kosten niet óók nog eens naast een nieuwe/andere auto.
Zelf rijden met een gehuurde combinatie is altijd nog goedkoper dan een paardentaxi, want zoiets is vrij duur omdat je dan ook een chauffeur huurt. Bovendien kan je door een busje te huren en zelf te rijden iig je ervaring met trailerrijden bijhouden/opdoen.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:49

Ai, dat ga je niet redden vrees ik.
Je auto is te licht, zoals Ibbel al zegt. Ook je motorinhoud is erg krap (1.6 is echt heel krap, mijn zusje rijdt ook een auto met een 1.6 inhoud, maar daarmee komt ze de westerscheldetunnel bijna niet uit).
Zelf hebben we onder onze peugot 406 een trekhaak laten zetten, auto mag 1300 trekken en een motorinhoud van 2.0. Moet zeggen dat ik hem fijn vind rijden met de bak erachter. Je hebt echt die 1300 kg nodig met een 1,5 trailer. Mijn trailer opzich weegt al 600 kg.

Aan de andere kant, is het wel fijn dat je kan blijven rijden met een aanhanger als je je rijbewijs eenmaal hebt, want door te rijden krijg je ervaring en blijf je handig in de manoevres.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:52

Ben het met jullie eens Ibbel en Filiam.
Misschien is dat wel een mooie tussenoplossing voor de komende twee jaar.
Dan kan ik mijn rijervaring opbouwen door gewoon een combinatie te huren
En in de tussentijd sparen :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:17

mijn trailer weegt 520 kg
en mijn vriendin met B rijbewijs heeft ook een lichte trailer van 560 kg

en het zijn 1.5 paards trailers dus niet minimaal 700 kg leeg!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Trekhaak op auto zetten? Kennis en ervaringen gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:57

Ik ga met een 1.4 motor met trailer rijden :') (wel 161 pk)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:29

Rumpleteaser schreef:
Ben het met jullie eens Ibbel en Filiam.
Misschien is dat wel een mooie tussenoplossing voor de komende twee jaar.
Dan kan ik mijn rijervaring opbouwen door gewoon een combinatie te huren
En in de tussentijd sparen :)

En wanneer je alle extra kosten voor die auto afzet tegen de huurprijs, dan snap ik eigenlijk niet waarom iedereen zo spastisch doet. Om je een idee te geven, de huurboer waar ik ze nogal eens heb gehaald: http://www.nootede.nl/

Het is dat ik hobby heb aan een auto waarvan ik uit ervaring weet dat ie het heel goed kan (volgens een enkeling hier een onverantwoorde daad) maar wanneer ik puur naar de kosten kijk is huren echt goedkoper, zelfs wanneer je elke maand op stap gaat!

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 04:19

Ibbel schreef:
Sappos schreef:
Zijn er wel trailers van 1150 kg dan?


Nogmaals, dat is met een BE rijbewijs NIET van belang! Alleen het daadwerkelijke gewicht dat achter een auto hangt telt bij BE. Je mag met een BE ook gewoon een tweepaards met een MTM van 2 ton trekken met deze Peugeot, mits daar dan alleen 2 Shetten van ieder 150 kilo in staan (lege 2-paards = 850 kilo + 300 kilo Shet = 1150). Kogeldruk even buiten beschouwing gelaten, die zal zeker géén 100 kilo zijn, dus daar hang je dan wel op, maar qua gewicht mag het.

@ TS: met een paard van 550 kilo ga jij het niet redden. Een anderhalfpaardstrailer weegt leeg minimaal 700 kilo, meestal 750. Het leeggewicht op het papier is oa zonder bodem, zonder deurtje en zonder zadelkamer als het een model mét is, dus er komt minimaal nog 100 kilo bij wat op papier staat. Een MTM van 1300-1400 kilo is wel heel normaal. 750 kilo lege trailer + 550 kilo paard = 1300 kg.


Er zijn wel veel houten1,5 paards trailers die rond de 600 kg of zelfs minder wegen, ga je echter voor polyester dan ga je al snel naar 700-800 kg.
Hoe kom je er bij dat een trailermassa op kenteken zonder bodem en deurtje is????
Ze gaan bij een typegoekeuring van een auto toch ook het halve interieur er niet uit halen om een lagere massa op het kenteken te verkrijgen

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:10

Ibbel schreef:
Overigens nog iets anders:
Als je nu je BE hebt gehaald, en besluit geen trekhaak onder deze auto te zetten (wat denk ik de conclusie zal zijn, de auto is echt te licht), dan kan je beter een auto met trekhaak huren (busje is perfect) en eventueel een trailer als je die zelf ook nog niet hebt. En/of in de tussentijd alvast investeren in een eigen trailer, dan heb je die kosten niet óók nog eens naast een nieuwe/andere auto.
Zelf rijden met een gehuurde combinatie is altijd nog goedkoper dan een paardentaxi, want zoiets is vrij duur omdat je dan ook een chauffeur huurt. Bovendien kan je door een busje te huren en zelf te rijden iig je ervaring met trailerrijden bijhouden/opdoen.


Huren kan een oplossing zijn maar je moet wel steeds van te voren afspraken maken en je kunt niet even snel de auto/trailer pakken voor een onverwachte rit met paard of andere dingen En je moet 'm altijd weer terug brengen voor een bepaalde tijd.
Dan kan het eigen bezit wel iets duurder zijn maar ik ga voor het gemak, alhoewel ik me best in kan denken dat niet iedereen zich dit kan of wil veroorloven.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:39

Om te beginnen: iedereen alvast bedankt voor jullie reacties! Even ingaan op een paar opmerkingen:

Voor noodgevallen kan ik altijd een combinatie 'lenen'. Mijn paard staat volpension en daar hebben ze ook trailers en auto's met trekhaak.
Mijn afweging heeft meer te maken voor de 'leuke dingen', zoals de buitenritjes, wedstrijden, dat soort zaken.

Gemak zoals Karreman hierboven schrijft lijkt mij erg fijn, maar veiligheid vind ik nog heel veel fijner :D
Dan leen ik toch liever een combinatie met wat meer 'power' dan de mijne.
Persoonlijk vind ik 'truukjes' toepassen gewoon niet zo'n prettig gevoel geven, dan leen ik liever iets beters...

Het probleem is dus niet zo zeer dat eigen bezit en dat dat wellicht duurder is.
Die afweging heb ik al gemaakt; ik wil gewoon een eigen trailer met (sterke) auto :j
En die sterke auto komt dus ook, maar pas over twee jaar.

Ik zit nu dus nog even met de vraag wat ik doe in de tussentijd:
1. bij derden een combinatie huren als ik 'm nodig heb
2. op mijn huidige (minder sterke) auto een trekhaak zetten en dus nu al een trailer kopen

Ik neig zelf dus een beetje naar optie 1, omdat ik me afvraag of mijn auto + trailer wel veilig genoeg is....
En dan kan ik beter een goeie combinatie huren, dan investeren in een trekhaak + trailer die minder veilig zijn.

Wat vinden jullie van deze afweging?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Rumpleteaser schreef:
Om te beginnen: iedereen alvast bedankt voor jullie reacties! Even ingaan op een paar opmerkingen:

Voor noodgevallen kan ik altijd een combinatie 'lenen'. Mijn paard staat volpension en daar hebben ze ook trailers en auto's met trekhaak.
Mijn afweging heeft meer te maken voor de 'leuke dingen', zoals de buitenritjes, wedstrijden, dat soort zaken.

Gemak zoals Karreman hierboven schrijft lijkt mij erg fijn, maar veiligheid vind ik nog heel veel fijner :D
Dan leen ik toch liever een combinatie met wat meer 'power' dan de mijne.
Persoonlijk vind ik 'truukjes' toepassen gewoon niet zo'n prettig gevoel geven, dan leen ik liever iets beters...

Het probleem is dus niet zo zeer dat eigen bezit en dat dat wellicht duurder is.
Die afweging heb ik al gemaakt; ik wil gewoon een eigen trailer met (sterke) auto :j
En die sterke auto komt dus ook, maar pas over twee jaar.

Ik zit nu dus nog even met de vraag wat ik doe in de tussentijd:
1. bij derden een combinatie huren als ik 'm nodig heb
2. op mijn huidige (minder sterke) auto een trekhaak zetten en dus nu al een trailer kopen

Ik neig zelf dus een beetje naar optie 1, omdat ik me afvraag of mijn auto + trailer wel veilig genoeg is....
En dan kan ik beter een goeie combinatie huren, dan investeren in een trekhaak + trailer die minder veilig zijn.

Wat vinden jullie van deze afweging?

Die trailer kun je best kopen, wanneer je iets vindt wat je past; die auto huur je er vervolgens voor, for the time being.
werkt prima, heb dit enkele jaren gedaan, totdat ik weer een rijdende Range Rover had