Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 22:14

Naar aanleiding van een ander topic dat hier loopt vraag ik me dit voor de zoveelste keer af :?

In 99 van de 100 gevallen is het gewoon een kwestie van trainen zoals je ook andere dingen traint.
In kleine stapjes met veel belonen, consequent zijn en duidelijke signalen naar je paard maar vooral veel geduld zoals met alles wat je ze wilt leren.

Je kunt ze prima zo trainen dat ze er alleen oplopen en keurig zolang blijven staan totdat jij zegt dat ze er af kunnen/mogen lopen.

Op de trailer gaan is echt geen natuurlijk gedrag voor een paard, dat moet je oefenen net zoals je een paard in kleine stapjes leert wennen aan een singel, een chabrakje, dan een zadeltje. Net zoals je hem leert wijken je in het begin blij bent met een halve pas zijwaarts en dat langzaam opbouwt.

Waarom verwachten mensen dat paarden 'zomaar' een trailer oplopen. Een ruimte waarin ze 'gevangen' zijn, niet wegkunnen voor roofdieren (we zijn toch hoop ik niet vergeten dat paarden prooidieren zijn?), een ruimte die beweegt, kraakt en vreemd ruikt.

Er wordt dagen, weken, maanden, jaren bespendeert aan het aanleren van allerlei oefeningen onder het zadel. Waarom wordt er dan niet even fatsoenlijk de tijd genomen om een paard te leren dat een trailer niet eng is en wat er van hem verwacht wordt?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:12

omdat paarden van nature claustrofobisch zijn en de meeste mensen er weinig tot geen aandacht aan besteden.
voor het zadelmak maken van paarden word vaak weken uitgetrokken terwijl van een paard word verwacht dat hij binnen 1 uur netjes op een trailer kan staan.

helaas zijn er mensen die nog steeds denken dat een paard van nature zo de trailer op loopt.
gelukkig kan ik het op concours steeds meer mensen uitleggen en help ik ze ook vaak hun "niet te laden paard" de trailer op te krijgen.

met mijn pony heb ik een veel trailerladen gedaan *in cursusvorm* en nog moet ik hem elke keer echt overtuigen me te volgen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:16

Ik denk dat bij sommige paarden ook een stuk verleden mee speelt,denk aan nare ervaringen waarvan een nieuwe eigenaar geen weet heeft.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:23

Bij ons gaan ze meestal al met de merrie mee op de trailer, later als jaarlingen met z'n tweetjes of drietjes (haha) en als ze dan ooit alleen moeten is dat even een kwestie van wennen. Wij hebben geen engelen geduld, het is gewoon een deel van hun opvoeding, en een groot stuk handigheid :D . Als je er meer als 20 hebt, kan je er echt niet zo'n dilemma van maken.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:28

De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:28

ik neem toch aan dat de grote meerderheid van de paardenbezitters geen laadproblemen heeft. Ik zie het in mijn omgeving in ieder geval zeer zelden.
Maar de mensen waarbij het goed gaat hoor je er niet over of ze zitten helemaal niet op Bokt. Zo'n internetforum geeft een heel vertekend beeld van de werkelijkheid.

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:29

Bij de meeste mensen die hun paard niet op de trailer krijgen is er vaak ook in de rest van de omgang een dominantie probleem. Ze worden door hun paard omver gelopen in stal, paarden schuren met hun hoofd tegen ze aan. Paarden trekken aan het halstertouw met lopen , staan niet stil bij het opzadelen enz. Het probleem begint vaak al veel eerder en ze hebben dat vaak niet eens door.
Ga die mensen maar eens helpen met hun "laadprobleem".

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:32

diega schreef:
Bij de meeste mensen die hun paard niet op de trailer krijgen is er vaak ook in de rest van de omgang een dominantie probleem. Ze worden door hun paard omver gelopen in stal, paarden schuren met hun hoofd tegen ze aan. Paarden trekken aan het halstertouw met lopen , staan niet stil bij het opzadelen enz. Het probleem begint vaak al veel eerder en ze hebben dat vaak niet eens door.
Ga die mensen maar eens helpen met hun "laadprobleem".

Dan nog moet er voor het paard een reden zijn om niet de trailer in te gaan en bijvoorbeeld wel de stal in, de stal uit, het erf over, de wei in, etc. De trailer an sich is voor het paard heel vaak een heel vervelende ervaring waardoor ze er dan niet meer in willen.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:41

Waves schreef:
ik neem toch aan dat de grote meerderheid van de paardenbezitters geen laadproblemen heeft. Ik zie het in mijn omgeving in ieder geval zeer zelden.
Maar de mensen waarbij het goed gaat hoor je er niet over of ze zitten helemaal niet op Bokt. Zo'n internetforum geeft een heel vertekend beeld van de werkelijkheid.


Ik schreef daarnet, dat wij geen trailerlaadproblemen hebben :D en uhm, ja, zoals je ziet, zit ik wel op Bokt. Of ben ik (of wij) een unicum?
En ook wij zien genoeg trailerlaadproblemen, en bemoeien ons er niet mee. Als iemand een half uur tot een uur met een wortel zijn paard de trailer in wil lokken :Y) . Wij hebben dat geduld nou eenmaal niet. Het langste dat wij doen over een paard wat eventueel niet wil is 10 minuten ;) .

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:49

setteke schreef:
Ik schreef daarnet, dat wij geen trailerlaadproblemen hebben :D en uhm, ja, zoals je ziet, zit ik wel op Bokt. Of ben ik (of wij) een unicum?
En ook wij zien genoeg trailerlaadproblemen, en bemoeien ons er niet mee. Als iemand een half uur tot een uur met een wortel zijn paard de trailer in wil lokken :Y) . Wij hebben dat geduld nou eenmaal niet. Het langste dat wij doen over een paard wat eventueel niet wil is 10 minuten ;) .


Ik heb dus echt engelengeduld en heb wel eens 5 uur gestaan met een paard van een lesklant(winter, regen en steenkoud). Paard heeft daarna ALTIJD goed en meteen geladen en daarvoor was het echt drama. Geduld loont. Zo heb ik er meer. Ik laat me NIET opnaaien door een paard wat niet wil en dat loont altijd.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:57

Maar Mindfields, dat is toch gewoon om de tegenstellingen te laten zien, jij hebt het geduld wel en respect ervoor :D , wij hebben het geduld niet. Wij gaan echt geen 5 uur staan te vernikkelen en wij hebben echt paarden verladen, binnen no time, die niet te verladen waren. En erna keer op keer. Respect, daar draait het om en dat een trailer geen pretje is, ik heb er meermalen in gestaan, niet leuk. Maar hoe krijg je ze anders van punt A naar B?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:07

setteke schreef:
Maar Mindfields, dat is toch gewoon om de tegenstellingen te laten zien, jij hebt het geduld wel en respect ervoor :D , wij hebben het geduld niet. Wij gaan echt geen 5 uur staan te vernikkelen en wij hebben echt paarden verladen, binnen no time, die niet te verladen waren. En erna keer op keer. Respect, daar draait het om en dat een trailer geen pretje is, ik heb er meermalen in gestaan, niet leuk. Maar hoe krijg je ze anders van punt A naar B?

Uiteraard, het gaat er alleen wel om HOE je rijdt met een trailer. Ik ga letterlijk stapvoets over rotondes, hoe hard er ook getoeterd wordt achter me. Ik rem belachelijk vroeg voor bochten en stoplichten en laat me echt niet opjutten door anderen achter me. Ik vervoer een dier dat zijn balans moet houden en heel veel mensen houden daar geen rekening mee als ze met een trailer rijden. En die vinden het dan gek dat hun paard geen zin meer heeft om in de trailer te gaan.

Dat paard van die 5 uur daar hadden ze alles al mee geprobeerd, uiteraard ook het gewoon simpelweg met een bezem erin slaan, met de aweep, met een lijn achter de benen etc etc etc. Ik gebruik alleen een longe en een lange zweep om het paard te corrigeren als het naar links of rechts stapt, gewoon simpelweg terugzetten in het midden dus.

Mijn systeem trailerladen heet:

Stapje links, tikkie links, stappie rechts, tikkie rechts, stappie naar voren, happie biks erin.

Bij de een duurt het een 10 minuten voor ze dat snappen en bij dat paard dus 5 uur(die stond me op een gegeven moment na 4 uur en 59 minuten ook echt aan te kijken van: "Sjeeeeezus mens jij gaat het echt niet opgeven he? Nouja okee dan ga ik er maar in." :D )

Veel paarden weten ook dat ze mensen kwaad kunnen krijgen en dat geeft ze dus macht(veel kleine kinderen weten dat ook :D) en ik laat me dus ECHT. NIET. boos maken, ik sta er letterlijk heel sereen bij met een stralende glimlach hoe lang het ook duurt en dat scheelt toch een boel denk ik.

Bij die van 5 uur laden zei haar eigenaar op een gegeven moment, MENS ik zou haar er nu het liefst met drie zwepen in willen rammen, waar haal jij dat geduld in godsnaam vandaan???!!!!!! 8)7

Nouja, vanuit ervaring dat kwaad worden heel soms wel helpt, maar dat dan het probleem dus niet opgelost is op de langere termijn.

Dus dna maar 1 keer onwijs lang wachten en daarna gewoon goed, dan heenreis erin slaan en terugreis hetzelfde probleem weer en nog een beetje erger.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:34

Dit is dus de reden, waarom de meeste mensen zoals ik (wij), niet zouden moeten reageren op een forum als Bokt. Ik wil geen zieltjes winnen, ik wil duidelijkheid en dat wil een paard ook. Ik wil geen lessen verkopen en geen traileroplaadcursussen of whatever. Als de een het zo doet, prachtig toch, maar het kan een eye-opener zijn als iemand anders het anders doet ;) .

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:44

setteke schreef:
Dit is dus de reden, waarom de meeste mensen zoals ik (wij), niet zouden moeten reageren op een forum als Bokt. Ik wil geen zieltjes winnen, ik wil duidelijkheid en dat wil een paard ook. Ik wil geen lessen verkopen en geen traileroplaadcursussen of whatever. Als de een het zo doet, prachtig toch, maar het kan een eye-opener zijn als iemand anders het anders doet ;) .

Wellicht heb jij een andere baan, maar paarden is mijn werk en hier op Bokt zijn mensen die hulp nodig hebben die ik in veel gevallen kan bieden, is daar iets mis mee? Ik leg alleen mijn manier van werken uit, meer niet. Wat een ander doet moet ie echt zelf weten hoor :) Zieltjes winnen hoef ik gelukkig niet, mijn manier van werken doet dat voor me ;)

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:51

Nee, inmiddels niet meer, paarden zijn ook mijn werk inmiddels. En in mijn eerdere posts zeg ik respect. Wellicht kun jij dan ook respect opbrengen, voor andersdenkenden. Thanxs, Mindfields.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:02

setteke schreef:
Nee, inmiddels niet meer, paarden zijn ook mijn werk inmiddels. En in mijn eerdere posts zeg ik respect. Wellicht kun jij dan ook respect opbrengen, voor andersdenkenden. Thanxs, Mindfields.

Heb ik ergens gezegd dat ik geen respect heb voor jou dan? Volgens mij niet. Ik heb puur en alleen gezegd dat ik op deze manier werk en waarom ik het niet anders doe. Je reageert heel vaak zo, kan aan mijn interpretatie liggen hoor, maar je komt soms zo bozig over en dat vind ik jammer want ik heb nergens iets negatief naar jou toe gezegden toch reageer je dan ineens zo venijnig, alsof ik jouw manier heb afgekraakt. :?

vaa

Berichten: 736
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: CZ- Chuchelna

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:18

volgens mij zijn alle paarden anders,,

ik vindt het wel een beetje simpel om dat zo te zeggen.
vooral mensen met een paard dat er zo inloopt.
ik wil niet zeggen dat dat bij jou zo is hoor!
alleen mijn paard is claustrofobish.. en ze durft er dus ook echt niet in.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:40

Mindfields schreef:
De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!


Daar vat je denk ik de koe ( stier ) helemaal bij de horens.
Mensen die zich afvragen waarom een paard de trailer niet op wil zet ik weleens in de trailer en ga een klein stukje met ze rijden. En danben ik heel gemeen....bindt ze de handen ook nog even op de rug.

En dat meppen, schoppen en die longeerlijnen!!! Bah, bah en nog eens bah!
Geduld is het sleutelwoord!
Als je zelf ergens bang voor bent wil je toch ook niet dat je met geweld gedwongen wordt? Waarom een paard dan wel?

Wel per paard bekijken. Heb er nu zelf een die zo nu en dan gewoon ff geen zin heeft de trailer op te gaan. Die wordt dan wel ff vriendelijk doch dringend verzocht om even rap te maken die trailer in te gaan }:)

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 04:11

Mensen die zich afvragen waarom een paard de trailer niet op wil zet ik weleens in de trailer en ga een klein stukje met ze rijden. En danben ik heel gemeen....bindt ze de handen ook nog even op de rug.

dat is niet eerlijk, zet ze dan op handen en voeten neer, dan hebben ze ook 4 punten op de vloer.

@setteke: ik snap wat je bedoelt, en hier gaat het ook meestal zo. Als veulen een paar keer met de merrie mee, als jaarling en twenter af en toe, en als je dan, inderdaad zoals Mindfields terecht zegt, goed op je rijstijl let, dan is laden over het algemeen geen probleem meer. En ik heb ook geen geduld (en tijd) om 5 uur met een wortel op de klep te gaan zitten.

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 04:44

Mindfields Ik ga volkomen met je mee.
Als ik zie hoe mensen rijden met een trailer :n dan hoop ik vaak dat er geen paard in staat. Het anticiperen op de weg is denk het bij het gros het grootste probleem, het invoegen op de snelweg, het in paniek raken van de borden even snel de navi checken en de trailer gaat van links naar rechts. Ik als beroeps chauffeur houd express heel veel rekening met de paarden op de weg, soms vindt ik het echt jammer dat ik ze niet kan waarschuwen of kan wijzen op hun levens gevaarlijke stunten. Wat ik verder iedereen aan raadt is de bekende sticker (ik zie het steeds meer) "Vrachtwagens houd afstand" . En voor de trailer rijders onder ons zet eens een grote bak water in je lege trailer en ga rijden hoe je rijdt met je paard erin, het is de kunst om al het water erin te houden, is dat niet het geval dan moet je nog voorzichtiger rijden. De zenuwlijer die te laat is op zijn werk/afspraak die achter je zit te toeteren of op de bumper zit moet je maar negeren had hij/zij maar eerder van huis moeten gaan!.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:38

Een poos geleden heb ik eens een bericht gestuurd naar "blik op de weg" of het misschien een goed idee is om een keer een programma te wijden aan de manier van rijden van een met dieren geladen trailer. En dan niet hoe die chauffeur rijdt, maar wel voor de overige weggebruikers, zodat die er rekening mee kunnen houden dat een auto met trailer + inhoud niet zo hard kan remmen als een auto, of een auto met een lege trailer.
Ik kreeg wel een keurig berichtje terug (geen standaard antwoord) dat ze het een goed idee vonden, en het in overweging zouden nemen, maar verder heb ik niets meer gehoord.

Veel stoplichten staan ook zo beroerd afgesteld, dan je de flits haast niet kunt missen als je met een gevulde trailer rijdt. De ring van Alkmaar wordt door mij gemeden als de pest, als ik met de beesten op pad ben. Dan rij ik nog liever dwars door de stad, duurt een paar minuutjes langer, maar kost minder :D

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:17

@Mindfiels, je hebt helemaal een punt als het aankomt op het rijden met de trailer maar dat is als een paard dus al is geladen. Het ging mij in eerste instantie om de eerste keer dat een paard moet laden en hoe de meeste mensen blijkbaar denken dat een paard zomaar weet wat de bedoeling is, wat hij te doen heeft en wat er gaat volgen.
Maar idd, heb je een paard wat nooit een laadprobleem had en na een paar keer met je op stap te zijn geweest bij het laden opeens zegt: 'bekijk het maar', moet je je rijstijl eens dringend onder de loep nemen!

@Alabaster, het doet me goed te weten dat er vrachtwagen- of/en buschaffeurs zijn die heel bewust rekening houden met paarden in de trailer. Helaas heb ik het ook heel anders meegemaakt. Daarom heb ik mijn man toen zelf bordjes laten maken waarop staat: 'houd afstand'. Dit n.a.v. een buschauffeur die ik zo ongeveer in de trailer had zitten omdat meneer vond dat ik niet snel genoeg door stadsverkeer reed met m'n kostbare vrachtje. Het kenteken van de bus is genoteerd en ik heb een klacht ingediend bij de busmaatschappij. De manager belde me die week persoonlijk op. Hij had de chauffeur ter verantwoording geroepen maar die ontkende (natuurlijk). Ik antwoorde dat als er niets aan de hand geweest was ik alle moeite niet had genomen een klacht in te dienen en mocht het nog eens voorkomen ik hem zou aangeven wegens gevaarlijk rijgedrag.
Heb hem haarfijn uitgelegd dat buspassagiers comfortabel op een stoeltje zitten, weten waar ze naar toegaan en wat er gebeurt. Míjn passagier weet dat niet. Die heeft een bewegende bodem onder zich die dan naar achteren gaat, dan weer naar links, rechts of naar voren.

@vaa: ieder paard is claustrofobisch dat is inherent aan het prooidier zijn. Maar dat neemt niet weg dat je ze kunt leren dat de situatie veilig is. Vergelijk het met dat wij erop kruipen. De enige keer in de natuur dat een paard iets op z'n rug zal voelen is het als hij wordt besprongen door een roofdier. Toch kunnen wij hem leren met ons op z'n rug rond te lopen. Tijd en geduld zijn de oplossing.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:17

Ik ga helemaal met iedereen hier mee!
Ik hoef ook geen zieltjes te winnen maar zie zoveel foute manieren van trailerladen voorbij komen dat ik het niet kan laten om te reageren, al is het alleen maar om die arme paarden te helpen.

Het is mijn hobby niet mijn beroep en ik heb er toch al heel wat geladen in de afgelopen jaren. Tot nu toe bij mijn weten nog geen terugval gehad bij al die paarden, dus ik doe toch iets goed blijkbaar. :D
Ieder paard waarvan ik de eigenaar help is er weer een!

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:20

Rijgedrag is vaak ook een reden. Mensen onderschatten trailer rijden te veel...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:21

die van mij liep altijd zo de trailer op, geen enkel probleem... Tot ze vorig jaar 5x in de kliniek is geweest en daar diverse spuiten en behandelingen heeft gehad..
Tja, kan haar ergens geen ongelijk geven ;)