Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rubia13
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-07-15
Woonplaats: Noordoost Veluwe

Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 18:06

Deze zomer willen wij emigreren naar Spanje. Van onze huidige veestapel zouden we graag een aantal dieren meenemen, maar zeker mijn shetlander op leeftijd. Nou heeft zij helaas geen geregistreerd paspoort en kan ze dus niet met een gecombineerd transport vervoerd worden. Wat nu? Ik zie het nog wel zitten om zelf met een trailer te rijden, maar mijn man ziet nogal wat beren op de weg… zomerse temperaturen/waar overnacht je/ wat als je met 30 graden in de file terecht komt of dat je auto of trailer stuk gaat…
Wie heeft ervaring tips of oplossingen?

Verder ben ik ook nog op zoek naar vervoer voor een geit en een koe. Heeft iemand toevallig tips om die in Spanje te krijgen? Die mag ik überhaupt niet zelf vervoeren, maar ik heb tot nu toe ook nog geen vervoerder gevonden die met 2 dieren gaat rijden.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:12

Gewoon alsnog laten chippen en een paspoort erbij krijgen, is het makkelijkst.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:16

Je bent als je zelf rijdt met de trailer ook de sigaar, want ook dán heb je een paspoort nodig. Dus hup, chip er in en paspoort aanvragen, kost je rond de 100 euro (ongeveer 50 euro DA voor het chippen, 50 euro voor het paspoort), dat valt in het niet bij het transport.
Als koe en geit wel de juiste papieren hebben zou ik díe dan gewoon maar zelf met een trailer vervoeren.

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:20

Je pony heeft sowieso een chip en paspoort nodig, dit is verplicht. Ook al staat ze nu gewoon op stal. Dus idd, alsnog aanvragen want als ze een keer komen controleren ben je de sjaak en de boete is niet misselijk.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:32

Je zult inderdaad echt aan een chip en paspoort moeten. En registreren bij I&R, zonder ubn kom je nog weg bij sommige transport bedrijven (als ze traces op hun eigen stal kunnen zetten) maar ook dat is wel een dingetje...

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:15

De pony heeft zoals ik het begrijp wel een paspoort, maar eentje zonder stamboom en dan heet het "een niet geregistreerd paard" en dan gelden er andere regels voor lang transport dan wanneer je paard een stamboom paspoort heeft of een FEI omslag.

Dat heeft ermee te maken dat de wetgeving er voor álle paarden is in heel Europa, dus ook voor papierloos gefokte beestjes in (vnl Oost Europa) voor het vlees. En de lobby van o.a. de sportpaarden sector, die ervoor gezorgd heeft dat de regels voor commercieel vervoer van paarden met een stamboom en sportpaarden soepeler zijn dan voor de paarden die geen stamboom hebben.

Wanneer je idd zelf privé met je pony zou gaan rijden, vervallen die extra regels weer, want als privé vervoerder gelden de regels van de transport verordening weer niet.

@TS: heb je echt alle vervoerders al gehad?
Ik kom via mijn werk wel eens vaker een niet-geregistreerde tegen, waarbij de transporteur dan keurig netjes aan de aanvullende voorwaarden heeft voldaan.

Voor je geit en koe wordt t lastig, vrees ik, alleen al vanwege de blauwtong regels die momenteel gelden en er nog geen geschikt vaccin beschikbaar is.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:22

Oh ik heb de stamboek papieren van mijn paard ook niet (ze heeft ze wel, maar zijn ooit kwijt geraakt). Geen enkele vervoerder heeft me daarom gevraagd. Alleen om een foto van de eerste bladzijde van haar paspoort en dat ze bij i&r geregistreerd was

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:28

Een kennis van me heeft recent haar pony naar Zweden laten vervoeren. Hij had wel een chip en paspoort maar géén afstamming bekend en dat is inderdaad een probleem. Hij mocht onderweg de vrachtwagen niet af, dus kon alleen mee als er voldoende ruimte was om hem een soort box te maken in de vrachtwagen voor als de anderen van de wagen af waren. Niet ideaal maar het is wel gelukt. Misschien is zoiets een optie?

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:29

Sintara schreef:
Oh ik heb de stamboek papieren van mijn paard ook niet (ze heeft ze wel, maar zijn ooit kwijt geraakt). Geen enkele vervoerder heeft me daarom gevraagd. Alleen om een foto van de eerste bladzijde van haar paspoort en dat ze bij i&r geregistreerd was

Maar dan zijn wel de ouders bekend en geregistreerd, want in het paspoort staat ook de afstamming en dat is waar het om gaat.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:47

Ah ok, duidelijk! Bedankt voor de extra info :D

rubia13
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-07-15
Woonplaats: Noordoost Veluwe

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 23:40

Pony geeft inderdaad wel netjes chip en paspoort natuurlijk, maar dus onbekende ouders en mag niet met de sportpaarden mee.

@marije_jiplover ik heb er tot nu toe 3 gehad, 1 zou eventueel beide paarden plus onze inboedel wel kunnen doen, maar dat had wel een heel stevig prijskaartje. Als jij een weet waar het eventueel wel zou kunnen hoor ik het graag!

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:48

Als een paard niet geregistreerd staat maar wel een paspoort dus chip heeft dan vul je bij de NVWA in dat het paard niet geregistreerd is. Geen probleem. Je krijgt alleen voor dat paard ander certificaat.
Ik kom ook regelmatig met geregistreerde en ongeregistreerde paarden tegelijk in het buitenland met keuring en traces.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:52

Oh, wacht. Zou het de moeite zijn (qua kosten lager) een FEI-paspoort aan te vragen? Want dan ben je wel van het gezeik af. Of je voor een bejaarde Shet een FEI-paspoort kúnt aanvragen weet ik overigens niet, maar daar zou je eens in kunnen duiken.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:54

Ja dat klopt, Popstar, wanneer je een privévervoerder bent, is het inderdaad zo simpel.
Maar wanneer je, zoals de wens van TS is, commercieel vervoer in wil zetten, dan zijn er ineens allemaal extra regels van toepassing bij het transporteren van een niet geregistreerd paard, waar je bij een reis naar Spanje behoorlijk last van kunt hebben als commerciële transporteur met verder alleen geregistreerde paarden, waarvoor die extra regels niet gelden.
Een reisjournaal is nog wel de minst lastige eis, de maximum transportduur van 24 uur en het uitsluitend op EU erkende rustplaatsen mogen rusten, waarbij die rust ook nog eens minimaal 24 uur moet duren, zijn wat lastiger te realiseren, als je met de andere paarden gewoon kunt stoppen waar je wil en na 8-10-12 uur weer verder mag reizen.

rubia13
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-07-15
Woonplaats: Noordoost Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 10:30

Ibbel schreef:
Oh, wacht. Zou het de moeite zijn (qua kosten lager) een FEI-paspoort aan te vragen? Want dan ben je wel van het gezeik af. Of je voor een bejaarde Shet een FEI-paspoort kúnt aanvragen weet ik overigens niet, maar daar zou je eens in kunnen duiken.


Daar heb ik zelf ook al aan lopen denken. Niemand hier die daar toevallig ervaring mee heeft?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Internationaal vervoer shet zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:19

Geen ervaring met aanvragen.
In Nederland moet je dat regelen bij de KNHS.
Ik zou daar eens informeren dan.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:00

FEI paspoort is duurder en moet om de 4 jaar vernieuwd worden dacht ik....

Dat is interessant als je heel vaak achter elkaar de grens over gaat want dan is 1 nvwa keuring langer geldig. Dat is het voordeel van een FEI paspoort.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:32

Popstra schreef:
FEI paspoort is duurder en moet om de 4 jaar vernieuwd worden dacht ik....

Dat is interessant als je heel vaak achter elkaar de grens over gaat want dan is 1 nvwa keuring langer geldig. Dat is het voordeel van een FEI paspoort.


Voordeel van een FEI paspoort is dat een pony waarvan de afstamming onbekend is wel met een commercieel transport met verder geregistreerde paarden mee kan. De regels voor zo een transport zijn wat soepeler.
Kan schelen in de transportkosten en qua mogelijkheden.

FEI paspoort voor een pony is €187,- .