Tweepaards trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:34

Brainless schreef:
BETUWE schreef:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, kan het zijn dat de auto zoekend gaat rijden. En als je bijvoorbeeld een tunnel inrijd Voel je de trailer duwen. Dit rijd onrust en niet fijn.

Dan is je oplooprem niet meer goed.. die hoort mee te remmen als er druk op de trekhaak komt.


De gasdemper in de oplooprem zorgt er voor dat ie niet bij de minste tegendruk op de rem slaat dus een trailer kan bij een lichte helling ( of spoorvorming)wel degelijk gaan "sturen". Als je met een lekke demper rijd dan klapt ie al op de rem als je het gas los laat en dat rijd pas beroerd.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:31

Karreman schreef:
De gasdemper in de oplooprem zorgt er voor dat ie niet bij de minste tegendruk op de rem slaat dus een trailer kan bij een lichte helling ( of spoorvorming)wel degelijk gaan "sturen". Als je met een lekke demper rijd dan klapt ie al op de rem als je het gas los laat en dat rijd pas beroerd.

De gasdemper zorgt ervoor dat de remkracht langzaam toeneemt bij meer afremmen of zoals ze noemen de opduwkracht.
Deze begint al met remmen bij ca 50-60 kilo.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:13

Brainless schreef:
Karreman schreef:
De gasdemper in de oplooprem zorgt er voor dat ie niet bij de minste tegendruk op de rem slaat dus een trailer kan bij een lichte helling ( of spoorvorming)wel degelijk gaan "sturen". Als je met een lekke demper rijd dan klapt ie al op de rem als je het gas los laat en dat rijd pas beroerd.

De gasdemper zorgt ervoor dat de remkracht langzaam toeneemt bij meer afremmen of zoals ze noemen de opduwkracht.
Deze begint al met remmen bij ca 50-60 kilo.


Opgezocht op internet:
Kenmerkend voor de oplooprem is dat de rem in werking komt zodra de trekauto vertraagt. De trailer wil door zijn massa snelheid behouden en drukt tegen de auto. Door de kracht waarmee de trailer tegen de auto drukt wordt uiteindelijk het remvermogen van de trailer bepaald. Hoe groter de opduwkracht hoe groter de remkracht. Hoe zwaarder de trailer hoe groter de dempende factor moet zijn. Bij een forse belading van de trailer zal de dempende werking mogelijk tekort schieten.

Het laatste zinnetje bedoel ik dus. De trailer met inhoud mag maximaal 75% wegen van de trekkende voertuig. Dit bedoel ik met een te zware trailer voor een bepaalde auto en je rijcomfort gaat omlaag.
Voor de veiligheid van jezelf en je paard moet je dit niet willen.
Ik heb zelf ooit een auto gehad die in theorie een 2-paard trailer mocht trekken met 2 paarden erin.
In de praktijk was het een gevaarlijke zwabber op de weg. Als je van een viaduct afreed begon de trailer al te duwen. In mijn geval was het een relatief lichte auto met een zware motor.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:20

Snoppie schreef:
Hoi bokkers,
Ik heb laatst een trailer gekocht, een tweepaards met max totale gewicht 2000 kg
We willen hem terug laten keuren naar 1500 kg. Is het dan toevallig ook mogelijk dat iemand met alleen een b-rijbewijs ermee kan rijden. De auto is 1500 kg dus we zitten sws onder de 3500 kg. Ik twijfel een beetje en wil niet zometeen een boete dus vandaar deze vraag.


Wat mag de auto trekken? Want terug keuren naar 1500 kg en dan een auto er voor die maar 1300 mag trekken, dan zit je ook al fout.

Wij hebben een auto van 1900 kg MTM, die mag 1300 trekken. bij BE dus gewogen gewicht/werkelijk gewicht, bij B mag er dus max MTM 1300 kg achter.

Kortom: terugkeuren kan, maar dan zit je snel aan de max qua laden.
Want lege 2 paards weegt zo'n 1000 kg? Dan heb je maar voor 500 kg over bij terug keuren naar 1500 kg, dat is geen groot paard en al helemaal geen 2.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:27

Citaat:
De trailer met inhoud mag maximaal 75% wegen van de trekkende voertuig.


Wetsartikel graag waar dat in staat...

Citaat:
Want terug keuren naar 1500 kg en dan een auto er voor die maar 1300 mag trekken, dan zit je ook al fout.


Wetsartikel graag waar in staat dat de auto de TMM moet kunnen trekken.

En voordat jullie gaan zoeken: die wetsartikelen bestaan niet.

De auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk achter hangt. Als dat 1500 kg is terwijl er een trailer achter hangt met een TMM van 2000 kg dan mag dat gewoon.

Eigen gewicht van de auto speelt nergens, in geen enkel artikel, een rol meer.
(Alleen de TMM nog bij bepalen B-combi)

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:44

Ibbel schreef:
Citaat:
De trailer met inhoud mag maximaal 75% wegen van de trekkende voertuig.


Wetsartikel graag waar dat in staat...

Het staat inderdaad in geen 1 wetsartikel.
Maar dit wordt bv bij de ANWB als advies gegeven als ideale gewichtsverdeling, en die weten wel waarover ze praten.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:49

Ibbel schreef:
Citaat:

Want terug keuren naar 1500 kg en dan een auto er voor die maar 1300 mag trekken, dan zit je ook al fout.


Wetsartikel graag waar in staat dat de auto de TMM moet kunnen trekken.



Had het anders moeten verwoorden:

Als je de trailer terug laat keuren naar 1500 kg en je auto kan maar 1300 kg trekken, dan heb je grote kans dat je meer gaat laden/trekken dan dat mag en kan.

Neem aan dat je niet vrolijk met een lege trailer rond gaat rijden, of altijd maar max 300 kg gaat laden, terwijl de trailer is terug gekeurd voor 500 kg laden. Dan kan je hem beter terug laten keuren naar 1300 kg.

Beter?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:49

BETUWE schreef:
Het staat inderdaad in geen 1 wetsartikel.
Maar dit wordt bv bij de ANWB als advies gegeven als ideale gewichtsverdeling, en die weten wel waarover ze praten.


Maar dan is het niet "mag maximaal ...", dan is het "De ANWB raadt aan dat ...". Er is al zoveel foutieve informatie over rijden met trailers in de wereld gebracht :D
Overigens onzin imo, anders kunnen alle VW Tiguans stoppen met paardentrailers vervoeren en die vind ik nou wel echt heel prettig rijden.

Maar dit gaat ook wel weer erg off topic denk ik, voor TS, zij moet gewoon kijken naar de TMM van auto en trailer en dit onder de 3500 houden om met een B-rijbewijs te kunnen rijden. Dan ga je geen twee paarden kunnen vervoeren.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:54

En TS moet zich vooral realiseren dat iemand met BE dus óók niet meer dan die teruggekeurde massa mag laden. Het is niet zo dat terugkeuren betekent dat iemand met B die maximale massa mag laden, maar dat dat dan voor iemand met BE niet geldt!

Maw, terugkeuren betekent per definitie dat je 2-paardstrailer een kleine 1 paardstrailer wordt. wie er ook achter het stuur zit. En waarom heb je dan in hemelsnaam een 2-paards gekocht?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:56

BETUWE schreef:
Het staat inderdaad in geen 1 wetsartikel.
Maar dit wordt bv bij de ANWB als advies gegeven als ideale gewichtsverdeling, en die weten wel waarover ze praten.

Het is idd gek dat dat wettelijk niet verplicht is. Een zware trailer met een relatief lichte auto geeft heel weinig controle in noodsituaties. En mensen kijken blijkbaar alleen naar wat wettelijk toegelaten is, en niet naar wat ook veilig is. Er is ook een groot verschil tussen rijden met een aanhangwagen met een staische lading met een laag zwaartepunt en rijden met een trailer met een paard erin.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:57

November108 schreef:
Maar dan is het niet "mag maximaal ...", dan is het "De ANWB raadt aan dat ...". Er is al zoveel foutieve informatie over rijden met trailers in de wereld gebracht :D


En de ANWB raadt dit aan omdat ze alleen te maken hebben met caravans met 1 as en automobilisten die dat ding 1x per jaar uit de stalling trekken, 'm niet gebalanceerd beladen en vervolgens ermee naar de Alpen rijden.

Dáár heeft de ANWB ervaring mee, niet met de 90% van de paardentrailerchauffeurs die 30x per jaar 50 km over een vlakke weg naar een wedstrijd rijden...

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:14

Ibbel schreef:
November108 schreef:
Maar dan is het niet "mag maximaal ...", dan is het "De ANWB raadt aan dat ...". Er is al zoveel foutieve informatie over rijden met trailers in de wereld gebracht :D


En de ANWB raadt dit aan omdat ze alleen te maken hebben met caravans met 1 as en automobilisten die dat ding 1x per jaar uit de stalling trekken, 'm niet gebalanceerd beladen en vervolgens ermee naar de Alpen rijden.

Dáár heeft de ANWB ervaring mee, niet met de 90% van de paardentrailerchauffeurs die 30x per jaar 50 km over een vlakke weg naar een wedstrijd rijden...


Jij laad je paard wel gebalanceerd???.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, je hoeft het niet eens zelf te doen.
Ik heb ooit een paard in de trailer gehad die in paniek raakte, dit wil je niet meemaken hoor.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:18

Ibbel schreef:
En TS moet zich vooral realiseren dat iemand met BE dus óók niet meer dan die teruggekeurde massa mag laden. Het is niet zo dat terugkeuren betekent dat iemand met B die maximale massa mag laden, maar dat dat dan voor iemand met BE niet geldt!

Maw, terugkeuren betekent per definitie dat je 2-paardstrailer een kleine 1 paardstrailer wordt. wie er ook achter het stuur zit. En waarom heb je dan in hemelsnaam een 2-paards gekocht?

Paard dat graag ruim staat met lange buis voor en achter. Of op die manier makkelijk zadelen.
Of 1 paard en makkelijk fiets mee er naast. Dat soort dingen.
Zeker niet voor het laden van 2 paarden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:20

@Betuwe
Ik heb dat alleen een x gehad toen de oplooprem/remmen van de trailer niet meer goed waren.
Mijn vorige Mondeo mocht 1800 kilo trekken (meer dan de auto woog) en dat ging prima.
Geen gezwabber en geduw, ook niet bij flinke afdalingen.

Het advies over die max 75% geldt voor caravans.. die hebben 1 as en gaan veel sneller slingeren dan een dubbel-asser.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:35

Ibbel schreef:
Maw, terugkeuren betekent per definitie dat je 2-paardstrailer een kleine 1 paardstrailer wordt. wie er ook achter het stuur zit. En waarom heb je dan in hemelsnaam een 2-paards gekocht?

De mijne is niet terug gekeurd..maar heb wel 2 lange stangen.
Mijn ruin is anders mega moeilijk te laden en loopt nu zo de 2-paards op (zonder schot).

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:47

BETUWE schreef:
Jij laad je paard wel gebalanceerd???.


Een paard staat aardig gebalanceerd in een trailer ja. Die kan hooguit 20 cm naar voor en naar achteren, maar zolang je 'm er niet omgekeerd in zet of de voorstang er niet uit haalt ga je het met een paard in de trailer echt niet voor elkaar krijgen 0 kg kogeldruk of juist 120 kg kogeldruk te krijgen.

Moet jij eens kijken hoeveel mensen met een caravan hun zware spullen voorin gooien (lekker veel kogeldruk, roepen ze dan) of niet vastzetten zodat de handel bij de eerste de beste berg naar achteren schuift
Wat er dan vervolgens bergaf met eerst zo goed als nul kg kogeldruk (want alles ligt achterin) en vervolgens al zwabberend (want dat krijg je bij geen kogeldruk) alle bagage met een zwiep weer naar voren schuivend gebeurt wil je niet weten, maar de ANWB weet dat heel goed. Die kan de gesloopte zooi repatrieren...

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:08

Ibbel schreef:
November108 schreef:
Maar dan is het niet "mag maximaal ...", dan is het "De ANWB raadt aan dat ...". Er is al zoveel foutieve informatie over rijden met trailers in de wereld gebracht :D


En de ANWB raadt dit aan omdat ze alleen te maken hebben met caravans met 1 as en automobilisten die dat ding 1x per jaar uit de stalling trekken, 'm niet gebalanceerd beladen en vervolgens ermee naar de Alpen rijden.

Dáár heeft de ANWB ervaring mee, niet met de 90% van de paardentrailerchauffeurs die 30x per jaar 50 km over een vlakke weg naar een wedstrijd rijden...


Precies, dat dus! _/-\o_

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:05

Ibbel schreef:
November108 schreef:
Maar dan is het niet "mag maximaal ...", dan is het "De ANWB raadt aan dat ...". Er is al zoveel foutieve informatie over rijden met trailers in de wereld gebracht :D


En de ANWB raadt dit aan omdat ze alleen te maken hebben met caravans met 1 as en automobilisten die dat ding 1x per jaar uit de stalling trekken, 'm niet gebalanceerd beladen en vervolgens ermee naar de Alpen rijden.

Dáár heeft de ANWB ervaring mee, niet met de 90% van de paardentrailerchauffeurs die 30x per jaar 50 km over een vlakke weg naar een wedstrijd rijden...


De ANWB geeft dit advies ook voor paardentrailers!!!

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:12

En daar heeft de ANWB dus sod all ervaring mee.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:11

BETUWE schreef:
De ANWB geeft dit advies ook voor paardentrailers!!!

Dan kun je dus nooit met een 2 paards rijden...

Ik ben aan het kijken naar een Hyundai Santa Fe,, die weegt 1550 kilo en mag (en kan) 2000 trekken.
Met jouw theorie mag je er maar 1150 kilo achter hangen.
Nou dan kan je er dus ook geen 1 1/2 paards meer achter hangen.

Iedereen maar aan een Dodge Ram 1500 (2200 kilo) ... die mag dan net (met 75%) 1675 kilo trekken. :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:23

Sclimpre schreef:
Er is ook een groot verschil tussen rijden met een aanhangwagen met een staische lading met een laag zwaartepunt en rijden met een trailer met een paard erin.

Trailer met paard heeft juist een extreem laag zwaartepunt.




Dat is, zolang het paard op eigen benen staat! Op het moment dat Blacky tegen de wand gaat leunen vlíegt het zwaartepunt omhoog.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:53

BETUWE schreef:
Ibbel schreef:

En de ANWB raadt dit aan omdat ze alleen te maken hebben met caravans met 1 as en automobilisten die dat ding 1x per jaar uit de stalling trekken, 'm niet gebalanceerd beladen en vervolgens ermee naar de Alpen rijden.

Dáár heeft de ANWB ervaring mee, niet met de 90% van de paardentrailerchauffeurs die 30x per jaar 50 km over een vlakke weg naar een wedstrijd rijden...


De ANWB geeft dit advies ook voor paardentrailers!!!

Hoe ton-km heb jij op de klok gezet met paarden aan de haak?

Als jij met slecht onderhouden, afgeragde zooi gaat rijden, dan krijg je alle geschetste situaties.

De ANWB kan leuk adviseren, maar leg een uit dat een auto die zelf net de 2 ton aantikt, ruim 4 ton aan de haak mag hebben en met een snelheidsbeperking (50km/h) zelfs 6 ton. die snelheidsbeperking heeft een simpele verklaring: in low gear is dat ongeveer de maximum snelheid.

Maar dat opduwen herken ik ook niet met de Ford Escort waar ik de tweepaards met de pony van mijn partner mee trok. Qua gewicht zat dat op de grens (1200kg) en de kogeldruk zal ook niet helemaal geklopt hebben (50kg voor de auto) maar de combi reed prima.