Tweepaards trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:19

Hoi bokkers,
Ik heb laatst een trailer gekocht, een tweepaards met max totale gewicht 2000 kg
We willen hem terug laten keuren naar 1500 kg. Is het dan toevallig ook mogelijk dat iemand met alleen een b-rijbewijs ermee kan rijden. De auto is 1500 kg dus we zitten sws onder de 3500 kg. Ik twijfel een beetje en wil niet zometeen een boete dus vandaar deze vraag.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:20

Een auto die een TMM heeft van 1500 kg? Wat weegt-ie leeg dan?

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:22

Ibbel schreef:
Een auto die een TMM heeft van 1500 kg? Wat weegt-ie leeg dan?


Is 1500 veel dan? Lijkt mij toch niet. 1500 is het lege gewicht en dan komen wij erbij, ik ben altijd met nog iemand op pad en drm ga ik er ook vanuit dat de auto ongeveer 1800/1900 gaat wegen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:24

Je moet voor die 3500 kg combi gewicht rekenen met de TMM van de auto. Die zal met een leeggewicht van 1500 kg mogelijk boven de 2000 kg komen. Net als bij de trailer reken je voor B met de TMM, nietmet het actuele gewicht.
Mijn auto bv heeft een TMM van 2050 en een leeggewicht van 1465 kg.
Oftewel, als de TMM van je auto meer dan 2000 kg is, moet je de trailer tot onder de 1500 kilo terugkeuren wil je met B op pad kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-09-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:25

Er is een centraal trailer topic, kijk daar eens naar de regels.

Het gaat niet om je lege gewicht maar je TMM auto + TMM trailer die minder dan 3500 moeten zijn.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:39

Ibbel schreef:
Je moet voor die 3500 kg combi gewicht rekenen met de TMM van de auto. Die zal met een leeggewicht van 1500 kg mogelijk boven de 2000 kg komen. Net als bij de trailer reken je voor B met de TMM, nietmet het actuele gewicht.
Mijn auto bv heeft een TMM van 2050 en een leeggewicht van 1465 kg.
Oftewel, als de TMM van je auto meer dan 2000 kg is, moet je de trailer tot onder de 1500 kilo terugkeuren wil je met B op pad kunnen.


En valt een tweepaardstrailer terug te keuren naar bijv. 1300 kg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:41

Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:46

Gloa schreef:
Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?


Zal ook niet echt comfortabel meer rijden

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:51

Sinds ik zelf rijles heb genomen voor BE kan ik het je echt aanraden. Zoveel mensen die niet snappen of weten waar ze mee mogen rijden.

Je moet naar de totale maximale massa kijken. Zowel van de auto als de trailer. Als dat boven de 3500 kg uitkomt mag je er niet mee rijden.
Je trailer is leeg wss 850 kg en laadvermogen dan 1150 kg. Dit zijn twee paarden van 575 kg die er in kunnen.
Dus terugkeuren heeft eigenlijk geen zin tenzij je shetlanders gaat vervoeren die onder de 200 kg zitten.

De auto moet je trailer ook mogen trekken, geladen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:56

Tweepaards geeft vaak 100kg kogeldruk. Wat mag de auto hebben? Als de auto lager is mag je er niet mee rijden.
2 paards zijn ook altijd best zwaar van zichzelf dus zet m op de weegbrug en kijk wat je dan nog over houdt aan laadvermogen als je m terug laat keuren.

Mijn trailer weegt leeg 1000kg dan zou je nog maar 300kg overhouden in jouw geval.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:57

Gloa schreef:
Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?


Dan kan je er altijd nog 1 (klein) paard mee vervoeren.
Maar iemand met BE mag er dan ook geen 2 paarden meer mee vervoeren, dus wat is dan de meerwaarde van een 2-paardstrailer?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:59

Ibbel schreef:
Gloa schreef:
Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?


Dan kan je er altijd nog 1 (klein) paard mee vervoeren.
Maar iemand met BE mag er dan ook geen 2 paarden meer mee vervoeren, dus wat is dan de meerwaarde van een 2-paardstrailer?

De onze is niet terug gekeurd hoor.. mij hebben er 2 lange stangen in en vervoeren er 1 paard in.
Dit omdat mijn ruin dan makkelijk te laden is.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:02

cissy schreef:
Tweepaards geeft vaak 100kg kogeldruk. Wat mag de auto hebben? Als de auto lager is mag je er niet mee rijden.


Dat staat los van de B/BE-vraag, en voor kogeldruk geldt de actuele kogeldruk. Dus auto hoeft geen 100 kg kogeldruk aan te kunnen om er een 2-paards achter te hangen. Zolang je maar geen 100 kg kogeldruk hebt. Met 1 paard er in, of de voorste stang naar achteren bij wat kortere paarden geeft allang geen maximale kogeldruk meer.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:04

Ibbel, ook niet als oom agent je aanhoudt?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:05

Als oom agent je aanhoudt zal-ie een kogeldrukmeter moeten hanteren. Gaat echt om de daadwerkelijke druk. Net als dat-ie je trailer zal moeten wegen als-ie denkt dat je overbelast bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:03

BETUWE schreef:
Gloa schreef:
Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?


Zal ook niet echt comfortabel meer rijden

Hoe bedoel je dit? Het omlaag keuren zal niets afdoen aan de wegligging van de trailer :?

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:14

BETUWE schreef:
Gloa schreef:
Ja dat mag. Maar wat wil je nog laden dan?


Zal ook niet echt comfortabel meer rijden

Je kunt de trailer dun schillen of wit verven. Beide keren wordt hij lichter. :D

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tweepaards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:45

Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, kan het zijn dat de auto zoekend gaat rijden. En als je bijvoorbeeld een tunnel inrijd Voel je de trailer duwen. Dit rijd onrust en niet fijn.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:51

Citaat:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, *knip* Voel je de trailer duwen.

Idd!

Zulke situaties zou je echt niet moeten willen. Huur dan een auto die meer mag trekken of koop een 1,5 paards trailer.

Ik heb een auto die 2000 kilo mag trekken,een tweepaards trailer erachter met 2 volwassen paarden erin en ik kan tenminste meekomen met het verkeer,ik kan een keer het gaspedaal intrappen en voelen dat er wat gebeurt -mocht dat nodig zijn-
Maar ik voel ook de kracht die het kost als we tegenwind hebben, als we een heuvel/viaduct oprijden.

Je vervoert kostbaar bezit, daar moet je niet mee willen bezuinigen op een E-rijbewijs of de huur van een zwaardere auto.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:01

Daan13 schreef:
Citaat:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, *knip* Voel je de trailer duwen.

Idd!

Zulke situaties zou je echt niet moeten willen. Huur dan een auto die meer mag trekken of koop een 1,5 paards trailer.

Ik heb een auto die 2000 kilo mag trekken,een tweepaards trailer erachter met 2 volwassen paarden erin en ik kan tenminste meekomen met het verkeer,ik kan een keer het gaspedaal intrappen en voelen dat er wat gebeurt -mocht dat nodig zijn-
Maar ik voel ook de kracht die het kost als we tegenwind hebben, als we een heuvel/viaduct oprijden.

Je vervoert kostbaar bezit, daar moet je niet mee willen bezuinigen op een E-rijbewijs of de huur van een zwaardere auto.


Dit is precies wat ik bedoel, ik heb een BE combinatie en mag 2800 kilo trekken. Mijn trailer weegt leeg bijna 1000 kilo. Paar jaar geleden had ik een paard in mijn trailer die helemaal in paniek was. Ik had moeite om alles op de weg te houden.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:21

BETUWE schreef:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, kan het zijn dat de auto zoekend gaat rijden. En als je bijvoorbeeld een tunnel inrijd Voel je de trailer duwen. Dit rijd onrust en niet fijn.

Dan is je oplooprem niet meer goed.. die hoort mee te remmen als er druk op de trekhaak komt.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:28

BETUWE schreef:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, kan het zijn dat de auto zoekend gaat rijden. En als je bijvoorbeeld een tunnel inrijd Voel je de trailer duwen. Dit rijd onrust en niet fijn.


Ik denk niet dat de auto voor TS een probleem is. Leeggewicht van 1500 kg is geen kleine auto.
Het gaat hier om B versus BE. En met deze auto zal je best een teruggekeurde trailer kunnen trekken (of een niet teruggekeurde, for that matter). Maar teruggekeurd kan er je hooguit een klein paard/E-pony oid mee vervoeren. Dus de aanschaf van die 2-paards is wat onzinnig als je daarna gaat terugkeuren. Tenzij je idd een paard hebt dat zelfs in een anderhalf nog niet ruim genoeg staat naar z'n zin...

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:32

Brainless schreef:
BETUWE schreef:
Als je een lichte auto hebt met een relatief zware trailer, kan het zijn dat de auto zoekend gaat rijden. En als je bijvoorbeeld een tunnel inrijd Voel je de trailer duwen. Dit rijd onrust en niet fijn.

Dan is je oplooprem niet meer goed.. die hoort mee te remmen als er druk op de trekhaak komt.


Onzin. Dit heeft te maken met een lichte auto met een zware trailer er achter.
De trailer gaat dan duwen.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:49

BETUWE schreef:
Onzin. Dit heeft te maken met een lichte auto met een zware trailer er achter.
De trailer gaat dan duwen.

Dan nog hoort de oplooprem erop te gaan en mee te remmen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:56

BETUWE schreef:
Brainless schreef:
Dan is je oplooprem niet meer goed.. die hoort mee te remmen als er druk op de trekhaak komt.


Onzin. Dit heeft te maken met een lichte auto met een zware trailer er achter.
De trailer gaat dan duwen.

En wat is dan volgens jouw een goede combi?
Wat moet in jouw optiek een auto wegen om, laten we zeggen, een 1,5 paards van 1400kg geladen te kunnen trekken?