Klinische keuring andere locatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 13:20

Hoi allemaal,

Een vriendin van mij verkoopt haar pony. Nu zijn er kopers die haar graag op hun eigen locatie willen laten keuren. Dit is een rit van een uur.
Nu is het keuren niet zo'n probleem, maar stel er gebeurd iets onderweg of de pony maakt een misstap bij het uitladen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan of oplossen?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:28

Kan de arts niet tot bij hun komen? En anders gewoon benzinekosten erbij laten tellen bij afkeuring? Geen idee hoe dat werkt..

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:29

Risico van de verkoper als je ermee akkoord gaat. Je kan nooit aantonen dat het komt door een verstapping op de trailer als de buigproef ineens niet goed is. Benzinekosten rekenen zou ik raar vinden. Je gaat er in principe van uit dat de pony gewoon goedgekeurd wordt en daarna naar de nieuwe eigenaar gaat voor de koopsom.

Als verkoper het niet wilt dan zullen ze moeten afspreken dat de pony op de huidige locatie wordt gekeurd of binnen een straal van x minuten/kilometer met de trailer.

Persoonlijk kies ik altijd zelf waar ik wil keuren als ik een paard koop. Als we er niet uitkomen dan gaat de koop niet door.

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:34

Nicje87 schreef:
Hoi allemaal,

Een vriendin van mij verkoopt haar pony. Nu zijn er kopers die haar graag op hun eigen locatie willen laten keuren. Dit is een rit van een uur.
Nu is het keuren niet zo'n probleem, maar stel er gebeurd iets onderweg of de pony maakt een misstap bij het uitladen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan of oplossen?

Is het een pony die nooit in een trailer is geweest of eentje die wekelijks reist?

Bij een pony die nog nooit in een trailer heeft gestaan zou ik voorstellen om op locatie van verkoper te keuren.
Bij pony die makkelijk met de trailer reist zou ik geen moeite hebben om naar een vreemde locatie af te reizen (niet oneindig ver weg, dus over aantal kilometers zou je nog kunnen onderhandelen) en na goedkeuren door de kopers in hun eigen trailer naar hun eigen stal laten vervoeren.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:37

Ik snap dat de koper dat graag zou willen. Scheelt hun reistijd en wordt gekeurd door een vertrouwde bekende.

Als verkoper doe ik max een half uur+ reizen. Vooral voor klinische keuringen blijft het toch een momentopname.

Risico van reizen zul je af moeten spreken. Meestal gaat het risico pas over na goedkeuring en betaling.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:40

Dat verstappen kan natuurlijk ook bij een kliniek op 5 minuten rijden.

is die eigen locatie aan huis of bij een kliniek?
ik zou afspreken een kliniek uit te kiezen die voor beide goed te doen is.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:12

Niet zo'n hele gekke vraag. Een vriendin van mij heeft dat bij de aankoop ook zo geregeld. Keuren op een kliniek circa 20km van de verkopers af en afgesproken dat bij goedkeuring de verkoper hem meteen door zou rijden naar onze stal.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Klinische keuring andere locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:36

Ik heb ook wel eens een klinische keuring gedaan op een andere locatie. Wel als kanttekening dat als er wat gebeurd het hun risico is. Ze vervoerde het paard ook zelf.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:32

Ik heb één keer een paard meegekregen dat ik vanuit de kop van Noord-Holland wilde laten keuren in Wassenaar. Helaas werd die op alle vier benen "afgekeurd", oftewel: niet geschikt voor het doel waarvoor ik het paard wilde kopen, een negatief aankoopadvies. Ik kende de verkoper wel, zij mij zijdelings ook, ik denk dat het daarom mocht, het was bij haar niet gebruikelijk.

En het paard dat ik nu heb is ook gekeurd in Wassenaar. Verkoper is met haar op de trailer naar Wassenaar gereden vanuit Nood-Brabant en ik ben met een lege trailer naar Wassenaar gereden vanuit de kop van Noord-Holland. Zij werd "goedgekeurd" en ging met mij mee, bij "afkeuring" was ze met de verkoper mee teruggegaan. Beide keuringen heb ik overigens volledig betaald, ik wilde keuren, dus ik betaalde.

Dat laatste is misschien ook een optie voor je vriendin: zelf naar de keuringslocatie rijden met de pony. Keuren op de verkooplocatie zou ik sowieso niet snel doen, op een kliniek zijn de omstandigheden gelijk voor de keuringsarts en daar hebben ze alles bij de hand. Ook heb je dan toch een grotere kans dat je een arts treft die de verkoper of de pony al kent en dat lijkt me ook niet fijn.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:35

Paard uit Aalten
Stal destijds in Gorinchem
Afstand 139km

Zijn beide ong 70km gereden voor keuring in Lienden.
Paard ging met mij mee op de trailer en bij thuiskomst dikke sprong...joekel van een ei

Toen begon de ellende :\

Letwel paard was ggk met 42 foto’s dus dat we die ei gemist hebben is heel bijzonder.
Kliniek heeft een SO bij ander kliniek betaald