Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:18

Knert schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik vind dat sommige mensen hier wel heel makkelijk het nou eenmaal het risico van de opfok noemen :o

Als je weet dat je opfokhouder 's ochtends even door een verrekijker tuurt of alles nog leeft dan ja, kan je verwachten dat zoiets gemist wordt.
Als je verwacht dat je opfokhouder dagelijks een rondje door de groep loopt (wat veel gewoon doen!) dan verwacht je dat zoiets gezien wordt.

Jammer dat TS geen contract heeft, dan zal het afhangen van gemaakte afspraken.


Hier worden ze ook gechekt. Maar met 200 paarden kun je een wond over het hoofd zien. Hoewel dat absoluut niet het uitgangspunt is, kan dat wel gebeuren.

Dan moet je gewoon je paard thuis houden als je het risico Absoluut niet wil lopen. Dus als die man de waarheid spreekt, is dat best wel sneu... en waarschijnlijk is hij er ook niet trots op. Maar om hem meteeen nalatig te noemen?


Ok, dan heb je het over 200 paarden...dat is een andere categorie opfok dan waar het paard van TS staat. Een groepje van 4!

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:19

Oja 4 is wel heel weinig. Dan snap ik dat je gevoelsmatig iets meer verwacht.


Maar dan nog. Vooraf had ze kunnen kiezen Voor een stal met contract en risico’s kunnen overwegen of dat het waard is. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Ook op een kleine stal.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-05-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:21

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:23

Dat ben ik met je eens en dat zegt TS nu zelf ook.

Opfok kan op veel manieren en het is heel goed mogelijk om risico te verkleinen.
Om dit af te schuiven op "eigen schuld, dat is het risico van de opfok en had je ze maar thuis moeten houden" vind ik te makkelijk gezegd.
Dat zet de goede, professionele opfokken in een onnodig slecht daglicht.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:31

MariekeS_ schreef:
Knert schreef:

Hier worden ze ook gechekt. Maar met 200 paarden kun je een wond over het hoofd zien. Hoewel dat absoluut niet het uitgangspunt is, kan dat wel gebeuren.

Dan moet je gewoon je paard thuis houden als je het risico Absoluut niet wil lopen. Dus als die man de waarheid spreekt, is dat best wel sneu... en waarschijnlijk is hij er ook niet trots op. Maar om hem meteeen nalatig te noemen?


Ok, dan heb je het over 200 paarden...dat is een andere categorie opfok dan waar het paard van TS staat. Een groepje van 4!


En eigenlijk dan nog... ik vind het een beetje gemakkelijk om jezelf een opfok te noemen, 200 paarden je land op te kletsen, er hoop en al 1 keer in de week een baal hooi en watercontainer heen te brengen en voor de rest *toedels* Maar goed, dat is een andere discussie, waarbij de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar ook nog wel een grote rol speelt.

TS, ik zou me nu focussen op de genezing van je paardje. Het kan dat het over het hoofd gezien is, het kan dat de wonde toch wel jonger is dan de dierenarts inschat, de tijd kan je niet terugdraaien. Focus je op de toekomst. Op de heling van de wonde en wat je daarna met je jaarling gaat doen. Zelf onderhouden of terug in de opfok plaatsen en welke opfok dan. Terug naar waar die kwam of een andere.
Laatst bijgewerkt door Gini op 22-05-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:32

MariekeS_ schreef:
Dat ben ik met je eens en dat zegt TS nu zelf ook.

Opfok kan op veel manieren en het is heel goed mogelijk om risico te verkleinen.
Om dit af te schuiven op "eigen schuld, dat is het risico van de opfok en had je ze maar thuis moeten houden" vind ik te makkelijk gezegd.
Dat zet de goede, professionele opfokken in een onnodig slecht daglicht.


Ik ben wel een fan van opfok en er zit zeker verschil in kwaliteit. Juist ik vind dat niet alle verantwoordelijkheid bij de pensionhouder hoort. Ondanks dat het meerendeel onwijs hard zijn best doet.

Mensen die dan alles verwachten en nog meer dan dat. Moeten in mijn ogen wel zo’n dier thuis houden. Redelijkerwijs mogen er verwachtingen zijn. Maar er zijn wel grenzen

En een contract is altijd verhelderend dan kn een klant thuis nalezen of ze daar wel of niet voor wil gaan. En ts heeft gekozen een stal zonder contract te kiezen.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:32

Oooh gini. Ik ben persoonlijk geen opfok en er is geen sprake van 200 het land opgooien met een bak water. Ik loop alleen op die stal waar mijn rijpaard ook staat.
Niet te snel conclusies trekken.. dank

Ze komen elke dag op het land en elke nacht worden ze naar stal gebracht. Er is 2x controle op die momenten en aanvullende keer op de weide en in de avond tijdens voeren.

En toch komt het voor dat er iets gemist wordt.
Dan zetten we het arme diertje in een 1 paard stal. Zo ook afgelopen weekend. Een wonde.
Eigenaar gebeld. Kwam niet eens kijken.

Nu is de wonde meteen gehecht. Zag net dat ik zelf de wond minder goed vind worden. Eigenaar in geen velden te bekennen.

Tja wat wil je?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-05-20 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:37

Ik had het ook in het algemeen en ik doelde wel op opfokstallen. Over jouw stal kan ik geen conclusies trekken, want die stal ken ik niet. :)

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:40

Gini schreef:
Ik had het ook in het algemeen en ik doelde wel op opfokstallen. Over jouw stal kan ik geen conclusies trekken, want die stal ken ik niet. :)


Sorry. Dan vatte ik het verkeerd op.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:44

Moeilijke zaak, als de beste mens zegt dat hij de wond niet gezien heeft, kun je niet voor hem beslissen dat hij het wel gezien heeft. Iedereen kijkt anders en anders goed. Jij kijkt extra goed omdat het je paard is. Ik ben er na jaren wel achter dat ik ook heel anders kijk en veel zie, wat anderen niet zien. Het zij zo.
Zonder of met contract kun je hier denk ik niet zoveel mee. Dus het is vooral hoe je eigen gevoel erbij is. Knap je hem op en zet je hem terug of houdt je hem nu zelf. Persoonlijk zou ik thuis de wond behandelen, en kijken of hij terug in de groep kan. Dieren blijven dieren en soms hebben ze van die minder handige momenten.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:45

Knert schreef:
Gini schreef:
Ik had het ook in het algemeen en ik doelde wel op opfokstallen. Over jouw stal kan ik geen conclusies trekken, want die stal ken ik niet. :)


Sorry. Dan vatte ik het verkeerd op.


Ik had het ook wel wat duidelijker kunnen neerschrijven. Ik zie nu ook dat ik door de 'jezelf' in mijn zin, het juist doe lijken alsof het over jou gaat.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:47

Gini.. groepsknuffel... we snappen elkaar nu.

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 15:14

De wonde zit dus sinds gisteren in het verband en moet woensdag terug vernieuwd worden.
Hij loopt nu jammer genoeg tussen de schapen omdat ik hem niet bij mijn andere paarden wil zetten. Vanaf hij zich zelf beter voelt kan hij weer bij de rest maar nu even aansterken

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:15

Werd je paard iedere dag nog apart gevoerd, of was het inderdaad een weide waarbij de pensioneigenaar een maal om de zoveel tijd water etc. kwam checken?
Dan zou ik het al eerder begrijpen dat hij he tniet gezien heeft, echter zou ik hier ook niet blij mee zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:17

Dat er af en toe iets stuk gaat is een risico van paarden houden. Dat het niet gezien wordt vind ik slordig.
Ik heb inmiddels meerdere opfokadressen gehad en geen zorgen gehad dat iets overzien werd. Ze hebben me niet altijd op de hoogte gesteld als er geen DA bij hoefde te komen maar verzorgden het dan gewoon dagelijks.

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 15:20

@nanoukkie Hij stond voor woensdag nog op het erf bij de man thuis.
Daar ging hij sochtens met zijn vrienden naar buiten en savonds in de stal.

lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:30

ik zou wel oppassen met de wond, mijn jaarling had een soort gelijke wond en leek eerst heel erg mee te vallen....
helaas heelde de wond niet en bleek die toch dieper dan gedacht, dus op de foto en daar bleek het botvlies ook geïrriteerd te zijn.
Er lijkt aardig eat wild vlees al te zitten, ik zou dit weg laten halen en evt. op de foto laten zetten voor de zekerheid.
Qua verantwoordelijkheden, tja het is een blijft een risico om je paard uit te besteden.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:40

Die wond kan gebeuren. Kan zelfs gebeuren in stabiele kuddes. Risico van het paarden houden.

Maar als mijn paard in een klein groepje staat, en ze zijn net gekoppeld. Verwacht ik toch wel wat extra controle... Dat het niet is opgemerkt vind ik erg slordig. En ik denk dat je er goed aan hebt gedaan hem naar huis te halen. Kan je van hieruit altijd nadenken over een nieuw adres.

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:46

Ten eerste heel veel sterkte en succes voor jou en je paard!
Het is en blijft een ingewikkelde kwestie bij wie als het ware de 'schuld' ligt aangezien je geen contract hebt.. Wanneer je (jonge) paarden bij elkaar zet blijft er toch altijd een (kleine) kans dat er iets mis gaat, zelfs als je goed oplet. Ik neem aan dat de man van de opfok baat heeft bij een goede reputatie en dus echt wel zijn best doet om de paarden te controleren en als het nodig is de eigenaar van een paard inlichten.. Natuurlijk kan er wel eens iets mis gaan dat ongezien blijft en zoals hier boven ook al wordt gezegd kan wildvlees op beenwonden (zeer) snel ontstaan. In ieder geval zou ik van het goede uitgaan mbt de man van de opfok en wens ik jullie veel sterkte

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:51

Tja, heel eerlijk gezegd ben ik geen fan van opfok. Als ik een jonkie had zou ik die ook nooit naar zoiets wegbrengen. Maar de andere kant is wel dat ik ook wel eens een flinke jaap in eerste instantie over het hoofd heb gezien bij mijn paard. En ik ging toevallig de benen afspuiten en zag ineens bloed lopen, anders had ik hem zo op stal gezet met een wond die toch echt direct gehecht moest worden.
En ik ben echt een oppermeut, controleer ze meerdere malen per dag, heb ze meerdere malen per dag in handen en zijn er maar 2 en ook dan kan het mis gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:54

elynevb schreef:
Op je laatste foto van hoe je hem ophaalde ziet de wond er mijn inziens best vers uit, en niet alsof hij die al een week heeft.


Was mijn gedachte ook.
Mbt opfok, zodra ze op wei staan is het toch lastig om ze stuk voor stuk van top tot teen te checken. Ik kan me voorstellen, dat zo'n verwonding een dag over het hoofd wordt gezien.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:56

Het klinkt voor mij niet alsof je paard bij een professioneel opfokbedrijf heeft gestaan. En dat is jammer want helaas kunnen er dan zaken fout gaan.
Wij hebben twee hengsten in de opfok en wij hebben zeer kritisch gezocht naar een bedrijf dat voldeed aan onze eisen. Een dergelijke wond zou zeker niet onopgemerkt zijn gebleven en er zou ook direct een (vaste) dierenarts bij geroepen zijn.
Maar hoe het welzijn van je paard is, is ook afhankelijk van hoe de omheining is, hoe de weide is, hoe er gevoerd wordt, of het paard op de juiste manier begeleid wordt aan de hand en regelmatig naar de hoefsmid gaat enz.
De meeste opfokbedrijven vielen daarom voor ons af.
Maar nu staan onze paarden dan ook perfect, en dat betekent ook niet goedkoop. Maar wij investeren graag in het welzijn van onze mannen.

Ik weet niet of je kosten kunt verhalen. In elk geval lijkt me dat je op zoek moet naar een nieuw (en beter!) onderkomen.

Ik wens je veel succes!

Equos: dat moet je nou juist niet aannemen. Niet op pensionstallen en niet in de opfok. Verantwoordelijkheid nemen voor je dier is niet ervan uitgaan dat iemand goede bedoelingen heeft. Dat is gewoon zelf kijken of de situatie juist is.

Tessebes: niet mee eens. Ja wel als ze in mei 24/7 de wei opgaan en er in november weer eens worden afgehaald. Dit wilden wij dan ook pertinent niet.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:00

Knert schreef:
Ja.. in de opfok gebeuren dingen. Helaas voor jou pakt dit nu zo uit. Erg jammer.

Hier nu ook 1 die een wond uit de opfok heeft.
De opfok eigenaar heeft geen schuld. Er is immers gekozen voor deze wijze van houden.

Je had ook woensdagavond een da kunnen bellen. Je hebt het zelf ook uitgesteld.

Nu hoop ik dat het goedkomt. Maar ik hoop niet dat je de pensionhouder aan gaat wijzen. Dit hoort er gewoon bij, hoe naar het ook is.


Wat een nare reactie geef je nu weer -:(-
Natuurlijk is het je eigen risico als je een paard in de opfok zet.
maar je mag verwachten dat er dagelijks controle is en dat als er
iets gebeurt je dan meteen gebeld word zodra dit geconstateerd word.
De eigenaren van de paarden kunnen toch moeilijk zelf alle dagen bij hun paarden gaan kijken.

Het is dus geen Boontje komt om zijn Loontje in dit geval :Y)

Veel beterschap voor je paard TS, ik hoop dat het toch weer goed komt :(:)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:38

Nikass schreef:
Tessebes: niet mee eens. Ja wel als ze in mei 24/7 de wei opgaan en er in november weer eens worden afgehaald. Dit wilden wij dan ook pertinent niet.


Ik heb het over 1 dag over het hoofd zien, niet een half jaar. ;) Als het paard er verder goed bijloopt en net met die verwonding niet aan de zichtkant loopt, dan kan dat gebeuren toch? Ik ken geen opfok waar ieder paard in de wei dagelijks in de hand wordt genomen om helemaal te checken.
De verwonding oogt voor mij niet enorm oud op de foto van het ontdekken. Het ziet er nog bloederig en nat uit. Op dat moment had imo ook een dierenarts kunnen komen.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:40

silvia58 schreef:
Knert schreef:
Ja.. in de opfok gebeuren dingen. Helaas voor jou pakt dit nu zo uit. Erg jammer.

Hier nu ook 1 die een wond uit de opfok heeft.
De opfok eigenaar heeft geen schuld. Er is immers gekozen voor deze wijze van houden.

Je had ook woensdagavond een da kunnen bellen. Je hebt het zelf ook uitgesteld.

Nu hoop ik dat het goedkomt. Maar ik hoop niet dat je de pensionhouder aan gaat wijzen. Dit hoort er gewoon bij, hoe naar het ook is.


Wat een nare reactie geef je nu weer -:(-
Natuurlijk is het je eigen risico als je een paard in de opfok zet.
maar je mag verwachten dat er dagelijks controle is en dat als er
iets gebeurt je dan meteen gebeld word zodra dit geconstateerd word.
De eigenaren van de paarden kunnen toch moeilijk zelf alle dagen bij hun paarden gaan kijken.

Het is dus geen Boontje komt om zijn Loontje in dit geval :Y)

Veel beterschap voor je paard TS, ik hoop dat het toch weer goed komt :(:)



Oh naar? Echt? Ohw. Niet mijn bedoeling. Was wel stellig.. ja

Wilde alleen zeggen dat ik vind dat niet alle verantwoordelijkheid bij de opfok mag worden neergelegd. Dat er altijd risico’s bij komen kijken, de stalhouder niet altijd maar als nalatig bestempeld hoeft te worden. En dat een DA gewoon kan komen in de avond, tenminste hier gaat zoiets gewoon goed. Beetje stress in de groep is dan minder belangrijk dan goede wond verzorging


Ik was Niet uit op het geven van een nare reactie

Zijn er echte goede afspraken gemaakt als je niet eens een contract hebt? En hoe zit het met de verwachtingen. Zijn deze goed vastgelegd en besproken? Je hebt opfok en je hebt opfok.

Ken zat mensen die denken goed te zijn maar intussen er bijna niet naar omkijken.
Dus een contract en een goed gesprek kan uitkomst bieden. Om te kijken of het dat is wat jij verwacht.

Als hij beloofd het dier dagelijks goed na te kijken dan is er een verwachting .. doet hij het niet, dan is hij nalatig.

Maar is het een boertje die wat paardjes op de wei gooit en denkt; zal wel. En die verwachting is uitgesproken. Tja..