Verzekering voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

Verzekering voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 22:22

Hoi allemaal,

Mijn mama haar pony heeft vorige week koliek gehad, alles is ok nu maar we zijn daardoor wel aan het denken gegaan. Het was nu maar 60€ voor de dierenarts maar wat als er eens grote kosten zijn? Onze allereerste haflinger had ook koliek, hebben ze geopereerd in Gent (wij zijn van BE Limburg), heeft handenvol geld gekost en is toen nog gestorven... En m'n ouders zijn er dus alleen voor kunnen opdraaien en dat was wel een ferme opdoffer.

dusss... zijn er mensen die hun paard verzekerd hebben? En heb je er al ooit beroep op moeten doen?
Ik vind verschillende verzekeraars, zijn ze allemaal betrouwbaar?

Graag tips en ervaringen voor de beste paardenverzekering! Of is het echt niet de moeite waard voor een gewone recreatiepony?

kitobeer

Re: Verzekering voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:26

Ik heb ooit mijn paard in belgie laten verzekeren tegen hospitalisatie koste toen 550 euro
per jaar. voor de waarde van 3000 euro.
Uiteindelijk ben ik na 1 jaar ermee gestopt omdat je beter die 550 euro elk jaar opzij zet.
Want in het contract staat dat je enkel naar ziekenhuizen mag die op hun lijst staan. waren er maar 5. En de dichtstbijzijnde was 150 km. Dat is gewoon absurd met een ziek paard rij je geen 150 km.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:26

Ik heb de mijne verzekerd gehad.
Naar tevredenheid tot ze haar been brak, toen begon de ellende en ben er definitief van genezen.
Voor mij nooit meer een paarden verzekering meer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:30

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige omdat het daar beter past.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 22:35

Oei da's niet zo positief.
Ja de premie gewoon opzij zetten is niet eens zo een slecht idee.
Ik had 1 offerte aangevraagd, eens zien wat ze me kunnen bieden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:45

De ellende is dat verzekeringen erg duur zijn als je de veel voorkomenden zaken zoals koliek en beenproblemen wilt verzekeringen en dat ze max betalen per jaar tot de dagwaarde van je paard (daarboven wordt paard afgekeurd en mag je hem aan de verzekering meegeven of ze gooien hem gewoon uit de verzekering, zeg maar dag tegen je geld) en ze mee beslissen of een bepaalde behandeling plaats mag vinden. Maw als de verzekering iets onnodig vindt maar jij wel dan betalen ze niet.

Ziek systeem! Je kan beter sparen.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:02

Ik zit eraan te denken om mn paard te laten verzekeren.

Weet iemand hoe het zit als de handelswaarde van je paard stijgt en je de verzekerde waarde wil laten verhogen? Wie bepaalt dan wat de nieuwe handelswaarde is? De verzekerde waarde kan bij de meeste verzekeraars nooit hoger zijn dan de handelswaarde, dus ik vraag me af hoe dit zit als de handelswaarde stijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:14

Ik wilde, na de ziekte van mijn oudste paard, mijn huidig veulen laten verzekeren. Na het inwinnen van informatie, ben ik tot de conclusie gekomen dat verzekering echt wel heel duur zijn en dat ze nog duurder worden wil je jezelf zo goed mogelijk indekken. Ook het gebrek aan vrije keuze van klinieken vind ik maar niets. Ik heb geen aangename ervaring met Gent en wil met mijn paarden gewoon bij Equitom blijven waar ik de zorg wel top vind. Dus hier toch ook geen verzekering.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:22

Ik heb al 2 paarden zonder problemen uitgekeerd gekregen. Eentje met een chronische peesblessure en eentje met een kapotte knie door ongeval.

Ik heb mijn premie er voor jaren uit en door de uitkering en ziektekosten die vergoed werden had ik een start voor een nieuw paard.

Ook mijn nieuwe paard is gewoon verzekerd.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:31

Ik zet elke maand 65 euro opzij en ben gestart met 400 euro.
Nu zit ik op 700 euro nog wat.
Mocht er op nu iets ergs gebeuren springt mijn vader nog wel bij.
Maar verzekeringen vergoeden lang niet alles en staan overal kleine lettertjes bij.
Ik zet dus nu ook maandelijks het verzekerde bedrag op een aparte rekening die ook alleen daarvoor bedoeld is.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:34

Wij hebben ernaar gekeken, mede omdat de paarden hoger zaten in aankoopbedrag en het dus financieel ook wel een zekerheid was.
Maar wat wij wilde was zó ontzettend duur dat we ervanaf gekeken zijn. Helaas enkele weken later ook eentje overleden aan koliek (niet uit operatie gekomen) en ook een fameuse fuit gekost maarja...

Als we toen 2 (nu zelfs 3) paarden moesten verzekeren waren we al bijna duurder uit dan alles samen.
Dan kan je dat bedrag inderdaad gewoon beter sparen...

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:42

Verzekeren is erg duur. Vooral voor ziektekosten.
Ik zou niet bij Bierum verzekeren. Zeer slecht ervaring!!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:48

Sweetdreams schreef:
Ik zit eraan te denken om mn paard te laten verzekeren.

Weet iemand hoe het zit als de handelswaarde van je paard stijgt en je de verzekerde waarde wil laten verhogen? Wie bepaalt dan wat de nieuwe handelswaarde is? De verzekerde waarde kan bij de meeste verzekeraars nooit hoger zijn dan de handelswaarde, dus ik vraag me af hoe dit zit als de handelswaarde stijgt.

er komt dan als het goed is een keurder vanuit de verzekering langs.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:01

Ik heb mijn vorige paard verzekerd gehad bij Hippo Zorg, nu Xcellent Horse.
Tot grote tevredenheid, nooit moeilijk gedaan over uitkeringen, keren ook erg snel uit.
Ik betaal liever elke maand een paar tientjes maar dat als er fikse kosten komen, zoals afgelopen jaar, dat ik dan een groot deel vergoed krijg.
Let wel op, bij 20 wordt je paard uit de ziektekostenverzekering gegooid, en heb je alleen nog de basis verzekering.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:27

Waarschijnljk zul je als je de waarde omhoog wilt gooien ook met een complete set rx foto's moeten komen. Zeker boven de 4500,-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:19

cissy schreef:
Waarschijnljk zul je als je de waarde omhoog wilt gooien ook met een complete set rx foto's moeten komen. Zeker boven de 4500,-

klopt moeten recente foto's zijn.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:15

Het is natuurlijk heel erg persoonlijk of je je paar wilt verzekeren. Kan en wil je de (hoge) dierenarts kosten betalen als je paard ziek wordt. Ik heb mijn paard niet verzekerd. Het is ook een recreatiepaard en ik kan hem makkelijk een tijdje stil zetten als er iets aan de hand is. Ik hoef dus niet altijd meteen een dierenarts te laten komen en hij hoeft niet zo snel mogelijk weer aan het werk. Mijn ervaring is dat de verzekering ook lang niet alles betalen. Succes!!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:20

Nickyyyy schreef:
Ik heb mijn vorige paard verzekerd gehad bij Hippo Zorg, nu Xcellent Horse.
Tot grote tevredenheid, nooit moeilijk gedaan over uitkeringen, keren ook erg snel uit.
Ik betaal liever elke maand een paar tientjes maar dat als er fikse kosten komen, zoals afgelopen jaar, dat ik dan een groot deel vergoed krijg.
Let wel op, bij 20 wordt je paard uit de ziektekostenverzekering gegooid, en heb je alleen nog de basis verzekering.

Hier ook mijn paard verzekerd, maar ben wel van NL. Zit bij EFO.
Mijn paard wordt niet uit de verzekering gegooid, maar jaarlijks geïndexeerd en daarop wordt de premie aangepast.

Wen1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:50

Beste allemaal,

Ook ik ben me aan het oriënteren in het verzekeren van een paard maar hoor heel verschillende verhalen. De een is zeer tevreden, de ander zegt "nooit meer". Ik wil niet voor onverwachtse hoge kosten komen te staan en dit is dan ook de reden dat ik waarschijnlijk toch wil gaan verzekeren.. maar dan.. welke verzekering? Graag hoor ik jullie reacties over positieve/ negatieve ervaringen met jullie verzekeraar (graag naam erbij vermelden). Tot op heden hoor ik veel positieve verhalen over Xcellent Horse.

Groetjes *\o/*

Jeanine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:51

Hallo,

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met Bierum. Ik heb juist mijn paarden over laten schrijven van Xcellent horse/ hippozorg daar had ik slechte ervaringen mee, altijd gezeur moeilijk doen over betalingen en dergelijke.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:24

Hoi ik kom even binnen vallen :)

Ben benieuwd naar degene die hier een verzekering hebben hoeveel je ongeveer betaald. Als je een goede dekking wilt zit je volgens mij al snel op de 150 euro per maand.
Maar las over een paar tientjes in de maand. Dat vind ik toch een heel ander verhaal.

Ben nog steeds paard loos maar afstuderen kom steeds dichterbij :D dus wil alles tegen die tijd een beetje uitgedokterd hebben.

Hoorde ook dat sommige verzekeringen heel moeilijk zijn met uitkeringen. Wat zijn echte no go's?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:05

Ik betaal ongeveer 350 euro per half jaar, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de verzekerde waarde van het paard. Daar betaal je naar + de ziektekosten dekking die je wil.

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:58

Ik betaal zo'n 800 euro per jaar. Vind ik op zich nog meevallen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:18

De premie is afhankelijk van de keuzes die je maakt. Je kan de verzekering opdelen in 2 stukken, die samen de eindpremie bepalen.

1) Ongeschiktheidsverzekering. Dit is je basisverzekering, en hiermee bepaal je ook de verzekerde waarde van het paard. Dit kan alleen een dood-verzekering zijn, maar je kan ook kiezen voor meer uitgebreide dekkingen. Wil je ook zaken als artrose, kissing spines o.i.d. meeverzekerd hebben, dan moet je ook de zgn. orthopedische aandoeningen mee verzekeren. Dan kom je uit op de meest uitgebreide verzekering. De verzekering keert bij ongeschiktheid/afkeuring vaak een bepaald % uit van de verzekerde waarde. Meestal is dit 80-90%. Heb je alleen een dood-verzekering, en is je paard ongeschikt wegens artrose, dan krijg je niks. Domweg omdat je daar niet voor verzekerd bent. Dit levert vaak teleurstelling en onbegrip op, dus denk goed na over wat je wel of niet verzekerd. En lees goed de voorwaarden en omschrijvingen door.

2) Ziektekostenverzekering. Ook hier zijn vaak keuzes in, van heel basis tot zeer uitgebreid. Je betaald meestal een vast bedrag per jaar voor de ziektenkostenverzekering. Meestal 150-300 euro. LET OP: de verzekering keert vaak per jaar en/of per geval niet meer uit dan de verzekerde waarde van het paard met een maximum per jaar (vaak 4500-5000 euro). Is je paard verzekerd voor 3000 euro, dan krijg je maximaal 3000 euro aan ziektekosten vergoed. Is je paard verzekerd voor 6000 euro, dan krijg je maximaal 4500 (of 5000) vergoed.

Je kunt wel een ongeschiktheidsverzekering afsluiten zonder ziektekosten, maar geen ziektekosten zonder ongeschiktheidsverzekering. Of verzekeren verstandig is, is vooral afhankelijk van de waarde van je (recreatie)paard of pony. Een koliekoperatie kost vaak een paar duizend euro. Als je pony een waarde heeft van 1000 euro, dan kan je vermoedelijk beter het geld zelf sparen. De premie en wat je er voor terug krijgt zullen waarschijnlijk niet tegen elkaar opwegen.

Mijn paarden zijn verzekerd bij Equine Risk, die verzekerd onder bij Xcellent Horse. Ik heb tot dusver goede ervaringen. I.v.m. de aankoop van een nieuw paard vrij recent nog een vergelijkend onderzoek gedaan tussen diverse verzekeringen, premies en dekking, en kwam toch weer bij Equine Risk uit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:11

Ik ben verzekerd bij Xcellent (hippo zorg), volgens mij ben ik ooit begonnen bij Equine Risk. Ik betaal 400 euro per jaar voir een waarde van 2000 euro. Ik heb vandaag nog contact gehad ivm een doorverwijzing, ik ben vriendelijk en duidelijk te woord gestaan.