Eigendom kwestie vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Eigendom kwestie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:40

Ik heb een juridische vraag, ik ben vorige week geconfroteerd met een nare situatie waarbij de belastingdienst een vordering op de pensionstalling had en ik mijn paard met spoed weg moest halen omdat er anders wel eens beslag op gelegd zou kunnen worden. Hele nare situatie. Dom van mij, ik ben daar gaan staan zonder overeenkomst. Dta is een eens en nooit weer.

Nu begreep ik van iemand dat wanneer je twee weken of langer de zorg van je paard uit handen geeft, dat het eigendom ook over gaat om deze persoon/ stal waar je de zorg aan overdraagd, klopt dat? Ook al heb ik alle eigendomspapieren, staat hij geregistreerd op mijn naam en betaal ik iedere maand voor zijn pensionstalling daar?

Just to be sure, voor in het contract van de nieuwe stal ;) Thanks!!

KletsKoekje

Re: Eigendom kwestie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:43

Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt mij niet als jij gewoon netjes je stalgeld betaald en de stalhouder dus betaald voor jou paard zorgt. Wel heb ik gelezen via topics dat als iemand meer dan 2 jaar de kosten(en zorg) voor het paard draagt deze dan eigenaar wordt. Maar goed daar zitten vast meerdere regeltjes aan vast en ik ben geen expert dus kan het mis hebben. In ieder geval lijkt het mij niet te kloppen wat jij in de OP hebt gezet :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:45

Ik zie het probleem niet zo, het is jouw paard en ja de zorg is wel uit handen gegeven maar dat is normaal op een pensionstal, daar betaal je ook iedere maand stalgeld voor. Dat betekent niet dat het paard dan ook maar van de pensionstalling wordt omdat zij ervoor zorgen hoor.
Zou mooi zijn, mijn paard staat al een aantal jaar op dezelfde stal maar is toch echt van mij.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:46

Nee, dit klopt niet. Ik meen dat het wel zo is dat als je de zorg (en de kosten hiervoor) voor een periode van zes maanden uit handen geeft, dit wel van toepassing kan zijn. Maar dan nog gaat het voornamelijk om wie betaalt.

Het zou ook wel raar zijn; ik had mijn merrie met pensioen staan in Gelderland terwijl ik zelf in Zuid-Holland woon. Ik betaalde netjes alle facturen, maar zag rustig een hele maand m'n paard niet. Dan zou dat betekenen dat ik het eigendom van mijn paard kwijt ben, terwijl ik haar op mijn kosten ergens anders laat verzorgen! Ook zou je dan niet langer dan twee weken op vakantie kunnen, zonder je plaatsvervanger/bijrijder dan meteen eigenaar te laten worden.

Overigens kan de Belastingdienst volgens mij geen beslag leggen op jouw paard. Dat is namelijk jouw eigendom, niet die van de stalhouder.

Edit: hierboven heeft iemand het over 2 jaar. Dat zou ook wel kunnen; ik weet de lengte van de periode niet meer.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 01-02-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:47

kun je bewijzen dat je betaald hebt?(via bank of zo) of betaalde je handje-contantje zonder bewijsje?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:49

dan nog, hoe wil de belastingdienst dan bewijzen dat jouw paard daar gestaan heeft als je contant hebt betaald?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:52

cissy schreef:
dan nog, hoe wil de belastingdienst dan bewijzen dat jouw paard daar gestaan heeft als je contant hebt betaald?

mijn fout,.dacht dat er al beslag gelegd was toen zij haar paard weghaalde.
anders had de beslaglegger namelijk alles opgetekend wat er was aan waarde inclusief de paarden dus.
En dan moest je dus bewijzen dat het paard van jou was

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:59

Er is geen beslag op hem gelegd, ik heb hem weg nu. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ben net wat KletsKoekje zegt, geen expert.
De belastingdienst die op dat moment van inval een stalgenoot van mij aansprak vertelde haar dat als zij haar paard veilig wilde stellen, zij hem beter direct op kon laden. Het lijkt mij ook allemaal niet van toepassing, maar ik kan je vertellen, als je in die situatie zit, wordt je er toch wel nerveus van! Betaling geschiedde per bank.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:12

Beslag leggen kan wel. Da's ook niks meer en minder dan voorkomen dat goederen, waaronder paarden, uit de boedel verkocht, verplaatst of verhandeld worden. Op zo'n moment wordt op alles wat zich op die plek bevindt beslag gelegd, dus je paard, trailer, zadel, etc. Dit betekent niet dat jij je paard of spullen kwijt bent, maar je kunt er niks mee totdat het eigendom is vast komen staan. Het beperkt dus wel en is ook reuze vervelend.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:18

Thanks allemaal!
Als ik het goed begrijp hoef ik dus niet vast te laten leggen dat ik het eigendom over het paard heb en houd in het contract met de nieuwe stal, want dat kan ik aantonen.

Nou, weer een zorg minder en les wijzer :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:34

De gene die de afgelopen 6 maanden de rekeningen heeft betaald is volgens de wet de eigenaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:57

Darkness85 schreef:
De gene die de afgelopen 6 maanden de rekeningen heeft betaald is volgens de wet de eigenaar.

Nee hoor. Zou je het wetsartikel kunnen laten zien waar je dat uit op zou maken?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:10

De belastingsdienst kan wel bodembeslag leggen. Dit houdt in dat er beslag gelegd kan worden op alles wat zich op de bodem van het bedrijf bevindt wat bestemd is om duurzaam te blijven. Ook op zaken die in eigendom zijn van anderen.

Dan moet er aangetoond worden dat de paarden niet van hem zijn, maar van jou. Dat is inderdaad even lastig, dus goed dat je je paard hebt weggehaald :).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:16

Als jij aankoopnota's hebt van het paard, de kosten van de smid en DA kan aantonen, de papieren en chip op jouw naam staan en jij elke maand kunt aantonen dat er een bedag wordt overgemaakt aan de pensionhouder, zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:27

jij kan laten zien dat je betaald voor het paard: DA, aankoopbewijs, smid, stalling enz. enz. Zeker als er meer paarden op stalling staan sta je sterk.
Chip wil niets zeggen, dat is geen eigendomsbewijs.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:59

secricible schreef:
jij kan laten zien dat je betaald voor het paard: DA, aankoopbewijs, smid, stalling enz. enz. Zeker als er meer paarden op stalling staan sta je sterk.
Chip wil niets zeggen, dat is geen eigendomsbewijs.

Klopt, maar als het papierwerk (oa chip) op naam van de TS staan, is het wel makkelijker allemaal.
Dan wijst alles in dezelfde richting. Gen verschil tussen de papieren en de onderhoudskwestie.