paard laten verzekeren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

paard laten verzekeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:42

Mijn nichtje Heeft sinds deze week een veulen gekocht.
Nu vraagt ze zich af of ze nou het beste wel kan laten verzekeren of niet??
Waarom wel of waarom niet?
En evt tips voor verzekering en kosten?

Bedankt alvast!

Angela

Re: paard laten verzekeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:50

Ik vind verzekeren ook afhankelijk van de aanschaf waarde. En wat wil je verzekeren? Alle medische kosten, of alleen de "aanschafwaarde" als het dier niet meer bruikbaar is voor de sport? En daar zit natuurlijk nog een hoop tussen..

Verzekeren is ook een bankrekeningkwestie.. heb je een grote reserve staan voor als het dier iets overkomt en naar de kliniek moet, of ga je voor jaarlijks een premie, waarmee de grote medische kosten zijn afgedekt?

Persoonlijk heb ik mijn paard niet verzekerd.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:56

Ze wilt hem verzekeren voor de medische kosten, de aanschafwaarden is niet hoog, zelfs heel laag. Bekende en zoekt ervoor een goed huisje)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:01

ik zet effe een stipje

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:18

Dex2010 schreef:
Ze wilt hem verzekeren voor de medische kosten, de aanschafwaarden is niet hoog, zelfs heel laag. Bekende en zoekt ervoor een goed huisje)

Komt ie nog maar eens: verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt dragen en/of overzien.

Lees heel goed de voorwaarden! Vrijwel altijd heb je een eigen risico, dat zo hoog is dat alle "kleine kosten" buiten de verzekering vallen en daarnaast zit er per geval (en soms ook per jaar) een maximum aan het uit te keren bedrag, namelijk het verzekerde bedrag. Weeg dit soort dingen terdege tegen elkaar af, zodat je geen verrassingen achteraf hebt!

Even een fictief voorbeeld: stel dat je voor 2000 euro verzekerd (feitelijk verzeker je een som geld met het paard als onderpand) en je hebt 200 euro eigen risico.

Heb je dan een medisch voorval van 3000 euro, dan moet je meestal die laatste 1000 euro zelf betalen, naast de 200 euro eigen risico. Daarmee kost dit voorval je alsnog 1200 euro (hetgeen toch ong. 40% van de totale kosten is!!)

Daarnaast is de premie voor een volledige verzekering 15% -18% van de verzekerde waarde; in dit voorbeeld dus 300 - 360 euro per jaar.
Tel je dat bedrag erbij, dan zou je dus op de helft van de totale medische kosten van dit voorval uitkomen!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:46

zijn al verschillende topics over.
ik heb hem opgezegd omdat de premie steeds hoger werd, de eigen bijdrage ook en het uit te keren bedrag lager.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:52

Hier boven staan al goede duidelijke tips
vergeet ook niet dat je ook de beslising uit handen geeft
de verzekering wil een bepaalde behandeling of een rust tijd etc.
ga je daar niet mee accoord dan betalen ze ook niet uit

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:14

Als je alle kosten die je maakt voor je verzekering op een aparte rekening zet, heb je na een tijd een klein buffertje voor als je een dierenarts nodig heb ofzo. Als je 10 jaar verzekering betaald maar er geen gebruik van maakt heb je betaald voor niets. Staat het op je eigen rekening heb je heel wat gespaard voor het geval dat. En stel dat je paard ineens komt te overlijden heb je alvast gespaard voor eventueel een nieuw paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:17

Ilco schreef:
Als je alle kosten die je maakt voor je verzekering op een aparte rekening zet, heb je na een tijd een klein buffertje voor als je een dierenarts nodig heb ofzo. Als je 10 jaar verzekering betaald maar er geen gebruik van maakt heb je betaald voor niets. Staat het op je eigen rekening heb je heel wat gespaard voor het geval dat. En stel dat je paard ineens komt te overlijden heb je alvast gespaard voor eventueel een nieuw paard.

Correctie: dan heb je op de juiste wijze bijgedragen aan de positieve balans van de verzekeringsmaatschappij!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:52

dank jullie wel!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:55

Ik leg elke maand geld achteruit en heb niet verzekerd. Je kunt namelijk wel verzekeren, maar als er niets gebeurt, ben je wel geld kwijt om niks. Dan kun je beter sparen. Mocht er iets gebeuren, heb je altijd iets achter de hand :)

Edit: Ik heb een koerspaard (draver) merrie van 8 jaar oud.