Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
EricPrast schreef:Degene die het paard aan jou verkocht heeft en degene die het paard van jou gekocht heeft kennen elkaar, als ik zo de OP lees. Al eens in overweging genomen dat ze je er misschien gewoon op een gruwelijke manier in proberen te luizen voor een paar duizend, omdat ze van begin af aan al wisten dat paardlief een rotte kies had?
FloortjeM schreef:In beginsel hangt je onderzoeksplicht samen met de spreekplicht en de omstandigheden van het geval en is daar geen algemene regel voor te geven. Omdat de koper het paard vermoedelijk beter kende dan jij, hoef je je er niet al te veel zorgen over te maken. Overigens ook niet over het internationale recht, want als ik het goed begrijp, heb jij het paard in tweede instantie verkocht en is het paard toen in Nederland opgehaald, zodat de nederlandse rechter bevoegd is en het Nederlandse recht moet worden toegepast in een geschil.
In dit geval heb jij een paard verkocht dat mogelijk iets aan zijn mond had. Het is maar de vraag of dat er al zat op het moment dat jij het verkocht. Bovendien is niet voldaan aan het vereiste dat men tijdig over het paard heeft geklaagd. Tenslotte is het maar zeer de vraag of de tand het paard ongeschikt maakte voor het gebruiksdoel (vermoedelijk recreatie/basissport). Tenslotte hebben we het in dergelijke gevallen alleen over de ontbinding van de overeenkomst en niet over het vragen van een schadevergoeding voor schade waarvan de koper je niet in de gelegenheid heeft gesteld die op je eigen manier (bijvoorbeeld tegen lagere kosten) op te lossen.
Voorlopig kan je dus rustig afwachten tot je verzekeraar in de gelegenheid is te reageren.
succes
Alane schreef:FloortjeM schreef:In beginsel hangt je onderzoeksplicht samen met de spreekplicht en de omstandigheden van het geval en is daar geen algemene regel voor te geven. Omdat de koper het paard vermoedelijk beter kende dan jij, hoef je je er niet al te veel zorgen over te maken. Overigens ook niet over het internationale recht, want als ik het goed begrijp, heb jij het paard in tweede instantie verkocht en is het paard toen in Nederland opgehaald, zodat de nederlandse rechter bevoegd is en het Nederlandse recht moet worden toegepast in een geschil.
In dit geval heb jij een paard verkocht dat mogelijk iets aan zijn mond had. Het is maar de vraag of dat er al zat op het moment dat jij het verkocht. Bovendien is niet voldaan aan het vereiste dat men tijdig over het paard heeft geklaagd. Tenslotte is het maar zeer de vraag of de tand het paard ongeschikt maakte voor het gebruiksdoel (vermoedelijk recreatie/basissport). Tenslotte hebben we het in dergelijke gevallen alleen over de ontbinding van de overeenkomst en niet over het vragen van een schadevergoeding voor schade waarvan de koper je niet in de gelegenheid heeft gesteld die op je eigen manier (bijvoorbeeld tegen lagere kosten) op te lossen.
Voorlopig kan je dus rustig afwachten tot je verzekeraar in de gelegenheid is te reageren.
succes
Of het NL recht is zou ik niet zo heel zeker over zijn, al helemaal niet als het paard niet officieel geimporteerd is naar Nederland. Dat was bij een kennis het hangijzer. En in Duitsland gelden iets andere termijnen dan in Nederland, zo lijkt het.
Daarnaast zou ik wachten tot je 'officieel' iets hoort van een advocaat van de koper, om te voorkomen dat je per ongeluk dingen schrijft/zegt die anders uitgelegd kunnen worden.
Ik durfde het niet hardop te zeggen maar heb hetzelfde gevoel als EricPast.