transport vanaf Engeland

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

transport vanaf Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 19:14

Weet iemand wat de kosten zijn voor paarden transport uit Engeland? Ik weet het graag om 2 redenen. Iemand wil graag in een vracht minstens 10 pony's vervoeren. En hoe zit het met eigen vervoer? Mag ik zo maar 2 (dartmoor)pony's uit Engeland vervoeren of heb je daar papieren oid voor nodig?

gemske

Re: transport vanaf Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:08

Voor persoonlijk vervoer UIT Engeland (dus geen professioneel transport) moet je hebben
1)EU goedgekeurd paspoort
2)gezondheidsverklaring van veearts (moet volgens mij een geregistreerde veearts zijn)
3)voor pony's kleiner dan 1.47 bewijs van waarde (officieel aankoopbewijs, sportcertificaat/deelname wedstrijd, verzekeringsbewijs met waarde)

Regels voor officiele transporteurs weet ik niet, maar dat weten ze zelf wel.

Officiele regels zijn te vinden op
https://www.gov.uk/government/uploads/s ... /exh12.pdf
https://www.gov.uk/government/publicati ... tification

Kosten voor eigen vervoer zijn de kosten van de VA om het formulier in te vullen, en je transportkosten. De formulieren zijn volgens mij gratis op te vragen (maar begin er wel op tijd mee).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:17

TRACES attest (niet ècht een gezondheidsverklaring... meer een identiteit/route/gezondheid dinges)
Export licence (recent veranderd, is makkelijker geworden)
(voor bovenstaande moet de transporteur een erkenning hebben)
paspoort met entingen èn medicamentenblad...

maar een beetje transporteur kent dat allemaal uit z'n hoofd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 23:43

Potijk ken ik voor Nederland en Eta in Engeland. Meer tips zijn welkom. Als ik het goed begrijp kan ik 2 pony's makkelijk zelf halen. Dacht eigenlijk dat je als particulier geen paarden mag vervoeren in het buitenland?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:12

Jawel hoor, voor eigen transport mag je gewoon paarden vervoeren.
Als je nou 10 pony's oplaadt met het doel ze hier te verkopen wordt het waarschijnlijk een ander verhaal. Maar twee pony's ophalen voor jezelf is gewoon eigen vervoer. Je hoeft dan geen reisjournaal (planning) voor lange reizen te hebben bv.

Ik ben zelf naar Engeland verhuisd en weer terug, beide keren zelf een vrachtwagentje gehuurd en heen en weer gereden met 2 pony's erin. Zolang je papieren kloppen is het makkelijk zat.
Met een officiele transporteur is het wel een stuk goedkoper.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:49

de enige die doorgaans controleerd is de ferrymaatschappij, en je kunt niet met de chunnel reizen tenzij je een fantastische paardenvrachtwagen hebt.

let op:
export licence (eenvoudig maar essentieel)
traces attest...

maar ook... zorg dat je je ferry boekt via de freight booking lijn, je moet erbij vertellen dat je paarden mee hebt, dat kost 50 euro meer ofzo. voordeel is doorgaans wel dat ze je voorang geven bij drukte, en dat je ook om een open boeking kan vragen, zodat je niet hoeft te haasten.

je betaald per meter lengte van e kombinatie, dus een trailer is beduidend duurder dan een vrachtwagentjes ofzo.

meestal is een transporteur ca 600€per paard schat ik zo, dus daarvoor kun je wel degelijk heen en weer rijden, zelf (omdat twee paarden)

ikzelf rij morgen naar de UK uit duitschland (nog ietsie verder) en betal 500€ ferry en ca 300€ brandstof retour, dus valt allemaal wel mee.

ze vragen bij de aanvraag van de traces attest wèl om een route, maar dat is niet heel ingewikkeld.
als je een heel oude trailer hebt kùnnen ze het afkeuren, maar meestal doen ze echt niet moeilijk.

ik hoorde van mijn Amtsveterinair vandaag dat zelfs Entingen niet strict noodzakelijk zijn!(wat internationale transport aangaat) (wat mij enigsinds verbaasde...)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:59

Ja, daar heb ik mij ook over verbaasd, van die entingen. Wij hebben een tijdje terug ook een paard gehad dat niet geënt was (NL-DK).
Volgens mij kan die 'gezondheidsverklaring' (die helemaal geen niets voorsteld) niet door elke dierenarts worden gedaan. In Nederland moet er een dierenarts komen die aangesloten is bij de VWA. Hier in Denemarken doet onze dierenarts dat ook niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:06

ja precies, bij ons is het de 'amtstierartz' net zoiets.

in england zijn het wèl de lokale dierenartsen, en moet je wel zelf aanvragen bij de instanties in Wales.
dit betekend dat de engelse dierenartsen minder ervaring hebben en regelmatig fouten maken, vooral omdat de regels vaak veranderen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:12

Airnt schreef:
de enige die doorgaans controleerd is de ferrymaatschappij, en je kunt niet met de chunnel reizen tenzij je een fantastische paardenvrachtwagen hebt.

let op:
export licence (eenvoudig maar essentieel)
traces attest...

maar ook... zorg dat je je ferry boekt via de freight booking lijn, je moet erbij vertellen dat je paarden mee hebt, dat kost 50 euro meer ofzo. voordeel is doorgaans wel dat ze je voorang geven bij drukte, en dat je ook om een open boeking kan vragen, zodat je niet hoeft te haasten.

je betaald per meter lengte van e kombinatie, dus een trailer is beduidend duurder dan een vrachtwagentjes ofzo.

meestal is een transporteur ca 600€per paard schat ik zo, dus daarvoor kun je wel degelijk heen en weer rijden, zelf (omdat twee paarden)

ikzelf rij morgen naar de UK uit duitschland (nog ietsie verder) en betal 500€ ferry en ca 300€ brandstof retour, dus valt allemaal wel mee.

ze vragen bij de aanvraag van de traces attest wèl om een route, maar dat is niet heel ingewikkeld.
als je een heel oude trailer hebt kùnnen ze het afkeuren, maar meestal doen ze echt niet moeilijk.

ik hoorde van mijn Amtsveterinair vandaag dat zelfs Entingen niet strict noodzakelijk zijn!(wat internationale transport aangaat) (wat mij enigsinds verbaasde...)

Dat verbaast mij ook! Maar ik zie ze ook regelmatig ongechipt. :+ Die verdraaide noordzee maakt het prijzig. Wel bedankt voor je uitleg!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:25

Ik heb een aantal jaar geleden een veulen uit Wales late komen via owen Jones. Die deed het super. Betaalde iets van een 250-300euro. Ook glyncoch stud vervoert regelmatig hierheen dacht ik.