Paard laat zich vallen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Paard laat zich vallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:00

:wave:

Vandaag probeerde ik mijn paard samen met nog een paard te laden in een tweepaards trailer. Dit ging allemaal perfect, hij liep zonder twijfel de trailer op. Nou paard vastgezet, een aai over zijn bol gegeven en de auto in gestapt. Auto gestart, koppeling laten opkomen en ineens horen we een gebonk achter in de trailer, wij snel de auto uit gesprongen, gekeken wat er aan de hand was. Bleek mijn paard zijn kont onder de stang te duwen en aan het spartelen is om te blijven staan. Nou even aan blijven kijken, achterstang verzet even blijven staan. Paard weer rustig, wij weer in de auto. We zitten net en begint het weer.. Weer naar buiten gespurt, paard weer rustig. Even aanblijven kijken, na een paar minuten (en nu stond ik erop te kijken) liet hij zich gewoon zonder aanleiding tegen de tussenwand vallen. Gewoon terwijl we stilstonden en hij schrok nergens van o.i.d. toen was het klaar genoeg.. Stang ertussen uitgehaald. Ik naar voren losmaken en dan de klep open met de gedachten dat hij eruit zou springen. Maar nee hij bleef gewoon stil staan? Nou paard eruit gekregen en hij liep niet zo makkelijk dus op stal gezet en gelaten voor wat het is..

Morgen komt een vriendin van me dan gaan we wat dingen proberen, zoals op links zetten (nu stond hij op rechts) mocht dat niet werken eventueel zonder stang achter zijn kont..
Mijn vriendin heeft een tweepaardstrailer maar daar kan het tussenschot helaas niet achteruit. Ik heb gehoord dat het kan zijn dat hij ruimte nodig heeft en dat de plek in een tweepaardstrailer met tussenschot misschien te krap kan zijn waarom hij dit doet. Dit kan ik helaas niet testen.

Iemand anders nog tips?

Edit: Nou de bevestiging van de vorige eigenaar dat hij het bij haar ook altijd deed. En inderdaad hij de ruimte bij zijn achterbenen nodig heeft, die heeft hij bij een tweepaardstrailer dus niet. Iemand een idee wat je daar dan tegen kan doen. Hij moet toch gewoon kunnen leren dat hij normaal kan staan in een tweepaardstrailer? Of denk ik nu weer te makkelijk?

orkaan

Re: Paard laat zich vallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:28

stang er niet achter in de trailer vind ik zeeeer onverstanding en zou ik alleen als de nood heel hoog is maar anders...

(straks gaat ie met zijn volle gewicht tegen de klep hangen terwijl je rijd..en stel je sluitingen zijn niet optimaal...dan wil je niet weten hoe het afloopt en ik kan je dan alvast verklappen dat de kans dat je dan nog een levend paard hebt snel afneemt)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:30

Inmiddels heb ik ook een edit geplaatst en weet ik dus dat het niet aan de stang ligt. Dan heeft het ook geen nut om die weg te laten ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:32

studiemiep schreef:
stang er niet achter in de trailer vind ik zeeeer onverstanding en zou ik alleen als de nood heel hoog is maar anders...

(straks gaat ie met zijn volle gewicht tegen de klep hangen terwijl je rijd..en stel je sluitingen zijn niet optimaal...dan wil je niet weten hoe het afloopt en ik kan je dan alvast verklappen dat de kans dat je dan nog een levend paard hebt snel afneemt)

Plus dat het heel gevaarlijk is de laadklep achter 'm dicht te doen... Zeker niet aan beginnen dus!

Het tussenschot kan er niet uit, maar kan je het wel helemaal opzij zetten aan de achterkant (dus de achterkant van het tussenschot helemaal tegen de zijkant van de trailer zetten)? Zo deden wij het, bij ons vroegere paard dat zich ook liet vallen. Speciaal een stang laten maken voor er achter en nooit meer problemen gehad, gelukkig.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:34

Klinkt stom en ik krijg half bokt nu over me heen..

Wij hebben hetzelfde probleem gehad, jaren mee aangemodderd en toen kwam vd Weijer(traileropbouw) met het volgende. Het paard zoekt steun, dus je moet hem niet breder willen zetten maar smaller. Wij hebben de trailer laten verbouwen. Het schot kun je nu in het midden vast zetten en zowel breed als smal. Een paard staat dan op 70 cm en de andere op het resterende. Hij staat geheel klem, maar heeft het prima naar zijn zin en kan lekker tegen de wand en het schot steunen.

Ik zeg niet dat dit voor jou de oplossing is maar bij ons heeft het echt geholpen. Daarna hebben we onze andere trailer ook laten verbouwen. Nu hebben we ook een vrachtwagen en staan ze daar meestal op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:34

Haar tussenschot zat vast zei ze?

Maargoed dat schiet nog niet op want ik heb zelf geen trailer en hij zal dus bij een ander paard moeten en dat gaat dus niet..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:48

maar hij begon te spartelen voordat je echt ging rijden en stopte weer zodra jij erbij ging kijken? Dan leer je hem dus heel snel dat als hij spartelt dat jij stopt.
Wat gebeurd er als je een klein stukje blijft rijden? mits verantwoord natuurlijk.
Hier heb ik er ook een gehad die altijd begon te spartelen als we stil stonden maar eenmaal onderweg ging het vaak prima.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:50

Paard van ons deed dat voorheen ook altijd. Wij hadden een oude 2 paards trailer en hebben een hard vast tussenschot erin gemaakt (van geperst hout) hierdoor had ze meer steun tijdens het "vallen".

Onze nieuwe 2-paards is een Hotra. Hierin valt het paard niet meer (zit nu een plastic tussenschot is - dat doorkijkzeil). Mijn andere paard gaat gewoon breed (dus 1 grote hele stang voor en achter) ze is nml de vrachtwagen gewend.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:54

Polly schreef:
maar hij begon te spartelen voordat je echt ging rijden en stopte weer zodra jij erbij ging kijken? Dan leer je hem dus heel snel dat als hij spartelt dat jij stopt.
Wat gebeurd er als je een klein stukje blijft rijden? mits verantwoord natuurlijk.
Hier heb ik er ook een gehad die altijd begon te spartelen als we stil stonden maar eenmaal onderweg ging het vaak prima.

Nee niet direct maar hij ging wel spartelen terwijl we nog geen meter gereden hadden.
Maar ook toen ik erop stond te kijken ging hij spartelen. Het was echt angst. Hij stond te snuiven en te trillen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:56

eenitraM schreef:
Paard van ons deed dat voorheen ook altijd. Wij hadden een oude 2 paards trailer en hebben een hard vast tussenschot erin gemaakt (van geperst hout) hierdoor had ze meer steun tijdens het "vallen".

Onze nieuwe 2-paards is een Hotra. Hierin valt het paard niet meer (zit nu een plastic tussenschot is - dat doorkijkzeil). Mijn andere paard gaat gewoon breed (dus 1 grote hele stang voor en achter) ze is nml de vrachtwagen gewend.

Hebben we bij die van ons destijds ook eerst geprobeerd, maar daar werd het nog veel erger in. Zo zie je maar dat het echt per paard verschillend is wat werkt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:58

Deden jullie paarden dit onder het rijden? Of ook al voor het rijden? Want imo is er dan nog niks aan de hand. Hij staat alleen maar trailer beweegt niet en toch laat hij zich vallen...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:00

Ik had er een paar maanden terug een op de trailer, die ging ook enorm tekeer, niet leuk meer.. Keurig mee op de trailer, stilstaan geen probleem, maar toen we gingen rijden :(

Toch op plaats van bestemming aangekomen, gelukkig was t maar 10 minuten, maar 3 keer moeten stoppen onderweg. Maar toen moest ie na een paar maanden weer terug naar stal... Lopen is geen optie, dus ja, hij moest wel weer op de trailer, dit maal met zijn vriendinnetje, en er is iemand voorin bij gaan staan met een bak voer voor zijn neus. Het was maar 10 minuutjes weer, dus dat ging wel. Dit werkte heel goed, hij was heel rustig en heeft onderweg de bak voer lekker opgegeten.

Misschien kan je met jouw paard ook oefenen, klein rondje om, met een bak voer voorin erbij, zodat hij leert dat het niet heel eng is?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:02

mijn paard doet dit ook als de trailer stilstaat, zodra we een stukje rijden stopt hij ermee. komen we bij een stoplicht die op rood staat begint hij weer te trappen en zich laten vallen. misschien even kijken wat er gebeurd als je iets verder doorrijd?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:03

Rare vraag misschien, maar had de vorige eigenaar je dit niet voor de koop verteld? Aangezien je nu bevestigd krijgt dat het een bekend probleem is. Lijkt me toch wel handig om vooraf te weten, stel dat je zelf een tweepaardstrailer had gekocht, dan was dat wel heel vervelend geweest.

Misschien kan je eens oefenen met een geleende trailer met verstelbaar tussenschot, dan kom je er snel genoeg achter of jouw paard juist meer, of misschien minder ruimte nodig heeft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:04

Somebitch schreef:
Deden jullie paarden dit onder het rijden? Of ook al voor het rijden? Want imo is er dan nog niks aan de hand. Hij staat alleen maar trailer beweegt niet en toch laat hij zich vallen...

De mijne ook al voor het rijden. Laden ging prima, daarna stond ie eventjes rustig en dan begon ie al.

De oplossing van vera-pino hebben we ook geprobeerd. Toen ie eenmaal daar in stond kon ie geen kant op, maar vanaf de keer erop liet ie zich van pure wanhoop al op de klep vallen. Extra ruimte geven lijkt heel onlogisch en ik vond het ook doodeng in het begin, maar het werkte echt super. Nooit meer problemen gehad daarna. Met de stelling dat je het paard juist "klem" moet zetten zoals Weijer blijkbaar beweert ben ik het dan ook absoluut niet eens. Voor mijn paard -en voor meerdere paarden die ik ken met hetzelfde probleem - maakte dit de problemen alleen maar groter en werkte ruimte geven juist. Maargoed, ieder paard reageert natuurlijk anders. Het zal een kwestie van uitroberen zijn wat voor jouw paard het beste werkt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:04

hm das een lastig probleem, hij liep moeilijk zij je heeft hij zich verwond? Misschien dat dat smaller maken ook voor jou werkt, net als ingebonden baby's.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:06

Wat jammer
je zou op de heide fotos gaan maken toch?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:08

bij mij hielp een 1.5 paards trailer juist, dan kunnen ze schuin gaan staan (en doen ze ook altijd, let maar op als je achter een trailer rijdt :) ) en kunnen zo beter hun evenwicht bewaren.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:09

Mijn pony deed dat ook, opeens van de een op de andere dag..
Was ook ten einde raad.. Hij viel op den duur niet meer te vervoeren.
Via via hoorde ik de tip "laat hem eens nakijken door een osteopaat". Tsja, slechter kon het niet, dus osteo gebeld. Zij is gekomen en schrok hoeveel last hij had van zijn rug.. Ze heeft hem toen behandeld.. Sindsdien nooit meer een probleem gehad op de trailer..
(geen idee of dit bij jou ook het geval is, maar je kan het altijd proberen, succes ermee!)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:09

ook met mijn pony heb ik dit gehad...
heb eens smalle 2 paards trailer, (oude pony trailer) met schot..
toen ze drachtig was 2 jaar terug hebben we het precies het zelfde gehad, de trailer in stappen was geen probleem, stang er achter en klepdicht, ook niets aan de hand. maar zodra we begonnen te rijden ging ze helemaal tekeer... zo ver dat ze haar hele benen achter open trapte... ze kon er gewoon niet over...
ik ben toen omdat ze ook drachtig was helemaal gestopt met trailer. (hebben ook veel moeite gehad in het begin met in en uitladen van de trailer) maar later zijden mensen dat we het schot er beter uit kunnen laten of helemaal opzei.. dan gaat het een stuk beter.

en inderdaad, die van mij kan gewoon niet met schot staan. als het schot opzei staat is er niets aan de hand, gaat het helemaal goed... maar op 1 helft kan niet...
heb nu het schot er maar helemaal uit, hoef toch geen 2 tegelijk te vervoeren... en dat gaat een stuk beter. mijn vader heeft andere stangen gemaakt voor in de trailer want die wil ik er wel graag achter hebben.

maar wat voor schot hebben jullie ?? gewoon zo'n kunststof schot wat beweegt zegmaar of helemaal hard. ??

in ieder geval succes, en bij mij heeft het wel geholpen om het schot er uit te halen... weet niet of een andere trailer een optie is ?? :P kan bij ons ook niet zomaar hoor want die dingen zijn jammer genoeg niet gratis haha

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:20

Tja en hier hielp alleen om het gehele schot er uit te halen. Waarom kan het schot er niet uit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:49

jiehaaa schreef:
Rare vraag misschien, maar had de vorige eigenaar je dit niet voor de koop verteld? Aangezien je nu bevestigd krijgt dat het een bekend probleem is. Lijkt me toch wel handig om vooraf te weten, stel dat je zelf een tweepaardstrailer had gekocht, dan was dat wel heel vervelend geweest.

Misschien kan je eens oefenen met een geleende trailer met verstelbaar tussenschot, dan kom je er snel genoeg achter of jouw paard juist meer, of misschien minder ruimte nodig heeft.

Ik heb hem al 5 jaar ;)

Hmm hetzelfde als die van mij dus Horseware.

Franka75; ja hij heeft zich verwond, een grote schaafplek op zijn kont waar hij veel last van heeft en twee wondjes aan zijn achterbenen. Plus nog een schaafplek op zijn flank.

IloveAnoukje: Nee we zouden naar het strand gaan ;)

Minajtje: Dat zij de vorige eigenaar inderdaad ook, meer ruimte heeft hij nodig.

Mariska1408 het is niet mijn eigen trailer, ik heb geen trailer. Maar zit nu wel aan een 1.5 paards te denken. Maargoed dan moet er eerst een trekhaak onder mijn auto en ik heb begrepen dat dat ook niet al te goedkoop is. :=

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:52

Oo welk strand? Is niet meer doorgegaan dus?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:52

Ik ben nog wel meegeweest maar zonder paard. ;) We zijn naar de brouwersdam geweest. :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:53

Mijn pony liet zich ook omvallen. Wij deden altijd het schot scheef zetten en dan was er niks aan de hand. In een anderhalfpaardstrailer was er ook niks aan de hand.
Misschien heeft hij meer ruimte nodig om zijn evenwicht te bewaren?