spoedvraagjes verven/opknappen trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

spoedvraagjes verven/opknappen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:23

Morgen wordt het betonplex voor de voorkant van mijn trailer geleverd en gaan we aan het opknappen! :). Ik heb dit voorjaar een oudere Wesco anderhalf paards trailer gekocht, die al gedeeltelijk was opgeknapt en nu is de rest aan de beurt.

De zijwanden zijn al nieuw
De bodem is geheel vervangen en heeft een rubber gietvloer
De polyester kap is in goede staat
Het onderstel is in goede staat
Verlichting is recent vernieuwd

Wat er nu moet gebeuren:
De voor- en schuine zijwandjes inclusief deurtje vervangen met betonplex
1 band loopt langzaam leeg, dus die moet worden gerepareerd bij de bandenboer
de remmerij wordt nagekeken en waar nodig vernieuwd
de polyester kap wordt behandeld met caravanwax
de achterklep heeft nu 1 gasveer en die wil ik verzetten en er 1 bij op zetten zodat hij netjes recht blijft als hij open is (nu kiepelt de klep wat naar links of rechts als het paard er op loopt, omdat de gasveer in het midden zit)
nieuw breekkabeltje
slot aan de kogelsluiting
alles moet worden geverfd

De vragen die ik heb:
- wat voor kit kan ik het beste gebruiken voor de randjes?

- hoe kan ik het verven van de wanden het beste aanpakken en met wat voor verf? Er zit nu een laag verf op de wanden (in een afschuwelijke kleur), maar de nieuwe wanden die er in komen zijn van ongeverfd betonplex. Nu weet ik dat verf moeilijk hecht op betonplex, maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om straks geen kleurverschil te krijgen? De wanden die bestaan blijven, opschuren in de grondverf zetten en de nieuwe wanden dan? Het is de bedoeling dat de trailer donkergrijs of donkergroen gaat worden (heb nog niet gekozen, maar dat wou ik vanmiddag gaan doen). Wat voor verf moet ik precies gaan kopen (en hoeveel liter zou ik nodig hebben)?

- de wielkappen en de ijzeren gedeelten waar de wanden in vast zitten zijn van een soort metaal en deze zijn ook geverfd (geweest), ziet er een beetje gebleekt uit op het moment. Kan ik deze ook verven of van één of andere laag voorzien zodat dit er weer mooi uit ziet? Zo ja waarmee en hoe?

- wat voor gasveer heb ik nodig voor een anderhalf paards trailer, welke lengte en sterkte?

Hele hoop vragen dus! Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen er over, want we willen dit weekend alles klaar hebben, omdat we nu nog een paar dagen mooi (en vooral ook droog) weer hebben, daar verf en dergelijke anders niet meer goed wil drogen.

Silly1972

Re: spoedvraagjes verven/opknappen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:32

Mij is door de trailerdealer gezegd, NOOIT betonplex te verven, dat bladert er nl heel snel af of je nou wel of geen grondverf gebruikt.

Maar vraag Elegance hier op bokt is, hij is de trailer dealer in kwestie ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:34

Ja dat was mijn keuze ook niet geweest, maar ik zal wel moeten omdat de hele trailer al was geverfd. Als ik de nieuwe platen niet ga verven heb ik een mooie kermistrailer ;) omdat alleen de voorkant vervangen wordt en de zijwanden al nieuw waren en deze wel zijn geverfd.. begrijp je?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:36

Voor de randjes goede kit gebruiken. Volgens mij siliconenkit, maar vraag dit na in de winkel en vertel dat het voor buiten gebruik is en dus tegen regen/wind/koud bestemd moet zijn.
Want als er water tussen komt en dus aan de zijkant van je betonplex, dan zet de betonplex op en wordt het van kwaad tot erger. Misschien moet je ook wel de zijkant van de betonplex behandelen, maar met wat weet ik niet.

Hoe je de betonplex moet verven. Eerst goed schuren en met een primer behandelen, daarna kan je er (buiten)verf voor gebruiken. Bespaar er niet op, want beter één keer goed dan dat je volgend jaar weer aan de klus moet.

De wielkappen en die stangen kan je schoonmaken, dus verf eraf halen. Daarna kan je ze weer verven met een metaal verf als je dit wil. Deze kan je schuren/zandstralen maar ook kan je kijken of je verfafbijt kan gebruiken. Wel even goed lezen of dit op metaal mag (want dat weet ik niet).

Over de gasveer weet ik niet, misschien het beste om contact op te nemen met een aanhangwagen bedrijf.

Succes met het klussen :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:01

betonplex is niet goed te verven, wordt uiteindelijk lelijk.
Je kunt betonplex wel in verschillende kleuren bestellen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:06

aub wel even goed lezen wat er staat hoor, nu moet ik voor de derde keer uitleggen dat een gedeelte van de wanden al WAS geverfd.. en er nu een deel wordt vervangen waardoor ik anders een zootje krijg als ik niet ga verven.... :(

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:16

Ik heb dit voorjaar mijn trailer geverfd, ook betonplex dus. Het is navy geworden. We begonnen met grondverf, donkere kleur. Dit moet je gebruiken want anders zal de normale verf echt niet hechten. Laat dit goed drogen, anders heb je er nog steeds niets aan. Tussendoor ook goed met ammonia de trailer afnemen zodat hij echt vetvrij is en goed hecht. Hierna hebben wij hem 3 keer overgeverfd ( wel met tussentijds drogen natuurlijk). We hebben bij de verfwinkel gevraagd wat voor een verf we nodig hadden, en zij hebben dat gemengd voor ons. Het was volgens mij op terpetinebasis de grondverf. Ik weet het niet meer helemaal zeker. We hebben 2 grote potten gewone verf gekocht ( nu nog een halve van over, maar ze zijden dat je het beter 3 keer over kon schilderen dan 2 keer want dan zou het er beter op blijven zitten), en 1 pot grondverf. De enige tip die ik je mee kan geven is echt heeel goed schuren!! Daar ben ik 2 weken mee bezig geweest, en dan er overheen gaan met ammonia. Hierdoor hecht het heel goed. Onze trailer ziet er super mooi uit nu, ik heb halfglans verf genomen en dat is echt heel mooi geworden. Wel zeiden ze dat we over ong. 5 jaar dit waarschijnlijk opnieuw moeten doen omdat het dan gaat afbladderen.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:42

als je toch nog nieuwe wanden moet plaatsen neem dan wisaply dat is finsberken hout 18 mm en die staat al in de grondverf dus je hoeft die dan alleen af te schilderen
als er nu een veer opzit van 2500n dan zal 2 veren 1500 N per stuk zijn
als je nog vragen heb kun je ook ons bereiken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:05

Ik ben ook vandaag met mijn trailer aan de slag geweest. Het is ook een trailer van betonplex. Eerst is hij helemaal geschuurt (met schuurmachine), daarna vetvrij gemaakt. Door het schuren is de toplaag veel dunner, en ben je de lastig te verven laag kwijt. De eerste kleurlaag was er dan ook bijna helemaal af. Daarna heb ik een speciale grondverf (geschikt voor betonplex) aangebracht. Morgen mag ik de trailer aflakken. Dit aflakken ga ik 2 keer doen om een goede dikke laag te krijgen. De speciale grondverf zorgt ervoor dat de verf goed aan de trailer hecht, en het dus niet gaat bladderen (alsdus de verfwinkel).

Ik heb vorig jaar beits geprobeerd. Eerst lichtjes geschuurt en daarna vetvrij gemaakt. Daarna de beits erop. Het was een heel waardeloos resultaat: overal kringen en strepen van het ongelijkmatig intrekken van de beits in het hout. Nu ga ik dus voor een dekkende oplossing. De grondlaag ziet er in ieder geval erg goed uit. Blij als ik morgen kan gaan aflakken en weer een mooie trailer heb :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 16:25

Bedankt voor de tips tot dusverre! Ik heb bij de verfwinkel nu ook speciale grondverf voor betonplex gehaald, hetzelfde als wat jij vertelt Angela, dit zou goed moeten hechten inderdaad. Eerst gaan we schuren en ontvetten, daarna in de grondverf en als toplaag gewoon zijdeglans, dekkende donkergroene verf voor binnen en buitengebruik.

Kan ik niet beter badkamer-kit gebruiken dat dus ook goed waterbestendig is? (trailer staat buiten namelijk)

Ik ga morgen kijken wat voor gasveer er nu aan zit, dat weet ik niet uit mijn hoofd (ik haal morgen de trailer op, hij staat nu bij mijn ouders)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:11

Neem een kit die behalve bestand is tegen water ook tegen urine en mest, geen gewone kit dus maar echte goede!
Badkamer kit is niet de goede kit. Bespaar er niet op want je krijgt spijt als de kit los laat en je bodem en wanden alsnog blootstaan aan vocht (volgens mij had ik technobond zwarte kit, is wat duurder dan normale kit maar ook vele malen beter).
Kit ook de wanden en je rubber gietvloer onderaan goed af zodat daar niks tussen kan kruipen aan vocht. Dus binnenkant én buitenkant kitten. Vergeet niet het stukje onder je wielkasten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:47

Ik wil er ook zeker niet op besparen, maar juist graag weten welke kit wel goed is :). Dank je voor de tip. Kun je deze kit gewoon in een bouwmarkt kopen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:30

Ik heb m bij een automaterialenzaak vandaan. Heb m in een bouwmarkt nog nooit gezien eigenlijk ....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:45

Leorah, ik had goed gelezen :( , alle moeite en geld dat je nu in het verven steekt is voor even genieten want het zal gauw weer gaan loslaten.
Ik heb hier nl. ooit een verfdeskundige naar gevraagd en die geeft het geen enkele schijn van kans.

http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... n/lijm.php heeft goede kit en lijmen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:49

jury.. ik weet wel dat het van tijdelijke aard is (hoewel de winkel me met deze primer/grondverf wat beters beloofde), maar ik kan toch niet met een half geverfde en half ongeverfde trailer rond gaan rijden? Dat verf krijg ik nooit compleet netjes van de blijvende wanden af, dus dat wordt een zooitje dan, begrijp je dat niet? Of ik moet alle wanden al gaan vervangen, maar dat is helemaal niet nodig want de zijwanden zijn net een half jaar geleden vernieuwd, en dat wordt me ook veel te prijzig (vooral omdat het niet nodig is), dus ja, dan maar om de paar jaar verven, dat is niet anders. Tis ook al een oud beessie, dus ach.

bedankt voor de link!

Heeft een winkel als halfords zulke kit ook? Of moet ik denken aan een alles-om-auto's-te-pimpen-winkel denken? Ik moet het morgen of zaterdag hebben namelijk, en als ik via internet ga bestellen dan redden we dat denk ik niet.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:26

Zit er niet een caravanhandelaar in de buurt? (Oid) Die zullen vast ook wel zulke producten hebben, want vooral de oudere caravans zijn aan de buitenkant gekit. (Misschien ook wel de nieuwere, maar daar heb ik geen ervaring mee)

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:46

Hoi,

Afgelopen jaar heb ik mijn hele trailer uit elkaar gehad en opnieuw opgebouwt met nieuwe betonplexplaten.
Enkel de achterkant hebben we in oude staat gelaten, maar zal ook ooit nog aan de beurt zijn.
Geloof me dat ik nu wel weet hoe mijn trailer in elkaar zit.

Voor de randen van het betonplex heb ik loodmenie gebruikt. Dit is ook tegen vocht ed en kun je er gewoon op verfen. (Kan ik je heel erg aanraden om daar wel iets op te smeren tegen vocht.)

Gebruik goeie kit! Liefst industrieel ofzo want dat zijn de sterksten. Weet er helaas de naam niet meer van.
Wij hadden er eerst ook de simpele bouwmarkt kit voor gebruikt maar daar waren we gauw achter dat dat niet lang goed ging.

Het verfen van de platen, tja dat is erg jammer dat dat al gedaan was, maar dat zal ondertussen duidelijk zijn.
Kan je daar dus ook geen advies over geven.
Enigste waar ik dan nog op kan hameren: je randen behandelen + onwijs goed afkitten van binnen en buiten, dan zou het toch een hele poos goed moeten gaan....

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:57

Hayy,

Ik werk bij de Gamma en daar hebben ze heel veel verschillende soorten kit! Als je daar even uitlegd wat je precies nodig hebt en waarvoor kunnen ze je vast wel helpen! Bij ons in de bouwmarkt hangt er ook een scherm waar je in kunt vullen wat je nodig hebt en waarvoor en dan zoekt hij het juiste product voor je uit.

De wielkappen en andere metalen gedeeltes kun je schuren en verfen met hammerite, dat is speciale verf voor metaal.

Op de andere vragen heb ik geen antwoord voor je maar ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:04

Lizz, volgens mij niet, maar ik heb wel al een zaak op het oog waar ik morgen wil gaan kijken.

Dank je Innaldo. Bedoel je alleen de onderste randen? Aan de binnenkant of beide kanten?

Tijgerr ik denk dat de kit die hier in het topic werd genoemd erg geschikt zal zijn dus dat ga ik opzoeken :). Hammerite dus, dank je!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:42

Nou, het kwaad is geschied.. hij ligt uit elkaar. Whaa, wat een griezelige klus zeg.. Kheb nu een zielig karretje ter hoogte van een veewagentje. Het hele dak moest er af, anders kregen we de platen er niet uit. Gelukkig zitten de nieuwe platen er al in. Zometeen 56 schroeven halen bij de bouwmarkt :P en dan het dak er weer op. Scheelt aan de ene kant wel, nu kon ik mooi het dak goed schoonmaken en waxen zonder trapje haha.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:46

De kit die je moet hebben heet bitumenkit. Is gewoon bij de bouwmarkt te halen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:52

Ik heb nu industriële kit bij een caravan/kampeer-zaak vandaan. Ik weet de naam zo even niet meer uit mijn hoofd, maar ik denk dat het wel hele goeie is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:00

Leorah schreef:
De vragen die ik heb:
- wat voor kit kan ik het beste gebruiken voor de randjes?

Carrosseriekit van Sikaflex.

Leorah schreef:
- hoe kan ik het verven van de wanden het beste aanpakken en met wat voor verf? Er zit nu een laag verf op de wanden (in een afschuwelijke kleur), maar de nieuwe wanden die er in komen zijn van ongeverfd betonplex. Nu weet ik dat verf moeilijk hecht op betonplex, maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om straks geen kleurverschil te krijgen? De wanden die bestaan blijven, opschuren in de grondverf zetten en de nieuwe wanden dan? Het is de bedoeling dat de trailer donkergrijs of donkergroen gaat worden (heb nog niet gekozen, maar dat wou ik vanmiddag gaan doen). Wat voor verf moet ik precies gaan kopen (en hoeveel liter zou ik nodig hebben)?

Niet. Betonplex valt niet te verven. Je had er beter aan gedaan te googlen op de kleur die je toch al wil hebben. Tegenwoordig is betonplex in diverse kleuren te krijgen, waaronder groen en grijs.

Leorah schreef:
- de wielkappen en de ijzeren gedeelten waar de wanden in vast zitten zijn van een soort metaal en deze zijn ook geverfd (geweest), ziet er een beetje gebleekt uit op het moment. Kan ik deze ook verven of van één of andere laag voorzien zodat dit er weer mooi uit ziet? Zo ja waarmee en hoe?

Als het ijzerwerk niet verzinkt is, dan goed schoonmaken en schilderen met Hamerite.
Beter is om de tailer volledig te strippen en in het zinkbad te gooien, ben je voor de rest van je leven er vanaf......

Leorah schreef:
- wat voor gasveer heb ik nodig voor een anderhalf paards trailer, welke lengte en sterkte?

Gasveer reken je uit. Weeg de laadklep en meet de afstanden voor de bevestiging t.o.v. het draaipunt en laat er een portie vectorieel rekenwerk op los.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:08

Ikke,

dank je voor je reactie. De zijwanden worden niet vervangen en deze zijn reeds geverfd (door een vorige eigenaar), vandaar dat ik de nieuwe platen ook wel moet gaan verven anders wordt het sowieso niet netjes of gelijk. Het verf dat op de zijwanden en de laadklep zit, kan ik er nooit netjes af krijgen zonder te schuren oid, en zelfs dan waarschijnlijk niet helemaal 100%, dus nu verf ik alles in 1x in dezelfde kleur, zodat het weer een geheel wordt. Okey, van hele lange duur wordt het dan waarschijnlijk dus niet (had ik me al in verdiept maar ja, ik zit hier nu eenmaal mee dus het is niet anders), dus dan maar de keuze om 1x in de 3-4 jaar te schilderen.

Ik stel de gasveer even uit tot volgend voorjaar, omdat ik heb besloten om dan de achterkant aan te pakken, dwz rubber op de laadklep maken, nieuw zeiltje die automatisch oprolt en dus de gasveren.

De klus die we nu doen valt toch iets tegen qua kosten, maar ik ben wel superblij dat we het nu aanpakken, want de voorwandjes waren er echt hard aan toe (onder aan rot). De bodem is gelukkig echt super. Deze was nieuw toen we de trailer kochten begin dit jaar en is echt een superdikke en keiharde bodem. Daar ben ik helemaal blij mee.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:34

jury schreef:
Leorah, ik had goed gelezen :( , alle moeite en geld dat je nu in het verven steekt is voor even genieten want het zal gauw weer gaan loslaten.
Ik heb hier nl. ooit een verfdeskundige naar gevraagd en die geeft het geen enkele schijn van kans.

http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... n/lijm.php heeft goede kit en lijmen.

Bij ons kun je de speciale kit voor minder krijgen en dan heb je exact dezelfde kit ( dus ook urine bestendige)