Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 21:19

Een vraagje voor de juristen onder ons...

Gisteravond sprak ik tijdens een stamboek bijeenkomst een manege/pensioneigenaar die mij vertelde dat je tegenwoordig als stalverhuurder/trainingstalhouder verplicht bent alle paspoorten van de op jouw erf aanwezige paarden in je bezit te hebben en deze op eerste vordering moet kunnen tonen bij een AID controle.

Nu heb ik als eigenaresse van een trainingsstal uiteraard de paspoorten van de bij mij op stal aanwezige trainingspaarden in mijn bezit, voornamelijk voor geval van nood, dus bijv. transport of medische zorg.

Maar van deze regel had ik nog niet eerder gehoord. Klopt dit? Ben ik verplicht dit op eerste vordering te kunnen tonen? Ook bij paarden die niet onder mijn toezicht vallen (pensionpaarden) of bij paarden die toevallig een paar nachten overblijven voor training .

En hoe groot is de kans op een controle? Ik neem aan dat toezicht zich voornamelijk zal richten op manegebedrijven en grotere pensionstallen?

En wat als mensen nu weigeren een paspoort af te staan? Heeft dit juridische consequenties voor mij?
Wie o wie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:27

Dat is niet sinds kort, dat was altijd al. De houder van het paard hoort het paspoort te kunnen tonen. 'Houder' is dus de stalhouder/trainer als je je paard elders stalt.
Maar, je moet dus als stalhouder 24/7 beschikbaar zijn om dat zelfde paspoort aan de eigenaar mee te geven op het moment dat hij met paard en trailer een buitenritje of wedstrijd gaat rijden.
Dus in de praktijk werkt het niet. (Nog afgezien van het vertrouwen dat je moet hebben...)

Wat een oplossing zou kunnen zijn is een kluis maken per paspoort, waar stalhouder en eigenaar in kunnen, en waar het paspoort altijd in ligt. Of bv zorgen dat stalhouder van alle zadelkasten, waar de paspoorten in liggen, een loper heeft.

Als de eigenaar weigert heeft het inderdaad voor de houder consequenties. Kopieën worden niet geaccepteerd, trouwens.

friesiszwart

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:30

Het paspoort van mijn paarden hou ik ten alle tijden in eigen bezit. In het verleden 2 x meegemaakt dat paspoorten elders waren ivm opfok en training en deze paspoorten zijn spoorloos verdwenen.
Waardoor ik kosten heb moeten maken om duplicaatpaspoorten, maar kan nog erger. Denk aan verkoop en eigendomsbewijs. Indien nodig rij ik wel een keer extra om het paspoort te tonen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:14

Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat is geen argument.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:15

Ik heb het er met onze stalhouder over gehad, maar die wil ze niet hebben, omdat hij niet verantwoordelijk wil zijn als wij onze paspoorten niet hebben als we met de dieren op stap gaan, of dat ze kwijtraken of wat dan ook.
Ik heb de mijne in mijn kast liggen, waar via een omweg wel bijgekomen kan worden, ook als er niemand anders op stal aanwezig is dan alleen de stalhouder.
Ik heb dus als eigenaar aan mijn plicht voldaan door het paspoort zo dicht mogelijk in de buurt van mijn paard te hebben.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:17

Wij hebben de paspoorten gewoon bij ons thuis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:20

Dat heeft bijna iedereen. Punt is dat de stalhouder, waar het paard staat, een boete kan krijgen bij controle. Maar omdat vrijwel geen stalhouder dat weet en er weinig controles zijn, is niemand zich er van bewust.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:22

Maar ik zou de paspooeten ook niet af willen geven.
Je kan dan zo op stal komen, pony weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:25

En als een stalhouder zich aan de wet wil houden, zal hij je weigeren.
Ik zeg niet dat het een logische wet is, verre van, maar formeel is het zo dat een stalhouder jou niet alleen mág weigeren, maar móet weigeren als jij het paspoort niet afgeeft.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:26

Begrijp ik, maar ik vermoed dat er velen zijn die de paspoort niet af zouden geven en dus krijgt hij de stallen moeilijk vol.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:27

Pff, ik zou paspoort van mijn paard mooi niet aan de stalhouder geven :P.
Ik ben de houder van het paard, hij niet, hij is alleen stalhouder. Is iets anders dan houder van het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:29

Nee Myrthe, dat is het niet. De houder van het dier is degene die er letterlijk voor zorgt, stalt etc. Hij is degene op wiens terrein het dier staat. Zo is het nou eenmaal in de wet beschreven. Dáár is waar het paard staat. En dáár hoort het paspoort bij te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 22:30

Ibbel schreef:
Nee Myrthe, dat is het niet. De houder van het dier is degene die er letterlijk voor zorgt, stalt etc. Hij is degene op wiens terrein het dier staat. Zo is het nou eenmaal in de wet beschreven. Dáár is waar het paard staat. En dáár hoort het paspoort bij te zijn.

Jeetje, daar heb ik niet bij stil gestaan. Bedankt voor jouw input... Je bent er aardig in thuis?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:34

Ik ben geen jurist hoor. Maar zo zit de wet in elkaar. Paspoort hoort bij paard. Degene waar het paard staat hoort het paspoort te hebben. In de wet beschreven als 'houder'. Degene die het dier bij wijze van spreken aan het touwtje heeft. Dus ook bv. de (beroeps-)chauffeur die jouw paard bij koop of verkoop voor je transporteert.

Eigenlijk is de oplossing ieder paard z'n eigen paspoort aan een touwtje om z'n nek te hangen :+
Ik heb het makkelijk, heb ze aan huis staan :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:38

Bij ons liggen de paspoorten ook bij de betreffende pensionpaarden in hun eigen kast. Stalhoudster heeft wel een sleutel van elke kast, die gebruikt worden als iemand z'n sleutel vergeten is. Of als er controle zou zijn en ze heeft de paspoorten nodig. Maar voor buitenstaanders liggen ze dus wel achter slot en grendel. Ook handig als er geent wordt bijvoorbeeld.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:39

Inderdaad, de houder houdt het paard voor een ander.
Lees: de stalhouder, houdt het paard voor jou.
Jij bent eigenaar maar geen houder omdat je paard door de stalhouder gehouden wordt.
Je bent als eigenaar de bezitter (middelijk of onmiddelijk), nooit de houder, dat kan alleen een niet-eigenaar zijn.

Best raar eigenlijk dat er staat dat de houder het paspoort moet kunnen tonen.
Wanneer je de paarden aan huis hebt ben je eigenaar en tevens bezitter maar nooit houder, dat kan gewoon niet. :P

Er lastig, maar ik heb mijn paspoort ook gewoon thuis.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:15

stalhouder is het idd verplicht. ik zou echter nooit mijn paspoort afgeven omdat er ook een eigendombewijs van me paard in zit (een speciaal blad. Ik zou het nooit afgeven :)

en nee bokkers het is WEL mijn eigendombewijs ;) ik heb een PRE en daarbij zit er een blad in met mijn gegevens en dat kan worden ingevuld door de 'nieuwe' eigenaar en moet worden opgestuurt. zodat het paard op de nieuwe eigenaars naam komt te staan :)
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 20-01-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:25

In elk paspoort staat een eigenaar genoemd, just_kiki, maar dat maakt het paspoort nog geen eigendomsbewijs. Je bent nl niet verplicht om het paspoort op je eigen naam over te schrijven.

Daarnaast is bij wet vastgesteld dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, dat geldt dus ook niet voor een PRE.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:25

just_kiki schreef:
en nee bokkers het is WEL mijn eigendombewijs ;) ik heb een PRE en daarbij zit er een blad in met mijn gegevens en dat kan worden ingevuld door de 'nieuwe' eigenaar en moet worden opgestuurt. zodat het paard op de nieuwe eigenaars naam komt te staan :)

Zo'n gedeelte zit zover ik weet in alle paspoorten... In ieder geval wel in die van Zangersheide en KWPN. Zegt helemaal niets. Degene die kan bewijzen de rekeningen te betalen, dat is de eigenaar.

Ik wist helemaal niet dat die paspoorten op stal zouden moeten zijn. Onze stalhouder heeft niemands paspoort, die hebben we allemaal zelf.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:28

Ja dat is het wel! een PRE is iets anders ;) er zit een blad in wat dus opgestuurt moet worden dit IS het eigendomsbewijs naast je koopovereenkomst . je mag het aan alle pre eigenaren vragen want het is gewoon zo ;)
het heet de Carta de Titularidad
ik weet dat het voor andere rassen niet zo is. maar bij dit ras wel. er zit dus een blad voor in ;) lees hier onder maar ik heb het voor jullie opgezocht

De Pura Raza Española heeft een eigen origineel Spaans paspoort. Vanaf 01-01-2007 is het verplicht om een aan- en verkoopovereenkomst mee te sturen met het op naam laten schrijven van uw paard. Zonder deze koopovereenkomst kan de aanvraag niet in behandeling genomen worden.

Carta de Titularidad (eigenarenkaart)

De ANCCE heeft de eigen “Carta de Titularidad” ingevoerd. Een document waarop niet alleen de paardgegevens staan, maar ook de huidige eigenaargegevens. Dit document zit in het spaanse paspoort. In Spanje is dit document sinds 1 januari 2007 verplicht. Vanaf 1 januari 2008 is dit document ook verplicht gesteld voor alle PRE’s in heel Europa.

De “Carta de Titularidad” gebruik je alleen bij de aan- en verkoop van het paard en dient tevens om de registratie in het Stamboek te verbeteren. Als je geen Carta de Titularidad voor je PRE hebt, kan de nieuwe eigenaar (als je hem tenminste wilt verkopen!) de PRE nooit overschrijven in het Stamboek op zijn/haar naam! Let dus goed op dat als je sinds 01-01-2007 een PRE hebt aangeschaft uit Spanje, dat de Carta de Titularidad erbij zit en getekend is voor afstand door de oude eigenaar
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 20-01-12 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:29

Tja..... als ze komen controleren bij mijn stalhouders, bellen de stalhouders me maar op en dan kom ik 'm wel effe brengen. ;)
Ik voel er niets voor dat papiertje aan hen te geven. Bovendien heb ik 'm zelf ook wel eens nodig, bij bv het inenten. Ik vind het een rare regel. En lap 'm dus lekker aan mijn laars. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:30

Dat geldt wellicht voor het PRE stamboek, maar niet voor de Nederlandse wet, just_kiki.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 23:30

Twiggy2008 schreef:
Tja..... als ze komen controleren bij mijn stalhouders, bellen de stalhouders me maar op en dan kom ik 'm wel effe brengen. ;)
Ik voel er niets voor dat papiertje aan hen te geven. Bovendien heb ik 'm zelf ook wel eens nodig, bij bv het inenten. Ik vind het een rare regel. En lap 'm dus lekker aan mijn laars. :j

Mja, totdat jij niet bereikbaar bent en de AID een steekproef komt houden...

Dan kun jij de regels lekker aan je laars lappen, maar krijgt jouw stalhouder wel een niet al te misselijke boete onder zijn laars geplakt :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:34

Suelza schreef:
Mja, totdat jij niet bereikbaar bent en de AID een steekproef komt houden...

Dan kun jij de regels lekker aan je laars lappen, maar krijgt jouw stalhouder wel een niet al te misselijke boete onder zijn laars geplakt :')

Tja.... die lappen deze regel ook aan hun laarzen. Dus wat zal ik me druk maken? :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:40

just_kiki schreef:
Ja dat is het wel! een PRE is iets anders ;) er zit een blad in wat dus opgestuurt moet worden dit IS het eigendomsbewijs naast je koopovereenkomst . je mag het aan alle pre eigenaren vragen want het is gewoon zo ;)
het heet de Carta de Titularidad
ik weet dat het voor andere rassen niet zo is. maar bij dit ras wel. er zit dus een blad voor in ;) lees hier onder maar ik heb het voor jullie opgezocht

De Pura Raza Española heeft een eigen origineel Spaans paspoort. Vanaf 01-01-2007 is het verplicht om een aan- en verkoopovereenkomst mee te sturen met het op naam laten schrijven van uw paard. Zonder deze koopovereenkomst kan de aanvraag niet in behandeling genomen worden.

Carta de Titularidad (eigenarenkaart)

De ANCCE heeft de eigen “Carta de Titularidad” ingevoerd. Een document waarop niet alleen de paardgegevens staan, maar ook de huidige eigenaargegevens. Dit document zit in het spaanse paspoort. In Spanje is dit document sinds 1 januari 2007 verplicht. Vanaf 1 januari 2008 is dit document ook verplicht gesteld voor alle PRE’s in heel Europa.

De “Carta de Titularidad” gebruik je alleen bij de aan- en verkoop van het paard en dient tevens om de registratie in het Stamboek te verbeteren. Als je geen Carta de Titularidad voor je PRE hebt, kan de nieuwe eigenaar (als je hem tenminste wilt verkopen!) de PRE nooit overschrijven in het Stamboek op zijn/haar naam! Let dus goed op dat als je sinds 01-01-2007 een PRE hebt aangeschaft uit Spanje, dat de Carta de Titularidad erbij zit en getekend is voor afstand door de oude eigenaar

dan staat er in dat jij de eigenaar bent ja :j
Maar wettelijk gezien ben je dan nog steeds niet de eigenaar