Financien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsterr

Financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 16:27

Hallo,

ik heb voor mezelf een plaatje opgesteld van hoeveel een een maatje zo ongeveer kost. Zouden jullie willen kijken of dit ongeveer klopt? Natuurlijk kan dit per regio en dierenarts enz. afwijken, maar het gaat even om het algehele plaatje (:
Hopelijk komt hij een beetje goed over, ik kopieer hem namelijk uit een Worddocumentje:

FINANCIËN PAARD

Hierbij is rekening gehouden met de maximale kosten. De kosten van de aangegeven posten kunnen dus niet hoger zijn. Wel kan rekening gehouden worden met eventuele dierenartskosten door ziekte of blessure.

1-malige kosten:
- paard incl. toebehoren max. 3000 euro
- eventuele extra toebehoren max. 100 euro

Totaal: max. 3100 euro

Kosten per jaar:
- stalling (150 euro p/m) 1800 euro
- wormenkuur (4x per jaar, max. 20 euro) max. 80 euro
- hoefsmid (6 x per jaar, max. 60 euro) max. 360 euro
- tandarts (1 x per jaar, max. 40 euro) max. 40 euro
- eventuele inentingen (1x per jaar, max. 60 euro) max. 60 euro

Totaal per jaar: max. 2340 euro

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:36

Ik vind het plaatje een beetje aan de lage kant.

Het is zeker afhankelijk waar je je paard wil gaan stallen.
Stalling is bij ons toch wel iets duurder dan 150 euro dus ik zou daar iig even goed naar kijken. Ik betaal op de manege bijv. 280 euro per maand en mijn vorige pensionstal was 210 euro per maand.

Ook eventuele extra toebehoren vindt ik wel aan de lage kant. Niet ieder paard koop je incl zadel en hoofdstel etc. Deze kosten lopen ook flink op. (mijn vader zei altijd, als je een paard hebt, heb je nog maar de helft en dat klopt uiteindelijk ook wel ;) )

Ook tandarts 1x per jaar 40 euro vindt ik aan de lage kant. Vaak valt dit ook wel iets duurder uit.

En ik zou iets van een extra uitgaven 'post' maken wat je vastlegt voor onvoorziene omstandigheden zoals onverwacht dierenarts bezoek etc.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:39

Dus jij kan een goed passend hoofdstel, plus zadel plus de rest aanschaffen voor max 100 euro? Meestal wordt een paard niet incl toebehoren verkocht.

De tandarts mag maar eens per jaar komen, want dat is het maximale? Je paard zal hopelijk geen ijzer aftrappen want dan kom je over de 6 keer hoefsmid per jaar. Hoop ook dat ie geen speciaal beslag nodig heeft, dan.
Zo'n beetje elke stalling gaat regelnatig in de prijs omhoog, dus ook dat staat niet vast en zal alleen maar toenemen.

Het klinkt hartstikke leuk allemaal, zo'n lijstje, maar in werkelijkheid ben je veel duurder uit.

Kirsterr

Re: Financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 16:43

Stalling heb ik zelf al geregeld voor 150 euro, dus die post klopt wel aardig. En de eventuele toebehoren kloppen ook wel, aangezien ik zelf aardig wat heb liggen. Maar inderdaad, de tandarts en dierenarts zal sowieso meer kosten. Bedankt voor het reageren (:

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:45

Na ja, dat moet ook net maar passen. En stalling zal nooit in prijs verlagen, integendeel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:22

Denk hier eens over na:
Wanneer je niet zonder met je ogen te knipperen 500 euro per maand opzij kunt zetten, dan kun je geen paard betalen. Er is meer in het leven te betalen dan alleen een paard.......

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten voor als je me niet gelooft, hier de onderbouwing ervan........

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:37

Zit er bij die 150 euro aan stalling ook het voer en bodembedekking.??

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:39

ikke schreef:
Denk hier eens over na:
Wanneer je niet zonder met je ogen te knipperen 500 euro per maand opzij kunt zetten, dan kun je geen paard betalen. Er is meer in het leven te betalen dan alleen een paard.......

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten voor als je me niet gelooft, hier de onderbouwing ervan........

Hahahaa _O- Laat me niet lachen. Wat is die link een bullshit zeg :')

Ik bedoel ; een paard van 6000 euro en een zadel van 1200 euro. Jeah, right. Gebasseerd op wat? 1 persoon? :roll:

Ghehehe _O- en dan nog 300 euro voor dekens, en 120 euro voor een hoofdstel. Wat triest van bokt om het allemaal over 1 kam te scheren.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 07-10-11 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:40

ik zou een ook een reservering voor dierenartskosten laten maken.
wordt je ook nog lid van een vereniging, lessen?
spullen moeten ook af en toe vervangen. er sneuvelt wel eens een deken of halster.. dat mag je ook wel incalculeren

verder wel goed dat je het zo op een rijtje zet.
veel succes verder

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:44

dat soort lijstjes als in die link zijn wel heel erg natte vingerwerk, mijn paard was een stuk goedkoper, zadel ook... Mijn stalling is wat duurder, dus zou eerder zelf een lijstje maken.
Vind de kosten van je paard wat goedkoop beraamd, maar opzich nog wel te doen. DE kosten van je onderhoud is echt veeeeel te laag.
Tandarts voor 40 euro? Misschien als je met de hand wat bij laat veilen, maar als er iets moet gebeuren is het duurder. Ik moest een hoop laten doen de laatste keer en het moest electrisch, was ruim 100 euro kwijt hoor... Enten voor 60 euro is ook moeilijk, of je moet zelf langs de DA gaan en geen voorrijkosten/consult betalen.
6x per jaar hoefsmid is ook erg karig...

Zou er nog een paar 100 euro bijtellen :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:52

eenitraM schreef:
Ik bedoel ; een paard van 6000 euro en een zadel van 1200 euro. Jeah, right. Gebasseerd op wat? 1 persoon? :roll:

Ghehehe _O- en dan nog 300 euro voor dekens, en 120 euro voor een hoofdstel. Wat triest van bokt om het allemaal over 1 kam te scheren.

Ik vind dat toch hele redelijke prijzen, als je gewoon alles nieuw koopt.
Kom eens met een betere richtlijn dan? Een beetje winterdeken zit simpel boven de 100 euro, plus dan heb je nog geen fleecedeken, vliegendeken, zomerdeken, en wat je allemaal nog meer voor dekens kan verzinnen.
Een kwaliteitshoofdstel heb je ook niet voor 50 pleurie inc bit.
Een nieuw zadel voor 200 euro zou ik laten liggen (zadelmarkt idee krijg ik daarbij).

Aanschaf van paard is maar net wat je eraan wilt uitgeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:52

eenitraM schreef:
ikke schreef:
Denk hier eens over na:

Oh, dus bij jouw gaat nooit de TV stuk? De wasmachnie al evenmin en de auto rijdt op water?

Paarden houden is als de accessoires op een Rolls Royce, als je moet vragen wat het kost, kun je het niet betalen.......

Dit soort lijstjes zijn de opmaat voor ellende. Ik moet de eerste nog tegenkomen die gewoon 200+ euro per maand durft te reserveren voor onvoorziene omstandigheden, dat zit namelijk wel in de Wiki-lijst verwerkt, al staat het er niet letterlijk.

daarnaast bespeur ik, ook op Bokt, steeds vaker de tendens dat paarden onder de 3000 euri's nooit goed kunnen zijn. Pas boven de 5000 euro zou je daar minder risico op lopen. Dat wordt hier op Bokt gewoon glashard beweert!!! En dan ga jij zeuren dat een goed, nieuw zadel geen 1200 euri's kost?? Moet je Hulsebos eens bellen, ga je heel snel anders piepen.......

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:57

mmm ik vind de kosten in dat overzicht wel erg hoog
de wormenkuren kosten hier 17,50 en mn stalling 145 per maand dan ben ik nog 18 euro aan brokken kwijt
de rest is inbegrepen op stal
de hoefsmid komt 1x per 2mnd en is 35 euro
dus ja het hoeft niet persee heel duur te zijn

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:58

Zelf betaal ik aan stalling 125 euro inclusief hooi en bodembedekking, dat zou idd kunnen kloppen. Het maakt ook veel verschil of je het paard op ijzers zet of niet. Ik betaal jaarlijks geen 360 aan hoefsmid maar veel minder (geen ijzers).
Ga je ook lessen? Zijn ook kosten. Net als spullen die kapot gaan (zadelmaker, nieuw hoofdstel, enz.) Maar dat is zo duur als je het zelf maakt, het hoeft niet nieuw en van een duur merk te zijn.
Is je stalling dicht bij huis? Ivm benzinekosten.

Maar verder vind ik de schatting redelijk kloppen :) Zolang je ook onverwachtse dierenartskosten kunt betalen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:01

Mijn dierenartsrekening de laatste keer was inenten, wormenkuren en tanden: €240... En dan heb ik maar €6 voorrijksten betaald omdat wij het delen met een hele boel stalgenoten.

Ik zou ook bijvoorbeeld geld apart zetten voor als je paard ziek wordt, als er spullen kapot gaan, als je les wilt nemen, als je een dagje met de trailer weg wil of moet, voor extra voer (veel mensen voeren iets bij) voor 'extra dingetjes', shampoo etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:03

Jacky91 schreef:
de wormenkuren kosten hier 17,50 en mn stalling 145 per maand dan ben ik nog 18 euro aan brokken kwijt

Rijdt eens 100km naar het noorden, vanuit jouw woonplaats; moet je eens opletten wat er gebeurt........

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:10

ikke schreef:
Denk hier eens over na:

eenitraM schreef:

ikke schreef:
Oh, dus bij jouw gaat nooit de TV stuk? De wasmachnie al evenmin en de auto rijdt op water?

Paarden houden is als de accessoires op een Rolls Royce, als je moet vragen wat het kost, kun je het niet betalen.......

Dit soort lijstjes zijn de opmaat voor ellende. Ik moet de eerste nog tegenkomen die gewoon 200+ euro per maand durft te reserveren voor onvoorziene omstandigheden, dat zit namelijk wel in de Wiki-lijst verwerkt, al staat het er niet letterlijk.

daarnaast bespeur ik, ook op Bokt, steeds vaker de tendens dat paarden onder de 3000 euri's nooit goed kunnen zijn. Pas boven de 5000 euro zou je daar minder risico op lopen. Dat wordt hier op Bokt gewoon glashard beweert!!! En dan ga jij zeuren dat een goed, nieuw zadel geen 1200 euri's kost?? Moet je Hulsebos eens bellen, ga je heel snel anders piepen.......

Ik vind het lijstje helemaal niet raar.
het zijn mooie gemiddelde bedragen.

Je kan een zadel kopen van 500euro of van 3500 euro
Een hoofdstel net zo...

Je kan ook een paard kopen van 20.000 euro of 1 van 1500 euro...

Dus dat lijstje is echt zo gek nog niet!

En die extra kosten zul je altijd hebben.

Een zalfje hier, een poedertje daar...
Je paard gaat eens hoesten of trapt een ijzer af...
En wat als ie koliek krijgt?

Dat zal heus niet iedere maand zo zijn, maar je kan het maar beter er bij in rekenen!

Zo was ik de afgelopen week 300 euro kwijt voor een bezoekje van de hoefsmid, de ostepaat en de tandarts!

Tja, what needs te be done, needs te be done!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:45

ikke schreef:
Jacky91 schreef:

Rijdt eens 100km naar het noorden, vanuit jouw woonplaats; moet je eens opletten wat er gebeurt........

Maar dat is toch helemaal niet van invloed als je niet van plan bent gauw te verhuizen richting de randstand :Y) . (Ts zit in drente daar is het toch ook allemaal niet zo extreem duur )

Ik vind trouwens inderdaad wel dat het mooie gemiddelde getallen zijn. Maar het is naar mijn idee toch echt niet het minimum want een paard kost, want er staan echt wel dingen bij die goedkoper kunnen en als je bereid bent om op een stal te staan zonder luxe, zelf veel werk te doen, paard niet in de dekens en op ijzers hebt en bijv veel spullen tweedehands gaat kopen kan daar naar mij idee best wat weggestreept worden. Ik ken genoeg mensen die een paard hebben en echt geen 500,- per maand aan dat paard kunnen besteden, die paarden leiden dan echt niet onder het geldgebrek van de baas hoor. Het is ook vooral van belang dat je al reserves hebt voor je aan een paard begint denk ik.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:54

Mijn hoefsmid kost 90 euro per keer(4 ijzers, en bekappen maar ook eventuele rotstraal behandelingen en een super service)
En verzekering? Is meestal 10% van de aanschafwaarde dacht ik... Dus in jou geval 300 euro.
Inentingen kosten hier 15 euro per keer. Voor alleen influenza.
En een 2e hands zadel is al snel 200 euro denk ik... Zadelpassservice is ook altijd handig maar was bij mij gratis...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:58

Het scheelt natuurlijk ook wel wat voor een soort paard je gaat kopen..Ga je voor een wat sober ras en alleen buitenritjes rijden, of ga je voor een wedstrijdpaard wat meer in het bloed staat..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:30

ikke schreef:

Goed gezegd; Je kunt het zo duur maken als je maar wil.

Wie zegt dat Hulsebos goed is? Het zadel is goed, als het zadel past. Dat kan van de zadelmarkt zijn, of een op maat gemaakte.

Ik kan me echt boos om je berichtje maken. Vooral dat laatste zinnetje. Ik loop niet te piepen.

Zoals ik al aangaf, je kunt het zo duur maken als je maar wilt. Een deken? Kun je net zo goed 2e hands kopen. Hier op bokt komen NIEUWE dekens voor bij vanaf al een bedrag van 10 euro.

En die paardenprijs dan? Het ligt er maar net aan of je geluk met het dier hebt of niet. Een paard van 1000-den euro's kan net zo snel kapot gaan dan een paard wat je gratis krijgt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-10-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grof zijn en schelden is nergens voor nodig, dat deel van de post is dan ook verwijderd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:31

Elco schreef:
Het scheelt natuurlijk ook wel wat voor een soort paard je gaat kopen..Ga je voor een wat sober ras en alleen buitenritjes rijden, of ga je voor een wedstrijdpaard wat meer in het bloed staat..

Het ligt er ook aan of je er geluk mee hebt. Het ene paard is gevoeliger voor koliek (kan alle rassen zijn, ook de sobere), het andere paard loopt al te kreupelen als die een vlokje kokos van de buitenbak in de hoef heeft zitten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:33

Vjestagirl schreef:
Mijn dierenartsrekening de laatste keer was inenten, wormenkuren en tanden: €240... En dan heb ik maar €6 voorrijksten betaald omdat wij het delen met een hele boel stalgenoten.

Ik zou ook bijvoorbeeld geld apart zetten voor als je paard ziek wordt, als er spullen kapot gaan, als je les wilt nemen, als je een dagje met de trailer weg wil of moet, voor extra voer (veel mensen voeren iets bij) voor 'extra dingetjes', shampoo etc.

Heel goed dat je geld aan de kant zet :j Maar prijzen verschillen gewoon per regio.

Helaas heb ik nu geen geluk met mijn huidige paardje (gelukkig gaat die morgen weg) maar enorm geluk met mijn ouders en het aanbod wat ik nu heb gekregen van een fokker.

Het is maar net welke prioriteiten er worden gesteld.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:40

eenitraM schreef:
Vjestagirl schreef:

Heel goed dat je geld aan de kant zet :j Maar prijzen verschillen gewoon per regio.

Helaas heb ik nu geen geluk met mijn huidige paardje (gelukkig gaat die morgen weg) maar enorm geluk met mijn ouders en het aanbod wat ik nu heb gekregen van een fokker.

Het is maar net welke prioriteiten er worden gesteld.

Begrijp ik dit nu goed.?? Je hebt er geen geluk mee en je bent blij dat hij weg gaat..??? Klikte het niet of is hij medisch niet meer goed.??

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:05

@ eenitraM

Er wordt hier niet gezegd dat het allemaal duurder MOET, maar dat TS er wel degelijk rekeing mee houdt, dat het ook allemaal veel duurder KAN zijn dat zij nu in haar lijstje heeft staan.
En dat het erg belangrijk is dat je een potje hebt om grote uitgaven te kunnen betalen zoals een DA of iets anders wat noodzakelijk is.

Die aanvallende posts vind ik persoonlijk een beetje vervelend...

Iemand die een paard gaat aanschaffen moet gewoon goed weten dat het een stuk duurder uit kan vallen dan dat je in eerste instantie had gedacht.