Volgend jaar misschien een eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley__

Volgend jaar misschien een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:36

Hallo medebokkers!
Ik zal me even kort voorstellen zodat jullie weten wie jullie ongeveer voor jullie hebben.
Ik ben Shirley bijna 21 jaar oud en ik woon in Apeldoorn.
Ik doe de opleiding verpleegkunde niveau 4 en ik rijd al sinds mijn 7e paard.

Nu is mijn vraag het volgende:

Na lang over nagedacht te hebben en goed overlegd te hebben met mijn ouders, mag ik met hun toestemming begin volgend jaar of in de loop van 2012 een eigen paard aanschaffen (moet dit wel zelf allemaal bekostigen!!)

Ik heb natuurlijk als eerste gedacht over de kosten en de tijd die je erin moet stoppen.
Qua tijd is het geen probleem, ik kan dit combineren zowel met school als met stage.

De kosten zijn het volgende:
Ik heb nog geen vaste inkomsten, maar ik kan sowieso elke maand €300 - €350 aan de kant leggen (waar ik al 3maanden mee bezig ben!!)

Ik moet denken aan de aanschaf van het paard (geen absurt hoge prijsklasse!), stalling, harnachement (als dat niet bij de koop van het paard in zit), hoefsmid (8 - 10 weken), tandarts (1x in het jaar, als alles goed is), ontwormen, inentingen, verzekering, lessen... en de plotselinge eventuele DA kosten...

Mijn vraag is; leg ik elke maand genoeg aan de kant om volgend jaar een paard aan te kunnen aanschaffen?

Ik moet er wel bij zeggen; ik blijf dit bedrag natuurlijk wel gewoon elke maand aan de kant leggen, ook als ik het paard eenmaal heb...

Graag jullie ervaringen als jullie nog studeren en het ook zelf moeten bekostigen, of tips graag :)

Lieve groetjes,

Shirley

manou1990

Re: Volgend jaar misschien een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:01

Hoi, ik had er ook een behoorlijke tijd over nagedacht en de knoop doorgehakt! Heb nu een klein maandje een paard.

Mijn situatie is dat ik werk en op mij zelf woon (had nooit gedacht dat het te combineren was met een paard! heb dan ook een beetje geluk) Bekostig mijn paard helemaal zelf.

Wat ik een prettig idee vind is dat ik een aardig spaarpotje heb als het goed mis gaat (qua dierenarts kosten) En zelf zet ik ong. nog 50 euro opzij buiten mijn maandelijkse kosten van de stalling. Ik noem het mijn paardenpotje haha. Maar ik moet zeggen dat sparen best lastig gaat als je allemaal nieuwe spullen nodig hebt .. zadel is ook niet bepaald goedkoop.

Maar je bent wel goed bezig door nu al het geld opzij te zetten wat je ong. nodig hebt.

Heb je ook al naar verschillende stallen gekeken waar je je paard eventueel kwijt wilt?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:02

Dat ligt er ook aan wat voor paard je zoekt :) Voor een dressuurtopper zul je langer moeten sparen dan een fijn recreatiepaard natuurlijk, maar dat snap je zelf ook wel ;)

Kun je nog steeds sparen naast het onderhoud? Zo ja, dan zou je nu natuurlijk nog net wat meer opzij kunnen leggen :)

Ik studeer, woon op mezelf (nouja, samen met mijn vriend) en heb zo'n drie maanden een paard gekocht. Het paard heb ik zelf betaald en ook het onderhoud betaal ik zelf. Nu heb ik wel het geluk dat mijn studie nog betaald wordt door mijn vader en dat mijn vriend voor zijn leeftijd best een fijn salaris heeft, waardoor hij wat meer kosten voor ons op zich neemt (huur en dergelijke) :) Ik werk in de horeca, studiefinanciering gebruik ik voor boodschappen :D

Ik vind het goed te doen, maar moet er wel andere dingen voor laten :) Eerst kocht ik bijvoorbeeld heel veel kleding en ging ik erg veel uit, met beiden ben ik wel geminderd ;)

Ik heb nu zo'n 3000 Euro achter de hand, dat geeft mij een zeker gevoel als er eventueel onverwachtse kosten komen (dierenarts bijvoorbeeld).

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:09

Dat hangt inderdaad van het soort paard dat je zoekt en wat je ermee wilt.
Wil je puur recreatie of ook wedstrijden rijden? En op wat voor soort stalling zet je hem neer? Welke rassen hebben jouw voorkeur?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 00:15

Ik ga niet gelijk voor een dressuurtopper als eerste paardje, het word er denk ik eentje die al wel wat ouder is en het een en ander al weet.

De stalling heb ik hier en daar rond gekeken, €170euro goedkoopste wat ik tegen ben gekomen waar voer en weidegang en staling bij in zit.. alleen weekend zelf uitmesten... is te doen. alleen gekeken op internet, nog niet langs geweest..

Het voordeel daarbij is ook dat ik gewoon nog thuis woon en dat voorlopig ook nog wel van plan blijf te doen. Mijn ouders betalen de studie... mocht ik mijn auto een x niet kunnen gebruiken, mag ik die van hun lenen, dus vervoer is ook geen probleem, en anders maar sportief op de fiets!

Stappen doe ik sowieso al niet, koop ook haast geen kleding, dus ik denk dat ik daar geen verandering in krijg (gelukkig!!)

In het begin word het recreatie, maar wil het wel opbouwen naar wedstrijden toe, maar dat is geen must.
Mijn voorkeursrassen zijn de warmbloeden omdat ik ook flink gewicht heb, wil ik niet dat het paard problemen krijgt als ik op zn rug zit.
Zit alleen nog te twijfelen merrie of ruin...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:28

Shirley__

Re: Volgend jaar misschien een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:38

@cissy, ja die topics ben ik wel eens tegen gekomen, ik wou juist weten of jullie ook met mij eens waren. Ik denk dat hier nu wel een slotje op mag. Ik ben erg tevreden en ik ben alweer aan het overwerken haha!
Ik zal jullie uiteraard laten weten (bij ITP oid) als ik er 1 heb!
Heel erg bedankt voor jullie reacties! :D