Keuren voor koop van paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Danielle

Keuren voor koop van paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:56

Hoi allemaal :)

Ik heb zegmaar al 3 jaar een huurpaard/leasepaard. En wil haar graag overkopen, maar ik weet niet of het nodig is om haar te laten keuren, aangezien ik al 3 jaar met haar omga?

Wat vinden jullie?

Dankje! +:)+

Tamadine

Re: Keuren voor koop van paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:57

Ik zou het altijd doen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:57

Keuren is verstandig want aan de buitenkant valt niet alles te zien. Echter heb ik nog nooit een paard/pony laten keuren :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:58

Altijd laten keuren :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:00

laten keuren,is altijd verstandig.hoewel het een momentopname is,weet je op dat moment hoe ze er voor staat

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:00

Het kan nooit kwaad denk ik.

Mijn eigen paard heb ik gekocht, omdat ik verliefd op hem werd tijdens het zadelmak maken voor de verkoop. Toen heb ik hem dus maar zelf gekocht :D
Het paard was destijds van 'mijn' staleigenaar. Keuren vond ik toch verstandig, maar ik voelde me wel een klein beetje 'bezwaard'.
Immers; het paard kende ik al een jaar en de eigenaresse en ik zijn bevriend. Maar we hebben het gewoon besproken en ook gedaan (klinisch).

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:05

Aha, nouja, de eigenaar zegt dat het niet nodig is, aangezien ik er al 3 jaar mee omga! Maar als ik het wil, vind hij het wel goed..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:08

Joh, dan gewoon doen. Het heeft niets te maken met wantrouwen.
Zie het gewoon als een goede check-up of controle :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:10

3 jaar is wel een behoorlijke tijd.
Keuren is voor mij afhankelijk van het aankoopbedrag en het doel wat je wilt gaan doen met het paard.
Hoe oud is het paard? Heeft het de afgelopen 3 jaar mankementen gehad?
Een klinische keuring is wel een moment opname, of wil je ook foto's erbij?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:16

Stel jezelf de vraag wat je er mee wil. Niemand kan in zijn paard kijken en het blijft altijd een momentopname. Ik persoonlijk laat ze ALTIJD rondom keuren (voor de sport)

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:20

Het paard is 4 jaar en heeft nog nooit iets gehad. Maar zit er een prijs aan keuren?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:22

30SecToMars schreef:
Het paard is 4 jaar en heeft nog nooit iets gehad. Maar zit er een prijs aan keuren?

Ik heb een 2 jarige laten keuren, rechtstreeks uit het land en die is me afgekeurd op OCD! Dus dat zegt niks. Ja een keuring is niet gratis. Bij de 1 betaal je meer dan bij een ander. Voor een uitgebreide klinische keuring bij mijn DA (incl cornage onderzoek) betaal ik 275. Incl rontgenologisch foto's zit je een keer aan de 500eur.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:22

Ik zou zeggen keuren, je weet maar nooit wat er aan de hand kan zijn want jullie over het hoofd kunnen zien..
Het keuren kost wel geld, dat is toch logisch haha

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:24

@ DNIEZE

Ja oke, was ook eigenlijk wel een domme vraag of het geld kost :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:44

Vraag goed na wat de dierenarts nakijkt bij een klinische keuring, daar zit ook best verschil in en daarom waarschijnlijk ook het verschil in de kosten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:54

Bij mij persoonlijk ligt het aan het aankoopbedrag of ik het risico neem of niet. Hou wel in gedachten dat medische kosten onnoemelijk hoog kunnen oplopen bij paarden. Als je zo iemand bent die er alles voor over hebt om het dier te onderzoeken en genezen als hij wat mankeert, dan is keuren tevoren wel het beste. Klinisch keuren sluit lang niet alles uit, en is inderdaad een momentopname, geen enkele garantie hou ook dat in gedachten.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:01

ik heb die van mij gewoon klinisch laten keuren om zeker te weten dat het goed zat.puur ook voor mijn gevoel.ik ben twee paarden jong verloren en ook al is dit maar een momentopname,je weet dat hij/zij geschikt is voor je doel.in mijn geval recreatief rijden.
Ik heb contact opgenomen met de keurend arts om te letten op bepaalde dingen.alles was gelukkig goed en geschikt voor het doel waar ik haar voor wilde kopen.
Volgensmij heb ik iets van 100 euro betaald er voor.Vindt ik niet veel,want t gaat om iets wat belangrijk is voor jezelf.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:04

Het ligt imo ook heel erg aan de waarde van je paard en wat je er zelf mee wilt. Ik zou sowieso altijd klinisch laten keuren, dat is ook niet zo duur als dat je ook foto's maakt.

Persoonlijk zou ik haar ook op de foto zetten, iig wel de belangrijkste delen: knieën, sprong, hoefkatrol.

Ik zou gewoon even rond informeren naar de prijzen :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:06

Ik zou altijd een keuring laten uitvoeren. Je weet nooit wat er nog uitkomt. Sommige gebreken kunnen jarenlang sluimeren en dan opeens tot uitbarsting komen. Zou toch jammer zijn als je dan een paard net gekocht hebt. Bijvoorbeeld artrose kan best bij een klinische keuring voor de dag komen. Voor de zekerheid toch klinisch keuren en als je helemaal goed bezig wilt zijn ook RG laten keuren. Je weet nooit wat er nog achter zit en misschien is er iets wat nog niet eerder voor de dag is gekomen maar later vervelende problemen kan opleveren in bijvoorbeeld de sport. Gewoon de zekerheid nemen voor alles.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:15

Als ie nu 10 was en jij er al 3 jaar op reed, was ik voor een klinische keuring gegaan.
Maar gezien ie pas 4 is, en dus nog niet zo lang echt aan het rijden is, zou ik voor een volledige keuring gaan.

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:17

piezze schreef:
Bij mij persoonlijk ligt het aan het aankoopbedrag of ik het risico neem of niet. Hou wel in gedachten dat medische kosten onnoemelijk hoog kunnen oplopen bij paarden. Als je zo iemand bent die er alles voor over hebt om het dier te onderzoeken en genezen als hij wat mankeert, dan is keuren tevoren wel het beste. Klinisch keuren sluit lang niet alles uit, en is inderdaad een momentopname, geen enkele garantie hou ook dat in gedachten.

De vraagprijs is 2500 euro. Eigenlijk al te veel voor haar. En ik heb er eigenlijk ook het geld niet voor om te keuren, en tot nu toe is er in 3 jaar nog niks gebeurd, maarja dat zegt natuurlijk helemaal niks. :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:19

Ik zou het dan eerst eens worden over de prijs en dan ps over keuren na gaan denken. En spreek daarna ook goed af wie er betaalt als ze niet goedgekeurd wordt. Normaal is het namelijk zo dat de kosten voor de verkoper zijn als het paard niet gezond blijkt te zijn.

Als ze nog maar 4 is zou ik haar zeker helemaal laten keuren. Desnoods alleen de foto's van de belangrijkste delen. Wat CM_ zegt ga ik in mee: als ze 10 jaar zijn en nog niets hebben gehad, is de kans veel kleiner dat ze ooit nog wat krijgen als dat ze 4 zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

tja best is altijd keuren, maar ikzelf heb het ook nog nooit gedaan.

Bij lagere bedragen vind ik de kot van de keuring niet opwegen tov het aankoopbedrag al weet ik ondertussen wel dat je snel aan meer kosten kan zitten dan het aankoopbedrag in zo'n geval.

Aan de andere kant heb ik mijn merrie ook gewoon overgenomen (en eigenlijk teveel betaald) ook al wist ik dat de kans dat ze goedgekeurd zou worden klein was (terug getrokken uit de rensport wegens regelmatig blessures aan LA knie). Maar de klik was er en ik moest en zou haar hebben, ondanks de kwaaltjes. En ook al heeft ze me ondertussen al wat behandelingen gekost (met nog heel wat te gaan gezien ze nog maar 6 is), ik zou het zo weer opnieuw doen. Wat dat paard al heeft terug gegeven is onbetaalbaar...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:23

Ik wilde vorig jaar een paard kopen van 8, nooit wat mee geweest, toch gekeurd en paard bleek al in aardig ver stadium artrose te hebben aan beide voorbenen en hko 3 in 1 voorvoet. Paard liet ook niets zien tijdens het rijden en tijdens de klinische keuring, dit kwam er pas op de foto's uit.
Ook een 4-jarige kan al genoeg mankeren zonder dat het nu al tot uiting komt.
Wat anderen ook al aangaven, wat doe je als het dier wat mankeert? Ga je dan door tot het uiterste?
Heb je daar de middelen voor? De kosten lopen snel op als er wat is.
Je kan de afspraak maken dat bij goedkeuren de kosten voor jou zijn en bij afkeuren voor de verkoper, dit is een normale afspraak welke vaak gemaakt wordt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:28

Ik reed mijn paard al 7 jaar. Hij had nog nooit wat gemankeerd. Maar ik heb m voor de zekerheid toch klinisch laten keuren. Hij was toen 12 jaar. Hij is nu 17 en doet t nog steeds prima.. :D

Ik zou hem voor de zekerheid iig klinisch laten keuren. Mocht je hem willen verzekeren dan is zo'n keurings rapport toch nodig. ;)