Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:26

Ik kijk nogal eens rond op "paarden gezocht" en het valt me op dat tegenwoordig bijna iedereen ook een röntgenologische keuring verwacht, terwijl ze een paard zoeken in de prijsklasse tot 4500euro. Soms zelfs voor nog minder.
Het paard moet dan gekeurd worden en bij goedkeuring zijn de kosten voor de kopen en afkeuren voor de verkoper.
Alles leuk en aardig, maar ik kan niet in mijn paard kijken. Als een paard klinisch goedgekeurd is en minder dan 4500eur moet kosten, zou ik het als verkoper toch zuur vinden als ik perse rontgen moet keuren, met het risico met een dikke rekening en een paard met misschien een bemerking achter te blijven.

Wat is reëel? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat deze keuringen bijna alleen gedaan werden bij paarden die wat duurder zijn.

Sjolvir

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:30

Dan laat je de koper toch opdraaien voor de kosten, als die zo'n keuring wil.
Heb jij de kosten niet.
En het risico van de bemerking is wel van jou.

Overigens worden er veel paarden onder de 4000 limiet verkocht omdat er dan gehoopt wordt op geen rofo's.
Vind ik de boel ook flessen....
Want in die klasse zitten dus heleboel paarden met wel degelijk een bemerking (overigens niet elke bemerking hoeft een probleem te zijn voor een sport carriere).

Heb zelf ook een afgekeurd paard de keuring betaald, paard moest 3500 kosten was een papierloze knabstrupper.
klinisch puntgaaf. Helaas als 5 jarige die niet aan het werk was 3en op zijn straalbeentjes, heb ik dus laten staan.
Dit hebben ze echt wel geweten, ben nu dat geld van die keuring wel kwijt, maar zit nu niet met
dat paard wat eventueel daar een probleem aan zou kunnen krijgen.
Wat de verkoper er mee heeft gedaan? Volgens mij ingeruild, want ik wou hem kopen.
Na keuring (die stopte bij deze foto's) niet meer en iemand anders had al intresse getoond, maar wou
een paard inruilen. (echter ik was toen intressanter gezien het feit dat ik niets inruilde)
Paard in ieder geval niet meer terug gevonden op sites.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:36

Keuren op eigen kosten. Het is echt een fabeltje dat afkeuren ten alle tijden voor de verkoper is. Ik heb die van mij ook rondom laten keuren maar ook bij afkeuren was dat gewoon voor mij geweest hoor!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 05:36

Indien ik een paard zou verkopen, zijn de keuringskosten voor de verkoper. Als koper heb je onderzoeksplicht. De meeste van mijn paarden heb ik zelf gefokt of als opfokmaatje als veulen aangekocht. Dus ik weet wat ik op stal heb staan.

saskia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 06:05

ik zou bij een volgend paard, zowel klinisch als röntgen laten keuren.
het zijn de kosten meer dan waard.

vind wel dat het ligt aan het aankoopbedrag, leeftijd en doel van het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:33

saskia79 schreef:

Leg dat nou eens uit.
Waarom zou je een paard van 1000 euro niet op de foto zetten en eentje van 5000 wel (of zoiets).
Verrotte pootjes zijn verrotte pootjes en het maakt niet uit hoeveel het paard gekost heeft, de ellende is hetzelfde........

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:40

ik laat elk paard keuren, ongeacht het aankoopbedrag. als je ze wat hoger wil verzekeren eist de verzekering dit ook overigens.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:42

ikke schreef:
saskia79 schreef:

Leg dat nou eens uit.
Waarom zou je een paard van 1000 euro niet op de foto zetten en eentje van 5000 wel (of zoiets).
Verrotte pootjes zijn verrotte pootjes en het maakt niet uit hoeveel het paard gekost heeft, de ellende is hetzelfde........

Ik denk puur en alleen ivm de verzekering (die het vraagt)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:47

Het kan je een hoop verdriet besparen ongeacht wat een paard kost of waard is. Zou er niet aan moeten denken om een paard na een bepaalde tijd te moeten laten afmaken omdat ie kapot van binnen is...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:56

Bij keuren kosten koper ga ik niet in zee met de verkoper.
Persoonlijk ga ik tot 2000 gewoon keuren en daar boven met foto's.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:06

Waarde is geld is iets anders dan de waarde van paard.
Misschien is dat nog anders wanneer je zelf ruimte hebt voor een grasmaaier, maar daarover kan ik niets zeggen want dat heb ik niet.

Ik wil zoveel mogelijk risico's vooraf uitsluiten, om niet achteraf een paard te hebben waar ik niet mee kan wat ik ermee wil doen op basis van iets wat ik vooraf had kunnen weten. Bijvoorbeeld niet goede straalbeentjes.
Ik kan namelijk (onder normale omstandigheden en zolang ik in de Randstad woon) maar één paard onderhouden.
En ik ben een muts: ik kan een paard dat nog prima doen en laten kan zonder ruiter op zijn rug, niet laten inslapen of aan de andere kant van het land in een goedkoop rusthuis plaatsen.

Er zijn zoveel risico's wanneer je met dieren leeft. Ik wil daar graag zoveel mogelijk risico's dus vooraf bij uitsluiten, wat dus niet afhankelijk is van het aankoopbedrag van het paard.
Overigens is het zo, dat de kosten van keuring niet altijd voor de verkoper zijn wanneer het paard wordt afgekeurd. Dat kun je wel wensen als koper, maar dit gebeurt lang niet altijd en zeker niet bij de "wat goedkopere" paarden.
Ik heb bij mijn zoektocht naar een paard dus extra geld apart gehouden voor het keuren.

Kopers die paarden willen laten keuren hebben trouwens nog een voordeel voor de gemiddelde verkoper die vooral een goed huisje voor zijn paard zoekt: de gemiddelde koper zal niet het eerste de beste paard laten keuren, maar zoeken naar een paard dat het in hun ogen ook daadwerkelijk "waard" is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:09

ikke schreef:
saskia79 schreef:

Leg dat nou eens uit.

Ellende is hetzelfde, maar met 4000,- kun je nog wat anders kopen he.
Met 1000 neem je gewoon eerder het 'risico' dan bij een bedrag van 5000,-

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:15

Ach, weet je. Ro keuren is vooral een hele hoop commercie en het ergste is. Ik doe er zelf aan mee. Stond laatst een heel mooi artikel over in de Hoefslag.
Paarden met straalbeentjes met klasse 3 of 4 doen wij vreselijk moeilijk over, in Engeland kijken ze er niet na. Voor Prok maakt een ocd-tje op de kogels niks uit, terwijl het voor de sport wel een bemerking geeft.

Als ik zelf aankoop, keur ik wel ro. Dat heeft te maken dat ik er wat geld wil aanrijden en als ze ro niet goed zijn, ben je al heel snel aan je top. Standaard regel is een beetje tot zo'n 4500 euro omdat tot dit bedrag de meeste verzekeringsmaatschappijen geen ro foto's vragen.
De laatste keer heb ik met de verkoper afgesproken dat bij afkeuring de kosten 50/50 worden gedeeld. Punt vind ik namelijk dat een verkoper z'n paard talloze keren kan laten keuren door een koper zonder dat het hem een cent kost. Hoeveel verkopers zijn er die eerlijk zeggen dat het paard al gekeurd is en op ..... afgekeurd? Imo heeeel weinig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:30

Marion71 schreef:
Ach, weet je. Ro keuren is vooral een hele hoop commercie en het ergste is. Ik doe er zelf aan mee. Stond laatst een heel mooi artikel over in de Hoefslag.
Paarden met straalbeentjes met klasse 3 of 4 doen wij vreselijk moeilijk over, in Engeland kijken ze er niet na. Voor Prok maakt een ocd-tje op de kogels niks uit, terwijl het voor de sport wel een bemerking geeft.

Als ik zelf aankoop, keur ik wel ro. Dat heeft te maken dat ik er wat geld wil aanrijden en als ze ro niet goed zijn, ben je al heel snel aan je top. Standaard regel is een beetje tot zo'n 4500 euro omdat tot dit bedrag de meeste verzekeringsmaatschappijen geen ro foto's vragen.
De laatste keer heb ik met de verkoper afgesproken dat bij afkeuring de kosten 50/50 worden gedeeld. Punt vind ik namelijk dat een verkoper z'n paard talloze keren kan laten keuren door een koper zonder dat het hem een cent kost. Hoeveel verkopers zijn er die eerlijk zeggen dat het paard al gekeurd is en op ..... afgekeurd? Imo heeeel weinig.

Maar het feit dat iemand het paard heeft afgekeurd (feitelijk: negatief aankoopadvies!!!) wil helemaal niet zeggen dat het paard ongeschikt is voor alles. Sterker nog: Het gros van de problemen bij veel paarden is terug te voeren op de wijze waarop ermee is omgegaan, niet of er een bouwfoutje in zit.....

Het zegt dus meer over de koper dan over het paard.......

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:45

Ik laat alles rontgenen wat ik koop. alles vanaf de 3000 zou op de foto gaan.

heb 1x een paard gekocht(net iest boven die prijs) en alleen klinisch laten keuren, die bleek dus ook goed fout te zijn op foto, dure les. Mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal rondom laten keuren, terwijl hij een jaar ervoor nog gedaan was. ik wou die zekerheid dat het op dat moment goed was dat ik hem kocht en die fout niet nog eens maken.

Ik hoor wel eens mensen van, och een paard van 3500, nou die laat ik niet keuren hoor, onzin... dat vind ik dan weer onzin, een paard van 3500 kan net zo goed goed fout zijn als een van 35.000.

Over de verkopende kant daar ben ik dan ook wel weer makkelijk in, éérst keuren voor je het dier te koop zet, weet je wat je in huis hebt en kom je niet voor verassingen te staan. heb het namelijk al zovaak 'fout' zien gaan, paard dat voor dik bedrag verkocht was ovv goedkeuring, en bleek dus niet goed op de foto en ineens konden ze hem amper meer kwijt.
Dus steek er dan even 300 euro in en heb een stukje 'zekerheid' dan kun je het (recente)rapport aan de eventuele koper laten zien en eventueel doorsturen voor hun eigen DA, willen ze overkeuren prima dan op hun kosten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:00

ikke schreef:
Maar het feit dat iemand het paard heeft afgekeurd (feitelijk: negatief aankoopadvies!!!) wil helemaal niet zeggen dat het paard ongeschikt is voor alles. Sterker nog: Het gros van de problemen bij veel paarden is terug te voeren op de wijze waarop ermee is omgegaan, niet of er een bouwfoutje in zit.....

Het zegt dus meer over de koper dan over het paard.......

Helemaal mee eens. Over ocd wordt gedaan alsof het een bouwfoutje is. Een ocd-tje kan ook later agv een trauma van buitenaf ontstaan. Daar komt bij, je kunt een paard binnenste buiten keren maar dat geeft nog nooit de garantie dat hij lang leeft of jij er lang plezier van zult hebben. Over de oorzaak van KS bijvoorbeeld verschillende de medische meningen nog altijd. Toch ben ik geneigd te denken dat training daar veel meer mee te maken heeft dan toegegeven wordt.
Een groot aantal van de paarden op het hoogste niveau wil je helemaal niet op een ro zien, maar ze presteren wel en hoe. Een ro keuring is imo vooral belangrijk voor verkoop en verzekering. Daarom doe ik eraan mee, simpelweg omdat daarin geen keuze is. Als ik een paard voor mezelf zou kopen, zou ik weinig waarde hechten aan een klasse 3 straalbeen alleen. Het totaalbeeld zegt me veel meer.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:07

er is ook nog een ander verschi l ; een paard kan worden "afgekeurd "voor topsport,maar probleemloos in de lichte sport, of recreatie.
als je echt een sportpaard zoekt, ben je toch gauw meer kwijt als 4000, en dan hoort zo 'n keuring erbij.het financiele risico is dan groter.
maar voor 1000 euro, weet je dat je geen topklasse paard kan verwachten. goedkoop is dan duurkoop vaak. (en ja, er zullen heus wel paardjes zijn waar je geluk bij hebt, en uitzonderingen etc. ).
de verzekering houd zelf de grens aan van 5000, en dat vind ik reeel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:10

magic_lover schreef:
Ik hoor wel eens mensen van, och een paard van 3500, nou die laat ik niet keuren hoor, onzin... dat vind ik dan weer onzin, een paard van 3500 kan net zo goed goed fout zijn als een van 35.000.

Over de verkopende kant daar ben ik dan ook wel weer makkelijk in, éérst keuren voor je het dier te koop zet, weet je wat je in huis hebt en kom je niet voor verassingen te staan. heb het namelijk al zovaak 'fout' zien gaan, paard dat voor dik bedrag verkocht was ovv goedkeuring, en bleek dus niet goed op de foto en ineens konden ze hem amper meer kwijt.

Voor een paard van 3.500 euro kun je er 10 van kopen tegen eentje van 35.000. Vind ik nog wel een verschilletje. Als je het hebt over de emotionele waarde van een paard ben ik het met je eens. Maar in geldelijke waarde niet. Die van 35.000 wordt ook echt niet gekocht met een ro keuring van 300 euro en 12 foto's. Da's er echt wel 1 van 46 foto's, bloedonderzoekje, e.d. Allemaal dingen die je niet doet bij eentje van 3.500 omdat je dan al gauw op 1000 euro aan onderzoekskosten zit.

Jouw mening eerst keuren dan verkopen ben ik grotendeels met je eens, zeker als het paard 3 of ouder is. In de verkoopadvertentie wordt 100% gezond gezet en keuring k.k. Als je zegt 100% gezond moet je ook het risico van keuren durven nemen. Anders beweer je tenslotte iets waarvan je niet weet of het waar is.
Van het winter heb ik een 2 jarige gekocht voor weinig, maar haar wel laten keuren met 22 foto's. Als ze was afgekeurd was dat voor mijn rekening geweest en dat vond ik in dit geval heel reeël. Ze was prok-waardig, dus mag in september nog een keer op de foto's voor het prok-predicaat.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:22

Als jij je paard het aankoopbedrag niet waard vind om de kosten van de keuring op je te nemen als het paard word afgekeurd dan spreek je met de evt kopers af dat keuren mag op K.K.

Maar ik vind het helemaal niet zo dom om een paard van 4000 of 4500 euro te laten keuren op de foto,s.
Als hij/zij absoluut niet gezond is op de foto,s dan is de waarde van zo,n paard niet veel.

Zowiezo keur ik altijd alles wat ik koop (mist het veulens zijn).

En alles wat ik verkoop is op voorhand al gekeurd.
Kopers mogen ten alle tijden het paard laten over keuren op K.K.
Ook stel ik hen in de gelegenheid de foto,s na te laten kijken door eigen dierenarts en evt contact op te nemen met de dierenarts waar het paard gekeurd is.
Onze paarden worden alle gekeurd door E-digit en merrie,s zijn meestal al in bezit van het Prok certificaat.

Klinisch neem ik de kosten van de keuring wel voor mijn rekening mocht het niet goed zijn.
Wij keuren nooit klinisch op de voorhand, want dat is en blijft altijd een moment opname.
Paarden worden klinisch gekeurd waneer ze verkocht worden.
Laatst bijgewerkt door manueeltje84 op 23-07-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:24

Ik vertrouw nooit andermans keuringsrapports, vind ik ook vrij goedgelovig. Geld doet wonderen om net iets te laten veranderen aan het rapport, dus ik laat altijd nogmaals keuren door eigen DA. :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:27

Hoe keuren jullie dan? 12, 22 of 46 foto's?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:35

MelanieB schreef:
Ik vertrouw nooit andermans keuringsrapports, vind ik ook vrij goedgelovig. Geld doet wonderen om net iets te laten veranderen aan het rapport, dus ik laat altijd nogmaals keuren door eigen DA. :j

Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:36

Marion71 schreef:

Pfff geen idee haha,
Geloof dat dat voor de prok nogal wat zijn

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:36

manueeltje84 schreef:
MelanieB schreef:

Ligt eraan waar.
Onze paarden worden gekeurd bij E-Digit, ze hebben wel een naam hoog te houden.
En daarbij zijn bijna al onze paarden Prok gekeurd, dus dat zou betekenen dat ik en e-digit om zou moeten kopen en 3 onafhankelijke dierenartsen van het kwpn??
Lijkt me heel onlogisch

Ik heb het even over bijv particulier met een paard en zijn eigen dierenarts. ;) Dus even alle keuringsdingen/prok daargelaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:43

Marion71 schreef:

Ehm, niet?

Bedenk heel goed dat waar de kennis van de ruiter ophoudt, niet alleen de inkomsten van de ruitersportzaak beginnen maar ook die van de dierenarts.

Aan de wijze waarop de verkopende partij het paard voorbrengt (ermee omgaat) en de wijze waarop het paard wordt voorgereden kun je al afzien of er een zeker risico is op interne problemen en dus een eventuele aanleiding tot foto's.

KS is daar dan soort van een vervolg van. 80% van wat tegenwoordig als "kissing spines" wordt gediagnostiseerd is helemaal geen KS maar gewoon een verrot gereden rug, waarbij de spieren zo vast zitten, dat er feitelijk geen eer meer aan te behalen valt. De botjes komen echter nog steeds niet tegen elkaar (waarmee het GEEN KS is!!!).