Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ponieke schreef:Welke keuring kun je het beste doen als je een paard gaat kopen? Rontgen, dierenarts of beide? Wie heeft advies/ervaring?
ikke schreef:ponieke schreef:Welke keuring kun je het beste doen als je een paard gaat kopen? Rontgen, dierenarts of beide? Wie heeft advies/ervaring?
Ehm, niet keuren?
Het is niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van jouw kennis en ervaring, zowel in het algemeen als bij het specifieke paard in het bijzonder. Een paard wat je al twee jaar elke dag in handen hebt is iets heel anders dan een paard aan de andere kant van het land, waarbij je geen idee van geschiedenis hebt en ook niet wie de verkoper echt is.
ponieke schreef:Bedankt pion en alice 13 voor de snelle info. Denk zelf ook dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Beter voorkomen dan genezen.Een dierenarts kan idd niet in het paard kijken. Hebben jullie enig idee wat de keuringen ongeveer kost?
flappie28 schreef:De prijs voor een klinische keuring waarbij de dierenarts op locatie is ongeveer 150/175 euro.
Dat was tenminste bij mij de laatste keer zo, maar zal per dierenarts en plaats misschien nog wel verschillen.
ingvdh schreef:nog een vraagje in het verlengde hiervan, hoe gaan jullie om met een paard dat recentelijk rontgenologisch gekeurd is, doen julle alles over of laten julle de foto's beoordelen door de eigen DA (evt met een controle foto)
AmySP schreef:Ik laat volgende week een paard keuren, zowel klinisch als rontgen. Ben 850 euro kwijt, maar dan heb ik wel benen-rug-hals op de foto. Het hangt er helemaal vanaf hoe duur je paard is en wat je ermee wilt doen.
ikke schreef:ponieke schreef:Welke keuring kun je het beste doen als je een paard gaat kopen? Rontgen, dierenarts of beide? Wie heeft advies/ervaring?
Ehm, niet keuren?
Het is niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van jouw kennis en ervaring, zowel in het algemeen als bij het specifieke paard in het bijzonder. Een paard wat je al twee jaar elke dag in handen hebt is iets heel anders dan een paard aan de andere kant van het land, waarbij je geen idee van geschiedenis hebt en ook niet wie de verkoper echt is.
Ik hanteer voor mezelf eerst klinisch keuren en indien er aanleiding is (en niet een reden om meteen weg te gaan) kun je (beperkt) foto's laten maken. Bedenk ook dat een keuring betrekkelijk is.
PercyLeen schreef:ikke schreef:Ehm, niet keuren?
Ik hanteer voor mezelf eerst klinisch keuren en indien er aanleiding is (en niet een reden om meteen weg te gaan) kun je (beperkt) foto's laten maken. Bedenk ook dat een keuring betrekkelijk is.
Euh wat heeft het er mee te maken dat het paard elke dag in handen is? Ik kan niet in mijn paard kijken hoor, jij wel?
ALTIJD rondom keuren. Ik heb een 2.5 jarige laten keuren en die werd me bij de 4e foto al afgekeurd op OCD. Als ik deze alleen klinisch had laten keuren was dit nooit aan het licht gekomen en had ik er nu mooi mee gezeten.