aankoop keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponieke

aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:28

Welke keuring kun je het beste doen als je een paard gaat kopen? Rontgen, dierenarts of beide? Wie heeft advies/ervaring?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:32

Ligt er aan...
Prijs van het paard, al eerder gekeurd, leeftijd paard, gebruiksdoel...

Ik heb mijn 5-jarige merrie (gekocht voor de sport) klinisch laten keuren, toen ze 3 was is ze al rontgen goed gekeurd.
We hebben dus besloten alleen nog klinisch te doen.

Enne, rustig, reacties komen vanzelf ;)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:33

geen advies of ervaring, deze week laat ik zelf een paard keuren. Ik kies hierbij voor een volledige keuring, dus röntgen en fysiek. Omdat ik toch altijd maar denk, hoe goed je ook bent als arts je kan er met blote ogen niet inkijken. Ik raad dit ook aan voor de niet zulke hele dure paarden (die van mij is dat ook niet) omdat als je je paardje dan eindelijk hebt ben ik toch niet van plan om haar nog eens dubbel in de kosten te hebben doordat ze orthopedisch iets mankeert.
Natuurlijk geeft een onderzoek geen garantie, ze kan altijd later wat krijgen. Maar ik vind toch dat het wel iets zekerheid geeft vooral op erfelijk gebied.

grauwman

Re: aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:35

Ligt inderdaad aan de prijs van het paard maar laat nooit het paard keuren door de arts van de verkopende partij altijd zelf een dierenarts regelen.

ponieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:40

Bedankt pion en alice 13 voor de snelle info. Denk zelf ook dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Beter voorkomen dan genezen.Een dierenarts kan idd niet in het paard kijken. Hebben jullie enig idee wat de keuringen ongeveer kost?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:39

ponieke schreef:
Welke keuring kun je het beste doen als je een paard gaat kopen? Rontgen, dierenarts of beide? Wie heeft advies/ervaring?

Ehm, niet keuren?

Het is niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van jouw kennis en ervaring, zowel in het algemeen als bij het specifieke paard in het bijzonder. Een paard wat je al twee jaar elke dag in handen hebt is iets heel anders dan een paard aan de andere kant van het land, waarbij je geen idee van geschiedenis hebt en ook niet wie de verkoper echt is.

Ik hanteer voor mezelf eerst klinisch keuren en indien er aanleiding is (en niet een reden om meteen weg te gaan) kun je (beperkt) foto's laten maken. Bedenk ook dat een keuring betrekkelijk is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:57

Ik zou een klinische keuring laten verrichten en indien je hoog de sport in zou willen dan ook rontgenfoto's laten maken.

Een keuring is en blijft een momentopname maat geeft je wel een beeld.

ponieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:24

Dank je friesiszwart. Ja het is zeker maar een momentooname.
Heb jij een fries?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:28

ikke schreef:
ponieke schreef:

Ehm, niet keuren?

Het is niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van jouw kennis en ervaring, zowel in het algemeen als bij het specifieke paard in het bijzonder. Een paard wat je al twee jaar elke dag in handen hebt is iets heel anders dan een paard aan de andere kant van het land, waarbij je geen idee van geschiedenis hebt en ook niet wie de verkoper echt is.

Stalgenote van mij ging opzoek naar n paardje, en de manege houder waar ze al jaren haar dameszadellessen reed bood haar aan het pronkstuk van stal te kopen. Zowel zij, als een goede vriendin die daar iedere dag komt en rijdt, als de stalhouder hebben kritisch gekeken naar het paard, en zagen niets bijzonders. Paard liep altijd goed, vrolijk, niets aan de hand.

De klinische keuring komt en wat blijkt: paard is scheef in de heupen (cm of 2) en blijkt daarbij behoorlijke cornage te hebben. En achteraf zeggen ze allemaal: ja, dat hebben we wel gezien, maar is ons niet opgevallen omdat het normaal is voor dit paard...

Altijd laten keuren dus, ook als je het paard kent en zelf kritisch kan kijken.

Edit: en we hebben het hier niet over 14 jarige meisjes, maar over RUIM volwassen vrouwen met zát paardenkennis. We hebben het ook niet over een louche staleigenaar, maar over iemand die zeer goed bekend staat, en zelfs nog leden van t koninklijk huis heeft les gegeven.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:30

Ik zou altijd klinisch en rontgenlogisch laten keuren.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:36

ponieke schreef:
Bedankt pion en alice 13 voor de snelle info. Denk zelf ook dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Beter voorkomen dan genezen.Een dierenarts kan idd niet in het paard kijken. Hebben jullie enig idee wat de keuringen ongeveer kost?

De prijs voor een klinische keuring waarbij de dierenarts op locatie is ongeveer 150/175 euro.
Dat was tenminste bij mij de laatste keer zo, maar zal per dierenarts en plaats misschien nog wel verschillen.

ponieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:30

flappie28 schreef:
De prijs voor een klinische keuring waarbij de dierenarts op locatie is ongeveer 150/175 euro.
Dat was tenminste bij mij de laatste keer zo, maar zal per dierenarts en plaats misschien nog wel verschillen.

150/175 euro is niet veel geld in verhouding tot een paard dat duizenden euro's kost. Heb je ook enig idee wat rontgen kost?
Bedankt voor het antwoord.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:36

Klinische keuring 100 euro bij de veearts en aan huis 140 euro. 12 foto's + klinische keuring 285 euro. Ik heb toevallig net een pony klinisch laten keuren en komende week wordt er een pony van een kennis met beperkte foto's (12 dus) gekeurd, vandaar dat ik deze prijzen weet. Bel wel wat verschillende af, want er zit veel prijsverschil tussen, er was er ook 1 bij die 500 euro vroeg.

ponieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:46

[quote="Kosta"]Klinische keuring 100 euro bij de veearts en aan huis 140 euro. 12 foto's + klinische keuring 285 euro. Ik heb toevallig net een pony klinisch laten keuren en komende week wordt er een pony van een kennis met beperkte foto's (12 dus) gekeurd, vandaar dat ik deze prijzen weet. Bel wel wat verschillende af, want er zit veel prijsverschil tussen, er was er ook 1 bij die 500 euro vroeg.

Hoi Kosta,

Dank je voor de zeer duidelijke info. Hier kan ik iets mee. Moet zeggen dat het reuze meevalt qua prijs. Dacht altijd dat dat veel duurder was :j
Groetjes,
Ponieke

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:16

Altijd laten keuren! Zo ie zo klinisch.
Ik ga zelf wel atlijd voor rontgen. Tis toch even de kijken hoe het paard ana de binnenkant qua gewrichten en botten ervoor staat :). Zeker als je de sport in wilt is het niet onbelangrijk om te weten hoe het zit.
Een paard met beetje artrose kan op dat moment vlekkeloos door de klinische heen komen.. en later loopt ie ineens wat kreupel-> foto en er mankeert wat aan.. als je dat van te voren had gweten had je dat paard dus niet gekocht lijkt me :).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:18

Ik zou altijd klinisch laten keuren, rontgenlogisch laten keuren zou ik alleen doen als het bedoeld is als "sportpaard"

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:50

PP --> TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:58

Ik laat volgende week een paard keuren, zowel klinisch als rontgen. Ben 850 euro kwijt, maar dan heb ik wel benen-rug-hals op de foto. Het hangt er helemaal vanaf hoe duur je paard is en wat je ermee wilt doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:23

nog een vraagje in het verlengde hiervan, hoe gaan jullie om met een paard dat recentelijk rontgenologisch gekeurd is, doen julle alles over of laten julle de foto's beoordelen door de eigen DA (evt met een controle foto)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:33

ingvdh schreef:
nog een vraagje in het verlengde hiervan, hoe gaan jullie om met een paard dat recentelijk rontgenologisch gekeurd is, doen julle alles over of laten julle de foto's beoordelen door de eigen DA (evt met een controle foto)

Hangt er vanaf hoe lang het geleden is.

Zelf wil ik een paard voor aankoop sowieso klinisch laten keuren en het hangt er vanaf wat het doel is, dan evt. rontgenologisch ook en natuurlijk als het paard niet vlekkeloos door klinisch komt, dan ook rontgenologisch. Mijn paard was toen al klinisch goedgekeurd en de uitslag daarvan hebben we bekeken en daarbij vonden we het niet nodig om nogmaals te keuren..

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:47

Klinisch keuren zoweizo en ik zelf ook altijd rontgen.
Genoeg ellende gehad en dan sluit je op het moment van aankoop alles uit!
Tuurlijk, het is een moment opname, maar je gaat dan iig wel beginnen met een gezond paard...

Als het paard recent rontgen gekeurd is, ongeacht of het binen de 3 maanden valt voor de verzekering, kun je altijd eerst je eigen DA de foto's laten bekijken of het zin heeft om het paard nog een keer te laten keuren.
Bespaart een hoop geld als je eigen DA wel iets tegenkomt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:13

AmySP schreef:
Ik laat volgende week een paard keuren, zowel klinisch als rontgen. Ben 850 euro kwijt, maar dan heb ik wel benen-rug-hals op de foto. Het hangt er helemaal vanaf hoe duur je paard is en wat je ermee wilt doen.

Nee hoor, een rontgenkeuring heeft een vast bedrag, daar heeft het doel of de prijs van het paard niks mee te maken....... }:)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:18

ikke schreef:
ponieke schreef:

Ehm, niet keuren?

Ik hanteer voor mezelf eerst klinisch keuren en indien er aanleiding is (en niet een reden om meteen weg te gaan) kun je (beperkt) foto's laten maken. Bedenk ook dat een keuring betrekkelijk is.

Euh wat heeft het er mee te maken dat het paard elke dag in handen is? Ik kan niet in mijn paard kijken hoor, jij wel?

ALTIJD rondom keuren. Ik heb een 2.5 jarige laten keuren en die werd me bij de 4e foto al afgekeurd op OCD. Als ik deze alleen klinisch had laten keuren was dit nooit aan het licht gekomen en had ik er nu mooi mee gezeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:33

PercyLeen schreef:
ikke schreef:
Ehm, niet keuren?

Euh wat heeft het er mee te maken dat het paard elke dag in handen is? Ik kan niet in mijn paard kijken hoor, jij wel?

ALTIJD rondom keuren. Ik heb een 2.5 jarige laten keuren en die werd me bij de 4e foto al afgekeurd op OCD. Als ik deze alleen klinisch had laten keuren was dit nooit aan het licht gekomen en had ik er nu mooi mee gezeten.

Wanneer jij dagelijks met een paard omgaat, weet je wat kan en wat niet en waar de sterke en zwakke punten zitten; ALS je tenminste op blijft letten bij wat je doet!!!

Ik heb er hier eentje staan die OCD had bij 2 jaar maar als jij nog OCD kunt ontdekken op de laatste foto's (4 jaar), dan mag je zo voor prof door naar Utrecht (of juist niet).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:32

Ik vind je redenatie een beetje vreemd Ikke. Als er iets niet goed zit in je paard hoeft dat niet altijd tot uiting te komen in de dagelijkse omgang. En ik zou iedere tekortkoming willen weten voor het paard in mijn eigendom is. Daarom maak IK de keuze om mijn paard rondom op de foto te zetten voor aankoop en als hij vervolgens na aankoop alsnog wat oploopt dan is dat mijn pakkie aan maar op het moment van koop weet ik 100% zeker dat ie gezond was. En dat lijkt mij het punt van wel of niet keuren.

En het feit dat er bij jou 4 jarige geen OCD meer te ontdekken is, is fijn voor jou (en het dier) mijn DA adviseerde de gok niet te nemen (voor de sport).