wanneer laten keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_Y

wanneer laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:57

Hoi!

Ik vroeg mij af wanneer jullie je paard hebben laten keuren,
was dit toen het paardje al bij jullie op stal stond of toen hij/zij nog bij de verkoper stond?
en hadden jullie toen het koopcontract al ondertekend?

Het gaat hier om enkel een klinische keuring.

Bedankt alvast voor jullie reacties! :)

Mirjam_x

Re: wanneer laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:01

Mijn zusje en ik gaan over een paar weken een pony kopen, maar we nemen dan meteen een veearts mee om te keuren.
Stel dat er toch iets is, dan kunnen we nog besluiten de pony niet te kopen. Dit laten we doen voordat we ondertekend hebben.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:04

Wij hebben voor het kopen mn paard laten keuren. Als ze niet goed was gekeurd dan hadden we haar niet verkocht.

Ik zou persoonlijk pas na het keuren het koopcontract ondertekenen. Doe je dit niet moet je zorgen dat je in het koopcontract neer zet dat als het paard niet wordt goedgekeurd het contract nietig is (dus dat de koop niet door gaat).

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:27

YRT -> TAO

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:28

Voor de koop keuren. Ik en kopende/verkopende partij spreken af in de kliniek. Bij goedkeuring gaat het paard met de kopende partij mee, bij afkeuring met de verkopende partij mee terug. Uiterraard onderteken je pas wanneer het paard goed gekeurd is, of er moet opstaan dat bij afkeuring de koop niet door gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:45

Mijn huidige paard is toen ik haar kocht niet gekeurd, maar dat ging om een veulen en dat ligt anders vindt ik.
Anders ALTIJD voor het paard bij jouw op stal komt en voor je de koop definitief maakt keuren.
Stel dat er wat aan mankeert zeg je houdoe en bedankt. Staat het paard al bij jouw krijg je al die rompslomp weer met bellen naar de verkoper wanneer het paard terug kan en met een beetje pech werkt die niet mee.

Moet eerlijk zeggen dat als je pas een paard keurt na aankoop dat het je eigen schuld is als er wat aan mankeert. Heel simpel te voorkomen. Wil de verkoper niet dat het dier gekeurd wordt van te voren of vindt die het handig als het dier bij jouw op stal staat, dan weet je al genoeg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:49

Ik heb het paard opgehaald, 45 minuten van stal vandaan, en thuis laten keuren. Paard was toen al betaald, maar als het dier werd afgekeurd, ging de koop niet door en kon ik het paard terug brengen en mijn geld weer mee naar huis nemen. Dit ging allemaal in zeer goed vertrouwen, de verkopende partij kwam heel eerlijk op mij over en heeft eerlijk gezegd dat hij mij niet terug verwachtte met het paard. Ik heb geen contract getekend, niets. Paard werd glansrijk goed gekeurd, en staat nu twee jaar later nog steeds heerlijk bij mij! Verkoper is vorig jaar zomer langs geweest om eens te kijken hoe het ging en ik hou hem op de hoogte hoe het gaat!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

toen hij nog bij de eigenaren stond, voor de koop

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:58

Ik had mijn huidige paard twee weken op proef, vastgelegd middels een geschreven formulier. Wel volledig betaald. In die twee weken is ze gekeurd en gelukkig goedgekeurd. Ze kwam bij een handelaar vandaan, maar ik zou niet weten wat er echt gebeurd was als ze niet was goedgekeurd. Eigenlijk heb je geen poot om op te staan op deze manier, dus ik denk dat ik bij een volgende aankoop eerst laat keuren en dan pas betaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:04

1 x op stal bij verkoper laten keuren (door mij uitgezochtte dierenarts) en afgekeurd, dus niet gekocht.
En nummer 2, laten keuren op een kliniek, daarheen gereden door verkoper, laten keuren, goedgekeurd,
afgerekend met verkoper, paard in mijn trailer gezet.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:53

Ik ben eerst een paar keer gaan kijken en rijden, dan daar laten keuren door vreemde (wel door mij uitgezochte) dierenarts (trailer alvast mee), toen koopcontract ondertekend.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:31

Heb nog nooit een paard laten keuren eerlijk gezegd. Wil ze voor aankoop wel op het harde zien draven, zowel links als rechtsom op een volte. Tot nu toe geen problemen gehad.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:38

mijn pony's zijn nooit gekeurd en mijn paard ook niet. Mijn vader alleen gekeken of ze er een beetje gezond uit zagen en goed liepen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:21

Keuren voordat je ze ophaalt, dat scheelt een boel verdriet als paard toch niet in orde is. Dan heeft ie al in 'jouw" stal gestaan en is afzien van de koop en het terugbrengen nog veel moeilijker dan als ie nog op zijn eigen plek staat. Wel zorgen dat je een andere DA neemt dan hun eigen DA zodat je zeker bent van onafhankelijke mening. En pas daarna - na goedkeuring - eventueel een contract ondertekenen.

En dus wel keuren, je wilt toch wat zekerheid over de fitheid (van dat moment) van je paard. Dan weet je in ieder geval wat er is aangetroffen. Als je niet keurt weet je eigenlijk niets van de evt mindere kanten van je paard.

Inge_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:33

Denk dat het vooral heel erg prijsgebonden is of je een paard laat keuren of niet. Over het tijdstip zweer ik bij het vooraf keuren. Ik had hier al een keer een paard op stal staan dat niet werd goedgekeurd, dan is het toch heel erg om weer afscheid te nemen, ook na een paar dagen!

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:54

Ik zou wel laten keuren, het is eigenlijk maar een kleine moeite, en het kan je een hoop geld besparen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:56

Ik heb die van mij ook niet laten keuren. Ze was nog onbeleerd en toen 3,5 jaar.

Normaal ben ik voor keuren ook al het paard al eerder is gekeurd. Keuren blijft altijd wel een moment opname.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:31

aslo schreef:
Heb nog nooit een paard laten keuren eerlijk gezegd. Wil ze voor aankoop wel op het harde zien draven, zowel links als rechtsom op een volte. Tot nu toe geen problemen gehad.

Ik ook niet. Maar ja, een twee-jarige laten keuren is niet bijster zinvol en de rest van de paarden kende ik geruime tijd voordat ik ze kocht of heb ze op proef gehad.

Maar er is op zich niks mis met een keuring, mits je je terdege realiseert waarom je keurt. Een keuring is niet meer dan een weergave van de feitelijke situatie op dat moment. Er is geen enkele dierenarts die jouw kan uitstippelen hoe bepaalde zaken verlopen. Datzelfde geldt voor foto's. Het geeft een situatie weer, meer niet. Het zegt helemaal niets over de ontwikkeling van de zaken die daarop eventueel zichtbaar zijn.

Als klap op de vuurpijl heeft de ruiter ook nog eens voor zeker 50% zelf in de hand hoe zaken verlopen, door de wijze waarop met het paard wordt omgegaan, gestald en gereden.

Keuren is dus betrekkelijk, maar zinloos zou ik het toch niet willen noemen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:04

Heel verschillend. Eerste paard niet gekeurd, is goed gegaan.
Tweede paard op proef gehad, op eigen plek laten keuren voor definitieve aankoop.
Derde paard voor aankoop bij fokker laten keuren.
Vierde paard niet gekeurd, volste vertrouwen in en is ook goed gegaan.
Vijfde paard heel uitgebreid laten keuren bij vorige eigenaar, ivm leeftijd en doel (fok).

Ik ben zelf nooit heel bang geweest om een paard zonder keuren te kopen, ligt er ook heel erg aan wat voor mensen het paard verkopen en hoe kritsch je zelf kunt kijken.
Bij verkoop van een paard wil ik deze wel minimaal klinisch gekeurd hebben, ik zou het heel erg vinden om achteraf te horen dat een paard wat mankeerde en daardoor uiteindelijk wellicht niet goed terechtkomt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:29

Ik heb mijn paard laten keuren bij de paardenkliniek toen ze bij de vorige eigenaresse stond. Dit gebeurde door een onafhankelijke paardenkliniek. De contract was toen getekend incl. het vermelden van 2 keer afkeuren is het niet kopen van het paard.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:36

Ik heb mijn paard laten keuren bij de oude eigenaar en voordat ik het koopcontract had getekend. Als ze afgekeurd zou worden zou het ook niet doorgaan..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:46

Ik reed mijn huidige paard al een jaar voor ik hem kocht. Hij stond toen op de manège, daar is ook de klinische keuring doorgegaan. Voor de röntgologische keuring ben ik alleen met hem naar de kliniek gegaan - afin, wel een vriendin mee maar de verkoper was er niet bij. Daarna gebeld dat hij goedgekeurd was, afgesproken, centjes gaan brengen en contractje getekend. En klaar ;-)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:49

Aukelizzy schreef:
Voor de koop keuren. Ik en kopende/verkopende partij spreken af in de kliniek. Bij goedkeuring gaat het paard met de kopende partij mee, bij afkeuring met de verkopende partij mee terug. Uiterraard onderteken je pas wanneer het paard goed gekeurd is, of er moet opstaan dat bij afkeuring de koop niet door gaat.

Hier precies hetzelfde :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:06

Shaartje, was dat door hun eigen DA of door een andere? Hun eigen dierenarts kan namelijk ook wel dingen achterhouden of minder ernstig maken omdat hij de verkoper kent. Ik zou dat dus liever niet doen. Mij Da-en keuren ook het liefst bij hun op het terrein, dan kunnen ze het beste oordeel geven omdat voor hun de omstandigheden van het terrein bekend zijn.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:21

Helemaal mee eens, kopende partij bepaalt bij welke kliniek of dierenarts gekeurd wordt. Wel binnen aanvaardbare afstand van de woonplaats van verkoper.