Deurwaarder op stoel van rechter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Deurwaarder op stoel van rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:01

Ik weet niet goed waar ik het zetten moet maar ik wil ff mijn hart luchten.

In juli hebben we een pony voor onze dochter gekocht bij een handelaar. De pony zou 10 jaar oud zijn. Het zou een leuke gebeurtenis hebben moeten zijn in de vervelende periode omtrend ziekte van mijn vader en mijn man. Al snel bleek dat de pony 18 jaar oud was. De verkoper had namelijk met het paspoort geknoeid.
Hij wilde hem niet terugnemen en toen zijn we gaan rechten. Op 9 december heeft de rechter uitspraak gedaan.

De koopovereenkomst is ongedaan gemaakt en hij moet tegen betaling van het aankoopbedrag en kosten de pony binnen drie dagen na betekening van het vonnis terugnemen. Met een dwangsom van 100 euro per dag.

Er is iets mis gegaan in de post tussen de rechtsbijstandverzekering en de deurwaarder maar uiteindelijk is het vonnis afgelopen maandag betekend door de deurwaarder. Nu eist de verkoper dat de pony bij een dierenarts gekeurd wordt voordat hij hem terugneemt en de deurwaarder gaat hier in mee en laat de dwangsom nu dus niet ingaan.

a. Kost dat een heleboel geld
b. Hij wordt nooit goedgekeurd. Er is namelijk een verklaring (opgenomen door de AID ivm fraude paspoort)van twee eigenaren terug dat die hem weg hebben gedaan omdat hij elke keer kreupel was.
c. trailer en auto regelen om hem naar een dierenarts te brengen.
d. hierover staat helemaal niets in het vonnis

De rechtsbijstand weet niet zo goed wat ze er mee aan moeten, een deurwaarder die op de stoel van de rechter gaat zitten. Wij hebben zoiets nou dan betaald de deurwaarder de dwangsom maar.

We weten nu dus helemaal niet meer waar we aan toe zijn laat staan dat onze dochter van 10 het weet. Ze neemt elke dag met tranen afscheid van de pony. Hartverscheurend.

Wordt vervolgd

cissy

Re: Deurwaarder op stoel van rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:25

de rechter bellen? en de deurwaarder aan laten pakken, staat niet in vonnis en hoeft dus niet uitgevoerd te worden lijkt mij.
Jij hoeft geen trailer en auto te regelen, de handelaar eist toch keuring, laat die hem maar halen, kan hij m gelijk meenemen naar huis.

vervelend probleem, ik hoop dat je er gauw achter bent zodat je dochter dan echt afscheid kan nemen.
En je moet gewoon de rechtsbijstand achter hun broek aanzitten, laten ze die rechter maar bellen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 00:08

cissy schreef:
Jij hoeft geen trailer en auto te regelen, de handelaar eist toch keuring, laat die hem maar halen, kan hij m gelijk meenemen naar huis.

Hij wil hem dan bij de dierenarts ophalen zodat de overdracht op onpartijdig terein is. Ik wil hem ook niet op mijn erf hebben maar hij kan de pony wel aan de openbare weg uit het weiland pakken.
De rechtbijstand heeft wel gezegd dat die keuring niet hoeft maar hoe het nu wel moet wist die mevrouw ook niet. Ze heeft gisteren beloofd om het aan een jurist voor te leggen maar dat was vanmiddag om 4 uur nog niet gebeurd. Frusty

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:27

Het staat niet in de vonnis, dus het hoeft echt niet uitgevoerd te worden!! Bel die rechter op en vertel wat die deurwaarde akkoord mee is gegaan.. Die deurwaarde gaat nu tegen de wil van de rechter in!!

Succes ermee!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:38

Citaat:
Hij wil hem dan bij de dierenarts ophalen zodat de overdracht op onpartijdig terein is.

dus je moet ook nog eens naar een dierenarts verderop en niet naar je eigen DA omdat die partijdig zou zijn? helemaal mooi!

je mag gerust de rechtsbijstand wat harder aanpakken en eisen dat ze je sneller terugbellen, jij bent de klant en niet die deurwaarder of oude eigenaar, laat ze dát vooral niet vergeten! (heb helaas ervaring met rechtsbijstand en hun laksigheid)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 00:42

cissy schreef:
je mag gerust de rechtsbijstand wat harder aanpakken en eisen dat ze je sneller terugbellen, jij bent de klant en niet die deurwaarder of oude eigenaar, laat ze dát vooral niet vergeten! (heb helaas ervaring met rechtsbijstand en hun laksigheid)

Tot nu toe hebben ze me prima bijgestaan maar het dossier is overgedragen naar de afdeling externe rechtshulp en dat verloopt erg moeizaam. Ik heb vanavond al een mail gestuurd naar de juriste die ons in het proces heeft bijgestaan of zij wat kan doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:46

gewoon warm houden dan gaat het het snelst, beter voor je dochter dr gemoedsrust ook.
Ik duim voor je dat het gauw duidelijk wordt.
succes en hou ons op de hoogte als je wilt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:57

Ik neem aan dat je de pony ook niet gekeurd hebt bij aankoop? Kun je niet aan de deurwaarder voorleggen dat er ook geen keuring was bij de overdracht naar jou? En kun je hem het vonnis niet laten zien en dat hij mag zeggen waar die keuring dan in het vonnis staat? Misschien dat je hem zo op die manier zover kunt krijgen dat hij gewoon met de voorwaarden van de rechter akkoord gaat.
En verder, die rechter zien te verwittigen dat er op zo'n manier met de uitspraak wordt omgegaan. Alleen denk ik dat dat langer duurt als rechtstreeks met de deurwaarder proberen te onderhandelen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:06

Je moet hier (snap dat dat nu even lastig is) niet al te lastig over denken: er is namelijk betekend, dus vanaf vandaag is de handelaar je € 100,00 per dag verschuldigd, met welke reden hij de pony ook bij jou laat staan. De deurwaarder heeft in beginsel een verplichting om hem bij te staan in wat jij van m vergt. Doet-ie dat niet, dan kan je over hem klagen bij zijn beroepsgroep. Maar daar koop je nu even niks voor. Wat je (nou ja, je rechtsbijstandverlener dan) praktisch moet doen is zorgen dat je het originele vonnis weer terug krijgt (dat ligt nu vermoedelijk bij de deurwaarder) en het hele zootje dan naar een andere deurwaarder sturen, nét zo makkelijk. Die andere deurwaarder gaat dan de dwangsommen wel voor je incasseren, beetje rente erbij. Dan gaat die handelaar die pony echt heel rap ophalen hoor.

De rechter bellen is echt een zinloos iets. Die kan daar echt niks aan doen (bovendien mag die niet direct met een van partijen praten, buiten bijzijn van de andere partij. Ook niet na het wijzen van het vonnis), dus bespaar je die moeite.

Succes! En bedenk: als dit lang gaat duren, kan je van de dwangsommen straks een geweldige nieuwe pony voor je dochter kopen (of een prachtige vakantie mét pony, een ponykamp, haar kamer opnieuw inrichten, verzin het, dat maakt het voor haar ook makkelijker er niet te zwaar aan te tillen)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:16

yvonnedv schreef:
cissy schreef:

Tot nu toe hebben ze me prima bijgestaan maar het dossier is overgedragen naar de afdeling externe rechtshulp en dat verloopt erg moeizaam. Ik heb vanavond al een mail gestuurd naar de juriste die ons in het proces heeft bijgestaan of zij wat kan doen.

Ze heeft vanmorgen om 8.15 al terug gemaild en ze gaat er achteraan

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:41

FloortjeM schreef:
Succes! En bedenk: als dit lang gaat duren, kan je van de dwangsommen straks een geweldige nieuwe pony voor je dochter kopen (of een prachtige vakantie mét pony, een ponykamp, haar kamer opnieuw inrichten, verzin het, dat maakt het voor haar ook makkelijker er niet te zwaar aan te tillen)

Dit is ook iets wat we haar voorhouden en verstandelijk snapt ze dat ook wel maar ja gevoel he.

De dwangsom is met een maximum van 2000 euro maar toch.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:29

yvonnedv schreef:

Ze heeft vanmorgen om 8.15 al terug gemaild en ze gaat er achteraan[/quote]

Er is een brief naar de deurwaarder dat hij niet in onderhandeling moet gaan met de gedaagde. Pony terugnemen en klaar.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:40

Oh gelukkig, nu nog hopen op snelle afhandeling, dan kan je dochter dit hoofdstuk sluiten. Sneu hoor, ondanks dat je de zaak gewonnen hebt, blijft je dochter toch de dupe in dit verhaal!

Hier ook aan de hand gehad, een lieve pony die terug moest.

Sterkte!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:54

Je zou met een beetje rare ideen nog kunnen denken dat de deurwaarder niet geheel onpartijdig is..
Maar laten we hopen dat het goed komt voor jullie de eerste stap iig wel

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:05

Wat vervelend allemaal!

Maar de rechter heeft een beslissing gemaakt, en het is aan de handelaar en deurwaarder etc om zich daar aan te houden. Zijn ze het er niet mee eens dan gaan ze maar in beroep. De dwangsom van 100,- per dag gaat gewoon door.

Wat een onzin dat hij hem wil laten keuren.. niet aan mee doen! hij moet de pony immers al terug nemen (of hij nu gekeurd is of niet)

Wat sneu voor je dochter, misschien kun je de pony ergens anders neer zetten totdat hij opgehaalt is? dan kan je dochter nu afscheid van de pony nemen. Een kind van 10 wordt zo de dupe (voor zover ze dat al niet was) van de handelaar die zonodig jullie na de uitspraak van de rechter nog eens dwars wil zitten.

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:19

Vind het vervelend voor je, vooral voor je dochter van 10. Die weet immers niet precies wat er nou allemaal gebeurt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:51

De pony is gisteren opgehaald. De dwangsommen zijn niet betaald.

Maarja nu kunnen we tenminste weer verder Is voor het kind ook veel beter.

Nog wel gelachen hoor. De handelaar heeft op de een of andere manier de deurwaarder zo gek gekregen dat hij de pony uit het land moest pakken. Daar liep ie in zijn nette pakkie op goeie schoenen door de bagger (jammer dat de ondergrond nog hard was door de vorst) te banjeren. De deurwaarder had ons min of meer geboden om binnen te blijven om oorlog te voorkomen. Ik zag mijn hengst en de pony al door het land heen stieren,vonden ze wel leuk zo na de vorst. Op een gegeven moment kwam de deurwaarder aan de deur "u moet me helpen" ik had zoiets van ja zoek het ff lekker uit maar ik heb toch maar mijn hand over het hart gestreken en hem gepakt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:05

en wat zoek je voor je dochter? Er zijn vast nog wel bokkers die in de aanbieding hebben wat jij zoekt.

Hopelijk lukt het om snel een andere, lieve, fijne, en goedgekeurde, pony tevinden. Dan is dit leed hopelijik snel vergeten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:09

Die dwangsommen kun je gewoon innen hoor, daar heb jij recht op.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:11

Een grote D ruin. bomproof.

We zijn zaterdag al bij een pony wezen kijken die ons wel aanspreekt maar aanbiedingen zijn welkom.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:26

Als de keuring goed is komt Bobo eind februari bij ons wonen. *D

Bobo is een 16 jarige schimmel ruin Z2 dressuur van 1,48m. Kan onze dochter nog een hoop van leren.

Afbeelding[/quote]
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 17-01-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

We duimen voor de keuring en dat je er dan maar een leuke pony aan mag hebben voor je dochter.
En inderdaad die dwangsommen mag je de deurwaarder op aan spreken, misschien nog een leuk zakcentje om nieuwe spulletjes voor de nieuwe pony te kopen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:29

Bobo is goedgekeurd dus uiterlijk eind februari komt hij bij ons wonen. :D :D

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:45

Leuke nieuwe pony! :))

Volgens mij kan je de dwangsom alsnog innen hoor...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:03

De dwangsom mag en moet je denk ik ook gewoon innen.
Er zijn veel kosten gemaakt die vergoed moeten worden door de tegenpartij en de rechtsbijstand moet daar voor zorgen.
Niet te geloven dat de deurwaarder zelf probeerde de pony uit de wei te halen, hoe gek ben je dan als de oude eigenaar (handelaar) erbij staat... :+