Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miga

Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:01

Ik heb sinds kort weer een bijrijdster.Nu vroegen wij ons zelf af;hoe zit het als zij valt en blijvend letsel overhoud en zodoende niet meer zou kunnen werken oftewel blijvend invalide zou worden,wie is daarvoor aansprakelijk?
Wie heeft daarop HET antwoord en/of ervaring?

En anderzijds ga ik ervan uit dat het MIJN verantwoording is als er iets met het paard gebeurt.

Ik hoop het nooit mee te maken,maar ik dien er toch van op de hoogte te zijn hoe zoiets werkt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:03

Volgens mij is het; Jou paard, jou verantwoording dus jou 'schuld'. Mocht namelijk opeens de weg niet meer op bij een potentieel lease paard omdat zij verantwoordelijk wordt gesteld als ik er af val..

LilStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:03

hallo, :)

ik heb zelf een verzorgpony..
en als het goed is ben je er voor verzekerd?
ik tenminste wel,
en als de bijrijdster er voor verzekerd is,
is het volgens mij goed.

groetjes.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:06

Welke verzekering dekt dan de schade,ongevallen verzekering?
Dan moet mijn bijrijdster dus even nakijken of zij die 1 heeft.

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:07

Volgens mij heeft het niks met schuld te maken. In beginsel ben je "risico" aansprakelijk voor je huisdier, waar een paard/pony onder valt. Mocht je bijrijder van je pony afvallen en blijvend letsel over houden, ben je hier op grond van de wet aansprakelijk voor. Aangezien een huisdier in beginsel onder je WA verzekering valt zal die uit gaan keren. Het is misschien handig om voor de zekerheid even je verzekering op te bellen en te vragen hoe dit precies zit.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:08

Ja ,ik denk dat we dat maar even moeten doen,thx.

LilStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:09

nee,
ik weet het niet..
wat voor een verzekering ik daar voor heb,
ik kan het morgen wel even aan mijn moeder
vragen?
ik ben namelijk pas 13! :o
je hoort nog van me!
morgen avond zie ik mijn moeder weer!

groetjes!

Barbulet

Re: Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:13

pb LDRD hier op bokt even. Die heeft daar verstand van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:03

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:22

Laatst kwam mijn verzekering met een nieuwe verzekering speciaal voor bijrijders.Ik heb geen bijrijders momenteel dus info is weggewieberd :o

Bekijk deze link maar even,misschien kun je er iets mee.Ik heb het zelf verder dus niet bekeken dus of het nuttig is durf ik niet te zeggen ;)

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/A ... fault.aspx

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:53

Als het goed is ben je daarvoor WA verzekerd, maar mijn ouders hadden me (incl. paard) ook nog extra verzekerd bij hippozorg :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:57

StillAngel schreef:
Volgens mij is het; Jouw paard, jouw verantwoording dus jouw 'schuld'. Mocht namelijk opeens de weg niet meer op bij een potentieel lease paard omdat zij verantwoordelijk wordt gesteld als ik er af val..

En dat klopt niet trouwens, ik heb namelijk de verzekering hier eens over gebelt en die zeiden dat dat de verantwoordelijkheid is van degene die op 't paard zit. Niet van wie 't paard is :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:01

Ben je niet verzekerd met een ruiterbewijs??? Ik ben wel eens van me verzorgpony gevallen, gelukkig niks ernstig, maar nooit over nagedacht.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:03

Maartje1990 schreef:
StillAngel schreef:
Volgens mij is het; Jouw paard, jouw verantwoording dus jouw 'schuld'. Mocht namelijk opeens de weg niet meer op bij een potentieel lease paard omdat zij verantwoordelijk wordt gesteld als ik er af val..

En dat klopt niet trouwens, ik heb namelijk de verzekering hier eens over gebelt en die zeiden dat dat de verantwoordelijkheid is van degene die op 't paard zit. Niet van wie 't paard is :)

Het antwoord staat hierboven al gegeven in de faq.
Nee, jij bent altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je paard.
Wat wel een rol speelt is de mate van aansprakelijkheid, hoeveel 'schuld' jouw aangerekend kan worden, zeg maar.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:02

ik ben er ook voor verzekert

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:40

Maar is het ook niet zo dat het haar eigen verantwoordelijkheid is. Ze hoeft niet verplicht op het paard te rijden, het is haar eigen keuze om wel te gaan rijden. Of zie ik dat dan weer helemaal verkeerd :o , wat voor soort verzekering is dat eigenlijk dan?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:42

Volgens mij is het haar eigen risico mits ze van het paard afvalt omdat bv jij haar eraf hebt geduwt of het paard liet schrikken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:47

Bij ons op stal heben we ook zo iets gehad. Een minderjarige bijrijdster viel van haar verzorgpaard, blessure. Als ze dan een tijdje niet had kunnen werken , in een bijbaantje bijvoorbeeld, dan zou de eigenaar van het paard voor de kosten moeten opdraaien.

Eigenaar schrok zich wild en laat nu niemand meer op zijn paard. Dus: volgens mij is de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:48

Dat vind ik eigenlijk best apart, omdat het toch ook wel weer je eigen keuze is. Apart zeg! :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:01

Ik heb ooit een accefietje gehad.
Paard uitbesteed om te laten beleren (bij iemand die hier de kost mee verdiend / bedrijfsmatig). Deze persoon had het paard zadelmak gemaakt en daarna iemand die rijles wilde gaan nemen op mijn paard gezet.
Dubbel verdienen voor haar;
aan mij omdat zij mijn paard in training heeft en dit gewoon rekend
aan de lesklant omdat zij haar rijles betaald.

Probleem nu: lesklant viel van het paard en ik krijg de rekeningen (10.000,00 euro) Gelukkig heeft mijn verzekering betaald omdat ik goed verzekerd ben. Maar dit lijkt mij niet correct. Nog steeds ruim 3 tot 4 jaar later kan ik mij er nog woest om maken. Vooral als ik weer een advertentie van deze persoon tegen kom waarin zij aanbied paarden te beleren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:04

Maartje1990 schreef:
StillAngel schreef:

Ook als het een meisje van 8 is? En doe even normaal over die spellings fouten, alsjeblieft zeg. :')

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:08

friesiszwart schreef:
Paard uitbesteed om te laten beleren (bij iemand die hier de kost mee verdiend / bedrijfsmatig). Deze persoon had het paard zadelmak gemaakt en daarna iemand die rijles wilde gaan nemen op mijn paard gezet.

Probleem nu: lesklant viel van het paard en ik krijg de rekeningen (10.000,00 euro) Gelukkig heeft mijn verzekering betaald omdat ik goed verzekerd ben. Maar dit lijkt mij niet correct. Nog steeds ruim 3 tot 4 jaar later kan ik mij er nog woest om maken. Vooral als ik weer een advertentie van deze persoon tegen kom waarin zij aanbied paarden te beleren.

Heb jij toegestemt dat zij je paard mocht gebruiken voor lesklanten of een contract ondertekent waar dit in staat? Want het lijkt me wel heel scheef dat jij moet betalen ervoor, je hebt niet voor niks dat paard in training staan om te beleren = hij/zij is onbetrouwbaar!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:16

Kiichi schreef:
friesiszwart schreef:

Heb jij toegestemt dat zij je paard mocht gebruiken voor lesklanten of een contract ondertekent waar dit in staat? Want het lijkt me wel heel scheef dat jij moet betalen ervoor, je hebt niet voor niks dat paard in training staan om te beleren = hij/zij is onbetrouwbaar!

--> Nee, ik had heb paard uitbesteed om beleerd te worden en ik wist dat het geen makkelijke klus zou zijn. Degene die het paard beleerde wist dat het geen makkelijk paard was en op het moment van deze 'schade' was zij al een 2 maanden met het paard bezig. Ik had alle gegevens meegegeven en doorgespeeld waaronder ook de facturen (waaruit bleek dat zij bedrijfsmatig paarden beleerd).

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:03

In principe kan jij hun dan zelfs aanklagen toch, ik bedoel. Zij heeft zonder jou toestemming, iemand anders op jou paard laten rijden, dat mag toch sowieso niet zomaar. Tenminste ik zal woest zijn als dat gebeurde!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:25

Als ik het bovenstaand arikel goed begrijp ben je als eigenaar wel altijd verantwoordelijk voor je paard maar als je een WA verzekering hebt en je paard hobbymatig houd worden eventuele kosten door de WA verzekering gedekt.

Dat laatste zijn mijn verzekering namelijk ook toen ik een aantal jaar geleden. Alle schade die mijn paarden toebrengen valt onder de WA verzekering zolang ik ze maar hobbymatig houd en er geen geld aan verdien.