Hoe zit dat nu en straks nou met het B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Hoe zit dat nu en straks nou met het B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:38

Sorry, ik kom er niet uit via google.

Ik heb zelf mijn B-rijbewijs. Een vriendin van mij zei dat zij wel een trailer met haar B-rijbewijs mag trekken mits de auto zwaarder is als de geladen trailer.

Wij hebben een Land Rover die de trailer trekt, gewicht 2720 kilo. Onze 2-paards oudere (geen aluminium) Böckmanntrailer weegt +- 2000 kilo. Mijn paard weegt 670 kilo. Mag ik hier dan mee rijden? Mag het wel omdat de auto zwaarder weegt? Of mag het niet omdat de trailer 2-assig is?

Vanaf 2013 gaan de regels veranderen:
• Categorie E (aanhangwagen) wordt ingevoerd bij C1 en D1.
• Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
• De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Wat betekent dit dan voor mij? Kan ik wel of niet mijn trailer rijden (met 1 paard)? En wat zou die categorie B+ dan inhouden?

Wie kan mij helpen en het even uitleggen? :)

EmptyWords

Re: Hoe zit dat nu en straks nou met het B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:39

het max gewicht van auto+max gewicht van trailer moet onder 3500 zitten, dan mag je met alleen e rijden

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:48

Dus sowieso mét E mag ik ook niet met deze combinatie rijden?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:50

met e wel, maar dit is de regel zonder e, dus alleen b rijbewijs

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:50

Nee, daar mag je nu zeker niet mee rijden.
http://www.cbr.nl/1041.pp

En er zijn meer topics daarover, kijk anders bij bokker ikke, die weet de antwoorden altijd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:56

Hier zijn inderdaad vaak topics over :j

Je mag met je B rijden als de auto zwaarder is dan het max laadvermogen vd trailer en de combinatie samen (gewicht auto + max laadvermogen trailer) niet zwaarder is dan 3500 kg. Dat gaat bij jou lange na niet op ;)

Bij je E moet je kijken naar het gewicht wat de auto mag trekken en het gewicht vd trailer met je paard erin. Dat gewicht van je trailer + inhoud mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van je auto :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:34

Daar is zelfs op de voorpagina over gesproken: [VN] Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Picassox schreef:
Ik heb zelf mijn B-rijbewijs. Een vriendin van mij zei dat zij wel een trailer met haar B-rijbewijs mag trekken mits de auto zwaarder is als de geladen trailer.

Wij hebben een Land Rover die de trailer trekt, gewicht 2720 kilo. Onze 2-paards oudere (geen aluminium) Böckmanntrailer weegt +- 2000 kilo. Mijn paard weegt 670 kilo. Mag ik hier dan mee rijden? Mag het wel omdat de auto zwaarder weegt? Of mag het niet omdat de trailer 2-assig is?

Vergeet het maar, alleen al het gewicht van de auto maakt het onmogelijk om met je B-rijbewijs een paardentrailer te trekken. Geen schijn van kans dus, nu niet en straks evenmin. Heeft helemaal niks met 2-assig of anderssinds bouwtechnische zaken te maken, het is een domme optelsom van gewichten.
Je enige legale optie is je E-rijbewijs halen.

Picassox schreef:
Vanaf 2013 gaan de regels veranderen:
• Categorie E (aanhangwagen) wordt ingevoerd bij C1 en D1.
• Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
• De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Wat betekent dit dan voor mij? Kan ik wel of niet mijn trailer rijden (met 1 paard)? En wat zou die categorie B+ dan inhouden?

Zoals gezegd, het betekend helemaal niks voor jouw situatie. Je zult je E-rijbewijs moeten halen; zelfs een B+ rijbewijs voldoet niet.

Catagorie B+ betekend dat je met een combinatie mag rijden waarbij TMM auto + TMM trailer tezamen tussen 3500kg en 4250kg wegen.

TMM = Toegestane Maximum Massa = Eigen gewicht + laadvermogen voertuig.

Duidelijk? Zo niet, vraag gerust verder.......

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:38

Oke, dus ondanks veranderde regels: ik moet en zal die E moeten halen als ik deze combinatie wil rijden? :) Ook in 2013?

Ontzettend bedankt voor de hulp ikke! :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:10

Picassox schreef:
Oke, dus ondanks veranderde regels: ik moet en zal die E moeten halen als ik deze combinatie wil rijden? :) Ook in 2013?

Ja :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:21

Picassox schreef:

Inderdaad. Ik denk ook dat je er verstandig aan doet om het dit jaar nog te gaan halen. Dit soort veranderingen hadden in het verleden niet de eigenschap om de zaken simpeler te maken.
Worst case: Je moet straks twee keer op examen om je volledige E-rijbewijs te halen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:07

Oké, goed dat je het zegt! Ik ga binnen deze maanden het nog doen! :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:08

hier is al een topic over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:27

als je nu geen e hebt, maar alleen b....
wat wordt dan je nieuwe situatie in 2013?
wordt je b dan automatisch b+? of....?

(kortom:wel of niet handig om e te halen?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:11

Anoniem schreef:
als je nu geen e hebt, maar alleen b....
wat wordt dan je nieuwe situatie in 2013?
wordt je b dan automatisch b+? of....?

(kortom:wel of niet handig om e te halen?)

In de nieuwe situatie vervalt de regel dat de TMM van de trailer lager moet zijn dan het leeggewicht van het trekkend voertuig. De optelsom TMM voertuig + TMM trailer < 3500kg blijft gewoon bestaan.
Je krijgt dus iets meer ruimte om nog meer te rommelen in de marge.......

Ik zou er niet vanuit gaan dat je "zomaar" B+ plus krijgt. Het verleden leert dat examens er bij dergelijke veranderingen er niet beter op worden. Bovendien is het nooit verkeerd om gewoon je E-rijbewijs te hebben, hoef je ook nooit meer te rekenen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:13

Citaat:
Het B+ rijbewijs wordt bij aanname van het wetsvoorstel een nieuw rijbewijs. Dit rijbewijs is te halen door hetzelfde praktijkexamen als het BE-rijbewijs te doen en, als men slaagt, te kiezen voor het B+ rijbewijs.

:).

Vind het ook allemaal maar vaag hoor. Zoals het nu is, is het duidelijk, waarom weer alles omgooien zucht.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:20

Een ander voorbeeld omdat het me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk is:
Mijn auto weegt 1175 kilo, het max laadvermogen van mijn trailer is 1600 kilo en de trailer weegt 570 kilo.
Als ik dit allemaal bij elkaar optel blijft het onder die 3500 kilo, mag ik nu in 2013 met trailer rijden met alleen B? Of vergeet ik iets?
Ik weet dat het nu niet mag!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:25

Wat is het trekvermogen van je auto? Daar hangt het van af...

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:26

1600 kilo! Hij trekt de trailer nu ook, alleen mijn moeder bestuurd hem

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:27

mereltjuhxxx schreef:
Een ander voorbeeld omdat het me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk is:
Mijn auto weegt 1175 kilo, het max laadvermogen van mijn trailer is 1600 kilo en de trailer weegt 570 kilo.
Als ik dit allemaal bij elkaar optel blijft het onder die 3500 kilo, mag ik nu in 2013 met trailer rijden met alleen B? Of vergeet ik iets?
Ik weet dat het nu niet mag!

Je vergeet maar weer eens het laadvermogen van je auto!!!!

Dus: 1175 + laadvermogen auto + 1600 = ???

Je hebt in deze rekensom echter nog 725kg "marge" en er zijn niet zoveel personenauto's die zoveel laadvermogen hebben.
In de nieuwe situatie rijdt je waarschijnlijk wel met B-rijbewijs met een legale combi. Of dat ook een veilige combi is, is een heel ander verhaal........

leonie87 schreef:
Wat is het trekvermogen van je auto? Daar hangt het van af...

Doe eens een wetsartikel waaruit blijkt dat dat zo is........

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:29

Er staat niks op het kentekenbewijs over het laadvermogen! Ik weet het dus ook niet! Onze auto trekt de trailer nu ook en dat gaat prima! Het is een oude Toyota rav4 een funcruiser

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:41

Nee dat mag niet
Ik ken geen gewone auto die zelf nog geen 1200 kg weegt wel een trailer mag trekken die 1600 doet.
edit: een rav mag toch maar 1400 of 1500 trekken ??
gaat googlen heb je een kenteken van de auto ?

Nu is het gewicht wat je er werkelijk achter hebt minder maar je zal maar net een agent hebben die wel weet hoe de regels werken.
Het gaat namelijk om het totale laadvermogen.

Zoals hier al is uitgelegd.
Dit is het sommetje

Je hebt het gewicht van de auto bv : 1250 kg (deze auto mag bv 1200 kg trekken)
Je hebt het gewicht van de trailer bv : 500 kg
En je hebt het laadvermogen van de trailer bv : 1500 kg

Dus ongeacht wat je in de trailer hebt het gewicht van de trailer is 2000 kg dus deze auto mag deze trailer niet trekken.

Zou het laadvermogen naar beneden gekeurd zijn naar bv 700 kg zit het totaal gewicht op 1200 kg
Het totale gewicht van de trailer is minder dan het ledig gewicht van de auto (je houd 50 kg over) en de auto mag dit trekken.

Dan krijg je de volgende som
Gewicht trailer 500 kg
Laadgewicht trailer 700 kg
Gewicht auto 1250 kg
Laadgewicht auto bv 800 kg (voor zover ik weet telt dit gewicht ook mee)

Complete gewicht 3250 kg

Met deze combinatie mag je rijden, maar zou het laadvermogen van de trailer 1500 kg zijn mag het dus niet.
Nu kan het werkelijke gewicht waar je mee rijd veel minder zijn maar dit maakt weinig uit.
Een agent hoort alleen te kijken naar de cijfers op papier, en mocht hij vermoedden dat je het gewicht overschrijd mag hij je verplichten naar de dichtst bijzijnde weegbrug te rijden om het gewicht te controleren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:44

mereltjuhxxx schreef:
Er staat niks op het kentekenbewijs over het laadvermogen! Ik weet het dus ook niet! Onze auto trekt de trailer nu ook en dat gaat prima! Het is een oude Toyota rav4 een funcruiser

https://ovi.rdw.nl/

Wanneer je hier je kenteken invult, krijg je alle gegevens te zien van je auto. Daar vindt je ook de maximum toegestane massa (TMM) van je auto.

Bedenk heel goed dat oom agent geen boodschap heeft aan het feit dat sommige dingen niet op kenteken staan. Zij kunnen deze gegevens ook oproepen en rekenen je daar gewoon op af! Het staat namelijk ook op het typeplaatje van de auto, dat ergens op de carrosserie vastgemaakt is.
Het is jouw verantwoording als chauffeur om te zorgen dat je boeltje op orde is. Aan "dat wist ik niet" heeft de politie geen boodschap, en de verzekering al helemaal niet; die leggen een eventuele claim gewoon bij jouw neer als je met een illegale combi rijdt, of je maar even wil dokken!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:47

Even als aanvulling wij hebben het aan de ANWB gevraagd, maar mijn auto mag sowieso mijn trailer trekken dus die discussie is niet aan de orde.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:49

Ah dank je de toegestane maximum massa is 1640 kilo inclusief natuurlijk de massa ledig voertuig!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:57

En helaas uit eigen ervaring ook de anwb wil het wel eens verkeerd hebben.
Controleer je gegevens altijd bij de rdw.

Dus jou rekensommetje zal zijn.

Massa ledig voertuig auto 1175 kg
Laadvermogen auto 465 kg
totaal gewicht auto 1600 kg

Gewicht combinatie 3240 kg

Je zit dus onder de 3500 kg
Maar helaas is het totaal gewicht van je trailer zwaarder dan de massa ledig voertuig jij mag deze niet besturen (een BE wel)
Misschien dat het na januari wel mag maar daar heb ik me nog niet in verdiept :o