Aanschaf van een shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Aanschaf van een shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:34

Hallo bokkers!

Ik zit er aan te denken om een shetlander aan te schaffen.
Dit wil ik natuurlijk niet doen zonder er goed over na te denken.
Ik wil een shetlander aanschaffen omdat ik graag bezig ben met paarden, maar een echt paard te duur is.
Met de shetlander wil ik in het begin veel gaan loswerken en later als de mogelijkheden er zijn gaat het dier achter een karretje.

Het dier komt dag en nacht op het land te staan. en krijgt hooi toegevoerd.
Graag zou ik graag nog wat meer verdiepen in de shetlanders, zodat ik mijn toekomstige dier een goed leven kan aanbieden.

Hebben jullie voor mij wat informatie, of websites?
Dingetjes die heel belangrijks zijn...
dingen zoals: moet een shet een deken enz..
hoe zit het met de hoefsmid en wormen kuren?

Nou ik hoop op positieve reacties!

Groetjes!

jillie1994

Re: Aanschaf van een shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:39

Zoek eerst eens een verzorgshetlander, dan weet je hoe ze zijn.
En een shetlander hoeft geen deken, zijn vacht wordt lekker dik in de winter, zodat hij het niet koud krijgt.
Hoefsmid is als elk ander paard, om de +/- 8 weken.
Wormenkuren weet ik zo ook niet, iig niet een hele spuit.
En dan de kosten...
Je moet wel wat geld achterhouden.
Stel je shetlander krijgt een koliekaanval, of krijgt een andere ziekte, dat kost wel wat.
Het onderhoud kost ook geld verder.
Mijn tip is gewoon: neem een verzorgshetlander.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:40

Wat leuk voor je...
Tja je kunt gaan googlen voor info en dan kom je echt vanalles tegen.
Het belangrijkste is, dat je een goede klik hebt met het diertje en niet impulsief reageert en het koopt.
Dekens enz is allemaal je eigen keus.
De hoefsmit, moet natuurlijk wel netjes om de 2 mnd en zelf doe ik dat ook met de wormen kuur.
Ik hoop, dat je een lieverd vind. Veel succes in ieder geval en ik hoop dat je er wat aan hebt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:54

Jenkins schreef:
maar een echt paard te duur is.

Is een shet geen echt paard dan?

In stalling is een shet misschien wat goedkoper.
Maar de VA kijkt echt niet of hij een kleine pony voor zich heeft of een groot paard. Alles wat de VA bij een shet doet kost het zelfde als bij een paard.
Hoefsmid rekend meestal gewoon het zelfde. Spulletjes kosten vaak gewoon het zelfde enzo.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:59

een shetander is net zo duur als een écht' paard (rare benaming) de hoefsmid, wormenkuren inentingen en evt. ziektes zijn allemaal hetzelfde. hij eet misschien minder als een groot paard maar dat scheeld niet zoveel. denk goed na wat je doet!! zind eer ge begint.........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:01

geen shet kopen als je "eigenlijk een grote wilt" Je zal nl er altijd tegenaan blijven lopen dat de shet geen grote is.
Daarbij kost een DA voor een shet net zoveel als voor een grote

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:02

Een shet dag en nacht op de wei en ook nog eens hooi bijvoeren zou ik vooral niet doen! Juist een shet heeft aanleg om dik te worden. Deze paardjes hebben heel weinig nodig. Of je moet een worst op pootjes willen? En daarbij krijg je dan weer snel met bevangenheid te maken.
Niet zo makkelijk er over denken dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:06

Een shet kost qua DA/VA inderdaad evenveel.
En qua hoefsmid inderdaad ook.

Maar,
Je heb geen zadel nodig, geen dekjes, en dit soort zaken.
De stalling scheelt vaak een hoop.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:08

je 'moet' een shet nemen omdat je een shet wilt, niet omdat een shet zogenaamd goedkoper lijkt. Mijn advies, kijk op je gemakje rond naar een paard/pony als je dan toch een paard wilt.

Mijn shet kost bij de hoefsmid echt een schijntje, maar de da maakt het geen reet uit, tandartskosten zijn hetzelfde, ontwormen is net zo duur en wordt nog duurder ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:10

charlotte: als je er zelf niet op wilt rijden heb je geen zadel nodig, maar wat denk je dat een goede wagen en dito tuig kost?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:13

Hehe, idd. Je kan beter een knap zadel en hoofdstel kopen dan een knappe kar en tuigje hoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:16

*zucht een keer diep* TS: dit is al het 101 en éénste topic over dit specifieke onderwerp, nl. de benodigdheden en de kosten voor de aanschaf van een shet.

Ik kan er altijd zó over vallen he, die uitspraak 'ja maar een echt/groot paard is te duur, maar een shet kan nog wel'.
Je krijgt echt geen korting hoor, bij de DA of de hoefsmid omdat je met een shet komt aanzetten. Sommige hoefsmeden rekenen zelfs een kleine toeslag, omdat ze speciaal voor shetten soms hele kleine ijzertjes nodig hebben/moeten maken en heel diep moeten bukken.

Gebruik nou alsjeblieft eens de zoekfunctie....

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:17

owow..
gaan we nou allemaal vallen over t feit dat ik zeg "echt paard"?
daar gaat t topic niet over.

tentweede aan suuzepuus, dat nadenken ben ik nu dus aan het doen. het is niet zo dat ik binnen nu en een week of 2 een shet heb. ben me eerst druk aan het verdiepen.

Over dat een paard duurder is heb ik het over de aanschaf kosten en de stalling. niet over hoefsmid en dergelijke.
Ik wil een shetlander om lekker mee bezig te zijn.

en dan aan singasong, is dit niet goed dan? moet hij dan op stal?

Nu wou ik eigenlijk vooral weten of een deken nodig is, hoeveel beweging zo'n dier moet krijgen enz.
bedankt voor jullie antwoorden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:20

in principe is een shet ook gewoon een paard. Alleen kan een shet prima zonder dekens, behalve als je ze scheert net zoals 'gewone' paarden. En een schuilstalletje op een (kale) wei is ook goed. Beweging, tja een paard is een paard dus kwa beweging ook.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:22

@ JoyCiej007:
het is toch juist goed dat ik dit topic open. beter dan dat ik me er niet in verdiep.
je praat nu net alsof ik er nog helemaal niet aan heb gedacht. Het idee van het kopen van een shetlander speelde al eerder in mijn hoofd, eigenlijk al een jaar, maar het was nooit mogelijk.
NU dat dus wel mogelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:23

niks in principe, elk paard kan zonder dekens, elk paard kan op een wei met schuilstal.
een shet is dus gewoon een paard net als elk ander ras

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:23

kijk eens.......... hoef je de zoekfunctie ook niet meer te gebruiken. Nog geen 5 min. werk en een heel scala aan precies dezelfde topics.

Misschien dat mensen dan snappen dat het nogal irritant is om steeds maar weer dit soort topics tegen te moeten komen op dit subforum!

[SH] Shetlander aanschaffen
[SH] Aanschaf shetlander hoe duur?
[SH] 'ik heb geen geld voor een grote pony, dus maar een shet&quo
[SH] Ik mag misschien een shet
[SH] wordt de shet 'minderwaardig'?
[SH] wat vinden jullie hier van?
[SH] wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een shet wilt kop
[SH] Wel of niet keuren bij aanschaf shet
[SH] Shetlander kopen waaraan denken ?
[SH] shetlander kopen..?
[SH] Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?
[SH] Zal ik een shetlander kopen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:25

en het lijkt wel alosf shetlanders dan de voorkeur hebben @Joy

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:25

Jenkins schreef:
@ JoyCiej007:
het is toch juist goed dat ik dit topic open. beter dan dat ik me er niet in verdiep.
je praat nu net alsof ik er nog helemaal niet aan heb gedacht. Het idee van het kopen van een shetlander speelde al eerder in mijn hoofd, eigenlijk al een jaar, maar het was nooit mogelijk.
NU dat dus wel mogelijk is.

Tuurlijk, kan ik alleen maar aanmoedigen, je er in verdiepen.... Er zijn er velen die dat niet doen helaas.
Maar je leest niet goed Knipoog ik probeer je juist duidelijk te maken dat je helemaal geen topic had hoeven openen, zie de gigantische lijst hierboven.

Daarvoor is de zoekfunctie op bokt nou bedoeld..... de 'vaste shetlandbokkers' (zoals ik) krijgen meerdere malen per maand wel zo'n topic onder onze neus op dit subforum. Terwijl we nu juist op bokt zo'n prachtige, functionele en praktische zoekfunctie hebben... gebruik die dan ook Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:26

IndianLady schreef:
en het lijkt wel alosf shetlanders dan de voorkeur hebben @Joy

Kun je dit even uitleggen? snap nl. niet echt hoe je dat bedoeld Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:27

een shet is geen paard maar een pony. een echte pony Haha!

dekens...daar zijn de meningen over verdeeld..ik vind dat paarden ze net zo goed niet nodig hebben. maar goed shetten krijgen echt een megavacht dus die zijn overbodig.

aanleg om dik te worden is ook weer enorm verschillend, je hebt iig wel genoeg weiland nodig, met een plek waar ze droog kunnen staan (voornamelijk 's winters).
wormenkuur ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de shet is, wij geven onze grote maat shetten 300 / 350.

wel moet je vooral opletten dat ze niet te snel afvallen, vet in het bloed komt redelijk snel voor, net zoals hoefbevangenheid en zomerecxeem.

hoeven bekappen is niet overal even duur als bij paarden, maar let er wel goed op dat je er een vakkundig iemand bij hebt. er zijn vooral bij shetten veel huis tuin en keuken bekappers die ze wel even voor een tientje doen.

tja wat wil je nog meer weten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:31

Jenkins schreef:
owow..
gaan we nou allemaal vallen over t feit dat ik zeg "echt paard"?
daar gaat t topic niet over.

Nee..... maar 'men' valt soms wel over het feit dat er nog zóveel mensen denken 'oh ik neem maar een shet want een grote kan ik toch niet betalen'.
Gaat heus niet om de kwalificatie 'echt paard' in het algemeen, maar meer gericht op de kosten e.d.

Je vragen over hoeveel beweging, dekens e.d. zijn allemaal in de topics te noemen die ik hier neer heb gezet. Daarbij, als je een béetje van paarden af weet, kun je zelf ook klein beetje bedenken dat het er maar net aan ligt, qua dekens en beweging.
Is je shet niet geschoren? is deken niet nodig. Wel geschoren? wel deken nodig. Werkt hij veel en wordt hij bezweet weer op stal/op de wei gezet? eventueel zweetdeken aanschaffen.

Shetten zijn ook paarden en hebben ook beweging nodig. Vertoeven het liefst (alle paarden wel) op de wei en zijn er over het algemeen niet happy mee als ze 24/7 op stal staan en er af en toe worden uitgehaald om even wat werk te verrichten.
En verder; ligt er ook helemaal aan wat je met je shet wilt, en hoe het dier zelf is. Ik train doelgericht en serieus met onze merrie voor de wagen. Ze heeft dan ook een echte topconditie en wordt hyperactief en chaggarijnig als ik haar enkele weken stil zet of haar niet écht aan het werk zet, dus die moet echt goed beweging krijgen.

Een shet als gezelschapsdier of grasmaaier zal 'genoeg' beweging' krijgen als hij gewoon lekker op de wei staat en zo af en toe eens wordt meegenomen voor een wandelingetje oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:23

Ik wil niets zeggen hoor...... maar mijn DA én hoefsmid zijn goedkoper omdat ik shetjes heb Lachen DA heeft minder van dat vaccinatie o.i.d. nodig, en de hoefsmid minder tijd...... daarom goedkoper Knipoog Bedenkt je wel dat een shet in zijn eentje niet gelukkig is??

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:34

als de shet komt te staan waar ik in gedachte hebt komt hij met nog zeker veel meer andere Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:52

bizzybijtje schreef:
Ik wil niets zeggen hoor...... maar mijn DA én hoefsmid zijn goedkoper omdat ik shetjes heb Lachen DA heeft minder van dat vaccinatie o.i.d. nodig, en de hoefsmid minder tijd...... daarom goedkoper Knipoog Bedenkt je wel dat een shet in zijn eentje niet gelukkig is??

Eh niet aanvallend bedoeld hoor........ maar dat is dan wel héeel apart.
Hoefsmeden zit zowiezo over het algemeen al verschil in, sommigen berekenen ook korting als je op een stal staat en meerdere paarden in één keer laat doen.

Maar een dierenarts die goedkoper is, puur en alleen omdat het om een shet gaat, dus minder vaccinatiespul nodig? Nee sorry, dat heb ik nou nog nóoit gehoort.

En dan kan dat nog wel met vaccinatie zo zijn, maar vaccinaties zijn ook echt niet zo duur.
Waar ik meer op doelde, zijn DA kosten als het beest bijvoorbeeld ziek wordt, kreupel wordt, operatie 'nodig' heeft, dat soort dingen. Lijkt mij dan héeul sterk dat je dan korting zou krijgen omdat je een shet hebt...

Vind dit overigens nog steeds geen reden om een shet aan te schaffen ipv. een 'groot paard'.