shet tóch wat goedkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

shet tóch wat goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 22:53

Hallo,
Nee nee, het is niet wat jullie denken..
Weer zo'n penny. Haha!
Maar ik vroeg me af of een shet toch niet goedkoper uitkomt dan een rijpaard/groot paard.
Ik heb het dan over een recreatie-shet.
Die wordt gebruikt om te poetsen/knuffelen/mennen/longeren/wandelen/vd.
Alvast bedankt.

shetlandfan

Re: shet tóch wat goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:06

Qua basiskosten zul je aardig hetzelfde blijven. Denk aan stalling, voer, hoefsmid, veearts...

Stalling kun je zo goedkoop of zo gek maken als je wilt. Of je nu een rijpaard of een shet 24/7 in een weiland hebt staan zal niet veel in de kosten schelen. Pas als je beide op een manege/pensionstal zet zal het in de kosten schelen simpelweg omdat de shet in een ponybox past en die goedkoper zijn dan een paardenbox.

Een recreatie-shet die niet wordt bereden of mee gemend zal denk wel goedkoper zijn. Dan om de reden dat je geen of zeer weinig kosten aan tuigage, hoefijizers of wat dan ook hebt.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:08

shetlandfan schreef:
Qua basiskosten zul je aardig hetzelfde blijven. Denk aan stalling, voer, hoefsmid, veearts...

Stalling kun je zo goedkoop of zo gek maken als je wilt. Of je nu een rijpaard of een shet 24/7 in een weiland hebt staan zal niet veel in de kosten schelen. Pas als je beide op een manege/pensionstal zet zal het in de kosten schelen simpelweg omdat de shet in een ponybox past en die goedkoper zijn dan een paardenbox.

Een recreatie-shet die niet wordt bereden of mee gemend zal denk wel goedkoper zijn. Dan om de reden dat je geen of zeer weinig kosten aan tuigage, hoefijizers of wat dan ook hebt.

Dankjewel, maar qua voer betaal je het zelfde ja.
Maar een shet eet toch minder per keer dan een groter paard?
En heb je hoefijzer dan persee nodig als je wilt mennen met de shet?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:09

Spullen voor een shet kosten toch wat minder,, (denk aan deken, zadel, etc etc ) Hebben vaak niet eens een deken nodig, als je ze niet scheert.. Ze eten minder..
Ze kunnen goed buiten staan..
Dus uiteindelijk kan je als je bijv. een weidemaatje zoekt beter een shet nemen dan een grote pony, maar je moet het niet alleen doen omdat ze goedkoop zijn, maar kzie dat je dat ook niet bedoelt..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:11

Hooguit omdat shetten dik kunnen worden van de lucht, en je dus wat minder zal moeten voeren dan bijvoorbeeld een bejaard renpaard dat bij ons op stal staat. Ook doe je shetten wegens lange vacht over het algemeen meer een plezier met een schuilstal dan met een box, en schuilstallen zijn vaak weer wat goedkoper.

Maar verder kan ook een shet hoefbevangen raken, en kost dat net zo veel als bij een gewoon paard. Borstels moet je gewoon aanschaffen, net als je mentuig en longeerspullen. Ga je veel met pony en kar de weg op, zul je toch gauw ijzertjes eronder willen zetten.

En doe je weinig met een 'gewoon' paard, zal die ook goedkoper zijn. Als je geen ijzers, zadels, hoofdstellen etc hoeft te kopen kan je aardig besparen.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:12

Biebz95 schreef:
Spullen voor een shet kosten toch wat minder,, (denk aan deken, zadel, etc etc ) Hebben vaak niet eens een deken nodig, als je ze niet scheert.. Ze eten minder..
Ze kunnen goed buiten staan..
Dus uiteindelijk kan je als je bijv. een weidemaatje zoekt beter een shet nemen dan een grote pony, maar je moet het niet alleen doen omdat ze goedkoop zijn, maar kzie dat je dat ook niet bedoelt..

Nee inderdaad, dat bedoel ik ook niet.
Ik vind het zo'n lieve, ondeugende, eigewijze, schattige beestjes Lovers
Ik hoop dat ik er over een paar jaartjes ooit nog eentje zelf kan aanschaffen. Haha!
Dus nog even sparen.
Laatst bijgewerkt door fabiee op 24-03-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:21

Tuurlijk is een shet dan goedkoper qua voer omdat het kleiner is en minder eet. Maar je moet ook wel een beetje in verhouding denken. Je zegt ook niet wat voor paard je het mee vergelijkt. Een sportpaard zal uiteraard veel meer eten en dus duurder zijn dan een paardje wat slechts recreatief lichte arbeid hoeft te verichten.

En ijzers heb je natuurlijk niet persee nodig met mennen maar tuigage wel. Ijzers zijn gewoon een van de extra kosten die erbij kunnen komen zo nodig.

@Biebz95, een paard heeft net zo goed geen deken nodig en kan ook prima zonder. Daar hebben ze een wintervacht voor. Paard kan net zo goed 24/7 buiten staan dus wat dat betreft is er echt geen verschil hoor.

Spullen voor een shet hoeven lang niet altijd goedkoper te zijn. Soms zijn ze juist duur omdat het kleine maatjes zijn wat niet veel gebruikt wordt. Tuurlijk sommige dingen kun je goedkoop hebben maar geldt voor paarden net zo.
Mensen maken het duurder doordat het voor hun gemakkelijker is de paarden te scheren en dekens op te doen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:31

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Knipoog

Mijn shetter staat op een luxe pensionstal (daar bedoel ik mee, niet de goedkoopste van allemaal), is geschoren (dus heeft de nodige dekens), staat rondom op ijzers, krijgt gewoon muslie, hooi, wortels & biks. Véél meer dan een groot paard ben ik dus niet kwijt. Enkel de hóeveelheid van het voer is minder. Anders niet hoor. Staat ook nog is voor de kar én wordt onder het zadel gereden, dus dubbel op aan tuigage.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:35

Als je mazzel hebt, zal een shet iets goedkoper zijn, omdat je langer met je voer doet, omdat ze minder eten. Als je pech hebt, dan kunnen ze ook duurder zijn. Die van mij is hoefbevangen geweest, slijt haar hoeven niet goed af dus het is belangrijk dat de smid iedere 8 weken komt. Verder heb ik de dierenarts en vaak bijgehad en ze krijgt nu speciaal voer wat een stuk duurder is dan het voer van mijn andere pony's. Andere kosten zullen gelijk zijn aan die van mijn rijpony, dus ik denk niet dat het veel gaat schelen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:37

Ook een mentuigje is goedkoper voor een shet, net zoals een karretje.

Uiteindelijk kom je toch op hetzelfde neer, ook een shet moet inentingen, voer, hoefsmid, nieuw tuig etc etc. Denk ook eens aan een plotseling dierenartsbezoek.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:40

heb even niet alles gelezen,
maar er zit echt groot verschil in een shet die op het land loopt, niet veel hoeft, geen dure spullen nodig is, geen trailer, geen stalhuur, gewoon pony weitje en schuilstal is genoeg, tegenover een rijpony die je scheert, deken, stal, voer voor de conditie, en noem maar op.
ze doen langer met een baal hooi, en met een zak brok (als brok al nodig is), lopen altijd lekker op het land, en zijn robuust en niet snel ziek.

maar. áls ie ziek wordt, komen de kosten bijna net zo hoog te liggen als bij een groot paard.
alleen ze hebben minder gewicht dus een lagere dosis medicijnen noidg, maar dat is ook alles.

mensen die zeggen dat een shet even duur is als een rijpaard snap ik nooit helemaal, ik heb grote en kleine pony's gehad, en zag echt wel verschil in kosten en onderhoud!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:46

tjah.. wij hebben hier een hele periode een shetlander gehad, maar die koste echt geen drol hoor Clown
Wormenkuurtje maar de helft vanwege het gewicht, hoefsmid natuurlijk wel.
maar goed, als je gewoon het bos in gaat of de bak in,slijten ze echt niet extreem.
Qua voer at hij gewoon een beetje hooi en gras en een klein handje brokken per dag.
En qua spullen, 2de hands zadeltje en hoofdstelletje voor in totaal 5 tientjes en dat is het wel Clown
En ja. er werdt gewoon zo'n 4X per week mee gereden, buitenritten etc.

alleen de jaarlijkse inetingen komen er nog bij,maar dat is maar eenmalig per jaar.

Al met al.. meer dan 3 tientjes per maand koste dan ding niet, en dan waren we echt niet zuinig met de verzorging of voer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 25-03-08 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:49

Daarom, het gaat uit naar de 'eisen' die je stelt aan je shetlander. De kosten van een 'grasmaaier' of 'sportpony' zijn heel verschillend, zó moet je meer gaan kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:51

ja idd, want een ander ras kan je net zo goed sober houden, en kost daardoor ook (als hij gezond is) minder dan een sportpony.
maar het blijft wel, hoe kleiner, hoe minder ze eten of wormkuur enzo nodig zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:51

Maaik schreef:
Daarom, het gaat uit naar de 'eisen' die je stelt aan je shetlander. De kosten van een 'grasmaaier' of 'sportpony' zijn heel verschillend, zó moet je meer gaan kijken.

de bovenstaande pony was gewoon een rijpony en heeft zoals je ziet ook gewoon "in de sport" meegelopen en op de ponyclub Vork

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:07

Lowara schreef:
de bovenstaande pony was gewoon een rijpony en heeft zoals je ziet ook gewoon "in de sport" meegelopen en op de ponyclub Vork

Mijn pony loopt ook in de sport, maar helaas kost dat geen 3 tientjes in de maand Vork Niet alleen het gebruiksdoel maar ook de regio waar de pony gehouden wordt speelt een grote rol qua kosten Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:13

Ja dat absoluut
ik zie dat je uit Rotterdam komt, daar zullen de kosten van stalling inderdaad ontzettend oplopen vergeleken met twente hier Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:22

Zeker als je en shet thuis heb staan (maar natuurlijk niet in z'n eentje!) is hij erg goedkoop in onderhoud, wanneer je de D.A niet nodig heb Knipoog . Op pensionstallen berekenen ze toch de ruimte die hij in beslag neemt en die is erg duur.

Maar als je 'm niet (meer) "gebruikt" = zo'n huisdier of grasmaaier weer erg duur ROFL
Bij mij staan ze echt alleen als gezelschap als er een paard los in de bak gaat Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:25

Ik heb een Shet gehad, voordat ik mijn grotere pony kocht, maar de Shet was stukken goedkoper, hoor. Knipoog
Qua weidegang betaalde ik heel veel minder voor de Shet en qua voer en nog wat andere zaken (bekappen) was ik echt heel wat minder geld kwijt dan voor mijn Sam nu, hoor. En ze stonden in hetzelfde land, maar de grondeigenaren vragen minder geld voor een Shet (wat ik me voor kan stellen). Het scheelde aanzienlijk.

Maar goed, zaken als dierenarts, wormkuren enzovoort blijven wel net zo duur natuurlijk......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:27

Bij ons staat de Shet ook aan huis, ik vind haar beduidend goekoper in odnerhoud dan de paarden; wij geven bijna de helft van een wormenkuur 1 x per twee maanden, ze krijgt geen krachtvoer, maar ruwvoer en kuil. (Droge snee).
Ze heeft goede voeten, het hoofdstelletje was 30 euro inclusief bitje, karretje en tuig tweedehands waren 210 euro en we hebben vooral enorm veel geluk emt dit dier, liefde en plezier van haar, medisch zijn we nu aan het investeren omdat ze staart- en maneneczeem heeft en daar proberen we haar resistent tegen te maken. Ze heeft twee prachtige dochters gekregen (1 helaas door paard dood gemept, stom dier Boos! )..

Ze is relatief de verreweg de goedkoopste en heeft fysiek het minste te lijden gehad.
Gewoon waanzinnig goede investering geweest! Knipoog

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:42

ukkiepuk schreef:
Lowara schreef:

Mijn pony loopt ook in de sport, maar helaas kost dat geen 3 tientjes in de maand Vork Niet alleen het gebruiksdoel maar ook de regio waar de pony gehouden wordt speelt een grote rol qua kosten Haha!

Ik woon dan in het noorden, maar ook ik betaal héél veel meer dan die drie tientjes per maand aan die pony. Alleen al aan de stalling kosten.

Wanneer je een pony gewoon kan 'dumpen' in een weiland, ja dan ben je goedkoper uit. Als je ze op een pensionstal stalt, waar ze ook gewoon op stal staan etc. dan ben je echt niet zoveel minder kwijt dan een 'sportpaard'.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:49

tjah.. ik heb zelf een kleinschalige pensionstalling, en heb tot nu toe 2X een shetlander op de weide gehad.
die eigenaren betaalden maar een kwart van de pensionkosten ipv de volle mep, zo'n ding van 1 meter neemt nu eenmaal niet echt veel plaats in beslag en kon ook gewoon met een ander pensionpaard de stal in samen als dat nodig was.
en qua voer was het zelfs verwaarloosbaar, misschien 1 klein baaltje hooi per week dat ze aten?

maar wederom.. het is maar net hoe je situatie is, als je bv in roterdam staat op een dure pensionstalling, zullen ze meer moeite hebben om zo'n beestje ergens tussen te stoppen dan hier in het oosten, waardor de kosten daar hoger zullen uitvallen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:52

Ook bij ons is het houden van een shetlander goedkoper hoor! Onze shetlanders staan op pension en wij betalen voor 2 shetlanders (1m10) aan stalling evenveel als we voor 1 paard of grotere pony zouden betalen...
Dit zijn dus de maandelijkse kosten die structureel 50% minder zijn (per shet) dan voor een paard. Verder doen ze met z'n 2-en met 1 wormenkuur en is het bezoek van de hoefsmid goedkoper.

Onze pony's krijgen ruwvoer (hooi en gras) en soms wortelen of een appel, een mineralen/zoutblok en biks alleen een handje als er extra hard gewerkt is en ik gebruik het als beloning (bij VD e.d.) dus ik doe rustig tot een jaar met een zak.

Denk dat je over het algmeen kunt stellen dat onze 2 shetlanders voor ons qua kosten min of meer gelijk zijn aan 1 paard (maar eigenlijk nog iets goedkoper vanwege het voer).

Tuigage en harnachement kun je natuurlijk, ook voor een shetlander, zo duur en goedkoop maken als je wilt dus denk dat je dat niet kunt vergelijken met dat voor een paard. Wij hebben bijvoorbeeld voor de 1 een Wintec 2000 die ons meer heeft gekost dan de aanschafsprijs van de andere pony Knipoog

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:15

Dankjewel.

Nou de shet wat ik in gedachte had :
niet als grasmaaier. Clown
Maar om VD,poetsen, wandelen,knuffelen,mennen,longeren.
&dan karretje eventueel zelf maken, of tweedehans. Knipoog
en dit te vergelijken met een recreatiepaard/pony, die bereden wordt. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:34

fabiee schreef:
Dankjewel.

Nou de shet wat ik in gedachte had :
niet als grasmaaier. Clown
Maar om VD,poetsen, wandelen,knuffelen,mennen,longeren.
&dan karretje eventueel zelf maken, of tweedehans. Knipoog
en dit te vergelijken met een recreatiepaard/pony, die bereden wordt. Knipoog

thuis of op een pensionstal?