Ik mag misschien een shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Ik mag misschien een shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:36

Hey ik mag misschien een shetje kopen. Ik was dan van plan hem op een weitje met ene goede schuilstal t zetten. Ik probeer iedere dag even langs hem te gaan, en in vakantie's en na school misschien laat ik me zusje (onder mijn aanwezigheid) op hem rijden. Nu vroeg ik me af of een shetje het hele jaar door op een goede schuilstal zou kunnen staan met wei? (We kunnen ook gewoon een stalletje met stro bouwen). Ik zorg der ook voor dat iemand uit de buurt de shet 2x per dag kan voeren.

Marigold

Re: Ik mag misschien een shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:40

hoi,
als je niet zeker weet dat je elke dag heenkan,
kan het aan te raden zijn om je pony op een groep bij andere pony's te zetten.
dat is voor de pony veel leuker, en er zijn meerdere mensen die de pony's in de gaten houden dan.

shet kan het hele jaar buiten staan hoor, dat is hel normaal.
met de regen van de laatste jaren in de winter, heb je wel kans dat het land te nat word..
dat is eigenlijk het grote nadeel, de pony moet altijd droog kunnen liggen als hij dat wil.

succes met alles uitzoeken, en het is aan te raden dat je eerst alles goed voor elkaar hebt, en goed weet waar je aan begint, alvorens je de pony koopt!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:45

Marigold schreef:
hoi,
als je niet zeker weet dat je elke dag heenkan,
kan het aan te raden zijn om je pony op een groep bij andere pony's te zetten.
dat is voor de pony veel leuker, en er zijn meerdere mensen die de pony's in de gaten houden dan.

shet kan het hele jaar buiten staan hoor, dat is hel normaal.
met de regen van de laatste jaren in de winter, heb je wel kans dat het land te nat word..
dat is eigenlijk het grote nadeel, de pony moet altijd droog kunnen liggen als hij dat wil.

succes met alles uitzoeken, en het is aan te raden dat je eerst alles goed voor elkaar hebt, en goed weet waar je aan begint, alvorens je de pony koopt!
Ja ik wil ook proberen óf 2 shets te kopen of andere pony's bij hem in de wei Lachen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:53

maar als je nu al niet weet dat je elke dag tijd heb voor je pony , waarom wil je er dan toch aan beginnen ?
is een vz - paard dan niet beter ?

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:58

dravergekkie schreef:
maar als je nu al niet weet dat je elke dag tijd heb voor je pony , waarom wil je er dan toch aan beginnen ?

Wat bedoel je met vz?

Ik zal hooguit 1 dagje even niet kunnen komen, ik denk dat ik ook een verzorger ga zoeken die me kan helpen. Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:59

Sigrid_Hvj schreef:
dravergekkie schreef:

Wat bedoel je met vz?

Ik zal hooguit 1 dagje even niet kunnen komen, ik denk dat ik ook een verzorger ga zoeken die me kan helpen. Knipoog

vz is dus verzorg pony..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:00

van 1 dagje minder eigenaar zien gaat hij niet dood.
Maar zorg ervoor dat hij wel paardenvriendjes heeft! Ook al kom je elke dag.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:00

vraagje, waarom neem je niet een 'normaal' formaat pony, ik denk dat je dan een stuk meer plezier eraan hebt..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:01

je kan prima hoop lol hebben met een shet, je kan er op rijden (mits je klein / licht genoeg bent). Anders kun je met de shet gaan mennen, VDen etc Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:03

indd dr is genoeg wat je met een shet kan doen..!!
kben meer bezig met m'n shetten dan met de grote..
shetten zijn van die lekkere tutpony's Haha!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:08

Die kan ik niet vinden. Ik moet minstends 2 uur dan fietsen, en kan niet eens der alles mee doen Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:09

Jaimyliefje schreef:
vraagje, waarom neem je niet een 'normaal' formaat pony, ik denk dat je dan een stuk meer plezier eraan hebt..

Omdat een shet gewoon veel goedkoper is Knipoog

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:10

Jaimyliefje schreef:

Ik heb pas 15 jaar lol van m'n shet, kan dus wel degelijk!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:10

Ik rij der soms op (ik ga der zelfs voor afslanken Clown ) rijden, ik ga hem vd leren en gewoon leuke setjes kopen Haha!

En tuurlijk zorg ik voor vrienden! Lachen

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:14

Sigrid_Hvj schreef:
Ik rij der soms op (ik ga der zelfs voor afslanken Clown ) rijden, ik ga hem vd leren en gewoon leuke setjes kopen Haha!

Je kunt afslanken totdat je nog maar weet ik veel wat weegt, maar als je te groot bent in lengte, breng je je shet ook uit evenwicht en zal die geen plezier hebben aan het rijden.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:16

loeckie schreef:
Sigrid_Hvj schreef:

Je kunt afslanken totdat je nog maar weet ik veel wat weegt, maar als je te groot bent in lengte, breng je je shet ook uit evenwicht en zal die geen plezier hebben aan het rijden.

Het zal ook maar 1x per 2 weken gebeuren Knipoog En echt rijden doe ik niet alleen stappen en even een drafje en galopje van 10 min Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:17

Sigrid_Hvj schreef:
Jaimyliefje schreef:

Omdat een shet gewoon veel goedkoper is Knipoog

en daarom neem je dus geen shet
vaak scheelt het niet eens veel qua kosten tussen een shet en een grotere pony.. je da kosten , hoefsmid blijven zowieso hetzelfde.
dus dan kan je bter gelijk een grote pony nemen.. want als je persee wil rijden dan kan je ook niet lang meer op die shet mee..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:18

Sigrid_Hvj schreef:
Het zal ook maar 1x per 2 weken gebeuren Knipoog En echt rijden doe ik niet alleen stappen en even een drafje en galopje van 10 min Knipoog

en dat is juist de fout die mensen maken die shet is dan ongetraint qua rugspieren en houd je dan helemaal niet...!
en die 10 min galop houd die pony dan waarschijnlijk niet eens vol Ach gut

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:23

dravergekkie schreef:
Sigrid_Hvj schreef:

en dat is juist de fout die mensen maken die shet is dan ongetraint qua rugspieren en houd je dan helemaal niet...!
en die 10 min galop houd die pony dan waarschijnlijk niet eens vol Ach gut

Ach ik denk dat ik der af en toe 1x op stap echtwaar meer niet! Ik blijf ook gewoon lessen op de manege, en ik hoef echt neit perse te rijden Knipoog

Een rijpony kan tevens het hele jaar niet op de wei, en vraagt op iets meer verzorging Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:43

misschien is een iets grotere pony toch leuker voor je..
er zijn kruizingen zat, bijvoorbeeld een leuke winterharde stevige kruizing pony van 120 of 130 cm.
is dus maar ietsje groter, en je kan er dan wel gewoon op rijden (denk ik)
het is niet echt handig om af te vallen om maar op je pony te kunnen rijden hoor Knipoog
voor je het weet sla je erin door, je kan dan beter een pony kopen die bij je past, ipv zelf proberen te passen bij de pony die je koopt.
als rijden echt niet uitmaakt, dan kan je beter ook geen verwachtingen hebben op dat vlak, en de pony gewoon lekker verzorgen, en ermee wandelen enzo Lachen

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:55

Marigold schreef:
er zijn kruizingen zat, bijvoorbeeld een leuke winterharde stevige kruizing pony van 120 of 130 cm.
het is niet echt handig om af te vallen om maar op je pony te kunnen rijden hoor Knipoog
voor je het weet sla je erin door, je kan dan beter een pony kopen die bij je past, ipv zelf proberen te passen bij de pony die je koopt.
als rijden echt niet uitmaakt, dan kan je beter ook geen verwachtingen hebben op dat vlak, en de pony gewoon lekker verzorgen, en ermee wandelen enzo Lachen

Ik hou het gewoon bij een leuk klein shetje Knipoog

Ik weet toch zeker dat een geschikte rijpony te duur is, ook de aanschaf Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:14

ik kan er wel inkomen hoor,
mijn eigen ervaring is ook dat shet minder kost in onderhoud dan een rijpony, al zou je in theorie kunnen zeggen dat het niet veel uit kan maken..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 02:56

dit vind ik dus heel erg.
een shet nemen omdat een shet goedkoper is! de grootste onzin!
een shet blijft dezelfde dierenarts kosten houden en de hoefsmid enzo blijven ook hetzelfde.
afvallen voor een shet heeft geen zin als je te lang bent kan je er zowiezo niet op ongeacht je gewicht of hoe vaak je rijd.
te lang is gewoon te lang.
Ik hoop dat je eerst goed na denkt voor je stappen onderneemd.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:15

Sigrid_Hvj schreef:
Marigold schreef:

Ik hou het gewoon bij een leuk klein shetje Knipoog

Ik weet toch zeker dat een geschikte rijpony te duur is, ook de aanschaf Knipoog

sorry maar als je op de aanschaf al wil bezuinigen.. (aanschaf is 1 malig)
ze stallingskosten , wormekuren, da kosten , entingen , hoefsmid komen steeds weer terug..

edit: als jou was zal dan toch echt doorsparen voor een leuke c-pony of een haflinger ofzo.. daar kan je nog lang plezier van hebben en hoeven helemaal niet veel te kosten ..!!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:58

Nee idd, winterharde pony's kosten in onderhoud ong net zo veel als een shet. En alleen een shet nemen omdat het goedkoop is, zou ik hem beter niet nemen.. Je weet nooit wat er kan gebeuren, plotselingen DA kosten etc etc..