wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een shet wilt kop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Maaike__

wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een shet wilt kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:00

hallo allemaal!
mijn droom is om een shetlander te kopen, maar nou vroeg ik me af wat er allemaal bij komt kijken. ik kan wel wat dingen verzinnen waar je aan moet denken maar vroeg me af of jullie nog tips hadden. en is het erg duur om een shetlander te onderhouden?
alvast bedankt!

denise_laika

Re: wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een shet wilt kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:02

Heey wil jij een paard ??
Dan moet je miss op marktplaats kijken Knipoog
en je hoeft me niet te bedanken

__Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:25

ja, daar heb ik al op gekeken;)maar ik bedoelde meer hoe het zit met de aanschaf zelf, wat je allemaal moet hebben enzo.

denise_laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:32

Ow ik denk wat de paard allemaal nodig een Borstel Kam enz. Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:34

Een shetlander kost netzoveel als een gewoon paard hier moet je gewoon rekening mee houden ookal eet hij misschien minder als hij ziek word kost het hetzelfde als bij een groot paard.
Je moet rekening houden dat het diertje naar de hoefsmid moet ontwormd moet worden ingeeent.
En dan nog de verzorging een shet heeft ook aandacht nodig net zoals elk ander paard.
Spullen die je nodig hebt is eigenlijk hetzelfde als bij een groot paard.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:34

ik denk trouwens dat als je geeneens weet wat je allemaal nodig hebt je nog even door moet blijven dromen en gewoon nog heel veel moet leren voor je aan een eigen pony begint.
Zijn er geenleuke verzorgpony's in de buurt?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:40

nou ga eens rond kijken dan zou ik zeggen! Tong uitsteken

denise_laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:43

mabey Pling Heb je al gekeken bij Manege Visdonk ? Je kunt daar kijken of je daar mag rijden of een paard kan krijgen voor een eigen verzorgpaard Pling

__Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:45

ik weet heus wel genoeg van paarden af want anders zou ik het niet overwegen. ik dacht dat het wel handig zou zijn om het te vragen, voor het geval ik iets zou vergeten. leek me ook leuk om te horen hoe mensen die al shetlanders hebben erover denken.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:48

Als je echt verstand van paarden hebt vergeet je niets hoor geloof mij Knipoog
Maar goed als je er van overtuigd bent zou ik zeggen veel succes met je zoektocht! hoop dat je een leuke shet vind

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:07

Ik zag dat je zus een fjord + veulen had.

Ik weet niet hoe zij de fjord houdt? op stal of 24/7 land?

Met 24/7 land werkt het voor de shet precies hetzelfde.
Op stal zijn er toch wat kleine dingetjes die anders gaan.
Een shet doe je beslist geen plezier met een deken bijvoorbeeld.
Verder moet de stal aangepast zijn, hij moet wel wat te kijken hebben!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:17

nou denise....volgens mij hebben jou posts niet echt een antwoord op de vraag die werd gesteld in dit topic. Ze vroeg niet hoe ze aan een paardje moest komen, maar wat ze er allemaal voor nodig heeft.

En sorry weet niet zo heel erg veel van shetlanders. Maar neem aan dat je weet dat je een halster, borstels en andere verzorgings spullen nodig hebt. Verder natuurlijk stalling/weide, voer water etc. maar dat weet je vast ook. Wat wil je eigenlijk met je shet doen?

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:20

je moet denken aan sto,hooi voer,hoefsmid,DA(jah dat kan altijd gebeuren),stalling als je zelf niet hebt, tijd,verzorging,...
ik denk dat een shet evenveel als een groot paard kost ong en kwa verzorging ook hoor! maar omdat ik alleen een shet heb zou ik het niet weten maar ik denk het!(dus nou niet aanvalle als ik het mis heb!)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:25

__Maaike__ schreef:
hallo allemaal!
mijn droom is om een shetlander te kopen, maar nou vroeg ik me af wat er allemaal bij komt kijken. ik kan wel wat dingen verzinnen waar je aan moet denken maar vroeg me af of jullie nog tips hadden. en is het erg duur om een shetlander te onderhouden?
alvast bedankt!

Ten eerste:
wat wil je allemaal kunnen doen met je shet?

Rijden
Laten rijden
Voor de kar
Vrijheidsdressuur
Fokken
Veulentje krijgen voor de lol
Keuringen
Wedstrijden

Geslacht:

ruin
merrie
hengst

Leeftijd:

Is dus afhankelijk wat je met je shet wilt doen en hoeveel ervaring je hebt. Heb je GEEN ervaring met jonge paarden GEEN JONG DING KOPEN.

Dan dien je rekening te houden met het onderhoud:

Stalling
Weidegang
Inentingen
Verzekering
Womenkuur
Hoefsmit
Eten
hooi/stro/water
Spullen

En dan ga ja naar je budget kijken. Haal ik het qua onderhoud. Daarnaast zijn shetlanders met papieren duurder dan zonder. Een jonge shet is vaak ook goedkoper. Merries zijn ook vaak duurder dan hengsten en/ of ruinen.
Ook de ervaring en de grootte van het paardje telt mee . Een grote veelzijdige shet is ook duurder.

Kijk ook naar je grootte en je leeftrijd. Kun je er volgend jaar nog iets mee en wat wil je in de toekomst met je shet.

Ik zou dus eerst naar bovengenoemde punten kijken voordat je dus echt met de aanschaf gaat beginnen. Veel succes!! Knipoog

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:29

Heb je genoeg tijd voor je pony? Hoeveel tijd je kwijt bent aan de verzorging en het rijden van je paard of pony hangt natuurlijk van een aantal dingen af;
Hoe vaak wil je het paard berijden?
Heb je stallen bij huis?
Staat het paard of de pony op een stal ergens in de buurt en moet je een stuk fietsen om er te komen?
Staat het paard of de pony op een pensionstal met volledige verzorging of moet je zelf iedere dag uitmesten en voeren?
Gemiddeld ben je zo twee uur per dag kwijt aan de verzorging van je paard of pony en dat zeven dagen per week. Bij een shet is dit minder en waarschijnlijk ben je niet van plan hem te gaan berijden.Wat kost een paard?
Om te beginnen heb je natuurlijk de kosten van de aankoop van het paard of de pony. Vaak ben je er dan nog niet. Het is verstandig je paard voor de aankoop medisch te laten keuren. Ook hier zijn kosten aan verbonden. Als het je eerste paard of pony is dan moet je vaak nog een heleboel spullen kopen voor het dier zoals een zadel of tuig en een hoofdstel, halster, halstertouw, sjabrakken en dekens, misschien zelfs wel een trailer als je wedstrijden wilt gaan rijden of naar de club moet.

Als je het paard eenmaal hebt gekocht dan komen daar nog maandelijks terugkerende kosten bij voor stalling en voer, de hoefsmid, de dierenarts, wormkuren, inentingen en waarschijnlijk ook kosten voor instructie.

Ook moet je rekening houden met onverwachte kosten. Je paard of pony kan ziek worden of zich verwonden. Hiervoor kun je ook een verzekering afsluiten. Ook is het belangrijk dat je als eigenaar van een paard of pony zelf verzekerd bent voor eventuele schade, die door je paard of pony wordt veroorzaakt. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:32

een shet is in onderoud net zo duur als elk ander groter paard, bij de koop moet je een echt paardenmens (je instruicteur/ instructrice mischien? )meenemen die de pony goed bekijkt zodat je er niet 1 koopt met gebreken Lachen

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:40

Shanna schreef:
een shet is in onderoud net zo duur als elk ander groter paard, bij de koop moet je een echt paardenmens (je instruicteur/ instructrice mischien? )meenemen die de pony goed bekijkt zodat je er niet 1 koopt met gebreken Lachen

dat is waar want toen ik de mijne kocht dachten we ook leuk paardje,niks mee 12 jaar oud mooie leeftijd, NOU niet duss! na een week knie omgeslagen even erna buikpijn dan om de 3 maandan kreupel. het eerste jaar heb ik niet kunnen genieten van mijn pony Boos! .hij heeft de hele tijd rust moeten hebben en nu het beter ging zei de DA dat hij ong21 jaar oud was !!!! een echte klap in mijn gezicht maar ik heb altijd gezegt neem voor de zekerheid een dierenarts mee! maar nee dat had mijn moeder niet nodig toch niet voor een shet nou we hebben er meer aan kunnen betalen dan wat anders!!! maar ik ben er nog altijd heel trots op Ach gut (op mijn shet) en nu weet ook mijn moeder dat en DA of iets dergerlijks wel echt nodig is!! Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:45

Iemand met kennis meenemen, zeer belangrijk.

We hebben gelukkig met al onze drie pony's geluk gehad. Puck was van een collega van mijn moeder, dus daar twijfelde we aan het begin geen seconde aan.
Maar als je soms van die verhalen hier leest op Bokt is het zeer belangrijk om iemand met verstand mee te nemen. Bloos

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:25

ik vind het onzin dat je geen jonge pony moet kopen omdat je er geen ervaring mee hebt, je moet het toch ergens leren? geef hem gewoon genoeg aandacht en vooral belangrijk ookal is het nog een veulen wees duidelijk en voed hem op als hij nog klein is.

wat je nodig hebt is wei.. met het liefst kort gras.. een shetlander is een sober ras en dus word hij sneller te dik dan wat anders. ook is het verstandig om elke dag wat hooi bij te voeren als je wat jonger gras hebt (vanwege diaree).

een shetlander hoeft niet zo duur te zijn. het is net wat je wil, wil je een hele mooie dan betaal je waarschijnlijk wat meer. ik zou zeggen kijk niet op marktplaats want ik vind zelf dat ze daar hun shetten (meestal) veel te duur willen verkopen.

als ik jou was zou ik je wei wel afmaken met schapengaas (is goedkoop bij de v cranenbroek), omdat shetten meestal een dike bos manen hebben en daarom het stroom niet voelen en makkelijk onder de draad door gaan en zo ook dus de draad makkelijk kapot maken.
een wei kun je naar mijn mening het beste pachten van een boer, dan ben je het goedkoopst uit. hoe werkt dat: ga naar een boer en vraag of hij een stukje land heeft waar hij niets mee doet en vraag of je dat mag pachten voor je pony (ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn haflinger en ik betaal voor een stuk grond van 33 bij 90 250 euro per jaar)

een shetlander heef in principe geen stal nodig, maar het zou wel fijn zijn als hij een afdak heeft ofzo voor de shaduw en zodat als het regent hij onder het afdak kan gaan staan.

verder nog een halstertje, touw wat borstels. maar dat weet jij ook wel.
dan heeft hij nog 1x per jaar een enting nodig die 27 euro kost.
en moet je hem om de 3 maanden ontwormen (er zijn veel verschillen qau prijs van wormenkuren maar je kunt ze krijgen bij de welkoop en boerenbond)
een hoefsmid moet ook gemiddeld 2x per jaar komen.

hopelijk heb ik je genoeg informatie gegeven, ik hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven Lachen

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:00

moniekk schreef:
een hoefsmid moet ook gemiddeld 2x per jaar komen.

2keer per jaar oow man wij doen het tog veeeeeeeeeeeel vaker als ze ook maar ietsje te lang zijn (naar mijn zeggen hej) dan worden ze bekapt ik weet niet wie nu gelijk heeft maar 2keer per jar vind ik wat weinig (en tja nou niet zeggen dat mijn pony het slecht heeft Clown )

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:00

Heb even de offtopic reacties verwijderd. Lachen

__Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:56

heel erg bedankt! aan deze laatste reacties heb ik echt wat!het is me nu heel duidelijk uitgelegd waar ik allemaal aan moet denken. en ja laulau1986 ik ben het helemaal met je eens Knipoog Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:04

rossebol schreef:
Maar goed als je er van overtuigd bent zou ik zeggen veel succes met je zoektocht! hoop dat je een leuke shet vind

Nou ja.. ik heb toch ook wel een beetje verstand van paarden.
Maar heb destijds wel een shetje gekocht zonder ook maar 1 seconde over na te denken.

Het shetje was van een vriendin haar Opa geweest.
Opa was overleden.
Shetje was naar een handelaar gegaan en zou de volgende dag naar de slacht gaan.
Ik ben dus diezelfde dag daar heen gegaan met 100 gulden en heb dat beestje meegenomen.
(ik had zelf al wel paarden thuis dus die ene shet meer of minder maakte mij niet zoveel uit.)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:07

daantjuhhh schreef:
rossebol schreef:

Nou ja.. ik heb toch ook wel een beetje verstand van paarden.
Maar heb destijds wel een shetje gekocht zonder ook maar 1 seconde over na te denken.

Het shetje was van een vriendin haar Opa geweest.
Opa was overleden.
Shetje was naar een handelaar gegaan en zou de volgende dag naar de slacht gaan.
Ik ben dus diezelfde dag daar heen gegaan met 100 gulden en heb dat beestje meegenomen.
(ik had zelf al wel paarden thuis dus die ene shet meer of minder maakte mij niet zoveel uit.)

ja maar jij wist dus al wat er allemaal bij een paard komt kijken.
Volgens mij weet de ts dat niet dus vandaar mijn reactie.
Het was ook helemaal niet bedoeld dat je niet onverwachts een shet moet kopen dat moet iedereen voor zich weten ik zou hetzelfde doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:33

een shet is volgens mij idd net zo duur als een paard of pony alleen eten ze minder, maar volgens mij als je een shetje aan huis kan hebben is dat wel goedkoper dan als je hem stalt op een manege en spullen zoals deken heb je niet persee nodig voor in de winter.
Mijn verzorgponys staan bij de mensen thuis ze hebben weide en een stal er word dus alleen voer betaald hooi en brokken dat zij de enigste kosten voor hun die per maand terug komen, want borstels, tuig enz is maar 1 malig (teminste je kan er ene paar jaar mee doen) en jah verzorgings producten zoals shampo enzow koop je ook niet elke maand en is ook niet zo duur.
de duurste extra kosten zijn toch wel de DA en hoefsmit, als je meteen een gezonde pony koopt heb je als het mee zit niet zo veel DA kosten maar jah je weet maar nooit als die 2x in 1 maand moet komen hakt dat er wel flink in en de hoefsmid hoevele dat kost weet ik niet mijn verzorg shetjes hebben geen ijzers de eigenaar heeft 2x bij het bekappen mee gekeken en gevraagt hoe het moet en nu kan hij dat zelf bijhouden, dus als jou eventuele pony niet persee ijzers hoeft is zelf doen ook een optie maar dan moet je de 1e paar x wel heel goed opletten en mischien vragen als de hoefsmit er is of je het zelf eens mag proberen kan je tips vragen en kan hij zeggen of je het goed doet Lachen
en verder kan je voor spulletjes ook vaak 2e hands dingen kopen of zelf maken als je handig bent Lachen