Stijf beentje/knie shetlander help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonneke89

Stijf beentje/knie shetlander help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:06

Hallo, allemaal wij hebben een shetlander, hij is 7 jaar, en heeft regelmatig last van een stijf beentje/knie en trekt hem dan omhoog, het gebeurd ook gewoon in de weide als er niet op gereden wordt. Nu was mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben, en of het kwaad kan dat er nog een kind van 30kg op rijdt.

Napie

Re: Stijf beentje/knie shetlander help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:50

Dit is waarschijnlijk een patella fixatie oftewel een knie op slot. De knie lijkt even vast te zitten bij het wegstappen en de pony moet hem echt even omhoog trekken om hem van slot te krijgen.
Ik heb twee shetten gehad met dit probleem. 1 heb ik nog steeds. Mogelijke oplossingen:
- speciaal beslag, met een wig aan de binnenkant worden de kniebanden anders gebruikt. Heb ik geprobeerd, redelijk resultaat
- doorsnijden van bepaalde banden, operatief door dierenarts. Is een goede maar vrij radicale methode. Ik heb hier niet voor gekozen
- Spieren van van achterhand dusdanig doortrainen dat deze de kracht van de banden kunnen bijstaan. Dus veel oefeningen doen die de achterhand versterken (balkjes lopen, verzamelen, mennen en veel kilometers maken)

Mijn pony heeft er nauwelijks meer last van. Alleen soms als hij een lange tijd om stal heeft gestaan en wegstapt. Met name sinds ik zonder ijzers rij en hem natuurlijk bekap en veel in zand men (waarbij hij flinke bilspieren moet gebruiken) is het een stuk beter.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:54

Vaak is een beetje aangepast bekappen al genoeg om de boel te verbeteren.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:56

laat de veearts eens komen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:15

dit heeft mijn paint ook gehad toen hij 1 was, hij is anders bekapt en bij hem is het over.
Jouw pony is al wat ouder dus ik betwijfel of alleen anders bekappen voldoende is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:17

Is het geen trekbeen?

Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:35

Ik heb dit bij mijn friesXkwpner gehad en die is toen anders bekapt ( binnendoor ) en ze heeft er nu helemaal geen last meer van

lonneke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 16:40

Heej allemaal, bedankt voor jullie reacties! Heb nu iig enig idee wat het is!