Dit is waarschijnlijk een patella fixatie oftewel een knie op slot. De knie lijkt even vast te zitten bij het wegstappen en de pony moet hem echt even omhoog trekken om hem van slot te krijgen.
Ik heb twee shetten gehad met dit probleem. 1 heb ik nog steeds. Mogelijke oplossingen:
- speciaal beslag, met een wig aan de binnenkant worden de kniebanden anders gebruikt. Heb ik geprobeerd, redelijk resultaat
- doorsnijden van bepaalde banden, operatief door dierenarts. Is een goede maar vrij radicale methode. Ik heb hier niet voor gekozen
- Spieren van van achterhand dusdanig doortrainen dat deze de kracht van de banden kunnen bijstaan. Dus veel oefeningen doen die de achterhand versterken (balkjes lopen, verzamelen, mennen en veel kilometers maken)
Mijn pony heeft er nauwelijks meer last van. Alleen soms als hij een lange tijd om stal heeft gestaan en wegstapt. Met name sinds ik zonder ijzers rij en hem natuurlijk bekap en veel in zand men (waarbij hij flinke bilspieren moet gebruiken) is het een stuk beter.