Waar op letten bij aankoop shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Waar op letten bij aankoop shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:49

Mijn baas wil zijn kinderboerderijtje uitbreiden en wil daarom een shetlander aanschaffen.
Hij wil graag een shetland merrie vanaf een jaar of 3 (waar zijn dochtertje misschien af en toe eens op kan stappen) met papieren. Ik zat te denken aan een stokmaat vanaf 90 cm. Prijsklasse rond de 500-700 euro. Mag dragend zijn.

Nu vroeg hij mij of ik voor hem wilde zoeken, want hij is nog een leek wat betreft paardengebied. Hij heeft wel alles al klaar (groot tuinhuisje met uitloop).

Waar moet ik extra op letten als we daadwerkelijk naar een pony gaan kijken? En weet iemand misschien nog een leuke shetmerrie te koop in omgeving zuid-holland? Heb al hier en daar rondgebeld maar misschien weet iemand nog een goed adres.

CowBoy21

Re: Waar op letten bij aankoop shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:52

is het miss geen idee om 2 shetties te kopen?

alleen is ook zo alleen....

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:53

opletten of ze goed verzogrd zijn en alle entingen ect hebben gehad, anders komen er allemaal kosten bij.ik zou hem ook laten keuren.
misschien is het ook wel leuk een een maatje erbij te doen? anders is die ook zo alleen, en daar worden ze niet pebaald liever van Tong uitsteken

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:56

Kijk eens eventjes op Marktplaats.nl.

Ik vind persoonlijk het bedrag wast jullie er voor uit willen geven, een bedrag wat niet bij een shetlandpony past (jaa een shetlander met een goed papier waar (fok)toekomst in zit, maar niet als kinderboerderijpony), je hebt al leuke merrie rond de €300 die de basis al kennen.

Je zegt zelf dat de man nogal leek is op paardengebied, dan zou ik persoonlijk al gaan voor een NIET dragende merrie (de zorg voor één paard is aan het begin al groot genoeg evenals de ontwetendheid) en voor een merrie vanaf een jaar of 5-8 die al volledig beleerd is.

Waar op letten;

- Inprincipe zelfde als aankoop van een 'groot' pony/paard.
- Exceem
- Medische achtergronden (bevangenheden/ziektes)
- Aanwezigheid van paspoort en chip

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:59

Citaat:
is het miss geen idee om 2 shetties te kopen?

alleen is ook zo alleen....

2 is 2 keer de zorgen.................persoonlijk heb ik het hier in de omgeving al vaak genoeg fout zien gaan met één shet. Houd er rekening mee dat zoals de TS zei de man nog vrij leek is op paardengebied. Een shet die niet in de juiste verhoudingen gehouden wordt is zo te dik. Waarom niet één shetlander en een geit/schaap erbij, om het niet alleen zijn tegen de gaan. Een geit/schaap is minder risco vol en voor de pony net zo gezellig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:38

Als je een volwassen merrie koop die al naar de keuring geweest is en premies behaald heeft kan je er al wel van uit gaan dat hij (lichamelijk) geen rare gebreken heeft. Al is dit niet altijd zo, maar daar kan je soms ook pas na jaren achter komen.
Ik weet zo niets te koop. Ik zou wel voor een pony gaan die al beleerd is. Maar met het gestelde budget moet dat zeker lukken.

Mijn kampioentje Dennis komt ook van een kinderboerderij Knipoog, hij heeft er als jaarling een tijd gestaan.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:42

Mag ik trouwens vragen waarom een merrie? Wil hij haar later voor de fok gaan gebruiken?:)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:00

2 Shets gaat het niet worden, maar er zijn al 2 geiten aanwezig dus dat zou geen probleem moeten zijn. Verder krijgt de pony de nodige aandacht (het is bij een vijverspeciaalzaak waar vele klanten komen).

Ik heb mijn baas nadrukkelijk gezegd dat het niet alleen bij de aankoop ervan blijft, je moet ook nog hoefsmid, ontworming, inenting ed. Maar dat vond hij allemaal geen probleem. Uit ervaring weet ik dat deze man goed voor de beesten zorgt.

Mijn baas wil een merrie. En vroeg dus waarom, maar dat was meer omdat hij niets met hengstjes en ruinen had. Toen zei ik wil je ermee fokken dan? Hij zei ja nouja is altijd leuk! Daarom sta ik erop dat het er wel een met papieren is, wil namelijk neit dat hij slachtveulentjes gaat fokken.

Heeft iemand misschien een checklist voor mij die ik mee kan nemen en af kan gaan? Daarbij denkende aan vragen over medisch verleden, verzorging van de hoefjes, exceem ed ed ed. Zelf heb ik namelijk een pony gekocht waar ik in het begin niet goed op heb gelet (was al op slag verliefd Clown ) en wil nu geen narigheid dus wil gewoon zeker weten (bijna zeker weten doe je natuurlijk niet) dat alles goed is.

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:11

hoiii...
dingen om op te letten
-het is handig dat de pony bereden is(voor dat meisje die erop gaat sraks.)
-niet door rug gezakt
-dagelijkse aandacht(bij de oude eigenaar.)
-of de hoeven in orde zijn.
-of de pony sociaal is.
-misschien ook of de pony een goede afkomst heeft.
-en of de pony papieren en chip heeft
-goed uiterlijk enz..
-de hooefsmid en dierenarts op tijd zijn geweest
-of de pony exceem heeft
-of de pony wel eens ergens last van heeft gehad(en waarvan)
-waar hij/zij de pony heeft gekocht of zelf gefokt heeft.
-waar de pony in zijn verleden allemaal voor gebruikt is(fokmerrie,rijpony enz)

op deze dingen zou ik leten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:23

Tanden, en knieën is altijd een goed punt om te controleren, zeker als je ermee wilt fokken en haar wilt opnemen in het hoofdstamboek, met die gebreken kan dat namelijk niet.
Verder of ze netjes beweegt en geen rare dingen kunt zien die op ziektes kunnen duiden, zoals snotneus, hoesten, kale plekken enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:34

Als je toch voor 1 pony kiest (wat ik persoonlijk zielig vind, een geit is geen soortgenoot) Let dan op waar je en pony gaat kopen.
Een pony uit een groep zal (bijna) zeker eenzaam worden.

Als die dragend mag zijn, hou "je" het veulen dan wel?
Dan is het probleem namelijk wel opgelost Knipoog

Persoonlijk raad ik je aan om klinisch te keuren.
Beenstand/vorm hoeven kan aangeven of de pony vaak bevangen is geweest.
De tanden en kiezen nakijken is ook handig.
Je moet er wel naar vragen, bij de onderzoekende D.A om erop te letten.
Ook zou ik vragen om een bloedmonster op pijnstillers, bij vele is dat ondertussen al standaard.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:24

Ik zou goed op de bouw van de pony letten.
Het gebit van de pony goed bekijken.
Kijken of alle entingen enzo kloppen.
Verder natuurlijk allemaal hetzelfde als bij een groot paard.
Neem iemand mee met veel ervaring.
Ik ben geen voorstander van een shet alleen houden of met andere dieren.
Het is en blijft een kudde dier en ze vinden het toch wel erg prettig als er een soortgenootje bij staat.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:30

Een klinische keuring vind ik zelf niet nodig, voor een rijpaard oke maar een shet word meestal niet zo intensief gebruikt, en vind ik zo´n keuring in verhouding met de aanschafsprijs van een shet erg duur.
Nu kan ik zelf prima knieën en alles controleren, dus nog een tip neem anders iemand mee die dat ook kan.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:55

Letten

- Of hij gezond is natuurlijk Lachen
- Niet téé dik
- Kindvriendelijk
- Nergens last van heeft

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:02

Meavey schreef:
Een klinische keuring vind ik zelf niet nodig, voor een rijpaard oke maar een shet word meestal niet zo intensief gebruikt, en vind ik zo´n keuring in verhouding met de aanschafsprijs van een shet erg duur.
Nu kan ik zelf prima knieën en alles controleren, dus nog een tip neem anders iemand mee die dat ook kan.

Als je wat meer ervaren bent, kun je het idd zelf.
En zeker als je 'm niet intensief gaat gebruiken.
maar als hij wel ergens last van heeft, kán dat een hoop d.a-kosten voorkomen als je 'm goed laat keuren.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:15

Waar je moet op letten:
- Vraag de volledige afkomst van het dier, waar stond deze? Waarom werd deze verkocht? Vraag ook wie de fokker is.
- hoe reageert de pony op alles? Is hij nieuwsgierig of angstig? Probeer een aantal dingen uit .
- Vraag wat de pony al kan en heeft gedaan, ooit al eens op een trailer geweest? Ooit al eens een zadeltje op gehad? Verkeersmak?
- Vraag of de pony ooit al eens gekeurt geweest is
- Laat, als dit mogelijk is, de pony even rijden met een kindje of longeer deze even om de gangen te zien en of deze mankt.
- vraag naar de papieren en het paspoort.
- neem iemand mee die er verstand van heeft wanneer je erg geinteresseert bent. Neem ook een dierenarts mee.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:23

Okee bedankt allemaal voor de reacties!

Over dat de pony alleen komt te staan, ik ben het er zelf ook niet mee eens. Maar ik denk dat ik mijn baas op een gegeven moment (als de pony er een tijdje staat) wel zover krijg om er nog eentje te nemen. Of misschien het veulen te houden...
Voor de rest staan er wel 2 geitjes bij en krijgt de pony aandacht genoeg. Ze krijgt een grote stal met uitloop, dus ze mag zelf kiezen of ze binnen of buiten staat. En ik kom met mijn pony vaak langs dus misschien neem ik haar wel af en toe mee met mijn pony, dan kan ze nog contact maken met soortgenoten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:42

Zoek dan een pony uit die het gewent is aub.