Shetlanders goedkoper ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lott_

Shetlanders goedkoper ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:04

Zijn Shetlanders met kosten (niet de aanschaf Knipoog ) goedkoper dan een paard ?
Of maakt dat helemaal niks uit ? Lachen

Anoniem

Re: Shetlanders goedkoper ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:05

Shetlanders hebben natuurlijk minder voer nodig dan een paard, dus dat is al goedkoper. En ze kunnen vaak ook gewoon 24/7 buitenstaan met een schuilstal dus heb je geen kosten van een stal erbij.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:08

ligt eraan hoe je hem houd!
sowieso eten ze minder, dus dat scheelt al wel! maar hoe wil je hem houden? 24/7 in de wei? dat scheelt in stallingskosten.
maar een shet is wel makkelijker hoefbevangen, dus als ze dat zijn, heb je sneller extra kosten!

over het algemeen zijn shetten goedkoper in de kosten dan een (rij)paard! maar als je bang bent dat je het niet kan betalen moet je het niet doen! als er extra kosten komen (ziektes etc) dan moet je die wel kunnen betalen!!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:08

het is met beide zo dat je net zoveel geld eraan kwijt kan zijn als je zelf wilt.

maar ik kan voor de prijs van 1 fjord 3 shetten houden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:10

dat verschilt heel wat , in mijn geval zeker wel.
In de shet gaat een halve wormenkuur ( dus kan hem voor 2 shets gebruiken )
Kwa eten gaat er bij de shet 1,,5 plak per dag in ( meer wil ze niet )
En een paar wortels.
Hoefsmid betaal ik 7,50 en soms ook niets.
In vergelijking met mijn paarden
* 1,5 a 2 kg biks
* Wortels
* ongeveer een halve baal hooi per dag
* hele wormenkuur
* hoefsmid ene paard ongeveer €15 euro aan bekappen
en het andere paard € 65 ( bekappen, beslaan + zooltjes alleen voorhoeven )
Dus in mijn geval kost die shet "niets " als ik het bekijk met de grote knollies !

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:11

Dat ging af van de manier waarop je je pony houd, de gezondheid van je pony, het karakter, wat je er mee wil gaan doen etc. T'kan best zijn dat je pony nu perséé niet dat goedkope spul wil gaan eten en toch echt alleen maar dat dure. Of dat je pony slechte hoeven heeft en dus veel naar de hoefsmid moet, etc.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:13

Mijn shet is stukken goedkoper in onderhoud dan mijn KWPN-er die ik had. Wormenkuren doe je langer mee, inentingen zijn goedkoper. Mijn KWPN-er kon niet zonder ijzers, mijn shet wel. En wat de rest zegt, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Maar aan veearts kosten heeft mijn shet mij wel meer gekost, mijn KWPN-er had nooit iets. Bij mijn shet was ik meer dan 500 euro kwijt in een half jaar. Maar dat is persoonlijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:14

Zolang hij gezond is wel. Kan 24/7 buiten en aan hooi/gras hebben ze genoeg. Moeten ze flink werken heb je aan een beetje krachtvoer genoeg. Vaak kun je ze tegen goedkoper tarief laten stallen.
Maar als ze ziek worden is de da-rekening net zo hoog als bij een gewoon paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:01

Als ik een in plaats van mijn shetten een paard zou houden zou ik net zo veel kwijt zijn elke maand dan wat ik nu voor mn shet kwijt ben

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:54

Ik denk dat je het zo duur kan maken als je zelf wil.
Je kan je shetje heel goedkoop houden maar vergeet niet dat dierenartskosten altijd hoog blijven of je nou een groot of klein paard hebt.
Ik ben voor mijn shetten netzoveel kwijt als dat ik voor mijn fries kwijt was zelfs meer maar dat komt doordat ik 2 shetten heb.
Als je niet zeker bent of je het kan betalen zou ik er niet aan beginnen.
Ze eten dan misschien wel minder en kunnen 24/7 buiten staan maar er zijn altijd dingen die je toch veel geld gaan kosten