Wat heb je nodig voor een eigen shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piccolo_93

Wat heb je nodig voor een eigen shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:37

heejheej allemaal Haha!
Ik mag een eigen shetlander, maar eigenlijk weet ik niet wat ik allemaal moet hebben.
dit heb ik al wel :
Dekje
peeskappen
stalling

willen jullie dit hieronder neerzetten?

XxX Elaine

p.s. voor degenen die een eigen shetje hebben plaats ff een fotootje ofzomijn zet ik er ook bij;)
Afbeelding
p.s. hij is net uit de regen van de zomer bij de oude eigenaren. Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door piccolo_93 op 01-02-07 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

JudithO

Re: Wat heb je nodig voor een eigen shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:38

hooi voor in de winter Tong uitsteken en staat je shet op wei of op stal

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:40

shabrak, zadeltje misschien voor kleine kinderen, longeerlijn en zweep, musli, biks..Kan je dit niet zelf verzinnen ??

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:44

moeilijk te zeggen zo..
* waaruit bestaat de stalling? (wat zit dr in de kosten? voer/water/hooi/stalvulling etc)
* wat ben je van plan met je shet te gaan doen?

sowieso handig om te hebben:
* poetsspullen
* halster+touw (en extra halster+touw voor het geval dat)
* heel slecht.. maar weet nu even niks extra's te bedenken
* wacht ik weet toch nog wat Tong uitsteken ! longeerlijn+zweep

als ik nog iets kan bedenken plaats ik het Knipoog !

piccolo_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:52

Nou hij gaat staan in een inloopstalletje waar hij met een deken staat.
hij kan dag en nacht in de wei en als het gaat vriezen kan hij naar binnen in een grote verwarmde stal.
voeren enzo doe ik allemaal zelf uitmesten ook Pling Vingers aflikken

Ik kon het wel zelf bedenken maar voor het geval dat ik nog iets moet hebben weetjewell Knipoog

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:59

oke d8 al..Tong uitsteken

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:09

dit ligt er volledig aan wat je met hem gaat doen.
* poetsspullen
* longeer lijn en zweep
* halster met touw + reserve halster en touw
* liksteen
* eten ( voer , hooi of kuilgras)
* zadeltje, hoofdstelletje
* bodembedekking voor in de stal ( zaagsel, stro, vlas)

Wat voor een dekentje heeft hij op en waarom?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:10

waarom moet je shet een deken op?
hoezo een verwarme stal?
dat is allebei niet goed voor je pony.
als je niet erg hard met de pony werkt, dan kan je hem gewoon in een weiland doen, het hele jaar door, met een schuilstal.
zonder deken.

ik heb zelf een pony, en kan uit ervaring zeggen:

de ene keer ben je nieuw lint voor om het weiland nodig,
dan weer een wormspuit, dan weer hooi of stro of zaagsel omdat je door je voorraad heen bent,
voor uitmesten is een kruiwagen handig, en een schep of vork,
er kan ineens iets met pony zijn waar dierenarts bij moet komen,
dan moet de hoefsmid weer komen,
zo is er meestal wel weer wat.

ik vind het zelf niet erg, maar wil het gewoon even zo schetsen, om je voor te bereiden.
en als je geen geld ervoor hebt, dan is het wel heel vervelend, want dan moet je aanrommelen, en daardoor je pony op een manier houden waar je zelf niet achter staat.
en dat is heel frustrerend.

de kosten blijven komen, dus wees daarop voorbereid!

piccolo_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 23:17

Hij moet in koude periodes zowieso een dekentje op, hij kan zichzelf namelijk moeilijk warm houden in koude periodes;)
in die verwarmde stal is het als het buiten minimaal 0 graden is dan is het automatisch 10 graden in dioe stal valt heel erg mee dus:9

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:19

dat was ook het 1e wat in mij op kwam.
Waarom een deken en een verwarmde stal?
Waarom kan tie zichzelf moeilijk warm houden is tie ziek?

mijn shetmerrie's staan ook binnen omdat mijn gelderse merrie niet alleen in de stal kan staan.
1 van de 2 staat te zweten en tussendoor te schuren omdat ze het zo warm heeft.

wat wil je er mee gaan doen?
dat is ook wel belangrijk om te weten.
als je wilt rijden let er wel op dat je er nog wel op past je zit een shet al gauw in de weg met rijden.

ik heb ook nog 2 hengstjes en die staan lekker 24/7 in de wei zonder deken en verwarmde stal die hebben het prima naar hun zin.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:20

Geld lijkt me ook handig. Voor de hoefsmid, onvoorziene kosten aan onderhoud weiland/stalletje, voor de DA, tandarts, spullen die versleten zijn enz. Is dit een doordachte aankoop of niet, want ondanks dat een shetlander er als een knuffel uitziet is het een dier wat bepaalde dingen nodig heeft. Als jij dit topic opent wat je nodig hebt voor een shetlander weet ik niet of je er serieus mee bezig bent.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:21

een stal verwarmen lijkt me niet zo slim...
ik krijg het idee dat je nog niet toe bent aan een pony...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:29

Nee, ik ook niet. Het is geen My little pony of een barbie-paard.

Gewoon een stal, voldoende hooi (liefst 3 x of onbeperkt) en eens per dag een handje biks.

een passend zadel áls je er op wil rijden.
Dus laten aanpassen door een goed bedrijf. Niet het lokale ruitersportzaakje op de hoek of via marktplaats.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:18

Sorry maar als je geeneens weet wat je allemaal voor een pony nodig hebt vind ik dat je er ook niet aan moet beginnen.
Tuurlijk gun ik iedereen een paard maar ik vind het nogal raar dat als je er aan begint je geeneens weet wat je nodig hebt.
Iedereen die ook maar iets verstand van paarden heeft weet wat hij/zij nodig heeft

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:24

Inderdaad, 99% van de shetlanders heeft geen deken op hoor! En zeker niet als ze in een inloopstalletje staan... !

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:33

Nouja over de deken zeg ik niks dat is ieders eigen keuze die van mij staan ook onder dekens.
Maar ik vind dat de toppicstarter overkomt als iemand met zeer weinig verstand van paarden en ik raad eerder aan om een verzorgpaard te zoeken en pas over een paar jaar aan een shet te beginnen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:47

Wormenkuur om de 6-8 weken.
Biks, licht aan de leefdtijd en wat hij/zij doet.
Hooi, s'winters goed bijvoeren.
Stalling.
DA voor als er wat gebeurd.
longeersingel

Halster + touw
Borstel

als je gaat rijden
Goed passend zadel
hoofdstel
bit
singel
evt peesbeschermers.

Zweetdeken.
evt winterdekens, ook shetlanders kunnen ziek worden. Als je dan niets achter de hand heb, is dat erg moeilijk te krijgen (kleine maatjes)

verder zorgen dat je voldoende geld achter de hand heb, voor evt dingen die stukgaan. en DA kosten.

Verder zul je veel en veel meer leren, zodra je een eigen pony krijgt. Iedereen begint eens. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:58

Als je hem bij het stamboek in wil schrijven moet je ook op extra kosten letten Knipoog
* chippen
* inschrijving
* als je keuring gaat lopen evt. een showhalster (die heel duur zijn, daar heb ik me ook flink op verkeken Nagelbijten / Gniffelen )

Ik kan de rest er wel bijzetten, maar ik denk dat horsewhisper alles al wel aardig heeft omschreven Knipoog
Je moet iig niet denken dat een shet minder duur is dan een groot paard, want dat valt flink tegen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:49

@horsewisper: waarom moet je shet gelijk een deken op als het ziek is? naar mijn idee kan je beter zorgen dat je hem in een stalletje zet, met frisse lucht en een flinke laag stro/zaagsel/vlas or what ever (is ie iig uit de wind/kou/regen), dan dat je hem onder een deken zet! een zieke pony gaat snel zweten, dan is een deken écht niet prettig en krijgen ze het alleen maar koud doordat de deken nat word!
tenzij je met ziek bedoeld dat ze luizen krijgen ofzo en je ze moet scheren... dan is het idd handig een deken te hebben!
en sowieso die longeersingel is ook niet van de grootste belang (ik heb dr iig geen voor Tarek..) dan eerder gewoon een longeerlijn+longeerzweep!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:25

Als je wil weten wat ik in mijn stal heb liggen voor mijn pony, zit ik hier morgen nog te schrijven. Nu liggen er natuurlijk ook wel spulletjes die niet echt belangrijk zijn, en ik heb dingen dubbel, zoals hoofdstel e.d. Maar denk ook aan betadine, voeropslag, want je voer moet ook ergens in waar ongedierte niet bij kan. Je zadel moet ergens op hangen als je wil dat hij lang mee gaat, anti-klit. Verbanddoos, je weet maar nooit. Al die kleine dingetjes denk je zo 1,2,3 niet aan, maar alles bij elkaar kost een vermogen. In het begin kon ik het 1 en ander lenen van mijn buurvrouw, maar ik heb toch liever mijn eigen spullen.

Nu is je vraag wel, wat heb ik nodig. Maar luister naar de rest, begin pas aan een eigen pony als je school is afgemaakt, een vriendje hebt en zelf geld verdient. Want dan kun je echt goed voor je eigen pony zorgen. Ik ben heel blij dat ik zolang heb gewacht, want er komt zo veel bij kijken, dingen waar ik niet eens aan gedacht heb.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:46

Fanneke ik ben het helemaal met je eens!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:41

ImkeTarek schreef:
@horsewisper: waarom moet je shet gelijk een deken op als het ziek is? naar mijn idee kan je beter zorgen dat je hem in een stalletje zet, met frisse lucht en een flinke laag stro/zaagsel/vlas or what ever (is ie iig uit de wind/kou/regen), dan dat je hem onder een deken zet! een zieke pony gaat snel zweten, dan is een deken écht niet prettig en krijgen ze het alleen maar koud doordat de deken nat word!
tenzij je met ziek bedoeld dat ze luizen krijgen ofzo en je ze moet scheren... dan is het idd handig een deken te hebben!
en sowieso die longeersingel is ook niet van de grootste belang (ik heb dr iig geen voor Tarek..) dan eerder gewoon een longeerlijn+longeerzweep!

Had net een heel verhaal getypt, maar bokt viel weereens uit Scheve mond
opnieuw maar kort

Mijn appaloossa werd heel erg ziek september vorig jaar. een fixe longontsteking.
hij was hartstikke benauwd en veroerde zich niet van zijn vaste plekje.
de dierenarts rade mij een deken aan, maar wel dat hij kon blijven drogen, hij kon zichzelf niet meer warm houden, daar was hij te ziek voor.
Toen had ik trouwens geen echte binnenstal ofzo, heb toen wel gevraagt of dat moest, anders was ik verhuist, maar dat juist niet.

hij is later trouwens wel overleden Verdrietig
-------------------

nog een verhaal.
ik kocht mijn nieuwe pony nouja ik ? mijn oma. Haha!
hij begon te schuren en schuren en schuren, chagerijnig, gewoon ongelukkig. Hij bleek luizen te hebben, en niet zon klein beetje ook, had overal wondjes. Hij is later geschoren, en tig keer gewassen.

als je dan nog opzoek naar dekens moet in zulke kleine maatjes als je pony ziek is, is dat echt ene gedoe hoor Bloos!
toen met Teun kon ik natuurlijk niets vinden. Hij heeft zijn dekentje maar 1 dag om kunnen hebben. Godzijdank kon ik nog bij Crackerhorse van bokt toen terecht, echt super.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:56

Je hetb echt niet per defenitie een deken nodig, plus dat er zelfs in dei kleine maatjes tegenwoordig altijd wel eend eken te koop is, dus mocht het nodig zijn ga je naar de winkel en kan je alsnog een deken kopen. Om nou een deken te kopen voor het geval ze ooit longontsteking krijgen of luizen vind ik ook een rare manier van doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:43

Voordat je een pony een deken opgooid en in een verwarmde stal zet lees dit dan even goed door en denk even goed na:

1996 -4 graden:
De dierenbescherming klopt bij iemand op de deur. Zij hadden een melding gekregen dat er 4 shetlanders buiten zouden staan. Volgens de dierenbescherming moesten de dieren onmiddelijk naar een warme stal. De uitleg van de eigenaar, die vertelde dat de dieren altijd buiten stonden en hier door de dikke wintervacht goed tegen konden, haalde niks uit. De dieren moesten op stal.

De eigenaar heeft ze onder protest in een schuur gezet. De volgende morgen lagen 2 van de 4 shetlanders dood in de schuur...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:17

fjordnina schreef:
Voordat je een pony een deken opgooid en in een verwarmde stal zet lees dit dan even goed door en denk even goed na:

1996 -4 graden:
De dierenbescherming klopt bij iemand op de deur. Zij hadden een melding gekregen dat er 4 shetlanders buiten zouden staan. Volgens de dierenbescherming moesten de dieren onmiddelijk naar een warme stal. De uitleg van de eigenaar, die vertelde dat de dieren altijd buiten stonden en hier door de dikke wintervacht goed tegen konden, haalde niks uit. De dieren moesten op stal.

De eigenaar heeft ze onder protest in een schuur gezet. De volgende morgen lagen 2 van de 4 shetlanders dood in de schuur...

daarom zei ik ook: een stal met veel frisse lucht Knipoog ! het is idd zo dat zieke pony's zich moeilijk warm kunnen houden óf juist gaan zweten, dan is een stalletje met een lekker bedje best lekker! uit de wind en regen...
moet idd niet helemaal afgesloten en verwarmd worden ofzo!