Ben jij een emotie-voerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar twijfel jij over, als het om het voer van je shet gaat?

of hij/zij wel genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt
7 (16%)
of hij/zij er niet te dik wordt (of blijft)
14 (32%)
of ik hem/haar niet te veel hooi/kuil geef
3 (6%)
of ik hem/haar niet te weinig hooi/kuil geef
6 (13%)
ik twijfel niet, het is precies goed voor mijn shet
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 43

Lise81

Ben jij een emotie-voerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 17:31

Na aanleiding van "voer shetlander-topic"
viewtopic.php?f=157&t=718831 ben ik toch benieuwd...
Waar baseer je het rantsoen van je shetlander op?
Shetlanders staan er bekend om snel dik te worden en ook met weinig toe te kunnen.
Vinden jullie alleen hooi voldoende of geef je je shet liever nog iets extra's? En waarom doe je dat?

Zelf vind ik het moeilijk niet naar brokjes/musli/olieën/koeken/poedertjes etc. te grijpen. Ben vaak bang dat ze iets te kort komt met alleen hooi. Het schijnt onzin te zijn, wetenschappelijk gezien. Toch twijfel ik wel eens,...voer ik wel goed? Hebben jullie daar ook wel eens last van?

Dennis

Re: Ben jij een emotie-voerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:43

Gewoon op het oog voeren. Op hooi komen ze ver, misschien nog wat pavo vital of aura er bij, maar een pony die er verder goed uit ziet, niets aan veranderen.

Die van mij werken flink, en die krijgen dus (voor een shet) echt veel (halve kg sportbrok per dag). Sommige iets meer, andere iets minder, net hoeveel ze nodig hebben.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:20

Mijn keus staat er niet echt bij maar heb gedaan wat het dichtste bij komt.
Voor de een twijfel ik nergens aan. Die doet het gewoon goed op alleen hooi en een kwart koek dus geen reden om te gaan veranderen.
De andere moet ik erg opletten dat hij niet te dun wordt. Die krijgt dus naast zijn onbeperkt hooi een halve kilo muesli, maar ik twijfel nog een beetje of het nu wel genoeg is. Voornamelijk omdat je door die dikke wintervacht moeilijk kan zien of hij al wat dikker wordt en de verharingsperiode die veel energie van hem vergt er nog aan moet komen.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:37

Ik weet bijna zeker dat ik het goed doe, qua rantsoen. De enige twijfel die ik wel eens heb, is of ze wel genoeg mineralen en vitamientjes binnen krijgt.
Vorig voorjaar, toen ze naar haar zomervacht ging, zag dat ze toch iets te mager was, dat hoop ik nu te hebben opgelost.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:40

Mijn shet is nog steeds aan de dikke kant. Het gaat gelukkig al veel beter. Omdat hij dus dik is, krijgt hij alleen wat hooi, maar hij staat overdag wel op de wei (ook al heeft hij daar nu niet zo veel aan).

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:42

Dat is juist goed voor dikke shetlanders een kale wei.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:27

Ik voer mijn eigen shetten niet en heb helaas ook niet veel in te brengen in hun rantsoen.
Op dit moment krijgen ze een behoorlijke pluk kuilgras en een kilo brok per pony/ per dag. Dagelijks ook een halve kilo peen. Daarnaast eten ze ook aardig wat van het stro en staan ze elke dag op het land (waar nog zat staat)
Ik vind dit teveel maar krijg het niet bij de pensionhouder veranderd. Gevolg: pony's vaak net iets te heet en net iets te vol. Gelukkig nooit geen problemen met bevangenheid, ik rij ook voldoende.
Mijn pensionhouder is wel een emotievoerder. Die zegt dat ze zo lief kijken en hinniken en daarom geeft hij ze wat extra.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:42

hmm.. voor mij staat er geen antwoord tussen eigenlijk!
het vervelende is dat ik redelijk wat voer (voor een shet iig!) maar Tarek blijft redelijk dun! heb hem liever iets voller!!

van mijn hoefsmid heb ik gehoord dat ook shetlanders wel wat extra kunnen krijgen dan alleen gras (en hooi). volgens hem schijnt het toch wel beter te zijn, omdat in gras en hooi toch niet alle voedingsstoffen zitten die een pony, die toch wel regelmatig iets moet doen, nodig heeft.. ik weet dat ze ook niks extra's krijgen in "de natuur" maar daar werken ze ook minder, dus het klonk mij wel logisch in de oren!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:44

@viola & ImkeTarek, sorry dat jullie optie er niet bij staat. (Heb gekeken of ik het nog kon veranderen, maar kan dacht ik niet)
@napie, dat klinkt idd als behoorlijk veel.

Het valt me toch behoorlijk mee eigelijk, wat ik hier zo hoor. Mijn shet vind ik nog wel aan de dikke kant. Hoewel ze eerder wel eens dikker was. Kreeg ik van die opmerkingen: "wanneer komt 't veulen" Clown

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:48

Lise81 schreef:
@viola & ImkeTarek, sorry dat jullie optie er niet bij staat. (Heb gekeken of ik het nog kon veranderen, maar kan dacht ik niet)

achjaa.. kan gebeuren! geen ramp hoor Knipoog !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:01

Ik baseer het voer op wat ze nodig hebben en waar ze het goed op doen. Waty en hoeveel dat dan uiteindelijk is maakt me niks uit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:30

Macy krijgt alleen hooi en een pavo koek (Anouar ook) Ze krijgen met z'n tweeen één plak hooi per dag. Misschien een beetje weinig, maar ze eten het vaak zat niet eens op omdat er nog redelijk veel gras staat. Ik geef ze 's ochtends hooi en 's avonds ligt de helft er nog. Dan krijgen ze ook niet meer hoor Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:04

In het verleden heb ik mijn shet te veel gevoert en ze is dus nog steeds te dik, nu staat ze op een kaal weiland met hooi, verder krijgen ze per stuk 's ochtends een plak hooi en s'avonds nog een. Verder krijgen ze een pavo aurakoek en ze hebben een liksteen. Ik denk dat ik nu zeker op de goede weg ben.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:07

Ik twijfel niet aan wat ik ze geef.

Die van mij krijgen geen krachtvoer, alleen hooi.
En overdag staan ze op het weiland. Wat nu heel
schraal is. En af en toe krijgen ze wat extra vitaminen
en ze hebben in het land een liksteen.

Ze zijn niet te dik, en ook niet te dun. En krijgen ook
beweging. Dus ik twijfel er niet aan. Het gaat goed
zoals het nu gaat.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:10

Mijn shetje staat de hele dag op wei, waar ze haar buikje al goed rond eet. 's Avonds krijgt ze een plakje hooi (niet te veel) en een stukje brood of appel of wortel of een handje brokjes. Dat hangt een beetje af van wat voorradig is.