een drachtige shetlander die afvalt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twister5

een drachtige shetlander die afvalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:36

weet iemand wat ik hiermee aan moet!

ik heb een drachtige pony van 17 jaar oud, nu is het zo dat zok alleen maar vermagerd ipv aankomt..ik heb m goed ontwormt krijg dagelijke 3 maal een grote hoeveelheid hooi en 1 maal per dag 1/2 tot 1 kg biks door de slobber heen..ontlasting is goed geen wormen goed van kleur en stevigheid drinkt verder ook goed..ik heb een liksteen in de boxs staan waar ze wel veel aan slikt..ze hoest weleens..
moet ze een vitaminestoot hebben meer eten, of vaker ontwormen doe het nu 1 maal per 6 weken

graag hoor ik een reactie

Pistasche

Re: een drachtige shetlander die afvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:38

Sorry ik weet het neit..
Maar ik zou het iig aan de DA info vragen
want het lijkt mij niet goed

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:42

Hoelang is ze drachtig?
En wat voor brok voer je haar?

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:44

Ik zou de DA om info vragen, het kan niet goed zijn

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:08

Ik zou de DA op raad vragen, Als ze in eenkeer heel snel afvalt, en jij wel goed ontwormt, zoals je zegt, en voert. moet er iets anders aan de hand zijn. Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:24

Heeft ze verder nog een beetje rare kwalen?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:48

Is het pas sinds kort dat ze flink afvalt? Moet de pony veel werken?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:15

hoe lang is ze drachtig?? aan het begin kan het geen kwaad, maar als ze bijv. nog maar 1 maand moet, is het wel raar, ja!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:29

twister5 schreef:
ik heb een drachtige pony van 17 jaar oud, nu is het zo dat zok alleen maar vermagerd ipv aankomt..ik heb m goed ontwormt krijg dagelijke 3 maal een grote hoeveelheid hooi en 1 maal per dag 1/2 tot 1 kg biks door de slobber heen

Zoveel Bloos! ? Dat kreeg mijn fjord toen ik een week lang op trektocht was en 30 km per dag reed!

Loopt ze iedere dag een marathon ofzo? Een shet moet niet zo veel gevoerd worden. Voor een drachtige merrie is een handje goed voer meer dan genoeg. Geef liever onbeperkt ruwvoer en haal heel wat krachtvoer weg. Waarom voer je die slobber trouwens? Als dat om gezondheidsredenen is moet je het erin laten, maar anders ook uit het voerschema.

Kijk het dan nog even aan. Waar is ze precies dunner? Kun je de ribben zien? Hoe zit het met haar gebit?

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:36

de pony is 4 maanden drachtig, ik ben begonnen met slobber omdat wel goed schijnt te zijn als ze wat aan moeten komen..ik vind het niet veel wat ze krijgen want verder groeien ze er niet van heb namelijk 2 shetlanders de ene is drachtig de andere niet..de andere groeit er wel van maar die drachtige dus niet

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:38

de pony staat gewoon in een paddock samen met haar moeder ik loop geregeld met ze langs de weg maar meer doen ze niet s'nachts staan ze in de box

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:40

Ik zou voor de zekerheid de DA even bellen, advies kost niets en wie weet heb je er nog iets aan.
Enne.. persoonlijk zou ik iets minder voeren, mijn shet krijgt ¾ kilo biks en werkt bijna elke dag ruim 1 tot anderhalf uur. Jouw shet krijgt nauwelijks tot geen beweging en krijgt ongeveer hetzelfde. Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:42

twister5 schreef:
de pony is 4 maanden drachtig, ik ben begonnen met slobber omdat wel goed schijnt te zijn als ze wat aan moeten komen..ik vind het niet veel wat ze krijgen want verder groeien ze er niet van heb namelijk 2 shetlanders de ene is drachtig de andere niet..de andere groeit er wel van maar die drachtige dus niet

Je shetlander is 17?? Tuurlijk dat ze niet meer groeit, Shetlanders zijn kleine pony's en op 17 zal je merrie wel volgroeid zijn hoor! Ik weet niet hoe oud de andere pony is? Ik raad je aan om met je DA af te spreken en een grondig gesprek voeren over het eten van je shetlanders..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:44

die van mij moet in juni of juli haar veulen krijgen en is ook wat dunner geworden sinds haar veulen van vorig jaar eraf is.
heeft ze vorig jaar een veulen gehad?
dan zou dat ook de reden kunnen zijn.
mijn paard dr buik ging ook pas weg toen haar veulen eraf was.
het veulen van mn shet doet het goed heb het vorige week nog flink zien trappen in dr buik.
voor de zekerheid even de dierenarts laten komen als het echt te erg wordt

Soet schreef:
twister5 schreef:

Je shetlander is 17?? Tuurlijk dat ze niet meer groeit, Shetlanders zijn kleine pony's en op 17 zal je merrie wel volgroeid zijn hoor! Ik weet niet hoe oud de andere pony is? Ik raad je aan om met je DA af te spreken en een grondig gesprek voeren over het eten van je shetlanders..

ze zal wel bedoelen dat de shet niet dikker wordt.

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:45

nee lijkt me logisch dat ik niet bedoel dat hij groeit haha, maar qua dikte hij vermagerd, maar goed Soet reageer dan niet als je geen zinnige tip hebt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:48

Ik raad je aan om met je DA af te spreken en een grondig gesprek voeren over het eten van je shetlanders..

Dat is mijn tip. En dat is helemaal niet aanvallend bedoeld of wat dan ook. Het is altijd verstandig als je met een vraag zit een DA raad te plegen! Daar is niets mis mee, dus zie het niet aanvallend ofzo.

Verder heb ik nog nooit gehoord over groeien in de dikte hoor Nagelbijten / Gniffelen
Komt vast omdat ik belg ben ( RolleyesTuurlijk)

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:52

ik raadpleeg mn DA even dan komt het vast goed

kan wel een slotje op!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:33

Ben wel benieuwd wat de DA heeft gezegd eigenlijk! Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:41

Waarmee is ze ontwormd, wormen kun je niet altijd zien namelijk.
Zijn haar tanden al eens nagekeken? Als ze het niet goed kunt kauwen krijgt ze ook minder voedingsstoffen binnen.
Als ze mager is is 1 kg echt niet veel, mijn drachtige mutsen hier krijgen soms nog wel meer.
Elk paardje is anders sommige hebben 2,5 kilo krachtvoer op een dag nodig terwijl anderen aan een handje genoeg hebben.

En mager worden is zeer gevaarlijk als ze vet in het bloed krijgt is dat meestal dodelijk dus zou niet lang wachten met die dierenarts!

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:58

Dierenarts is geweest en heeft de tanden bijgevijld zaten grote haken aan...
verder in goede gezondheid en zo blijven voeren en een halve kilo biks vond hij echt niet veel..ik ook niet trouwens..\

dus ik ben weer tevreden en nu proberen om haar wat dikker te krijgen

hier kan een slotje op