meedenkers gewenst AUB vacht probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouksel

meedenkers gewenst AUB vacht probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:41

Ik heb een shetlandmerrie van 8 maanden oud, en ze heeft al een poos zo'n last van haar wintervacht, ze jeukt zo erg dat ze helemaal kale plekken krijgt.
Ik geef haar nu lijnzaadolie en probeer haar zoveel mogelijk te borstelen, zowiezo om de dag. En het gaat nu wel iets beter, maar ze blijft maar zo'n jeuk houden.
Ze krapt overal aan, paaltjes van het stroomdraad. ik vind het zo zielig.
De dierenarts heeft al gekeken, want ik dacht dat ze misschien wel wat anders had, maar ze heeft geen luizen of schimmel het is puur haar vachtje wat los zit.

nou ben ik natuurlijk een beetje aan het bedenken hoe ik het volgend jaar wat makkelijker voor haar kan maken. Scheren vind ik niets, ze is nog zo jong!
Zal ik haar onder een deken zetten?
Of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt!

tamara_85

Re: meedenkers gewenst AUB vacht probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:45

Ik zou zo'n jong paardje niet onder een deken zetten, is voor haar ook niet zo prettig denk ik. Heb je al middeltjes geprobeerd tegen de jeuk, misschien dat dat wat helpt. Waar ik vroeger shetties verzorgde, hadden ze ook altijd jeuk, maar zodra ze hun vacht kwijt waren was het over, dus nog even geduld hebben, en zoveel mogelijk proberen de jeuk te verzachten.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:47

nu ga ik dat ook zeker niet doen, dan gaat ze nog zweten ook! wordt het allemaal erger. Nee ik probeer alvast voor uit te denken hoe ik het de volgende winter een beetje kan voor komen.
Wat voor middeltjes zijn dat tegen de jeuk? shampoo's ofzo? Dat is misschien ook wel fijn voor haar!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:47

ik zou ook een jong paard niet onder het deken doen...
maar bij jou is dat denk ik een ander geval,jou pony heeft egt last van zijn vacht...
ik denk dat ik die pony volgend jaar wel een deken op zou doen, want van een deken hebben ze minder last dan zo dikke jeukende vacht.
scheren zou ik in iedergeval zeker niet doen !

suc 6

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:54

bedankt voor je reactie sultan, zo denk ik er ook een beetje over, maar hoor graag ook andere ideeen. Vandaar dat ik het op Bokt zet.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:06

Als ze al jeuk heeft moet je niet onder de deken zetten, dat gaat namelijk broeien omdat ze al een dikke vacht heeft, en krijgt ze nog meer jeuk. Knipoog

Als ze kale plekken krijgt denk ik toch dat het iets, Mijn pony had het ook vorig jaar en was eerst ook niets te vinden, maar toch met scheren kwamen we een hele boel luis tegen.

ik zou even afwachten, ik zou niet teveel gaan poetsen, omdat ze buiten staat neem ik aan ? heeft ze ook haar vetlaag nodig.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:23

Een deken kan een optie zijn in jou geval maar ik vind 8 maanden noch wel erg jong. Mijn pony's worden juist helemaal gek van de jeuk met een deken.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:23

dat heb ik ook al een paar keer gezegt, dat ik haar nu niet onder een deken ga zetten, dat heeft geen nut! Ze heeft ten slotte al een wintervacht. Als ik dat zou doen zou dat volgend jaar zijn en dan is ze 1,8 jaar.
Ze staan overdag buiten en 's avonds en 's nachts binnen.
Ze krijgt kale plekken van het schuren, dus niet zomaar.
Ik ga er nu ook nog niets aan doen, omdat ze nu langzaam aan haar vacht gaat verliezen door de lijnzaadolie, die helpt goed mee.
Maar luis is toch heel erg besmettelijk? Ze staat namelijk samen met mijn andere veulen en die heeft nergens last van. Ze verhaart wel, maar die heeft geen jeuk.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:29

luis is niet besmettelijk.
het kan maar hoeft niet.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:39

maar als ze samen in een stalletje staan en slapen, is de kans we groot neem ik aan.
Maar hoe kan ik er nu achter komen wat het is, om haar nou al te scheren?!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:41

Mijn pony was vorig jaar 7 maanden, dat hij begon met schuren, hij kreeg er ook kale plekken van, het beogn bij zijn hals, toen kont.

enkele lopende beesjes konden we vinden maar heeel moeilijk ! hoe langer ik wachten hoe meer het er werden, we schoren hem en kwamen zo voorbij waggelen. hij kreeg een heel slechte vacht terug en is nu weer helemaal de oude !

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:42

hoe kunnen ze dat oplopen dan?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:51

door hun weerstand,
sommige slecht verzorgde ponys hebben het.
of gewoon.

bij mijn ponys stonden 5 geiten, met luis, die beesten liepen over mijn ponys dus moet je nagaan, dat loopt over. mijn ene pony die ik later kocht trouwens, die was slecht verzorgt en had al kale plekken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:52

Luis hoef je trouwens NIET te zien, je kan ook zoiets doen dat de dierenarts een huidafschraapsel maakt.

schuren tot kale plekken oplopen kan haast niet zonder reden.

waar zitten de kale plekken ?
op een gegeven moment ging veel haar bij mijn pony gewoon losiztten dat je het er zo kon uit trekken.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:03

bij de borst/hals, maar ze heeft verder geen korstjes, het is echt het haar wat weggeschuurt is.
Wat raad je me aan om te doen, ik neem aan dat als de dierenarts het niet vertrouwde met de pony dat hij wel zo'n monster zou laten maken. Kan me ook niet echt bedenken hoe en waar ze dat opgelopen zou hebben. Ze staat nu al een paar maanden bij ons en het is echt sins de laatste tijd dat ze zo'n jeuk heeft. En in die tijd is ze niet met andere dieren, of paarden in aanraking geweest dan de paarden die er nu staan.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:07

Mijn shetlander had ook luis. Ik heb toen gewassen met kerato shampo. Daar zit teer in en dat is tegen jeuk en bij mijn pony ging de luis ook dood. Het helpt echt!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:08

Wat ik je aanraad ? Tja ik weet het niet, Ik zou het even aankijken, Heb ik toen ook gedaan, op een gegeven moment ging mijn pony heel veel rollen. En was het echt een varken, Zijn vacht verslegterde. en het haar kon ik op een gegeven moment er zo uittrekken.

mijne begon ook bij de borst, echt een heel piepklein onschuldig kaal plekje.
wei hebben toen gesloten om niet te wassen, dit omdat het midden in de winter is ( net als nu ) en ze met vacht veel langer nat blijven, je de vetlaag wehaald, en een veulen een hele dikke vacht heeft. bij Jack was die echt MEGA dat was ookal niet goed, bij hem.

En vooral toen hij chagerijn werd en gek van de jeuk heb ik met een kammetje zijn hele vacht doorzocht, toen kwam ik 1 beestje tegen, toen nogmaals de DA gebeld en die vond het niet nodig om nog te komen kijken, het was duidelijk luis, en hebben besloten hem te scheren, en sebacyl op komen halen, daarna zijn ze nog een stuk of 3 keer komen kijken, omdat hij doorging (dit kwam door die geiten) en uiteindelijk ben ik van stal verhuist.

Wat mijn pony trouwens ook heel af en toe deed, was een heel raar geluid maken.

osenjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:14

Volgend jaar is dit probleem lang niet zo groot. Shetlander veulens hebben een hele lange vacht in hun eerste winter. Je zult dat ook merken bij de rui, dit duurt vaak tot eind juni. Dit terwijl oudere shetlanders dan al door het haar zijn. Volgend jaar is de wintervacht minder lang.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:50

ook heel herkenbaar. Als ze zo schuren is het echt een ramp, mijn shetten hadden het ook. Gekregen waarschijnlijk van kippen. Ik heb ze toen na 3 wasbeurten met sebacil gewassen (let op is echte troep kijk er ook goed mee uit en gebruik het liever met handschoenen en pak aan) wat totaal niet hielp. Toen heb ik ze helemaal geschoren en manen ingevlecht om er beter bij te kunnen en bij 1 pony zelfs de manen afgeschoren (veulen was 3 weken oud toen) en weer gewassen met sebacil, verhuist met de paarden in quarantine en toen was het gelukkig weg. Sjee was echt een hel.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:35

thanx mensen voor het mee denken!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:42

Om de jeuk te verzachten heeft de paardendrogist een fijne spray. Helaas ben ik de naam even kwijt, het zit in een witte fles met een spraykop.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:44

ik zal eens kijken op de website dat is wel een goede om uit te proberen, zal eens kijken of ze daar nog meer dingentjes tegen de jeuk hebben.
Wassen is nog niet zo'n goed idee denk ik, zulk lekker weer is het nog niet!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:50

Is het geen rainrot?
Heeft je pony veel in de regen gestaan?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:05

nee, als het erg regend blijven ze binnen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:14

De ene van mij begint nu ook weer te schuren wat de zelfde kale plekken opleverd als wat jij zegt. Gewoon kaal zonder dat er verder iets van korstjes oid te zien is. Hij doet dit ieder jaar als hij begint te verharen en altijd op dezelfde plekken. Ik maak me er dus niet meer druk om. Maar dat ligt er ook een beetje aan hoeveel het is. Bij de mijne zijn het maar een paar plekken op zijn hals/kaak.

Luis kan het ook heel goed wel zijn hoor. Die zie je namelijk niet makkelijk op een shet, veel te veel plekken waar ze zich lekker kunnen verstoppen. Als je ze nu nog niet ziet zou ik ook nog niet gaan wassen, dan zit er misschien één maar daar zou ik het risico niet voor nemem dat hij ziek wordt van het wassen met deze kou. Als je wel luis gaat zien natuurlijk wel wassen.

Verder lekker veel borstelen zodat het losse haar er sneller uit gaat.