vitamines bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

vitamines bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:42

Ik heb even een vraagje.
Ik heb sinds een maand een shetlanderruin van ongeveer 8 jaar, hij is rond de meter hoog.
Nou vraag ik me af of hij vitamines bijgevoerd moet krijgen, of dat hij genoeg binnen krijgt.
Hij staat 24 u/d op het weiland, er staat redelijk wat gras.
Hij krijgt 2x per dag een handje wortels en een plak hooi. Als hij echt wat gedaan heeft krijgt hij een handje graan(dit is ongeveer 3x in de week)
Ik wil hem helemaal geen biks geven, omdat ik vind dat ze van biks snel fatsig worden.
Hij is nu mooi slank (onder die dikke vacht Haha! ) en dat wil ik graag zo houden, maar hij moet natuurlijk wel genoeg binnen krijgen.
Hij gaat straks wel meer werken, als mijn tuig gerepareerd is, dus dan zal ik hem ook meer graan gaan geven.
Graag jullie mening.

shetlandfan

Re: vitamines bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:20

Voor de vitamines kan je ipv biks ook die koeken van Pavo geven. Daar zitten alle nodige vitamines en mineralen in en worden ze niet dik van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:51

Idd, als je twijfel kan je van die Pavo koeken geven (een halfje per dag is meer dan zat voor een kleintje) of Pavo vital (zijn brokjes, maar met alleen maar vitamientjes, verder geen voedingswaarde).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:17

In gras zit nu bijna niks meer, dus je moet ze wel bijvoeren. Die van mij werken nu niet hard en van brokken worden ze snel dik, dus ik heb pavo aura koeken bestelt. Deze zijn speciaal voor sobere rassen en er zitten alle vitaminen en mineralen in. Ze komen woensdag binnen, dan zou ik je meer kunnen vertellen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:32

Je hebt ook vitamine spuiten kan je bij de paardenwinkel kopen Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:14

Maar zo'n vitamine spuit is meer een opkikker(ik geef er wel eens een als een pony net niet lekker in z'n vel zit en ik niet kan zeggen wat het precies is, 9 van de 10 keer helpt het), geen oplossing als ze altijd iets te kort komen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:28

die van mij zitten nu nog op een juniormix aangezien ze nog in de groei zitten. Verder voer ik zeewier bij is erg goed voor de bloedsomloop en er zit ook aardig wat in.
Eens in de zoveel tijd geef ik ook nog een vitaminespuit.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:03

Ik geef 2 keer per jaar een vitamine stoot. als je van zomer naar winter gaat. en terug naar de zomer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:17

Rossebol, hoe voer jij die zeewier, die van mij eten het niet en kan ze niet door de brokken doen, omdat ze die niet krijgen. En de wortels eten ze eruit en laten de zeewier liggen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:43

gewoon met een beetje lijnzaadolie zodat het aan de wortels of de brokken kleefd of gewoon een klein beetje zonnebloemolie.
Als ze het dan nog niet eten kan je het met een schepje appelmoes mengen dan eten ze het zeker wel

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:18

Die koeken zijn idd een goed idee. Daar heb ik nog niet aan gedacht Bloos
Ik denk dat ik die maar ga halen voor hem.
Bedankt voor de tips.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:21

Mijn 4 jarige had last van een virusje, hem heb ik als opkikker zo'n vitaminespuit gegeven. Ik zel ben van plan hem ook Pavo-koeken te geven, volgens mij heten ze Summerfit. Hij krijgt biks haver en kuilgras en ik vind het belangrijk dat hij verder wel voldoende vitamine krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:27

Je hebt idd summerfit en aura. Aura is speciaal voor de sobere rassen zoals shetten en ijslanders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:56

in principe moet elk gezond paard kunnen leven op gras, hooi van goede kwaliteit en wortels. het enige wat ik nog mis in je rijtje is een mineralenblok. dat zou voldoende moeten zijn. brok is inderdaad negen van de tien keer niet nodig, is gewoon fastfood. een beetje haver kan trouwens nooit kwaad. ik voer zelf alle paarden haver bij, en mijn veulen (extra voorzichtig, dekhengst in spé) krijg ook elke dag een half bekertje (formaat wegwerp) veulenkorrel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:58

in de winter doe ik het ong 4x ik koop dan 2 spuiten ik weet niet of het helpt maar het is gewoon goed voor mijn gevoel

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:05

MIjn shet en me andere pony krijgen ongeveer 1/2 pavo koek. en ik geen ze als gezonde extra appel azijn. verder krijgen ze hooi/kuil en geen krachtvoer. Als ze gewerkt hebben voor me krijgen ze soms een klein handje museli of lucerne.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:47

vriendin van mij heeft een shetxmini-paardje die is 2,5 die krijg 1/2 kilo meuslie op een dag en een ahlf schepje vitamine poeder

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:45

Citaat:
het enige wat ik nog mis in je rijtje is een mineralenblok.

Die was ik idd nog vergeten erbij te schrijven, maar die hebben ze ook ophangen. Niet dat ze er veel mee doen, maar goed Haha!
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga het proberen met de summerfit koeken.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:50

Ik geef mijn shetten ook een half summerfit koek per dag voor de nodige vitamines en mineralen.
En als er 1 niet lekker in haar vel zit krijgt ze een vitamine spuit daar knapt ze dan goed van op.