Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Olifant schreef:Waarom wil je dit weten?
Babsding schreef:De ene gebruikt wel een staartriem en de ander niet voor de shetlander. Het ligt ook aan de grote van de shet en hoe ver het zadel schuift..
ImkeTarek schreef:als je een staartriem gebruikt wil niet persee zeggen dat je zadel niet goed is hoor!
staartriem word veel gebruikt op pony's zonder of met heel weinig schoft! je hebt daar in principe ook speciale zadels voor (bv halfingerzadel), maar als het zadel over de rest van de rug goed ligt (dus overal goed past en niet klapperd), maar hij gewoon naar voren schuift, dan is een staartriem goed te gebruiken!
naar mijn idee ligt het niet aan de grote van de shet, maar dus gewoon aan de schoft!

ladymagic schreef:Ik gebruik geen staartriem.
Het is niet echt nodig maar als het wel nodig zou zijn zou ik het nog niet zo snel doen denk ik.
Zoals op het onderstaande plaatje te zien is is de staart wortel (waar je de staart riem omheen doet dus) een verlengde van de ruggegraat.
Een staartriem gebruik als je zadel naar voren schuift en trekt dus op dat moment aan de staartwortel en ook automatisch aan de ruggegraat.
Dat is niet echt prettig voor je pony en het kan als het verkeerd gaat ook (blijvende) rugklachten opleveren.
) en toen schoof het zadel wel naarvoren!.
stef schreef:de culeron is het gedeelte dat om de staart zit
links dus
!
!