Wat moeten we doen!!???!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_James

Wat moeten we doen!!???!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 09:04

Hoii,
ik heb een shetlander (Saartje), en mijn vriendin ook(Oscar). Ze staan bij elkaar in onze wei..
Alleen Oscar is bang voor vuurwerk, en dus weten we niet of we hem wel thuis moeten laten, zelf gaan we ook weg. En Saartje kan niet zonder Oscar ...
Bij de manege is geen vuurwerk dus hadden we daar al een plekje gereserveerd voor ze. Alleen nu weten we niet waar we ze moeten laten, want:
op die manege doen ze zomaar wat en kijken ze niet echt uit, en gaan niet goed met paarden om... En we vertrouwen hun niet, okal woont onze vriendin daar... En we hadden gezegt 2 apparte stallen naast elkaar, maar ze staan waarschijnlijk dan toch ver van elkaar weg in een hoge stal, en met etenstijd denken ze er vast niet bij na dat ze niet bij die hoge bak kunnen.. En allemaal van dat soort dingen zullen dan wel gebeuren. En de manege-eigenaren (die kennen wij best goed) hebben altijd commentaar op Oscar's eten, dus geven ze hem zeker niks.. We moeten zelfs ons eigen eten meenemen, en dan nog 12,50 betalen, terwijl onze beste vriendin er woont :S
Maarrrr als we ze thuis laten is oscar misschien super bang van het vurwerk, en we zijn er dan zelf niet bij!!
En er is geen andere manege in de buurt...

Wat moeten we doen??!!

Chubby

Re: Wat moeten we doen!!???!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:06

's Avonds na het avondeten op de manege zetten, eventueel bij elkaar op stal. En 's morgens weer ophalen.. Hoeven ze op de manege alleen maar ruwvoer te geven en daar kan weinig mis mee gaan lijkt mij.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:29

of ze gewoon laten staan waar ze staan en sávonds nog wat hooi geven ze schrikken mischien even maar daarna komt wel goed hoor Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:10

Het enige wat ik noodzakelijk vind is binnen staan. Waar maakt niet uit.

(paarden die buiten staan, die verder af staan van het vuurwerk is ook geen groot probleem. Een angstig paard zou ik altijd binnen zetten met gezelschap)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:26

superwoman schreef:
Het enige wat ik noodzakelijk vind is binnen staan. Waar maakt niet uit.

(paarden die buiten staan, die verder af staan van het vuurwerk is ook geen groot probleem. Een angstig paard zou ik altijd binnen zetten met gezelschap)

waarom binnen staan? als een paard bang is, wilt hij vluchten! in een stal heeft hij weinig ruimte en zal alleen maar nog angstiger worden, omdat ie niet weg kan!
ik zeg: lekker in de wei laten! even zullen ze schrikken, maar ze horen de hele dag al vuurwerk! als ze lekker in de wei lopen hebben ze de ruimte om te schrikken en er voor "op de vlucht te slaan". zo hebben ze veel meer ruimte dan op stal... ik denk niet dat ze snel door het draad/hek heen zullen vliegen hoor! mijn shet staat ook in een redelijk drukke buurt en er is nog nooit wat mee gebeurd!!
als ze in een drukke buurt staan zal er toch wel iemand zijn aan wie je kan vragen om heel even te kijken hoe het gaat (gewoon even een blik op werpen)?
en 's avonds gewoon lekker veel hooi geven, hebben ze wat te doen!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:05

Ik denk juist wel dat ze dan door de draad of hek kunnen vliegen.
Die schade zal dan wel groter zijn.
Wanneer paarden samen binnen staan, en de meeste zijn rustig, zullen ze daar ook rustig van worden.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:13

Ligt maar net aan de wei waar ze normaliter in staan natuurlijk. Als die lekker groot is en buiten de stad is er geen probleem zou ik zeggen, maar aangezien de TS al weet dat haar paardje bang is voor vuurwerk, neem ik aan dat er al eerder iets gebeurd is.
Wat Chubby zegt vind ik wel een goeie eigenlijk, gewoon bij elkaar in de box zetten 's avonds rond 20:00 met een lekkere stapel hooi en een emmertje water en emmertje brok ofzo (of wat ze gewend zijn) en 's ochtends op 1 januari gauw gaan kijken hoe het met ze is. En lekker weer naar huis halen. Als je bang bent dat er op de manege niet goed gevoerd wordt, moet je daar gewoon zelf voor zorgen (emmertje kun je vastzetten in een autoband, dan valt ie niet om en kunnen ze toch eten en drinken). Trouwens, hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn op stal op 31 december, wat kan er allemaal mis gaan? Lachen
Die 12,50 zou ik dan maar gewoon voor één keer neertellen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:19

Ik zou hem lekker binnen zetten. Met zijn 2 en in een box. Geef ze zelf eten en de volgende dag haal je ze weer op en klaar is kees. Je weet dan in ieder geval zeker dat er niks kan gebeuren en anders ga je ook niet met een gerust hart weg.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 08:28

lotte_saar schreef:
ik heb een shetlander (Saartje), en mijn vriendin ook(Oscar). Ze staan bij elkaar in onze wei..
Alleen Oscar is bang voor vuurwerk, en dus weten we niet of we hem wel thuis moeten laten, zelf gaan we ook weg. En Saartje kan niet zonder Oscar ...

Nu snap ik alleen niet waar Saartje dan blijft in dit verhaal?
Staat die snachts zowieso al ergens anders dan?

Ik zou idd na het avond eten die pony's naar de anege verhuizen, en dan sochtends weer op halen.
Ze staan dan iig binnen en veiliger als op de wei.
Of woon je ver van de woonwijk af?
Ze hebben geen schuilstal op de wei neem ik aan of?
Als je ver van een woonwijk af woont en ze hebben een schuilstal,zou ik ze buiten laten lopen ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:33

Ik ben het met Obelix eens. Als je niet midden in het dorp woont, zou ik ze lekker laten staan, mits je een veilige wei hebt.

Die van mij blijven lekker buiten staan. Ze hebben een grote wei, veilig hek en een schuilstal. Ze zullen heus wel even rennen maar dat is na een minuut of 10 wel weer over. Wij wonen niet midden in het dorp, dat scheelt wel.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:36

capopjekop schreef:
Ik ben het met Obelix eens. Als je niet midden in het dorp woont, zou ik ze lekker laten staan, mits je een veilige wei hebt.

Die van mij blijven lekker buiten staan. Ze hebben een grote wei, veilig hek en een schuilstal. Ze zullen heus wel even rennen maar dat is na een minuut of 10 wel weer over. Wij wonen niet midden in het dorp, dat scheelt wel.

Die van mij staan ook buiten. Ik laat hem mooi buiten staan. Ken ie rennen wat ie wil. Ook heb ie een veilig hek. Niemand kan bij em komen. Ik vertrouw het wel.
Heb ze net lekker veel hooi gezet.
Alleen de geit ken geen kant op. Die staat namelijk aan een ketting.. Nagelbijten / Gniffelen

Josil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:39

je hebt groot gelijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:36

En hoe is het gegaan bij jullie? Die van mij stonden mooi te kijken. buurvrouw was er ook al even heen gelopen en had ze wat brood gegeven. Daarna kwamen ze gezellig bij ons staan toen we ff aan het kletsen waren. hans heeft geen kick gegeven, het was zijn eerste oud en nieuw.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:59

Fleur en Lady bleven ook lekker op het land, zij stonden ook te kijken naar alles maar waren gelukkig niet in paniek, ze staan nu in de schuilstal omdat het hier behoorlijk regent. Gelukkig staan ze een eind van de weg af er ligt nog een weiland tussen de weg en hun land. Ik hoop dat het bij jullie ook goed gegaan is.

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:40

Bij hem blijven en met hem praten en troosten