Tandem of naast elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Tandem of naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:43

Ik heb vorige winter mijn shet voor de slee gezet toen er sneeuw lag en dit was leuk en ze deed het graag. Maar nu heb ik 2 shetten en het lijkt me wat lichter te trekken met z'n tweeën in plaats van alleen..
Er is wel een probleempje: de ene is 95 cm en de andere (maar) 73 cm..
Ik dacht dat het leuk zou zijn om ze naast elkaar te zetten maar dan bestaat de kans dat de grootste te snel loopt t.o.v. de kleine Vork
dus lijkt het me beter om ze in tandem te zetten met de kleine voorop.. als die dan trager loopt moet de grootste wel vertragen of ze loopt er tegen.
Wat denken jullie? Dan moet ik die kleine wel nog beleren maar dat lukt wel in 2 weken ofzo.
Of toch maar proberen met m'n haflinger Clown

Dennis

Re: Tandem of naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:17

Voor het lichter trekken met z'n 2en moet je ze toch echt in het tweespan zetten. Bij het tandemrijden trekt de voorste pony nl niet! Tandem rijden is ook nog moeilijker dan 4span!

Voor een mooi span is tandem wel het best, met het kleintje voorop.

Zelf rij ik wel tandem met 2 pony's. Die van mijn zusje achteraan en mijn eigen (enkelspan) wedstrijdpony voorop.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 08:48

Dat gaat prima hoor zulke maat verschillen kwa tempo. vriendin van mij rijd tandem met een hengst van 79 cm voorop en een merrie van 90 cm er achter

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 12:11

Ik zou ook mijn hengstje voorop zetten en mijn merrie er achter. Ik zal eerst is proberen met de sulky en dan zien hoe ze het doen en eventueel voor de slee ook tandem voor het zicht Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:15

Heb je wel een tandem dan wel tweespantuig of ga je zomaar wat knopen? Tandemrijden is moeilijker als tweespan. Een enkele pony kan met gemak een slee trekken.