Helaas overkwam mij deze situatie wel en gezien het feit dat ik me het lot van het beestje nog al aantrek een topic.
Twee jaar geleden kochten de buren (lees; paard verstandloos) een shetlandmerrie van zo'n 3 a 4 jaar van een veehandelaar bij ons in de buurt. Mensen hebben een groot stuk grond, 11 kinderen dus de pony zou niets te kort komen.
Ik als nieuwsgierige ben is bij de shet gaan kijken, maar vond haar zo 'vet'. Nu zijn de meeste shets wel wat aan de forsere kant, maar mijn gevoel zei niet dat dit vet, van vet was. Tijdje aangekeken en ik kreeg gelijk, mevrouw begon te uieren..............en tegen het najaar!! werd er een hengstveulen geboren. Uiteraard was niemand bij de bevalling, maar op mijn aanraden wel verplaatst naar een omheind gedeelte zodat het veulen niet in de sloot kon rollen.
Kinderen keken er eigenlijk niet of nauwelijks naar om en de pony stond er maar in haar eentje met haar veulen eindeloos te eten..................
Omdat ik nogal krap in mijn tijd zat, had ik weinig tijd om de onkundige buurtjes te controleren, maar toen ik afgelopen voorjaar opnieuw ging kijken kon de pony geen stap meer verzetten...........veelste vet en in mijn ogen flink bevangen!
Commetaar geleverd, het veulen werd gespeend en de merrie ging terug naar de handelaar om flink af te vallen. Beetje bij beetje knapte het diertje op en kon weer aardig lopen. De zomer hielp haar goed door haar vacht heen en ze leek opgewekter al stond ze nu op een stuk 'kaal' land waar het gras dus nogal schaar was.
Vooralsnog kinderen toonden geen intresse, al begon er ééntje twee dagen per week een bezoekje te brengen (meisje is 11).
Om even to the point te komen.
Inmiddels is meisje van 11 volledig geïntresseerd en vooral op mijn pony verzot waar ze meerdere dagen per week bij komt kijken. Ze wonen nu officieel bij het stukje land waar de pony voorheen stond en ze ziet het helemaal zitten................................................................................
Alleen kennis en ervaringloos begint een meisje van 11 natuurlijk helemaal niets met een stront eigenwijze dikke dame, dus ik had vandaag voorgesteld om even te helpen. Hoofdstelletje in en we zouden gaan longeren bij ons in de bak. eenmaal uit zijn stal (bij de handelaar) liep ze niet helemaal rat, nogal stijf/licht kreupel op links voor, maar na een stukje gewandeld te hebben trok dit helemaal bij. Ze werd wat soepeler in haar lichaam en ging vlotter lopen (vermoed dat ze gewoon zo zwaar stijf was, dat alles even tijd nodig had). Ik heb haar thuis aan de longeer lijn gedaan en haar 'alleen' laten stappen. Van kreupelheid was niets te zien. Na 10 minuutjes heeft het meisje er ook nog even opgezeten en rondjes gestapt....dit ging super en ze ging helemaal ontspannen!
Omdat ik me het lot van het dier nogal aantrek, wil ik het meisje stimuleren om wat met het dier te doen zodat ze minder stijf is.
Maar nu de vraag; HOE LEER JE EEN MEISJE VAN 11, DIE GRAAG WIL LEREN RIJDEN, MAAR TE GROOT (maar met 35 kg absoluut niet te zwaar) RIJDEN OP EEN PONY DIE DE BASIS AMPER SNAPT?
Veel grond werk, kan helaas niet zeggen 'ik stap er wel even op' want ik ben met mijn 1,70 en 55 kg niet echt iedeaal voor een beestje van 1,05. En Er zijn hier niet echt kinderen in de buurt die hem kunnen doorrijden....
Daarnaast...............ze willen er een fjord bij
, van één pony al geen verstand, neem er dan igg twee die aanleg hebben om dik te worden als je ze stil laat staan op een grasrijke weide
(pony komt namelijk van het voorjaar weer terug van de handelaar)Beetje topic chaotisch zo, maar wat zouden jullie doen! Wil namelijk niet overkomen als bemoeial, maar heb niet voldoende tijd om iedere dag voor hun dieren te zorgen omdat ze er zelf 'de ballen' verstand niet van hebben! En hoe pak ik de pony aan in combi met het meisje?
.

, verteld dat ze moeten ontwormen (zelfde), ect.
)