Hoeveel gewicht kan een shet dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje12

Hoeveel gewicht kan een shet dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 21:05

hooi ik heb een vraag hoe veel gwicht kan een shet dragen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-06 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

DeSa

Re: shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:08

Ligt eraan, hoe groot ie is, de bouw etc. Knipoog

Acqouy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:10

dat merk je vanzelf wel als hij niet meer loopt en normaal wel dan vind hij jou waarschijnlijk te zwaar maarj e kan het ook merken door dat hij gaat wankelen als je op stijgt dat hoor je vaak maar licht ook aan je lengte duss

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:45

Maximaal 20 % van zijn eigne gezonde gewicht dat zal voor een shet boven de meter bijna 50 kilo zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:47

Maar te lang is ook slecht. Dat moet je ook niet vergeten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:47

Idd, 20 % van z,n gewicht, tenminste als die niet te dik is etc. Dat gaat er dan namelijk nog vanaf.. Knipoog
De bouw speelt ook een rol..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:48

Ja inderdaad bij ons meoten de ruitertjes stopppen als ze bijna op kniehoogte van de pony komen met hun voeten of zwaarder dan die 20 % worden of zoals een keer eerder gebeurd is ik aan de pony merkte dat het te veel werd.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:34

Hier zijn al onwijs veel topics van aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:43

mijn shet is 90 cm en ongeveer 150 kilo, goede conditie en kan maximaal 30 kilo dragen wat nog goed voor zijn ruggetje is.. ligt dus aan de conditie, stokmaat en gewicht van je shet hoeveel die kan dragen.. een shet van 85 cm die ik ken kan maximaal 25 kilo dragen wat nog goed is voor zijn ruggetje

Charret

Re: Hoeveel gewicht kan een shet dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:20

Nou Yvonne zei me vandaag dat ze niet hun eigen gewicht kunnen dragen maar wel kunnen trekken. Tsja..hoeveel zou erop kunnen. Niet zo gek veel denk ik.

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:23

mijn tip als je denkt dat je te zwaar bent zal dat vaak ook wel zijn anders vraag je het niet Lachen
veel mensen gaan een shet kopen terweil ze weten dat ze volgend jaar er uit gegroeit zijn

NIET DOEN DUS...

gr

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:30

Ik ben 65 kilo en 1.75m als ik mijn shet van 1.05m heb gelongeerd ga ik er wel eens op zitten ik kan niet bij de grond met mijn benen. Iemand anders ging hem dus een keer opjagen toen ik erop zat,hij ging galopperen en bokken, als ik echt te zwaar was had hij dit niet gered dat weet ik zeker. Ik doe dit een enkele keer en niet langer dan 10 minuten dus begin aub niet meteen over wat zielig enz. Knipoog

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:31

@IJpHercGab.. dats ook echt niet zielig.. ik weeg 59 kilo en ben 1.67 lang..
heb tot een half jaar gelden gewoon op mijn shet van 1.07 gereden Lachen.
maar ja OOIT moet je over helaas Boos!..

dat is ook voor de ts het zou zonde zijn als je geen ijgen shetje heb om er mee te beginnen het doet onwijs veel verdriet als ie weer weg moet ..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:10

Tja lekker eigenwijs zijn 65 kilo is echt veel te veel. Ook al is eht maar even ik vidn eht egoistisch dat je een risico met de gezondheid van ej pony neemt op die manier

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:25

65 kilo is idd veeels te veel! Vind ik erg onverantwoordelijk. Hoe kan dat nou gezond zijn voor een pony?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:29

We gaan onze shetjes ook beleren maar er komt niet meer dan 40 kg op te zitten. denk dat dat mooi zat is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:31

Dat hij gaat galoperen in bokken is juist een teken dat hij het zwaar heeft en je eraf wilt, een shet zal ook nog kunnen galoperen en bokken met een persoon van 100 kilo, maar dat wil niet zeggen dat je dan niet te zwaar bent.
Als je shet niet meer kan bokken en galoperen dan ben je niet te zwaar, dan ben je echt veels en veels te ver gegaan.

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:07

hooiii....
ik denk dat het helemaal aan de gorte licht van je pony!
als je pony 70 tot 80 cm is niet zwaader dan 40kg
als je pony 90 tot 100cm is niet zwaarder dan 50kg
als je pony tussen de 100m en 115cm zit of iets groter niet zwaarden dan 60 kg....
maar het ligt natuurlijk ook aan je lengte!

ik zelf verzorg 2 shetlanders samen met mij bete vriendin.
ikzelf ben 13 jaar ik weeg 45 kg en ben ongeveer 1.67m lang.
mijn vriendin is ook 13 jaar ze weegt 37 tot 40 kg en ze is ongeveer 1.64m lang.
wij rijden op een shetlander van 100m en een van 110m hoog.
maar ondat ik iets zwaarder en groter ben zit ik meestal op die van 110 en mijn vriendin op die van 100m.
maar ik denk dat de pony's allebei sterk genoeg zijn om mij en mijn vriendin te dragen.

groetjes noukie

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:24

Maximale is zelfs op 115 maar 55 kilo hoor.
60 is veel! Zoveel weegt me moeder niet eens Nagelbijten / Gniffelen

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:30

noukie_pony schreef:
hooiii....
ik denk dat het helemaal aan de gorte licht van je pony!
als je pony 70 tot 80 cm is niet zwaader dan 40kg
als je pony 90 tot 100cm is niet zwaarder dan 50kg
als je pony tussen de 100m en 115cm zit of iets groter niet zwaarden dan 60 kg....
maar het ligt natuurlijk ook aan je lengte!

ik zelf verzorg 2 shetlanders samen met mij bete vriendin.
ikzelf ben 13 jaar ik weeg 45 kg en ben ongeveer 1.67m lang.
mijn vriendin is ook 13 jaar ze weegt 37 tot 40 kg en ze is ongeveer 1.64m lang.
wij rijden op een shetlander van 100m en een van 110m hoog.
maar ondat ik iets zwaarder en groter ben zit ik meestal op die van 110 en mijn vriendin op die van 100m.
maar ik denk dat de pony's allebei sterk genoeg zijn om mij en mijn vriendin te dragen.

groetjes noukie

Zo 100 meter?? dat is hoog Tong uitsteken Oke even ontopic. Het ligt idd aan de lengte van de pony. Maar ik zou er niet meer op gaan rijden als je zwaarder bent dan 50 kilo. Neem dan gewoon een grotere pony, daar heb je (met rijden) dan langer plezier van als met een shet.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:59

Maaik schreef:
Maximale is zelfs op 115 maar 55 kilo hoor.
60 is veel! Zoveel weegt me moeder niet eens Nagelbijten / Gniffelen

60 kilo is voor een volwassen persoon niet veel. Voor op een shetlander is het een ander verhaal.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:11

Is het ook niet, maar wel voor op een shetlander te zetten!
En bij mijn moeder is het gewoon gezond gewicht *1.65 klein maar*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:48

noukie_pony: Ik kan je verzekeren dat je als je die gewichten aanhoud je alle pony's op die manier kapot hebt. Ik heb een mini van 84 cm die goed getraind max 25 kilo kan dragen. Dus ik vraag me af hoe je voor kleinere pony's aan 40 kilo komt!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:10

Hoho ik heb gezegd nou niet zeggen wat zielig.Jullie hebben blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef, ik zit er een enkele keer op geen zware arbeid maar gewoon zitten!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie jullie allemaal reageren met denk aan de hoogte etc. Ik leg mijn pony ff uit: Hij is 1.05m volgens de ontwormmeetlint weegt hij 275 kilo en je kan net zijn ribben niet meer voelen. Mijn pony is goed bespierd rijdt 3 keer per week in de winter en in de zomer ca 5 keer per week. We maken ook buitenritten door het duin heen,mul zand gaat hij uit de weg door in de berm te gaan lopen hij mag zelf beslissen waar hij loopt! Hij rent op harde ondergrond mijn paard van 1.70m en bijna 700 kilo eruit!!!!! Hij is in het verleden meerdere malen een sprint wezen trekken op het strand naast grote paarden vond hij erg gaaf. Verder loopt hij nog voor de sulky sowieso 6 keer per jaar een koersje op Alkmaar en trainingen. Mijn pony is qua bespiering en conditie prima in orde dus die 10 minuten zitten kan hij echt wel hebben. En hij bokt,werd er beweerd,omdat ik te zwaar was en mij eraf wilde hebben echt onzin!!!!! Er rijden kleine meisjes van onder de 30 kilo op die hij er ook af wil bokken ook te zwaar soms???????? dat bokken was joligheid en niets anders, leer mij mijn pony kennen. Na 20 jaar in de paarden te zitten waarvan 18 jaar alweer iedere dag weet ik gerust wel waar ik het over heb

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:18

IJpHercGab schreef:
Hoho ik heb gezegd nou niet zeggen wat zielig.Jullie hebben blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef, ik zit er een enkele keer op geen zware arbeid maar gewoon zitten!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie jullie allemaal reageren met denk aan de hoogte etc. Ik leg mijn pony ff uit: Hij is 1.05m volgens de ontwormmeetlint weegt hij 275 kilo en je kan net zijn ribben niet meer voelen. Mijn pony is goed bespierd rijdt 3 keer per week in de winter en in de zomer ca 5 keer per week. We maken ook buitenritten door het duin heen,mul zand gaat hij uit de weg door in de berm te gaan lopen hij mag zelf beslissen waar hij loopt! Hij rent op harde ondergrond mijn paard van 1.70m en bijna 700 kilo eruit!!!!! Hij is in het verleden meerdere malen een sprint wezen trekken op het strand naast grote paarden vond hij erg gaaf. Verder loopt hij nog voor de sulky sowieso 6 keer per jaar een koersje op Alkmaar en trainingen. Mijn pony is qua bespiering en conditie prima in orde dus die 10 minuten zitten kan hij echt wel hebben. En hij bokt,werd er beweerd,omdat ik te zwaar was en mij eraf wilde hebben echt onzin!!!!! Er rijden kleine meisjes van onder de 30 kilo op die hij er ook af wil bokken ook te zwaar soms???????? dat bokken was joligheid en niets anders, leer mij mijn pony kennen. Na 20 jaar in de paarden te zitten waarvan 18 jaar alweer iedere dag weet ik gerust wel waar ik het over heb

nou.... als je de ribben niet meer voelt is de pony waarschijnlijk te dik, en sleept hij dat overgewicht dus ook nog eens mee. het bokken zegt misschien niets, maar shetten zijn ook werkwillige ponies die niet snel opgeven. zowiezo weet een shet niet dat zo'n zware ruiter op de lange termijn blessures en slijtage op kan leveren, dus...